تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812645374




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نرخ سود بانكي همچنان در بلاتكليفي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: نرخ سود بانكي همچنان در بلاتكليفي


پول‌و سرمايه- گروه اقتصادي:
در حالي كه عباسعلي نورا عضو كميسيون برنامه و بودجه از توافق بانك مركزي و دولت بر سر نرخ سود بانكي خبر داده بود يك منبع آگاه در بانك مركزي در گفت‌وگو با خبرنگار ما نسبت به اين موضوع اظهار بي‌اطلاعي كرد و گفت هنوز در اين خصوص توافقي با بانك مركزي صورت نگرفته است.

اين در حالي است كه مشاجره و مجادله برسر بسته سياستي - نظارتي بانك مركزي كه در اوايل ارديبهشت‌ماه اعلام رسمي درخصوص آن صورت گرفت همچنان بر جاست و هنوز توافقي در رابطه با حذف و تعديل برخي بندهاي اين بسته صورت نگرفته است. به ‌نظر مي‌رسد دولت در راستاي سپردن پاشنه آشيل خود به بانك مركزي و تعديل و كاهش نرخ آن از هيچ تلاشي براي تامين نظر بانك مركزي مضايقه نخواهد كرد چراكه بحث تورم اين روز‌ها به مشكلي بزرگ تبديل شده است كه دولت براي ساماندهي آن در چند ماه پاياني عمر خود دست به هر كاري خواهد زد حتي صرف‌نظر كردن از وعده انتخاباتي مبني بر كاهش نرخ سود بانكي كه طي دو سال اخير بي‌برو برگشت سالانه دو درصد كاهش يافته است.
حال با گذشت 4 ماه از سال با وجود بلاتكليفي بانك‌ها در اعطاي تسهيلات هنوز گمانه‌زني براي پذيرش نظر بانك مركزي درخصوص نرخ سود بانكي ادامه دارد. به اعتقاد بانك مركزي در شرايط فعلي كاهش نرخ سود بانكي به صلاح سيستم بانكي نيست و ممكن است اقتصاد را با مخاطراتي مواجه مي‌كند لذا نمي‌توان بدون در نظرگيري جوانب كار دست در نرخ سود بانكي برد. از ديگر سو با توجه به مشخص نشدن نرخ تورم هدف در سال‌جاري نمي‌توان به كاهش نرخ سود بانكي خوشبين بود.
ظاهرا اين تصميم دولت تبعات خاص خود را خواهد داشت از جمله كنار رفتن حسين صمصامي از گود اقتصاد ايران چراكه صمصامي بارها و بارها بر تصميمات بانك مركزي خرده گرفته بود و در لفافه اعلام كرده بود كه ميان نرخ سود بانكي و نرخ تورم رابطه منطقي براي تعيين نرخ سود بانكي وجود ندارد.
اين در حالي است كه گفته مي‌شود بر اساس اطلاعات موجود دولت نظر بانك مركزي درباره نرخ سود بانكي را پذيرفته است.
عباسعلي نورا عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس معتقد است قطعا اين روند ناشي از سياست‌هاي انقباضي بانك مركزي است و دولت تلاش دارد بدهي بانك‌ها به بانك مركزي باز پرداخت شود.
وي با بيان اينكه براي جمع‌آوري نقدينگي تلاش مي‌شود بانك‌ها از محل درآمدها و جذب سپرده‌هايشان بدهي خود به بانك مركزي را بپردازند، افزود: درباره نرخ سود بانكي ميان وزارت اقتصاد و بانك مركزي اختلاف نظر وجود دارد و بر اساس اطلاعات موجود دولت نظر بانك مركزي درباره نرخ سود بانكي را پذيرفته است.
نورا گفت: شايد طولي نكشد كه نرخ سود بانكي ابلاغ و بانك‌ها از اين بلاتكليفي خارج شوند هر چند در حال حاضر نيز بانك‌ها براساس دستورالعمل سال قبل عمل مي‌كنند.
اين استاد اقتصاد دانشگاه درخصوص آثار عدم‌ابلاغ سياست‌هاي اعتباري بانك‌ها بر اقتصاد خاطرنشان كرد: بانك‌ها 2 نوع تسهيلات مي‌پردازند، يك نوع تسهيلات تكليفي و ديگري تسهيلاتي است كه به ‌صورت آزاد از محل جذب سپرده پرداخت مي‌كنند و در حال حاضر در هر دو زمينه با چالش مواجه هستند.
وي اين مشكل را به‌دليل الزام بانك‌ها به باز پرداخت بدهيشان به بانك مركزي از يك سو و عدم‌ابلاغ نرخ سود سال 87 از سوي ديگر عنوان كرد و اظهار داشت: اين رويه داراي تبعات مثبت و منفي است.
اين استاد اقتصاد آثار مثبت اين روند را كنترل تورم ذكر كرد و درخصوص تبعات منفي آن يادآور شد: توقف پرداخت تسهيلات تكليفي طرح‌هاي در دست اجراي دولت را متوقف مي‌كند و عدم‌پرداخت تسهيلات آزاد بانك‌ها نيز سبب توقف طرح‌هاي بخش خصوصي مي‌شود.
نورا ادامه داد: چنين وضعيتي ركود را در اقتصاد دامن زده، بحران اشتغال را افزايش مي‌دهد و اگر اين فرايند طولاني شود، ركود اقتصاد تبديل به ركود تورمي مي‌شود.
عضو كميسيون برنامه و بودجه تاكيد كرد: توقف تسهيلات‌دهي بانك‌ها اگر از دوره‌اي از سال فراتر رود، باعث ركود تورمي مي‌شود و بايد دولت هرچه سريع‌تر چاره‌اي بينديشد.
وي در عين حال از برنامه دولت براي اعمال نظارت شديد بانك‌ها بر نحوه هزينه كرد تسهيلات بانكي خبر داد و گفت: دولت تصميم دارد تامين اعتبار طرح‌هاي نيمه تمام را تعريف و بر هزينه‌كرد دقيق تسهيلات نظارت كند.
نورا گفت: اقتصاد ما به ظاهر مبتني بر فعاليت طرح‌هاست، اما عملا تسهيلات دريافتي صرف توليد نمي‌شود بلكه وارد بخش خدمات شده و سبب رشد نرخ تورم مي‌شود. وي با تاييد سياست دولت گفت: اگر تسهيلات پرداختي صرف توليد شود تورم‌زا نخواهد بود و در حال حاضر آنچه سبب رشد نرخ تورم مي‌شود، تسهيلاتي است كه به جاي هزينه شدن در بخش توليد از ديگر بخش‌هاي اقتصاد سر در مي‌آورد.

تاريخ درج: 29 تير 1387 ساعت 13:19 تاريخ تاييد: 29 تير 1387 ساعت 13:25 تاريخ به روز رساني: 29 تير 1387 ساعت 13:25
 شنبه 29 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن