تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):چه چيزى مانع توست كه زندگى پسنديده و مرگ با سعادت را داشته باشى، چرا كه من براى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803366242




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توسعه فوتبال حرفه‌اي بهانه دست فيفا ندهد


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: توسعه فوتبال حرفه‌اي بهانه دست فيفا ندهد
مهدي خرم‌دل
در دوران انتقال پاس تهران به همدان كه در آغاز كار جنجال‌برانگيز شد، بيشتر كارشناسان بر اين باور بودند كه انتقال حرفه‌اي‌گري به شهرستان‌ها، پاياني همراه با شكست را تجربه خواهد كرد، اما با حضور موفق پاس همدان در فصل اخير ليگ برتر فوتبال و خصوصي شدن آن، برخي مسئولان ارشد ديگر استان‌ها، درصدد برآمدند تا امكان حضور يكي از تيم‌هاي ليگ برتر را در استانشان فراهم سازند كه اين مسأله زمينه‌ساز خروج تيم‌هاي تهراني به شهرستان‌ها شده است.

بي‌ترديد توسعه حرفه‌اي‌گري و باشگاهداري در بلند مدت، آثار شگرفي را در همه لايه‌هاي ورزش كشور به ويژه در ورزش قهرماني و ورزش همگاني بر جاي مي‌گذارد. شايد با مرور مدل توسعه فوتبال تركيه در سطح باشگاهي، بتوان علتي قانع كننده براي حضور ترك‌ها در مرحله نيمه نهايي جام ملت‌هاي اروپا 2008 يافت. درخشش باشگاه فنرباغچه در فصل گذشته ليگ قهرمانان اروپا، مي‌تواند اين باور را تقويت كند كه تركيه با گسترش حرفه‌اي‌گري توانسته در سطح ملي برابر قدرت‌هاي اروپا حضوري مقتدر به نمايش بگذارد. البته نمي توان اين مسأله را با بخت و اقبال توجيه كرد، چرا كه ترك‌ها در حالي روي پله سوم جام جهاني 2002 فرانسه ايستادند كه دو سال پيش، باشگاه «گالاتاسراي» اين كشور، قهرمان جام يوفا شده بود.

تجربه توسعه حرفه‌اي‌گري فوتبال و خروج دايره فعاليت‌هاي حرفه‌اي از چند استان، با انتقال تيم‌هاي پرسابقه‌اي مانند پاس تهران به همدان و عقاب تهران به كرمانشاه كه هم‌اكنون شيرين فراز خوانده مي‌شود، با توجه به بسيج عمومي استان‌هاي ميزبان، كاملاً غيرمنتظره بود و همين توفيقات نسبي كه بيشتر شامل حال پاس شد، كفايت مي‌كرد تا ديگر استان‌ها نيز درصدد برآيند براي بهره برداري‌هاي متنوع از امتياز تيم‌داري در ليگ برتر و يا دست‌كم ليگ دسته يك، سراغ رئيس، معاونان و وزراي دولت نهم را بگيرند.

نكته‌اي كه محمد علي آبادي از آن پرده برداشت و از تماس بيش از ده استاندار براي اختصاص امتياز تيم‌هاي فوتبال به استان‌هاي متبوعشان خبر داده بود كه البته رئيس دستگاه ورزش با بيان اين جمله كه «سازمان تربيت بدني بنگاه نقل و انتقالات نيست»، آب پاكي را روي دست هم قطارانش ريخت كه البته اين ظاهر امر بود، چرا كه سازمان تربيت بدني با الزامي ساختن اجراي سياست توزيع تيم‌هاي دولتي ليگ برتر در ميان استان‌ها، عملاً به متقاضيان چراغ سبز نشان داد.

در اين چهارچوب پس از صباباتري كه راهي قم شد، راه‌آهن كه احتمالاً روي ريل ساري قرار خواهد گرفت، سرنوشت مشابهي در انتظار پيكان و سايپا خواهد بود.
با وجود اين، اغلب كارشناسان و پيشكسوتان به سازوكاري كه براي توسعه حرفه‌اي‌گري در فوتبال كشور به عنوان راهبرد اصلي مدنظر گرفته شده و همچنين عوامل سياستگذار و مجري در اين مقوله، همگي با نگاهي نقادانه مي‌نگرند كه بر اين اساس به ارزيابي جوانب اين امر از چند منظر مي‌پردازيم.

فدراسيون فوتبال تصميم گيرنده است نه سازمان تربيت بدني
به نظر مي‌رسد چهره‌هاي برگزيده مجمع انتخاباتي فدراسيون فوتبال نمي‌توانند ماهيتي مستقل حتي به رأس هرم مديريتي فوتبال كشور ببخشند، اما اين مسأله زماني براي عامه نيز بديهي شد كه در برخي برنامه‌هاي مرتبط با فوتبال، در غياب رئيس فدراسيون فوتبال، حضور رئيس دستگاه ورزش وزن نشست را بالا برده بود.

با اين حال، خط مشي‌اي كه فدراسيون فوتبال در همراهي صددرصدي با سازمان تربيت بدني در پيش گرفته، نمي توان به تصميمات نيز تسري يابد و بيان آشكارتر هيأت رئيسه فدراسيون فوتبال به عنوان نمايندگان مجمع عمومي، حق واگذاري اختياراتشان را به هيچ شخص يا نهادي ندارند. ضمن آن كه آوردن اين موضوع ضروري است كه مجمع عمومي در امور وسيعتر همچون اين رويه كه مي‌تواند نتايج نامتنابهي براي فوتبال داشته باشد، بايد نقش آفرين باشد و قدرت عمل را به دست گيرد.
با وجود آن‌كه ماهيت بيشتر تيم‌هاي فوتبال در ليگ برتر دولتي است، ولي اين موضوع دليل قانع‌كننده‌اي براي ارايه به مسئولان AFC وFIFA درباره دخالت معاون رئيس‌جمهور در نحوه چيدمان تيم‌هاي واگذار شده به استان‌ها در ليگ برتر به شمار نمي‌رود.

مطمئناً با توجه با تعليق فوتبال ايران و ضربه دو ساله‌اي كه بر اثر يك اشتباه نصيب فوتبال ايران شد، رئيس سازمان تربيت بدني به عنوان شخصيتي دولتي، اين مسأله را دريافته كه سياست‌گذاري براي فوتبال كشور و اين تصميم كه هر استان تنها مي‌تواند دو تيم در ليگ برتر داشته باشد، در حوزه اختياراتش نيست و ضروري است از موضع‌گيري‌هاي اينچنيني پرهيز شود.
اصولا دخالت در چيدمان تيم‌ها در ليگ برتر و تعيين اين موضوع كه هر استان چند تيم در ليگ برتر حضور داشته باشد، نه در اختيار مجمع عمومي فدراسيون فوتبال است و نه در اختيار سازمان تربيت بدني و نه فدراسيون فوتبال، چراكه رقابت تيم‌ها كه شايستگي حضور آنها در ليگ‌هاي برتر و حتي دسته‌هاي پايين‌تر را به اثبات مي‌رساند، زير سؤال مي‌رود و در اين مقوله سازمان ورزش ما مي‌تواند به عنوان مالك باشگاه‌هاي دولتي در خصوص تغيير و يا انتقال اين باشگاه‌ها اعمال تصميم و نظر كند.

كاملاً غير قانوني در اروپا، كاملاً قانوني در ايران!
در هيچ يك از كشورهايي كه از قواعد حرفه‌اي‌گري در فوتبال پيروي مي‌كنند، تيم‌هاي فوتبال با اين رويه واگذار نمي‌شوند و قوانين موجود به مالكان باشگاه‌ها، اجازه تغيير نام و محل تيم‌هاي زيرمجموعه‌شان را نمي‌دهد، اما به نظر مي‌رسد اين محدوديت‌هاي قانوني، شامل حال فوتبال ايران نمي‌شود و آنچه در اروپا كاملاً غيرقانوني خوانده مي‌شود، در ايران كاملاً قانوني است!
به هر روي، به جز استقلال و پرسپوليس، ديگر تيم‌هاي پايتخت نشين حاضر در ليگ برتر به نام نهادهاي دولتي سند خورده است كه اين فرصت را فراهم آورده تا بتوان به راحتي بستر لازم را براي انتقال اين تيم‌ها به شهرستان‌ها، بدون پرداخت كمترين هزينه‌اي فراهم كرد.

اين امكان فوق‌العاده جابجايي، باعث شده برخي باشگاه‌ها حاضر در ليگ دسته يك همچون تراكتورسازي تبريز، فولاد خوزستان و صنعت نفت، پا را فراتر بگذارند و در پي خريد امتياز تيم‌هاي ليگ برتري باشند كه باب شدن چنين مسائلي مي‌تواند فضاي كاملاً بي‌ثباتي را بر ورزش حرفه‌اي كشور حاكم سازد و در هر فصل تغيير ماهيت، تغيير عنوان و تغيير محل چند باشگاه را رقم مي‌زند كه مطمئناً از مطلوب فاصله دارد.
البته شايد تصميمي درست و در راستاي تمركززدايي فوتبال از پايتخت و در گام بعدي خصوصي‌سازي آنها باشد و شايد بايد ممنوعيت نقل و انتقال باشگاه‌ها پس از اين تمركززدايي خصوصي‌سازي در ايران نيز اعمال شود.

خصوصي‌سازي شود، نه خصوصي سوزي!
با عنايت به تملك نهادهاي دولتي به اكثر قريب به اتفاق تيم‌هاي حاضر در جدول ليگ برتر، امكان انتقال آنها كار چندان دشواري نبوده و به سرعت اين امر محقق مي‌شود، ولي به طور حتم، انتقال اين تيم‌ها از حوزه‌اي دولتي به ديگر حوزه دولتي در نقطه‌اي متفاوت از جغرافياي ايران، كمكي به دستيابي به اهداف بلند مدت اين نقل و انتقالات كه خصوصي سازي فوتبال است، نمي‌كند و تنها فوتبال دولتي از حالت متمركز به حالت غيرمتمركز درآمده است.

به واقع، يكي از مهمترين دلايلي كه حاميان اين راهبرد مطرح كرده‌اند، حمايت همه جانبه مسئولان استان‌هايي است كه تيم‌هاي ليگ برتر يا ليگ دسته يك به آنها انتقال داده شده است، همان گونه كه اين حمايت‌ها به دليل عرق مردم و مسئولان استان همدان نسبت به پاس انجام شد و فرصت ادامه حيات اين باشگاه خصوصي را در شرايط مطلوب فراهم آورد.
بدون ترديد، اين حركت به رغم ارزش‌هاي ذاتي‌اش، مي‌تواند به مراتب براي فوتبال ايران چالش‌زا باشد و فوتبالي كه براي تحكيم جايگاهش در سطح كشور تلاش مي‌شود، به يك باره در سكون كامل فرو ببرد كه مطمئناً اين مسأله مطلوب سياست‌گذاران و مجريان كنوني نيست.

بايد به گونه‌اي برنامه‌ريزي شود كه اين انتقالات منجر به خصوصي سازي اين تيم‌ها شود و تنها بازدهي انتقال اين تيم‌ها براي حوزه حرفه‌اي فوتبال كشور، جذب چندهزار تماشاگر بومي نباشد، چرا كه تحقق نيافتن اين مهم، تنها به مفهوم عدم ايجاد فرصت براي حضور كارساز بخش غيردولتي در حوزه‌هاي حساس ورزشي از جمله فوتبال و خصوصي سوزي است!
ميداني براي ارايه فوتبال حرفه‌اي يا فوتبال پايه؟

آنچه مهم است اين‌كه پيش از انتقال اين باشگاه‌ها، بايد برنامه واگذاري‌هاي آنها به بخش خصوصي تدوين شود تا يا هم‌زمان با انتقال جغرافيايي و يا كمي پس از آن اين مهم انجام شود.
يكي از مهمترين نكاتي كه در انتقال تيم‌هاي تهراني به ديگر شهرها مغفول باقي مانده، بي‌توجهي به گسترش زيرساخت‌هاي فني است و در واقع، صرفا انتقال برخي تيم‌ها به شهرهاي غيرفوتبالي نه تنها تكثر قطب‌هاي فوتبال كشور را رقم نمي‌زند، بلكه موجبات تضييع قطب‌هاي كنوني فوتبال كشور را نيز فراهم مي‌سازد.

به عبارت ساده‌تر، منطقي‌ترين روش براي ورود نمايندگان استان‌هايي كه جايگاهي در فوتبال كشور ندارند، آغاز از دسته‌هاي پايين است تا يك سازندگي اساسي و ريشه‌اي در فوتبال كشور رقم بخورد، حال آن‌كه تصميم گرفته شده تا تيم‌هاي دولتي تهراني به استان‌ها منتقل شوند، سازمان ورزش نيز بايد به فكر ايجاد زيرساخت‌هاي لازم فني براي موفقيت اين تيم‌ها باشد.
اكنون پيش از فرصت‌سوزي كه به سبب انتقال تيم‌هاي ليگ برتري احتمال دارد گريبان فوتبال ايران را بگيرد، بايد دقت لازم شود تا استان‌هايي كه مجوز حضور تيمي را در ليگ برتر به دست آورده يا مي‌آورند، تا پايان سال 2009 بتوانند به استانداردهاي AFC و FIFA دست يابند و در پايان براي تأمين اين حداقل‌هاي تعيين شده توسط فدراسيون جهاني فوتبال و كنفدراسيون فوتبال آسيا، ناچار به بازگرداندن تيم‌هاي انتقال يافته، به نقطه مبدأشان نباشيم.

در مجموع بايد تأكيد كرد، با وجود آنكه اين نگاه منتهي به ايجاد فرصت براي نقاط محروم است و باعث مي‌شود تيمي همچون استقلال در يك فصل برخلاف عرف بين المللي، بيست و يك بازي خانگي نداشته باشد، اما بايد به گونه‌اي پيش رفت كه توسعه فوتبال حرفه‌اي بهانه دست فيفا ندهد و راهكارهاي غيراصولي فوتبال كشور را بار ديگر دستخوش رويدادهاي ناخوشايند همچون برخوردهاي تنبيهي فدراسيون جهاني فوتبال و كنفدراسيون فوتبال آسيا نكند. فوتبال ايران، روزهاي ناخوشايندي را پشت سر گذاشته كه نبايد با بي تدبيري در اجراي تصميم‌هاي درست، موجبات بازگشت آن اوقات و اوضاع را رقم زد.

شايد همان‌گونه كه نخست به روش توسعه پيشرفت فوتبال تركيه اشاره شد، بد نباشد يادآور شويم تركيه از يك دهه پيش با پرداخت وام‌هاي هنگفت به باشگاه‌ها و واگذاري آنها به بخش خصوصي براي هميشه دولت را از مديريت فوتبال حرفه‌اي كنار گذاشت كه باشگاه‌هاي اين كشور نيز با به كار انداختن آن اعتبارات در فعاليت‌هاي ورزشي و اقتصادي، موفق به حركت رو به جلو بدون ادامه يافتن حمايت‌هاي دولتي شوند. به طور حتم سازمان ورزش به عنوان سياستگذار فوتبال ايران در مقطع كنوني، بايد پيش از اجرايي كردن اين طرح، به بررسي روش‌هاي خصوصي‌سازي ورزش در ديگر كشورها برود و با نگاهي جامع و فارق از سليقه‌گرايي به تدوين طرحي تطبيقي بپردازد كه اجراي آن، كمترين هزينه را براي ورزش كشور به همراه داشته باشد.
 يکشنبه 30 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن