تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برترین اعمال دوست داشتن در راه خدا و دشمنی در راه اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816434866




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زنان معتاد را به ياري سبزتان ،به ترك دعوت كنيد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: "زنان معتاد" را به ياري سبزتان ،به "ترك " دعوت كنيد
داخلي . اجتماعي. اعتياد . زنان
بر اساس آخرين پژوهشهاي اعلام شده از سوي ستاد مبارزه بامواد مخدر كشور حدود شش درصد از معتادان كشور را زنان تشكيل مي‌دهند.

به گزارش ايرنا، وزارت بهداشت و درمان نيز در آمار خود آورده است كه از هر ‪ ۱۰۰‬نفر مرد هفت زن معتاد در كشور وجود دارد،كه‌اين آمارها نشان مي‌دهد، معضل اعتياد تنها خاص مردان نيست بلكه زنان را هم شامل مي‌شود.

با اين حال،اين مشكل در حالي گريبانگير برخي از زنان كشور ما شده است كه از "زن" در دين و كشور ما به عنوان يك ارزش بسيار معنوي و مظهر مهر و عطوفت ياد مي‌شود و اصولا جامعه اسلامي ايران از ديرپا سيگار كشيدن براي يك زن را هميشه ضدارزش و قبيح مي‌شمرد.

امابه‌اعتقاد كارشناسان نبايد از واقعيت‌ها فرار، يا آن را انكار كرد بلكه بايد شرايط ترك اعتياد زنان را نيز چون مردان فراهم شود.

اين كارشناسان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا ، "انگ‌هاي اجتماعي" ، "نگرش نادرست جامعه نسبت به زنان معتاد" ، "نبود پشتوانه مالي و معنوي دولتي و خانوادگي "و "كمبود تجهيزات درماني " براي زنان معتاد را از جمله موانع موجود در ترك اعتياد بانوان عنوان كردند.

اين كارشناسان ترس از "قانون "، "طلاق "و" ضرب و جرح " بخصوص از سوي همسران و پدران معتاد راازديگر علت‌هاي مراجعه نكردن زنان معتاد به مراكز ترك اعتياد ذكر مي‌كنند.

دكتر"مهران كريمي " مسئول يكي از مراكز ترك اعتياد شهر اصفهان گفت: برخي بر اين باورند كه اعتياد پديده‌اي مردانه است در حالي كه درصدي از زنان جامعه ما نيز به آن گرفتارند.

وي افزود: ترس از برچسبهاي اجتماعي(تن فروش، بي‌بندو بار) و ديگر مسايل مانع‌ازآشكار شدن و مراجعه نكردن آنها به مراكز خود معرف و ترك اعتياد شده است.

كريمي‌بابيان اين كه زنان معتاد بسيار آسيب پذيرتر از مردان هستند، گفت:
مصرف موادمخدر در زنان اغلب با آسيب‌هاي اجتماعي از جمله فرار از خانه، تن فروشي و خشونت توام‌است بنابراين جامعه بايد شرايط مناسب را براي پذيرش و حضور بانوان در مراكز ترك اعتياد فراهم كند.

وي افزود: در غير اينصورت اين عده علاوه براينكه به خانه‌هاي زير زميني و فساد پناه مي‌برند، براي ترك به شيوه‌هاي غلط از جمله "گياه‌داروئي"، "داروهاي اعتيادآور" مانند "تم چيزيك " و نامرغوب قاچاق با قيمت‌هاي گزاف روي مي‌آورند.

دكتر "تقي اكبرآبادي " ديگر كارشناس ترك اعتياد با تاكيد بر اينكه زنان معتاد كمتر به مراكز مذكور مراجعه دارند، گفت: شايد برخي از مراكز در هر سه يا شش ماه يك زن مراجعه‌كننده داشته باشند، كه اين هم نشان از كم بودن زنان معتاد است و هم اين كه زنان كمتر مراجعه مي‌كنند.

وي با اشاره به اينكه باورهاي جامعه مرد معتاد را بيمار مي‌داند، اما زن را يك مجرم اخلاقي، افزود: زنان معتاد با باور اينكه اعتياد در واقع نوعي تزلزل‌اصول‌اخلاقي در آنهاست از مشورت در ترك و درمان خود اجتناب مي‌نمايند.

وي گفت: اين در حالي است كه اعتياد در زنان عوارض خطرناك تري نسبت به مردان ايجاد مي‌كند بطوريكه فاصله زماني اولين تجربه مصرف مواد، تا تزريق مواد در زنان بطور متوسط دو سال طول مي‌كشد، اما زمان درمردان حدودهشت سال است.

وي با اشاره به اينكه مرگ در اثرمصرف مواد نيز در زنان و دختران سريعتر رخ مي‌دهد،افزود: خودكشي و تصادفات از جمله علل مرگ‌هاي شايع در زنان است.

وي گفت: اين خطرات در حالي است كه‌در بعد درمان زنان نسبت به مردان بهتر نتيجه مي‌دهند و اين مساله اميدواري بيشتري در به نتيجه رسيدن اقدامات درماني در زنان معتاد ايجاد مي‌نمايد.

اكبرآبادي با بيان اين كه نيمي از هزينه درمان معتادان از سوي بهزيستي معاونت درمان وبيمه‌هاوخيرين تامين مي‌شود،افزود:براي بسياري هزينه درماني ماهانه ‪ ۱۰۰‬هزار تومان سنگين است‌كه‌اين مشكل به نوعي مانع از حضور و يا ادامه درمان مي‌شود.

وي گفت: "ارتباط با دوستان" ، "پدر و همسر معتاد" و "ممانعت آنها در ترك اعتياد زنان"، "مسووليتهاي زندگي "و" تمركز برخي از مراكز در درمان بر مردان" از ديگر موانع موجود در ترك اعتياد زنان است.

وي معتقد است: "بررسي همه‌جانبه وضعيت اعتياد در زنان و دختران در كشور" ،"تغيير نگرش جامعه نسبت به زنان معتاد"، "توجه به تفاوتهاي جنسيتي در برنامه‌هاي پيشگيرانه" مي‌توانددرفراهم‌سازي شرايط براي مراجعه زنان معتاد به مراكز ترك اعتياد تاثيرگذار باشد.

رئيس پليس مبارزه بامواد مخدر فرماندهي نيروي انتظامي استان اصفهان هم به خبرنگار ايرنا گفت: در استان اصفهان يك درصد از زنان معتاد هستند كه به منظور كنترل و پيشگيري اين استان سه مركز فعال را در بخش‌هاي خصوصي، دولتي و مشاركت‌هاي مردمي را از سال‌هاي گذشته فعال كرده است.

سرهنگ "مختار دوستي" افزود: در سال گذشته ‪ ۴۴۳‬نفر زن معتاد در مراكز ترك اعتياد تحت درمان قرار گرفتند كه ميزان اعتياد مجدد آنان نسبت به مردان بسيار كمتر است.

اين مقام مسئول با بيان اين كه اعتياد از خانواده به جامعه كشيده‌مي شود، افزود: زماني كه والدين بخصوص پدر معتاد مي‌شود، مديريت خانواده از هر نظر از بين مي‌رود كه اين باعث از هم پاشيدگي كانون خانواده و گرايش ديگر اعضا به ديگر آسيب‌هاي اجتماعي در هر موضوعي مي‌شود.

دوستي با قبول اين كه برخي از زنان و افراد خانواده از سوي پدر معتاد شدند، گفت: خانواده بايد در ابتدا به اصلاح و ترك اعتياد او يقين داشته باشند ، كه در صورت بازگشت دوباره به اعتياد و استمرار مي‌توانند آن را به قانون جهت برخورد معرفي كنند.

وي بااستناد به ماده ‪ ۹‬قانون مرتبط با ماموريت مبارزه با مواد مخدر گفت:
در اين قانون قيد شده است، كه‌اگرفردي براي باردوم و سوم معتاد شود مجازات آن به ترتيب دو و سه برابر مي‌شود و كساني هم كه داراي كارت تحت درمان ترك اعتياد نباشند به مراكز مربوطه معرفي شوند.

دوستي، "سرگرمي" و "كسب موقعيت اجتماعي" را از ديگر علل گرايش بانوان به اعتياد عنوان كرد و گفت: اين پديده بيشتر در بين برخي دانشجويان با مصرف قرص‌هاي روان‌گردان، شيشه و كريستال به منظور تفريح و يا منبع محرك براي بيدار ماندن در شبهاي امتحان مي‌باشد، كه ناخواسته فرد را وابسته به مصرف مي‌كند.

وي گفت : در سال‌هاي اخير به منظور خريد و حمل آسان ، مواد به‌شكل قرص و استنشاقي توليد و مورد استقبال قرار گرفته است كه برخي ازآنها تنها براي مصرف بانوان در ميهماني‌هاي مختلط مي‌باشد.

دوستي با اشاره به اين كه برگزاري كلاس هاس آموزشي در گروههاي مختلف سني و شغلي توانسته ميزان مصرف مواد مخدر و سن ابتلا به اعتياد را كاهش دهد، گفت: بنا بر آمار پزشك قانوني ميزان متوفيات ناشي از اعتياد وديگر مشتقات آن ‪ ۲۷‬درصد كاهش يافته است.

ستوان دوم "مجيد طاهري زاده" مسئول آموزش پليس مبارزه باموادمخدر استان اصفهان نيز ، "حجب و حيا"و"ترس" از هر گونه برخورد را مانع از حضور بانوان و يا تشويق خانواده‌ها براي ترك عنوان كرد.

وي افزود: موردي كه موجب شده است كه جامعه با بحث زنان معتاد بيگانه و يا آن را هنجار اجتماعي بداند "پنهان بودن " آن درزمينه مصرف است.

وي با بيان اين كه قانون فرد معتاد را كه شامل زن و مرد مي‌شود را بيمار معرفي كرده است نه مجرم ، بنابراين زنان با اين اطمينان خاطر مي‌توانند بدون مشكل و ترس ازقانون به مراكز موجود مراجعه كنند.

اين كارشناس گفت: در زمان حاضر "اعتياد تزريقي" ، "كراك "،" كريستال"، "شيشه"و "قرص‌هاي اكستازي" بيش از ديگر مواد مخدر مورد استفاده قرار گرفته است كه متاسفانه اين موضوع در بين بانوان نيز بسيار افزايش يافته است.

وي با بيان اين كه تبليغات گسترده و رنگارنگ اولين عامل در آشنايي جذب جوانان بيش از مصرف است،افزود:بسياري‌از جوانان حتي مواد مخدر را نديده‌اند اما در بين دوستان خود با باور كسب طبقه اجتماعي به صراحت عنوان مي‌كنند كه اهل مصرف مواد هستند.

"محمدباقر كجباف" روانشناس عضو هيات علمي دانشگاه اصفهان در اين‌باره به خبرنگار ايرنا گفت: شواهدوصحبت‌هاي مراجعه‌كنندگان به‌مراكز مختلف مشاوره و ترك اعتياد نشان مي‌دهد كه بيشتر زنان به خاطر داشتن همسر و يا پدر معتاد، اعتياد پيدا كرده‌اند و برخي‌به‌خاطرآشفتگي زندگي وبي‌توجهي خانواده بخصوص از سوي پدرو همسر به مواد مخدر روي آورده‌اند.

وي افزود: "شكست‌هاي عاطفي" ، "اجبار" ،" خيانت همسر"، "فقر"، "راهي براي تامين درآمد"(حمل مواد) ، "كسب نوعي طبقه اجتماعي" ، "نداشتن توانائي در برخورد با استرس" ، "مشكلات "و "وارد شدن از محيط كوچك به محيط بزرگ شهري " از ديگرموارد عنوان شده در گرايش زنان به اعتياد بوده است.

وي تمايل به "تنهايي و طلاق "،"ابتلابه‌بيماري‌هاي عفوني "،"مشكلات رواني" "ناراحتي خلقي"، "اقدام به خود كشي"، "اضطراب"، "اعتماد به نفس پايين" ، "افسردگي "، "كمبود مهارتهاي تطابقي "، را از جمله بيماري‌هاي رواني شايع در زنان معتاد عنوان كرد.

اين كارشناس‌دراين زمينه گفت: آنچه كه باعث شده است كه زنان معتاد و ديگر معضلات و آسيب‌هاي اجتماعي بانوان كمتر مورد توجه قرار بگيرند ، كم به تصوير كشيدن معضلات آنها در مستندات و سريال‌هاي تلويزيوني است.

وي با قبول اين كه در جامعه ايران اسلامي زن از قداست خاصي برخوردار است و پرداختن به اين موضوع منزلت زن را در جامعه زير سوال مي‌برد، توضيح داد:
همين قداست ما را مجبور مي‌كند كه از زنان خود در هر زمينه‌اي دفاع و حمايت كنيم.

"غلامعلي رستگار" وكيل پايه يك دادگستري نيز در اين زمينه گفت: برخي از زنان هم بعد از ازدواج متوجه اعتياد همسرانشان شدند كه عده‌اي از آنان نيز با ترفندهاي همسرانشان نادانسته معتاد شدند، كه اين موضوع مانع از مراجعه و شكايت آنان در دادگاه شده است ، و برخي با اعتقاد بر اين كه مي‌توانند او را ترك دهند ازدواج كردند.

وي‌بابيان اين كه ثابت كردن اعتياد همسر يكي از مشكل‌ترين موارد در تهيه مدرك جهت اثبات اعتياد و طلاق مي‌باشد، افزود: در حال حاضر بسياري از زنان بخاطر عدم توانايي در ثابت اعتياد همسرانشان كه بسياري از آنان به شكل حرفه‌اي آن را مخفي مي‌كنند دچار سردگمي در دادگاهها شدند، و برخي نيز اين موضوع را پذيرفتند كه‌هردو مورد براي زن بخصوص زندگي آينده خود و فرزندان خطرناك است.

وي گفت: "تحقيق" و "آشنائي" و"آگاهي" به حقوق قضائي خود از جمله مواردي است كه هر زن بايد آن را قبل از ازدواج در بروز چنين شرايطي بداند ، كه اين مستلزم برگزاري كارگاههاي آموزشي در موسسات آموزشي و دانشگاهي است.

"فريده معنوي " يكي ديگر از روان شناسان در اين‌باره گفت: در هر ماه از مراجعه معتادين از بين ‪ ۳۰‬نفر يك نفر زن مي‌باشد.

وي افزود: اين عده از ترس گرفتاري و يا موارد ديگر در ابتدا به بهانه داشتن برادر ، پدر معتاد و يا وابسته ديگر براي كسب‌اطلاعات و درمان مراجعه مي‌كنند، اما بعد از مدتي عنوان مي‌كنند كه براي خودشان آمدند.

وي بابيان اين‌كه بيشترآنان بوسيله يكي‌از نزديكان و دوستان معتاد شده‌اند افزود: نداشتن آگاهي ، ترس از گرفتاري، از دست دادن آبرو و يااعتبار شغلي را از دلايل مراجعه نكردن خود به مراكز ترك اعتياد عنوان مي‌كنند.

معنوي بابيان اين كه اعتياد تنها خاص مردان نيست، گفت: در جامعه ما باور عمومي و اعتقاد برخي از مسئولان، اعتياد را خاص مردان مي‌دانند در حالي اين كه اين معضل بنا به دلايل مختلف گريبانگير زنان و نيز دختران جوان ما شده است.

اين روانشناس چون ديگر كارشناسان معتقد است : تغيير نگرش و فرهنگ‌سازي براي ترك اعتياد زنان مي‌تواند اولين گام براي نجات زنان معتاد وجذب كردن آنان به مراكز اعتياد باشد.

وي افزود: مردم رفتار و برخورد مسئولين راالگوي خود قرار مي‌دهند بنابر- اين پخش مستند و يا برنامه‌هاي اجتماعي از زناني كه اعتياد را ترك كردند و دوباره‌باحمايت‌هاي مالي و معنوي خانواده به زندگي عادي خود بازگشتند مي- تواند علاوه تاثير اجتماعي بر خدمات درماني موثر باشد.
 دوشنبه 31 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 472]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن