تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ابتداى هر كتابى كه از آسمان نازل شده، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم است. هر گاه بس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816583912




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«بازتاب‌هاي كلام اسلامي در فلسفه يهودي» منتشر شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: «بازتاب‌هاي كلام اسلامي در فلسفه يهودي» منتشر شد
گروه انديشه: كتاب «بازتاب‌هاي كلام اسلامي در فلسفه يهودي»، تأليف «هرى اوسترين ولفسون» با ترجمه «على شهبازى» به همت انتشارات «مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب» منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، در طول سده‌ها دو سنت فرهنگي عظيم دو دين بزرگ اسلام و يهوديت كه هر دو خاستگاهي مشترك در ديانت ابراهيمي دارند، فارغ از اصطكاك‌هاي اجتماعي و سياسي و البته متأثر از آن‌ها با يكديگر داد و ستدهاي فراوان و قابل توجهي داشته‌اند.

اين تأثير و تأثرات در حوزه فلسفه و كلام،‌ با وجود آن‌كه به شهادت عموم اهل تحقيق حائز اهميت و بسيار مهم است،‌ تاكنون در كمتر كتابي به زبان فارسي مورد تحليل و بررسي عالمانه و موشكافانه قرار گرفته است.

اين اثر يكي از نخستين آثار تحقيقي و علمي در اين زمينه است. ولفسون (1974ـ1887) نويسنده اين كتاب، فيلسوف،‌ محقق،‌ مورخ و استاد دانشگاه هاروارد، نخستين صاحب كرسي مطالعات يهودي در ايالات متحده را تأسيس كرد. او را عموما به دليل آثارش پيرامون فيلون اسكندراني،‌ فيلسوف يوناني‌مآب يهودي اهل مصر مي‌شناسند، اما ولفسون همچنين نگارنده آثار برجسته‌ و گوناگون و متعددي درباره «كرسكاس»،‌ فيلسوف يهودي، «ابن رشد»،‌ «اسپينوزا»،‌ كلام،‌ آباي كليسا و بنيادهاي دين غربي نگاشته است.

از اين‌رو مهم‌ترين سهم او در زمينه‌هاي علمي را مي‌توان در فرو ريختن موانع و سدهايي مصنوعي و غيرواقعي دانست كه مطالعه فلسفه مسيحي را از فلسفه اسلامي و فلسفه يهودي جدا مي‌انگاشت. كتاب «بازتاب‌هاي كلام اسلامي در فلسفه يهودي»، در اصل مكمل اثر معروف ديگري از وي به نام «فلسفه علم كلام» است. به تعبير «ايزادور توئرسكي» در پيش‌گفتاري كه بر اين كتاب نگاشته است، اين كتاب اگرچه نوشته‌اي مستقل و ذاتا داراي ماهيت است،‌ اما با كتاب «فلسفه علم كلام» پيوندي ناگسستني دارد.

ولسفون همچنين در اين پيش‌گفتار با تأكيد بر اصطلاح «بازتاب» به جاي تأثير مي‌نويسد: «اصطلاح بازتاب مبين تلقي ولفسون از فلسفه يهودي قرون وسطي و نسبت آن با آثار و ادبيات فلسفي عربي است كه زمينه پرورش انديشه يهودي شد. آيين يهود اساسا عقلاني بود و تماس آن با گفتمان معتزلي موجب تقويت اين ويژگي‌هاي ذاتي شد و نوعي اصطلاح‌شناسي فلسفي قابل استفاده براي تنظيم و قاعده‌مند كردن دوباره آن ديدگاه‌ها فراهم آورد.»

وي در بخش ديگري از اين كتاب مي‌‌نويسد: «در واقع باورها و انديشه‌ها اموري سرايت‌پذيرند و تاريخ باورها و انديشه‌ها غالبا تاريخ تقليد به واسطه سرايت‌پذيري است. اما براي اين‌كه سرايت‌پذيري يك باور يا انديشه مؤثر واقع شود، لازم است در كساني كه بناست تحت تأثير آن قرار گيرند زمينه‌اي از استعداد و پذيرندگي وجود داشته باشد. بنابراين بهتر است به جاي تأثيرات از بازتابندگي سخن گفت.»

ولفسون در اين كتاب معتقد است كه عالمان يهودي، به ويژه آنان كه در سرزمين‌هاي مي‌زيستند، با مطالعه مباحث كلامي مسلمانان و عرضه آن مباحث بر متون خود از جمله كتاب مقدس، به تدوين و بازسازي كلام و فلسفه يهودي در دوره قرون وسطي پرداختند. از اين‌رو،‌ وي در اين اثر تلاش مي‌كند با مقايسه ديدگاه فيلسوفان و متكلمان اسلامي و يهودي، ‌بازتاب مباحث كلامي و فلسفي مسلمانان بر انديشمندان يهودي را نشان دهد.

وي نشان مي‌دهد كه انديشمندان يهودي هم در نظام‌سازي كلامي و هم در تنظيم و قاعده‌مندكردن آموزه‌هاي خود از روش و چارچوب‌هاي مفهومي متكلمان و فيلسوفان متقدم اسلامي بهره‌هاي فراوان گرفتند.

كتاب 9 فصل است و در هر فصل مؤلف كوشيده با طرح يكي از مباحث مهم كلامي، ديدگاه‌هاي فيلسوفان يهودي را در تماس با آن‌چه از همتايان مسلمان خود فرا گرفته‌اند،‌ بررسي كند. صفات و تثليث، جنبه معنايى مسأله صفات، جنبه معنايى مسأله صفات، مسيح‌شناسى، قرآن ازلى و تورات ازلى، عرش ازلى و اراده خلق شده، نظريه‌هاى تأييد نشده در باب آفرينش، نظريه اتم‌ها، عليت، اختيار از جمله اين فصل‌ها است.

كتاب «بازتاب‌هاي كلام اسلامي در فلسفه يهودي»، تأليف «هرى اوسترين ولفسن» با ترجمه «على شهبازى» به همت انتشارات «مركز مطالعات و تحقيقات اديان و مذاهب» در اواخر سال گذشته منتشر شده است.
 يکشنبه 30 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن