تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه (س):آن گاه كه در روز قيامت برانگيخته شوم، گناهكاران امّت پيامبر اسلام را شفاعت خواهم كرد....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816598041




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ششمين ‏دور گفتگوهاي اسلام و كليساي ارتدوكس


واضح آرشیو وب فارسی:الف: ششمين ‏دور گفتگوهاي اسلام و كليساي ارتدوكس
حجت‌الاسلام رشاد با ارائه مقاله و سخنراني در ششمين دور گفتگوهاي اسلام و كليساي ارتدوكس كه از 26 تيرماه به مدت 2 روز در مسكو برگزار شد؛ نقش آفريني عقل درحوزه دين پژوهي را مهم ارزيابي كرد.

رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي كه سرپرستي هيات ايراني شركت كننده در ششمين دور گفتگوهاي اسلام و مسيحيت ارتدكس با عنوان "خدا و انسان در اسلام و مسيحيت" را به عهده داشت، عقل را پيامبر دروني و شرع را پيامبر بيروني بشر خواند و افزود : عقل و وحي با يكديگر در تعارض نبوده و بلكه مكمل يكديگرند.

حجت الااسلام رشاد سپس به سؤالات و ابهامات شركت‌كنندگان از كليساي روس در مورد موضوع سخن خود پاسخ داد.

وي در پايان اين نشست در جمع خبرنگاران گفت: دنيا به سرعت به معنويت و دين نزديك مي شود اما ليبراليسم پس از چهارصد سال تلاش مي كند آن را از زندگي اجتماعي خود بيرون راند.

هيئت ايراني به سرپرستي حجت الاسلام علي اكبر رشاد رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي و عضو شورايعالي انقلاب فرهنگي ، حجت الاسلام سيد ابوالحسن نواب رئيس مركز مطالعات اديان، حجت الاسلام دكتر عبدالرحيم گواهي پژوهشگر اديان و دكتر انصاري پور نماينده مركز مطالعات ديني ضمن ارائه مقالات خود در اين نشست، از مراكز علمي و ديني روسيه بازديد كردند.

اسقف اعظم كشورهاي حاشيه درياي خزر واديك الكساندر و همكاران مركز ارتباطات بين المللي و خارجي كليساي ارتدكس كشيش گئورگي روشين و كشيش سراپيون نيز به نمايندگي از كليساي ارتدكس روسيه در اين نشست سخنراني كردند.

در ابتداي اين نشست، پيام آلكسي دوم رهبر كليساي ارتدكس روس قرائت شد كه وي در اين پيام دعوت كرد اسلام و مسيحيت ارتدكس پرچمدار و مبتكر گفتگوي اديان در جهان باشند.

وي مبارزه با سلطه جويي و يكه تازي، فحشا و اعمال غير اخلاقي كه معنويت انسانها را هدف قرار داده و دفاع از قدرت ديني و مذهبي را از موضوعاتي دانست كه اسلام و مسيحيت ارتدكس مي‌توانند به طور مشترك بر روي آن كار كنند.

رهبر كليساي ارتدكس روس همچنين گفت: بشريت تجربه خوبي از بي‌بند و باري‌هاي سياسي و فلسفي كه رسما دين ستيزي را تقويت كرده ندارد و تاريخ نيز نشان داده كه نبود معنويت باعث انحطاط و سقوط جوامع و دولتها شده است.

وي فرامين الهي و آموزه‌هاي ديني را در دفاع از حقوق بشرمؤثرتر از هر سازمان اجتماعي ديگر دانست و افزود: حقوق بشر بايد بر اساس خدامحوري باشد و در آن صورت منطبق با فطرت انسان و باعث ارتقاء سلامت جامعه مي‌شود.

در ادامه جلسه كشيش گئوركي روشچكين با اشاره به اينكه كليساي ارتدوكس روس در تلاش است به سؤالات و نيازهاي دوران حاضر پاسخ دهد ، ديدگاههاي اين كليسا در مورد مسايل مهم اجتماعي ، انساني و حقوق بشر را تشريح كرد.

وي از مخالفت دولتها با گسترش آموزه‌هاي ديني ، گسترش گناه و فساد و نقض دين و حقوق انسان در جوامع انتقاد كرد و مسائلي مانند گسترش توهين به اديان الهي، نقض ازادي وجدان و دين، سقط جنين و اسراف را از مواردي دانست كه حيثيت و شأن انسان را پايين مي‌آورد.

حجت الاسلام سيد ابوالحسن نواب نيز در سخنراني خود به سخنراني درباره "خدا در قرآن" پرداخت و اظهار داشت: الهيات قرآن بيش از هر چيز بر يگانگي خداوند تأكيد دارد و اين مساله بيش از 60 بار در آيات قرآن تكرار شده است.

وي در ادامه سخنراني خود به بحث توحيد پرداخت و جنبه هاي مختلف آن را از ديدگاه اسلام و با تكيه بر آيات قرآن مورد بررسي قرار داد.

اين نشست در صومعه دانيال مقدس و مقر اداري اين كليسا مستقر در مسكو طي دو روز چهارشنبه و پنجشنبه 26 و 27 تيرماه برگزارشد.

در پايان نخستين روز نشست، ابوذر ابراهيمي، رايزن فرهنگي ايران در روسيه از برگزار كنندگان اين نشست قدرداني كرده و ترجمه هاي روسي كتاب نهج البلاغه و صحيفه سجاديه را به كشيشان كليساي ارتدكس اهدا كرد.

نشست پاياني اين دور از گفتگوها به مباحثه در موضوع "انسان و خدا"از ديدگاه اسلام و مسيحيت ارتدكس اختصاص داشت در خاتمه شركت كنندگان بيانيه نهايي را نيز صادر كردند كه در بخشي ازآن آمده است: گفتگوي ميان كليساي ارتدكس روس و روحانيت جمهوري اسلامي ايران بيش از 10 سال است كه آغاز شده و با موفقيت درحال توسعه است. ضمن تقبيح توهين به مقدسات ديني كه بخش مهمي از زندگي بسياري از انسانها را تشكيل مي دهد، ما جامعه جهاني را به محكوم كردن اينگونه توهين ها و جلوگيري از اهانت به مقدسات ديني فرا خوانده و انتظار داريم كه حق دينداري براي انسانهاي متدين كه در اعلاميه جهاني حقوق بشر به رسميت شناخته شده است، رعايت شود.

شركت كنندگان بر استمرار اينگونه گفتگوها تأكيد ورزيدند و اظهار داشتند كه چنين گفتگوهايي به تعامل علمي و پژوهشي و شناخت از يكديگر كمك كرده و موجب ايجاد فضايي براي توسعه همكاريهاي دوجانبه بين روسيه و ايران و پيروان اسلام و مسيحيت مي شود.

در بخش ديگري از بيانيه نهايي اين نشست تأكيد شد كه تاريخ بشري اثبات كرده است كه تخريب بنيادهاي اخلاقي به بحرانهاي اجتماعي و شخصي منتهي مي شود كه اين امر تهي شدن دروني را در پي خواهد داشت، از اين رو وظيفه داريم تا ارزشهاي اخلاقي را به عنوان بنيانهايي درنظر گيريم كه از سوي خالق به ما اعطا شده و بايد در زمينه آموزش، رسانه هاي جمعي و اصول شهروندي مورد توجه قرار گيرد.

در پايان، طرفين به توافق رسيدند كه هفتمين نشست گفتگوي اسلام و مسيحيت ارتدكس را در سال 2010 در تهران برگزار كنند، موضوع اين گفتگو بر اساس توافقي است كه بين طرفين حاصل خواهد شد.
 دوشنبه 31 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 159]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن