تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيبت كردن در (نابودى) دين مسلمان مؤثرتر از خوره در درون اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815703044




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جهان - طالبان و آمريكا دو روي تحولات سياسي در پاكستان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: جهان - طالبان و آمريكا دو روي تحولات سياسي در پاكستان
جهان - طالبان و آمريكا دو روي تحولات سياسي در پاكستان

گروه بين‌الملل: به دنبال درگيري نيروهاي امنيتي پاكستان با شورشيان طالبان در منطقه هانگو، تلفات و درگيري‌ها ميان طرفين همچنان ادامه دارد. جديدترين آمار نيويورك تايمز به نقل از منابع ارتش پاكستان از ميزان تلفات حاكي از اين است كه 15 نفر از رهبران طالبان كشته و 60 نفر ديگر در عملياتي كه از اواسط هفته گذشته آغاز شده دستگير شده‌اند. اين در حالي است كه 17 سرباز ارتش كشته و 49 نفر از نظاميان و غيرنظاميان نيز از سوي طالبان دستگير و ربوده شده‌اند. اطهر عباس سخنگوي ارتش پاكستان گفت: «عمليات همچنان ادامه دارد. ما دره را با موفقيت پاكسازي كرديم و در حال حاضر نيروها در حال نبرد با طالبان در كوه‌ها هستند.» وي افزود 5 سرباز نيز در اين درگيري‌ها مجروح شدند.

ناظران بر اين باورند كه طالبان عمليات خزنده‌اي را براي اشغال برخي شهرها و مناطق كشور آغاز كرده‌اند. در همين رابطه هدف عمليات‌هاي ارتش نيز پاكسازي مناطق اشغال شده و بسط اقتدار دولت مركزي است هرچند دولت درصدد است تا وسعت عمليات‌ها را در برخي مناطق محدود سازد تا به شهرهاي ديگر تسري نيابد. از سوي ديگر، عمليات طالبان غيرنظاميان را نيز از آسيب مصون نمي‌گذارد. در همين ارتباط شبه‌نظاميان روز شنبه حملاتي نارنجكي را به سينمايي در شهر كوهات سازمان دادند كه چهار مجروح بر جا گذاشت. در پي عمليات‌هاي ارتش و طالبان، دولت نيز اقدام به برقراري مقررات منع آمد و شد كرده است.
افزون بر اين، به نظر مي‌رسد دامنه بحران به ايالت بلوچستان پاكستان نيز رسيده است و اين منطقه شاهد ناآرامي‌ها و مباحث مربوط به خودمختاري است. به گفته يكي از مسوولان امنيتي اين كشور، در اين منطقه پس از انفجار لوله گاز با حملات موشكي، سربازان با شورشيان ملي‌گرا درگير شدند. در بلوچستان نيز نيروهاي امنيتي، لوله‌هاي گاز و برخي زيرساخت‌ها آماج حملات بوده‌اند. اين در حالي است كه برخي ديگر از گزارشات در خصوص هرگونه تحرك نظامي آمريكا در خاك پاكستان ابراز نگراني كرده‌اند. رويترز در گزارش خود مي‌گويد اگر در دوره رامسفلد وزير دفاع سابق آمريكا، دولت اين كشور قصد قشون‌كشي به خاك پاكستان داشت امروز اما دولت پاكستان در حال‌گذار از دولت نظامي به دولتي غيرنظامي منتخب است و تحرك نظامي آمريكا در اين كشور ممكن است فرآيند دموكراسي‌سازي را در اين كشور با بحران مواجه سازد. رويترز به نقل از يكي از مسوولان ارشد امنيتي پاكستان مي‌گويد: «اگر در گذشته احتمال مداخله وجود داشت اما امروز احتمال بالايي از مداخله وجود دارد.»
در همين راستاست كه برخي تحليلگران از اين بيم دارند كه مداخله گاه و بيگاه نظامي آمريكا خطر بيشتري براي اسلام‌آباد فراهم مي‌كند. اياز وزير، سفير پيشين پاكستان در كابل مي‌گويد: ‌«اگر آمريكايي‌ها به طرف پاكستاني آسيب رسانند، آنها دشمنان خود را بيشتر كرده‌اند.» در هر حال، از يكسو دولت پاكستان دچار سردرگمي در خصوص نحوه مواجهه با طالبان، آمريكا و تحولات داخلي كشور است و از سوي ديگر آمريكاييان نيز دچار ابهام در خصوص چگونگي برخورد با طالبان و سرازير شدن آنها به خاك افغانستان هستند. حملات گاه و بيگاه موشكي آمريكا به مناطق قبيله‌اي و مرزي در پاكستان را مي‌توان نشانه‌اي از سردرگمي آمريكايي‌ها در مورد تحولات اين كشور دانست.
آمريكا از اين بيم دارد كه تشديد ناآرامي‌ها در مناطقي از پاكستان سبب‌ساز دست يافتن طالبان به اسرار هسته‌اي اين كشور شود. از سوي ديگر، اسلام آباد يكي از متحدين كليدي واشنگتن در مبارزه با تروريسم است و مذاكره دولت غيرنظامي پاكستان با طالبان نيز يكي از دغدغه‌ها و موجبات نگراني دولت آمريكاست هرچند كه در نهايت اين مذاكرات به بن‌بست رسيد و بيت‌الله محسود رهبر طالبان پاكستان از مذاكرات كنار كشيد و درگيري‌ها با دولت را آغاز كرد.
 دوشنبه 31 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن