تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگر بسم اللّه‏ را قرائت كنى، فرشتگان، تا بهشت تو را حفظ مى‏كنند و آن شفاى هر در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816996274




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موسيقي دنيا شتاب گرفته اما هنوز در گذشته زندگي مي كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: موسيقي دنيا شتاب گرفته اما هنوز در گذشته زندگي مي كنيم


سرمايه: امين الله رشيدي از قديمي ترين خوانندگان موسيقي سنتي ايران است. البته او فعاليت خود ر ا در همين زمينه متوقف نكرده و تلاش هايي نيز در هنرهاي ديگر از جمله طراحي نقش قالي ايراني انجام داده است. او خود بر اين اعتقاد است كه در موسيقي نوعي فانتزي و نوآوري است كه ريشه در فرهنگ اصيل ايران دارد و با گذشت زمان رنگ قدمت و كهنگي به خود نمي گيرد. او از محضر اساتيدي چون موسي خان معروفي و مهدي فروغ در هنرستان دولتي موسيقي تهران (ساختمان سابق تالار رودكي) بهره برده است.

از اين خواننده تاكنون دو كتاب با نام هاي «از كاشان تا كاناري» و «خاطره ها و نغمه ها» منتشر شده است و سومين كتابش نيز به نام «تا مرزهاي بي سرانجامي، ايران در رهگذر زمان » در دست انتشار است كه در اين باره مي گويد: « اين كتاب متشكل از موضوعات مختلف تاريخي، علمي، ادبي و سرگذشت موسيقي ايران و ادبيات ايران است كه تمام تحولات يك قرن گذشته را مورد بررسي قرار مي دهد. يك بخشي از آن به ادبستان ايران كه منتخبي از اشعار شاعران معاصر است اختصاص دارد. اين كتاب 670 صفحه دارد و ادامه اي بر كتاب «خاطرات ونغمه ها » است. همچنين در انتهاي كتاب 450 قطعه عكس از هنرمندان موسيقي، شعر، ادبيات و تاريخ نيز به چشم مي خورد. » وي در سال هاي اخير نيز به رغم كهولت سن به اجراي موسيقي و انتشار آلبوم پرداخته است كه دليل آن را علاقه اش به موسيقي ايراني مي داند: «در اين سال ها مسوولان دلسوزي در زمينه موسيقي وجود نداشته اند و به همين خاطر است كه شاهد انتشار آثار سخيفي هستيم كه توسط افراد مختلف و فقط براي كسب سود به بازار منتشر شده است. از طرفي در اين سال ها عده زيادي به خودشان اجازه داده اند آثار ديگران را بدون پرداخت هيچ گونه حق و حقوقي باز خواني كنند و از آنجا كه مردم از اين آثار خاطره هاي فراواني دارند، آنان را خريداري و بدين ترتيب سود سرشاري به جيب مي زنند، بدون آنكه حتي از صاحبان اين آثار كسب اجازه كنند .» البته او در عين حال به اين مساله اشاره دارد كه در حال حاضر آهنگسازان با قدرت گذشته فعاليت نمي كنند و به همين خاطر گاه خوانندگان ناگزير به اجراي مجدد اين قطعات هستند: « اگر چه بايد اين مساله را پذيرفت اما در عين حال نبايد فراموش كرد كه بهتر است راه حلي ديگر براي اين موضوع انتخاب شود چرا كه انجام اقداماتي از اين دست تنها مي تواند به عنوان مسكني موقت عمل كند به خصوص آنكه هيچ گاه آثاري كه بازخواني مي شوند، نمي توانند كيفيت آثار گذشته را داشته باشند. ارائه كارهاي نو و بديع با در نظر گرفتن سلايق و خواسته هاي مردم و جلوگيري از كارهاي تكراري مي تواند سالن هاي كنسرت را مملو از تماشاگر كند. مردم چه گناهي كردند كه هر بار شاهد اجراي آثار تكراري و با كيفيت پايين باشند، پس جايگاه خلاقيت و نوآوري كجاست؟ موسيقي با سرعت سرسام آور در تمام دنيا درحال پيشرفت است ولي ما هنوز با آثار گذشتگان زندگي مي كنيم يا اينكه در اين انديشه ايم كه آلات موسيقي بايد در تلويزيون نشان داده شود يا نه. » اين خواننده با اين شرايط، تشكيل اركسترهاي گوناگون و فعاليت مستمر آنان را يكي از راه حل هاي مشكلاتي از اين دست دانسته و اضافه مي كند: « در صورت شكوفايي موسيقي ديگر نيازي به بازخواني آثار گذشتگان نيست و مي توان آثار جديد موسيقي توليد كرد و از آن مهم تر از هنرمندان قديمي نيز هيچ گونه سوء استفاده اي نمي شود اگر چه اين موضوعات تنها با حمايت دستگاه هاي فرهنگي و هنري كشور امكا ن پذير است .» رشيدي البته در اين ميان به نكته ديگري نيز اشاره مي كند: «موسيقي سنتي ايران در سال هاي اخير نتوانسته با شرايط روز جلو بيايد بنابراين جاذبه گذشته را ندارد و تنها آثار ماندگاري كه در سال هاي گذشته خلق شده اند، ماهيت و هويت موسيقي سنتي ايران را حفظ كرده اند. گريز از اين شرايط به هيچ عنوان امكان پذير نيست، مگر آنكه نسل جديد كه در ميان آنان موزيسين هايي با استعداد وجود دارند، در اين زمينه اقدامات لازم را انجام دهند.» اين در حالي است كه اين خواننده همچنين به اين مساله تاكيد مي كند كه خود اهالي موسيقي نيز در سال هاي اخير تلاشي براي حل مشكلات ريز و درشتي كه با آن مواجه هستند، نكرده اند، براي مثال خانه موسيقي به عنوان تنها نهاد صنفي اهالي موسيقي گامي مهم در اين زمينه بر نداشته است. خانه موسيقي تعداد زيادي موسيقيدان در اختيار دارد كه مي تواند از همكاري آنها بهره ببرد اما اين اتفاق تاكنون رخ نداده است و اين چندان خوشايند نيست ضمن آنكه فقط يك گروه خاص در اين زمينه اعمال نظر مي كنند و سهم زيادي از اهالي موسيقي دور مانده است. اين آهنگساز در ادامه داشتن امكانات اجرايي براي خانه موسيقي را يكي از ضروري ترين نيازهاي خانه موسيقي مي داند: « در يكي، دو سال اخير خانه موسيقي اقدامات گسترده اي در زمينه برگزاري كنسرت هاي متعدد انجام داده است كه قابل تقدير است اما اين خانه بايد تلاش كند تا قدرت اجرايي خود را افزايش دهد .» او همچنين در ادامه صحبت هاي خود نداشتن اركسترهاي متعدد را يكي از ضعف هاي موسيقي ايراني ذكر مي كند: « موسيقي ايران قدرت فراواني در اجراي قطعات اركسترال دارد و اين در حالي است كه اكثر گروه هاي موسيقي تنها با چند ساز محدود به اجراي موسيقي مي پردازند و مي توان با اضافه كردن اركستر به آنان نه تنها اين نوع موسيقي را به جهانيان معرفي كرد كه جذابيت بيشتري نيز براي جوانان و مخاطبان موسيقي فراهم آورد. من آهنگ هاي اجرا نشده زيادي دارم كه از اين تعداد حدود 40 - 30 قطعه را حاضر كرده ام و قرار است با هزينه خودم و با همخواني دخترم افسانه رشيدي در استوديوي خصوصي ضبط كنم. پس از ضبط اين قطعات را نگه خواهم داشت تا اگر اركستر دولتي در اختيار من قرار داده شود، آنها را در قالب كنسرت اجرا كنم.» اين خواننده حدود 40 سال پيش كه از راديو استعفا كرده، قطعه هايي روي اشعار شاعران نوپردازي چون اخوان ثالث، سيمين بهبهاني، حسين منزوي، فريدون مشيري و نصرت رحماني ساخته است كه البته تاكنون هيچ جا اجرا نشده اند.
 يکشنبه 30 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 198]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن