تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس از خدا خير بخواهد و به آنچه خدا خواسته راضى باشد، خداوند حتما براى او خير خواه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816979159




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به رغم گذشت 4 ماه از سال و امضاي وزير بهداشت توافقنامه پزشك خانواده هنوز به امضاي وزير رفاه نرسيده است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: به رغم گذشت 4 ماه از سال و امضاي وزير بهداشت توافقنامه پزشك خانواده هنوز به امضاي وزير رفاه نرسيده است
خبرگزاري فارس: در حالي كه 2 پيشنهاد وزارت بهداشت براي اجراي طرح پزشك خانواده در شهرها در دولت در حال بررسي است و وزير بهداشت توافقنامه اجراي پزشك خانواده در روستاها را امضا كرده‌ است، پس از گذشت 4 ماه از سال هنوز اين توافقنامه به امضاي وزير رفاه نرسيده است.


سعيد داوودي، مشاور مركز توسعه شبكه و ارتقاي سلامت وزارت بهداشت در امور طرح پزشك خانواده در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس، با اعلام اين مطلب افزود: توافقنامه اجراي طرح پزشك خانواده از طرف وزارت بهداشت نهايي شده است و به امضاي رئيس مركز توسعه شبكه وزارت بهداشت، معاون سلامت وزارت بهداشت و وزير بهداشت رسيده است اما با گذشت 4 ماه از سال هنوز اين توافقنامه به امضاي وزير رفاه نرسيده است.
وي گفت: بر اساس متن توافقنامه پزشك خانواده در روستاها و شهرهاي زير 20 هزار نفر در سال 87 كه اكنون به امضاي وزير بهداشت رسيده است، ارتقاي سطح خدمات پزشك خانواده در اين مناطق، افزايش تنوع خدمات تيم سلامت و پزشك خانواده، افزايش تعداد پزشكان خانواده در روستاها و شهرهاي زير 20 هزار نفر، كاهش جمعيت تحت پوشش هر پزشك، تكميل تر شدن پرونده سلامت افراد تخت پوشش و نيز ارتقاي كيفي اين خدمات پيش بيني شده است.
داوودي افزود:‌ آخرين اطلاعات ما در مركز توسعه شبكه و ارتقاي سلامت وزارت بهداشت حاكي است كه تا اين لحظه هنوز وزير رفاه توافقنامه پيشنهادي وزارت بهداشت را براي اجراي طرح پزشك خانواده در روستاها و شهرهاي زير 20 هزار نفر امضا نكرده است، احتمالاً وزير رفاه هم براي اين كار خود دلايلي دارد كه به نظر مي‌رسد، بيشتر به مسائل مالي، تعيين حق سرانه درمان روستائيان و تعرفه برخي خدمات مربوط باشد.
وي گفت: پيشنهاد وزارت بهداشت در مورد سرانه درمان روستائيان در طرح پزشك خانواده 14 هزار تومان بود كه حتي كارشناسان سازمان بيمه نيز با آن موافق بودند كه با مخالفت وزارت رفاه مواجه شد، پيشنهاد بعدي سرانه 13 هزار تومان بود كه رئيس سازمان بيمه خدمات درماني نيز آن را پذيرفت اما با موافقت وزير رفاه مواجه نشد، تا امروز كه در توافقنامه پيشنهادي سرانه حدود 10 هزار تومان پيشنهاد شده است كه منتظر امضا و پذيرش وزير رفاه هستيم.
داوودي افزود: اجراي طرح ملي پزشك خانواده جز با مديريت اثربخش و كارآمد و همدلي وزارت بهداشت و وزارت رفاه ميسر نيست و در همين راستا روز شنبه نامه‌اي را ديديم كه آقاي پرويز داوودي، معاون اول رئيس جمهوري خطاب به وزير رفاه نوشته بود و خواستار آن شده بود كه هر چه زودتر اين توافقنامه امضا شود تا مبادا روستائيان صدمه ببينند و شاهد ريزش پزشكان خانواده از روستاها نباشيم اما تا اين لحظه هنوز از امضاي اين توافقنامه از سوي وزير رفاه و ابلاغ آن به مركز توسعه شبكه براي اجرا خبري نشده است.
وي افزود: اعتبار اجراي خدمات سطح اول طرح پزشك خانواده در روستاها و شهرهاي زير 20 هزار نفر در سال گذشته حدود 140 ميليارد تومان بود كه در پيشنهاد وزارت بهداشت كه در متن توافقنامه براي ارتقاي سطح خدمات آمده است، امسال به حدود 190 ميليارد تومان اعتبار نياز داريم كه هنوز اين موضوع به تائيد و امضاي وزير رفاه نرسيده است.
وي گفت: اعتبار كل اجراي طرح پزشك خانواده براي خدمات سطح يك پزشك خانواده و تيم سلامت و خدمات سطح 2 و 3 كه خدمات پزشكي تخصصي و فوق تخصصي پس از ارجاع است، حدود 500 ميليارد تومان است كه بقيه آن يعني حدود 300 ميليارد تومان از كل اعتبار در سطح 2 و 3 بايد هزينه شود كه بر اساس گزارش سازمان بيمه خدمات درماني سال گذشته همه اين اعتبار هزينه نشده است.
وي افزود: در سطح يك نيز به علت اينكه هنوز حدود 1300 پزشك خانواده جذب نشده است، بخشي از اعتبار خدمات اوليه هزينه نمي‌شود و به جمع اعتبارات سطح 2 و 3 مي‌رود، گزارش‌هاي سازمان بيمه خدمات درماني به وزارت بهداشت حاكي است كه بخشي از اين اعتبارات مازاد در صندوق‌هاي ديگر سازمان بيمه خدمات درماني هزينه شده كه گر چه ممكن است عملي غير قانوني نباشد اما خارج از انصاف و عدالت است كه اعتبار بيمه روستائيان براي شهرنشينان هزينه شود.
وي گفت: ‌اجراي كامل طرح پزشك خانواده در روستاها و شهرها به همبستگي و انسجام دستگاه‌هاي مسئول به خصوص وزارت بهداشت و وزارت رفاه بستگي دارد، وزارت بهداشت بايد براي جذب نيروهاي تيم سلامت و پزشك خانواده بيشتر تلاش كند و وزارت رفاه و دولت نيز در تامين منابع مالي بايد همكاري بيشتري داشته باشد.
وي افزود: مشكلي كه وزارت بهداشت با آن مواجه است اين است كه در بسياري از مناطق محروم و صعب العبور به خصوص در استان‌هاي سيستان و بلوچستان، جنوب كرمان، بخشي از استان هرمزگان، استان ايلام و بخشي از استان لرستان پزشكان به علت مشكلات زندگي و مسائل امنيتي انگيزه حضور ندارند كه بايد براي حل اين مشكل و اجراي كامل اين طرح تلاش كنيم.

* پزشك خانواده در شهرهاي زير 100 هزار نفر يا اجراي كامل در 3 استان

داوودي گفت: وزارت بهداشت براي اجراي طرح پزشك خانواده در شهرها نيز 2 پيشنهاد مطرح كرده است كه اكنون در كارگروه ويژه دولت كه به دستور رئيس جمهوري با حضور وزير بهداشت، وزير رفاه، وزير كار و نماينده معاون نظارت و برنامه ريزي استراتژيك رياست جمهوري و همچنين آقاي جيلانچي نماينده رئيس جمهوري تشكيل شده است در حال بررسي است.
وي افزود: پيشنهاد اول وزارت بهداشت اين است كه خدمات سطح اول طرح پزشك خانواده كه مشتمل بر خدمات پزشكان خانواده و تيم سلامت است در همه شهرهاي زير 50 هزار نفر و بعد همه شهرهاي زير 100 هزار نفر اجرا شود، طرح دوم نيز اين است كه طرح پزشك خانواده به طور كامل و در تمام سطوح در 3 استان كشور اجرا شود كه فعلاً 3 استان يزد، گلستان و چهارمحال و بختياري به علت ‌آمادگي بيشتر براي اجراي آن داوطلب هستند.
داوودي اضافه كرد: پيش بيني مي‌شود در صورت اجراي طرح پزشك خانواده در شهرهاي زير 100 هزار نفر حدود 10 ميليون نفر ديگر از جمعيت كشور به جمعيت 22 ميليوني تحت پوشش خدمات فعال پزشك خانواده در كشور اضافه ‌شود.
وي گفت: وزارت بهداشت بر اجراي يكي از اين 2 طرح در سال جاري تاكيد دارد و قرار بود از اواخر ارديبهشت يا در خرداد امسال اين پيشنهاد اجرايي شود، رئيس جمهوري نيز بر اجراي طرح پزشك خانواده در شهرها تاكيد دارد و به همين علت هم دستور تشكيل كارگروه كشوري آن را داد.
وي افزود: براي اجرايي شدن هر يك از اين پيشنهادها نياز به همكاري نزديكتر وزارت بهداشت و وزارت رفاه داريم و البته منابع مالي آن نيز بايد از سوي دولت تامين شود، بر خلاف تصور، اجراي طرح پزشك خانواده در شهرها مطابق هر يك از اين پيشنهادها به منابع مالي خيلي زيادي كه خارج از توان دولت باشد نياز ندارد و واقعاً اجراي آن امكانپذير است ضمن اينكه اجراي اين طرح در شهرها بر اساس قانون برنامه توسعه چهارم به دولت تكليف شده است.
مشاور مركز توسعه شبكه و ارتقاي سلامت وزارت بهداشت گفت: اجراي طرح پزشك خانواده نياز به امضاي تفاهمنامه ديگري بين وزارت بهداشت و وزارت رفاه و نيز توافق و همكاري با سازمان‌هاي ديگري از جمله سازمان تامين اجتماعي، سازمان نظام پزشكي، همكاري با پزشكان شاغل در بخش خصوصي و حتي ساير نهادهايي مانند شهرداري‌ها و حتي بانك‌ها دارد. چالش‌هاي اجراي اين طرح در شهرها به مراتب بيش از روستاهاست به همين علت همكاري دستگاه‌هاي مسئول در اين زمينه بايد به مراتب گسترده‌تر شود.
وي افزود: اجراي طرح پزشك خانواده با موانع و چالش‌هاي زيادي مواجه است، اما اجراي كامل اين طرح تنها راه نجات نظام سلامت كشور است، اين طرح شكست ندارد فقط بايد همه مسئولان و دستگاه‌هاي اجرايي دولتي و غير دولتي مرتبط دست به دست هم دهند تا هر چه سريعتر مشكلات نظام سلامت كشور با اجراي كامل اين طرح حل شود.
انتهاي پيام/ز
 يکشنبه 30 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن