محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853121150
فضائل امام هادی علیه السلام
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: فضائل امام هادی علیه السلام
امامان و پیشوایان معصوم علیهمالسلام انسانهای كامل و برگزیدهای هستند كه به عنوان الگوهای رفتاری و مشعلهای فروزان هدایت جامعه بشری از سوی خدا تعیین شدهاند گفتار و رفتار و خوی و منش آنان ترسیم حیات طیبه انسانی و وجودشان تبلور تمامی ارزشهای الهی است. آنان به تعبیر امام هادیعلیه السلام این چنیناند: "-السلامُ علیکُم یا... - مَعدِنَ الرَّحمَةِ وَ خُزانَ العِلمِ و مُنتَهَی الحِلمِ وَ اُصُولَ الكَرَمِ وَ قادَةَ الاُمَمِ وَ اَولِیاءَ النِّعَمِ و عَناصِرَ الاَبرارِ و دَعائِمَ الاَخیارِ وسَاسةَ العِبادِ و اَركانَ البِلادِ و اَبوابَ الایمانِ و اُمَناءَ الرحمنِ و سُلالةَ النَّبیّین و صَفوَةَ المُرسَلین و عِترَةَ خیرَةِ رَبِّ العالَمین ، -السلام علی ...- مَصابیحِ الدُّجَی و اَعلامِ التُقَی و ذَوی النُهی و اُولِی الحِجَی و كَهفِ الوَرَی و وَرَثَةِ الاَنبِیاءِ والمَثَلِ الاَعلَی وَالدَّعوَةِ الحُسنی و حُجَجِ اللهِ عَلی اَهلِ الدُنیا وَالآخِرَةِ وَالاُولَی"؛ معدن رحمت، گنجینه داران دانش، نهایت بردباری و حلم، بنیانهای كرامت و ریشههای نیكان، عصاره و برگزیده پیامبران، پیشوایان هدایت، چراغهای تاریكیها، پرچمهای پرهیزگاری، نمونههای برتر و حجتهای خدا بر جهانیان هستند.(1) بدون شك، ارتباط با چنین چهرههایی و پیروی از دستورها و رفتارشان، تنها راه دستیابی به كمال انسانیت و سعادت هر دو جهان است. پیشوای دهم علیه السلام یكی از پیشتازان دانش و تقوا و كمال است كه وجودش مظهر فضائل اخلاقی و كمالات نفسانی و الگوی حقجویان و ستم ستم ستیزان است. امام هادی علیهالسلام پیوسته تحت نظر حكومتهای جور بود و سعی میشد كه آن حضرت با پایگاههای مردمی و افراد جامعه تماسی نداشته باشد با این حال آن مقدار از فضائل اخلاقی كه از او بروز كرده، دانشمندان و شرح حال نویسان و حتی دشمنان اهلبیت علیهم السلام را به تحسین و تمجید آن وجود الهی واداشته است.پارسایی و انس با پروردگار آنچنان نمودی در زندگی امام نقی علیه السلام داشت كه برخی از شرح حال نویسان در مقام بیان برجستگیها و صفات والای آن گرامی به ذكر این ویژگی پرداختهاند. "ابن كثیر" مینویسد: "كان عابداً زاهداً"، او عابدی وارسته و زاهد بود. ابن عباد حنبلی نیز میگوید: "كان فقیهاً، اماماً، متعبداً..."؛ او فقیه و امام عابد بود.ابوعبدالله جُنیدی میگوید: "سوگند به خدا، او بهترین مردم روی زمین و برترین آفریدههای الهی است. "ابن حَجَر" در شرح حال آن حضرت مینویسد: "و كانَ وارِثَ اَبِیهِ عِلماً و سَخاءً" او در دانش و بخشش وارث پدرش بود.(2) "متوكل" در نامهای كه برای امام مینویسد خاطرنشان میكند: امیرالمؤمنین عارف به مقام شما است و حق خویشاوندی را نسبت به شما رعایت میكند و طبق آنچه مصلحت شما و خانوادهتان میباشد عمل میكند. اینك به منظور سرمشق گرفتن از اخلاق كریمه و رفتار سازنده آن حضرت نمونههایی را یادآور میشویم.الف- انس با معبودپیشوایان معصوم علیهم السلام در بالاترین درجه مقام شناخت حق تعالی قرار داشتند و همین درك و بینش عمیق، آنان را به ارتباط و انس همیشگی با خدا واداشته و شعلههای آتش عشق به معبود و وصال به حق بر جانشان شرر میافكند و آرامش را از انان سلب میكرد. امام هادی علیه السلام شب هنگام به پروردگارش روی میآورد شب را با حالت خشوع به ركوع و سجده سپری میكرد و بین پیشانی نورانیش و زمین جز سنگریزه و خاك حائلی وجود نداشت و پیوسته این دعا را تكرار مینمود: "اِلهی مُسئٌ قَد وَرَدَ، و فَقیرُ قَد فَصَدَ، لاتُخیبُ مَسعَاهُ وَارحِمهُ وَاغفِر لَهُ خَطَأه"؛ بارالها! گنهكاری بر تو وارد شده و تهیدستی به تو روی آورده است، تلاشش را بینتیجه مگردان و او را مورد عنایت و رحمت خویش قرارداده و از لغزشش در گذر.(3) پارسایی و انس با پروردگار آنچنان نمودی در زندگی امام نقی علیه السلام داشت كه برخی از شرح حال نویسان در مقام بیان برجستگیها و صفات والای آن گرامی به ذكر این ویژگی پرداختهاند. "ابن كثیر" مینویسد: "كان عابِداً زاهداً"، او عابدی وارسته و زاهد بود.(4) ابن عباد حنبلی، نیز میگوید: "كان فقیهاً، اماماً، متعبداً..."؛ او فقیه و امام عابد بود.(5)امام هادی علیه السلام همچون پدر بزرگوارش كانون سخاوت و كرم بود و گاهی مقدار انفاق به حدی از فزونی میرسید كه "ابن شهر آشوب" در مناقب مینویسد: ابوعمر وعثمان بن سعید و احمد بن اسحاق اشعری و علی بن جعفر همدانی به نزد علی بن حسن عسكری رفتند احمد ابن اسحاق از وامی كه برگردنش بود نزد حضرت شكایت كرد، آنگاه امام به عمرو كه وكیلش بود، فرمود: به او سی هزار دینار و به علی بن جعفر نیز سی هزار دینار بپرداز و خود نیز سی هزار دینار برگیر. دانشمندی مانند ابن شهر آشوب پس از نقل آن میگوید: " این مقدار انفاق، معجزهای است كه جز پادشاهان از عهده كسی ساخته نیست و تاكنون این مقدار انفاق را از كسی نشنیدهام."ب- سخاوت و جودامامان معصوم علیهم السلام برای مظاهر دنیوی از جمله مال و ثروت ارزش ذاتی قائل نبودند و سعی میكردند به حداقل آن كه زندگی معمولی روزانه آنان را تامین كرده اكتفا كنند و آن بزرگواران را در راه انجام وظایف مردمی و اجتماعی یاری رساند بسنده كنند و مازاد آن را در راههایی كه موجب خشنودی خداوند بود صرف كنند. یكی از این راهها انفاق به افراد تهیدست و نیازمند میباشد. این سیاست خداپسندانه مالی "كه در زندگی همه معصومین علیهمالسلام در سطح گستردهای به چشم میخورد" علاوه بر جنبههای معنوی و آثار اخروی، عامل مهمی در كاهش فقر و فاصله طبقاتی جامعه اسلامی و تالیف قلوب افراد و حفظ شخصیت وعلاقهمند ساختن آنان به مكتب اهلبیت و جلوگیری از ارتباط گرفتن و نزدیك شدن آنان به دستگاه زر و زور خلفا بود. در پرتو برخورداری ائمه علیهم السلام از این خلق نیكو، وجود آن بزرگواران پیوسته مایه امید، و خانهشان نه تنها مركز نشر دانش، بلكه پناهگاه افراد نیازمند و درمانده و محل رفت و آمد انسانهای مختلف به ویژه آنان كه از راه دور آمده بودند، بود. این مساله هم برای عموم مردم جا افتاده بود، به گونهای كه وقتی فرد نیازمند و درماندهای را میدیدند او را به خانه امامان علیهم السلام راهنمایی میكردند، و هم برای خود افراد درمانده، بدین معنی كه به محض مواجه شدن با مشكلی مستقیماً سراغ خانه امامت را میگرفتند. امام هادی علیه السلام همچون پدر بزرگوارش كانون سخاوت و كرم بود و گاهی مقدار انفاق به حدی از فزونی میرسید كه "ابن شهر آشوب" در مناقب مینویسد: ابوعمر وعثمان بن سعید و احمد بن اسحاق اشعری و علی بن جعفر همدانی به نزد علی بن حسن عسكری رفتند احمد ابن اسحاق از وامی كه برگردنش بود نزد حضرت شكایت كرد، آنگاه امام به عمرو كه وكیلش بود، فرمود: به او سی هزار دینار و به علی بن جعفر نیز سی هزار دینار بپرداز و خود نیز سی هزار دینار برگیر. دانشمندی مانند ابن شهر آشوب پس از نقل آن میگوید: " این مقدار انفاق، معجزهای است كه جز پادشاهان از عهده كسی ساخته نیست و تاكنون این مقدار انفاق را از كسی نشنیدهام."(6) اسحاق جلّاب میگوید: برای ابوالحسن گوسفندان زیادی خریدم، سپس مرا خواست و از اصطبل منزلش به جای وسیعی برد كه من آنجا را نمیشناختم، سپس تمامی آن گوسفندان را بین كسانی كه آن حضرت دستور میداد توزیع كردم.(7) در روایت دیگر، زمان خرید و توزیع گوسفندان روز "تَروِیه"(روز هشتم ذی الحجّه)، ذكر شده است.(8) از این روایت برمیآید كه آن حضرت در مسائل مالی و انفاقهای جزئی نیز مسائل امنیتی و حفاظتی را رعایت میكرده و این بیانگر شدت محدودیت آن حضرت از سوی دستگاه حكومتی است، با این حال امام این كار را تحت تاثیر پوشش قربانی انجام داد تا هرگونه سوء ظن را نسبت به خود از بین ببرد.ج- حلم و بردباریحلم و بردباری از ویژگیهای مهمی است كه مردان بزرگ به ویژه رهبران الهی كه بیشترین برخورد و اصطكاك را با مردم نادان و نابخرد و گمراه داشتند، از آن برخوردار بوده و در پرتو این خلق نیكو افراد بسیاری را به سوی خود جذب كردند. امام هادی علیه السلام همچون نیاكان خود در برابر ناملایمات بردبار بود و تا جایی كه مصلحت اسلام ایجاب میكرد با دشمنان حق و ناسزاگویان و اهانتكنندگان به ساحت مقدس آن حضرت، با بردباری برخورد میكرد. "بریحه عباسی"- كه از سوی دستگاه خلافت به سمت پیشنمازی مكه و مدینه منصوب شده بود - از امام هادی علیه السلام نزد متوكل بدگویی كرد و برای او نوشت: اگر نیازی به مكه و مدینه داری علی بن محمد را از این دو شهر بیرون كن زیرا او مردم را به سوی خود خوانده و گروه زیادی از او پیروی كردهاند. بر اثر سعایتهایی پی در پی "بریحه" متوكل امام را از كنار حرم جد بزرگوارش رسول خدا صلی الله علیه و آله تبعید كرد. هنگامی كه امام علیه السلام از مدینه به سمت "سامراء" در حركت بود "بریحه" نیز او را همراهی كرد. در بین راه "بریحه" رو به امام علیه السلام كرد و گفت: "تو خود میدانی كه عامل تبعید تو من بودم. با سوگندهای محكم و استوار سوگند میخورم كه چنانچه شكایت مرا نزد امیرالمؤمنین یا یكی از درباریان و فرزندان او ببری، تمامی درختانت را (در مدینه) آتش میزنم و محبّان و خدمتكارانت را میكشم و چشمههای مزرعههایت را كور خواهم كرد و بدان كه این كارها را خواهم كرد. امام علیه السلام متوجه او شد و فرمود: "نزدیكترین راه برای شكایت از تو این بود كه دیشب شكایت تو را نزد خدا بردم و من شكایت از تو را كه بر خدا عرضه كردم نزد غیر او از بندگانش نخواهم برد." "بریحه" چون این سخن را از امام علیه السلام شنید، به دامن آن حضرت افتاد و تضرع و ناله كرد و از او تقاضای بخشش نمود. امام علیه السلام فرمود: تو را بخشیدم.(9)امام علیه السلام متوجه او شد و فرمود: "نزدیكترین راه برای شكایت از تو این بود كه دیشب شكایت تو را نزد خدا بردم و من شكایت از تو را كه بر خدا عرضه كردم نزد غیر او از بندگانش نخواهم برد." "بریحه" چون این سخن را از امام علیه السلام شنید، به دامن آن حضرت افتاد و تضرع و ناله كرد و از او تقاضای بخشش نمود. امام علیه السلام فرمود: تو را بخشیدم.د- هیبت و شكوهامامان علیهم السلام مظاهر قدرت و عظمت خداوند و معادن كلمات و حكمت ذات مقدس حق و منبع تجلیات و انوار خاصه او هستند. بر این اساس از یك قدرت معنوی فوق العاده و نفوذ و هیبت خاصی برخوردارند. این هیبت و عظمت خدادادی را در زیارت جامعه از زبان امام هادی علیه السلام چنین میخوانیم: طَأطَأ كُلُ شَریفٍ لِشَرَفِكُم، وَ بَخَعَ كُلُ مُتَكَبِّرٍ لِطاعَتِكُم، وَ خَضَعَ كُلُ جَبارٍ لِفَضلِكُم، وَ ذَلَّ كُلُّ شَیءٍ لَكُم"؛ هر بزرگ و شریفی در برابر بزرگواری و شرافت شما سر فرود آورده و هر خود بزرگ بینی به اطاعت از شما گردن نهاده و هر زورگویی در برابر فضل و برتری شما فروتنی كرده و همه چیز برای شما خوار و ذلیل گشته است. روی این جهت بارها اتفاق میافتاد كه حاكمان جور در غیاب امامان علیهم السلام تصمیمات خطرناكی نسبت به آنان میگرفتند ولی به محض رویارو شدن با آنان و نگاه به رخسار پرفروغشان، كابوس ترس و وحشت بر دلهایشان سایه میافكند به گونهای كه مجبور میشدند از تصمیم خود برگردند. طبرسی در اعلام الوری به سند خود از امام محمدبن اشتر علوی نقل كرده است كه گفت: به همراه پدرم بر در سرای متوكل بودیم، من در آن هنگام كودكی بودم و در میان گروهی از مردم از طالبین و عباسیان و جعفرین ایستاده بودم كه ناگهان ابوالحسن وارد شد. مردم همگی از مركبهای خویش پایین آمدند تا آن حضرت به درون رفت. یكی از حاضران از دیگری پرسید! به خاطر چه كسی بیرون آمدیم؟ به خاطر این بچه، حال آن كه او از نظر سال از ما بزرگتر و شریفتر نبود. به خدا سوگند دیگر به احترام او از مركب خویش پایین نخواهم آمد پس ابوهاشم جعفری گفت: به خدا قسم كودكان چون او را میبینند به احترام او پیاده میشوند هنوز دیری نگذشته بود كه آن حضرت به طرف مردم آمد. حاضران چون او را دیدند باز به احترام وی پیاده شدند ابوهاشم خطاب به حاضران گفت: مگر نمیگفتید دیگر به احترام او پیاده نمیشوید؟ پاسخ دادند: به خدا قسم احترام خود را از دست دادیم و از مركبهای خود پیاده شدیم. زیدبن موسی چندین بار به "عمر بن فَرَج" گوشزد كرد و از او خواست كه وی را بر فرزند برادرش "امام هادی" مقدم بدارد و میگفت: او جوان است و من عموی پدر او هستم و عمر سخن او را برای امام هادی علیه السلام نقل كرد. امام فرمود: "یك بار این كار را بكن فردا مرا پیش از او در مجلس بنشان سپس ببین چه خواهد شد." روز بعد "عمر" امام هادی علیه السلام را دعوت كرد و آن حضرت در بالای مجلس نشست. سپس به "زید" اجازه ورود داد زید در برابر امام علیه السلام بر زمین نشست.(10) چون روز پنج شنبه شد ابتدا به زید اجازه داد تا وارد شود و در صدر مجلس بنشیند، سپس از امام خواست تا وارد شود امام علیه السلام داخل شد. هنگامی كه چشم زید به امام علیه السلام افتاد و هیبت امامت را در رخسار حضرت مشاهده كرد از جایش برخواست و امام را بر جای خود نشاند و خود در برابر او نشست.(11)هـ - امام و مشكلات مردمائمه علیهم السلام نه تنها در زمینه عبادی و بندگی خدا پیشگام بودند وهیچ كس در این میدان گوی سبقت را از آنان نربود، بلكه در زمینههای اجتماعی و رسیدگی به كمبودها و مشكلات مردم و برطرف كردن گرفتاریهای آنان نیز پیشگام بودند، به گونهای كه كسی از در خانه آنان ناامید باز نمیگشت. تاریخ، نام افراد زیادی را كه برای حل مشكل و رفع گرفتاری خود به پیشوای دهم علیه السلام مراجعه كرده و از محضر آن حضرت با خشنودی بازگشتهاند، ثبت كرده است. كه در این مجال به یك نمونه اشاره میگردد:محمد بن طلحه نقل میكند: امام هادی علیه السلام روزی برای كار مهمی سامرا را به مقصد دهكدهای در اطراف، ترك كرد در این فاصله، عربی سراغ آن حضرت را گرفت به او گفته شد: امام علیه السلام به فلان روستا رفته است. مرد عرب به سمت دهكده حركت كرد وقتی به محضر امام علیه السلام رسید گفت: من از اهل كوفه و از متمسكان به ولایت جدت امیرمؤمنان علیه السلام هستم ولی بدهی سنگینی مرا احاطه كرده است چندان كه قدرت تحمل آن را ندارم. و كسی را جز شما نمیشناسم كه حاجتم را برآورد. امام علیه السلام پرسید: بدهكاریت چقدر است؟ عرض كرد: حدود ده هزار درهم. امام علیه السلام او را دلداری داد و فرمود ناراحت نباش مشكلت حل خواهد شد. دستوری به تو میدهم عمل كن و از اجرای آن سرمتاب. این دستخط را بگیر، هنگامی كه به سامرا آمدی مبلغ نوشته شده در این ورقه را از من مطالبه كن هر چند در حضور مردم باشد. مبادا در این باره كوتاهی كنی. پس از بازگشت امام علیه السلام به سامرا مرد عرب، در حالی كه عدهای از اطرافیان خلیفه و مردم در محضر آن حضرت نشسته بودند وارد شد و ضمن ارائه نوشته امام علیه السلام به آن حضرت، با اصرار، دین خود را مطالبه كرد. امام علیه السلام با نرمی و ملایمت و عذرخواهی از تاخیر آن، از وی مهلت خواست تا در وقت مناسب، آن را پرداخت كند، ولی مرد عرب همچنان اصرار میكرد كه هم اكنون باید بپردازی. جریان به متوكل رسید. دستور داد سی هزار دینار به امام علیه السلام بدهند. امام علیه السلام پولها را گرفت و همه را به آن مرد عرب داد. او پولها را گرفت و گفت خدا بهتر میداند كه رسالتش را در چه خاندانی قراردهد.(12)پینوشتها:1- زیارت جامعه کبیره، مفاتیح الجنان.2- ائمتنا، ج2، ص252.3- ائمتنا، ج2، ص257/ سیرة الامام العاشر علی الهادی، ص55.4- الصواعق المحرقة، ص207/ البدایة والنهایة، ج11، ص15.5- تاریخ اجمالی پیشوایان علیهم السلام.6- مناقب، ج4، ص409.7- الكافی، ج1، ص498.8- اعیان الشیعه، ج2، ص37.9- اثبات الوصیه، صص196و197.10- اعیان الشیعة، ج7، ص128.11- اعلام الوری، ص347.12- بحارالانوار، ج50، ص175/ الفصول المهمة، ص278.لینک مطالب مرتبط: - امام هادى؛ مشعلدار هدایت - گفتاری در مورد زندگی امام هادی - فضایل امام هادی (ع) - علم و دانش امام(ع)
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 894]
صفحات پیشنهادی
امام روشنایی - ویژه نامه شهادت امام هادی علیه السلام
شناخت مختصرى از زندگانى امام هادى ... فضائل وسيره فردي امام هادى (علیه السّلام) چگونگي مواجهه امام هادی با خلفاي عباسي امام هادي (علیه السلام) و «جامعه»اي ماندگار امام هادي ...
شناخت مختصرى از زندگانى امام هادى ... فضائل وسيره فردي امام هادى (علیه السّلام) چگونگي مواجهه امام هادی با خلفاي عباسي امام هادي (علیه السلام) و «جامعه»اي ماندگار امام هادي ...
نگاهی به شیوههای رهبری امام هادی علیه السلام
نگاهی به شیوههای رهبری امام هادی علیه السلام. ... فضائل امام علیعلیه السلام در قرآن از جمله آیات ولایت، شراء، بلاغ، جهاد و سایر آیاتی که در مورد امام علیعلیه السلام نازل ...
نگاهی به شیوههای رهبری امام هادی علیه السلام. ... فضائل امام علیعلیه السلام در قرآن از جمله آیات ولایت، شراء، بلاغ، جهاد و سایر آیاتی که در مورد امام علیعلیه السلام نازل ...
شمه ای ازاخلاق امام هادی(علیه السلام)
پیشوای دهم علیه السلام یکی از پیشتازان دانش و تقوا و کمال است که وجودش مظهر فضائل اخلاقی و کمالات نفسانی و الگوی حق جویان و ستم ستیزان است.امام هادی پیوسته ...
پیشوای دهم علیه السلام یکی از پیشتازان دانش و تقوا و کمال است که وجودش مظهر فضائل اخلاقی و کمالات نفسانی و الگوی حق جویان و ستم ستیزان است.امام هادی پیوسته ...
چگونگي مواجهه امام هادي(علیه السلام) با خلفاي عباسي
چگونگي مواجهه امام هادي(علیه السلام) با خلفاي عباسي. ... من از تو و دو فرزندت بهتر است3 يا ]نصربن علي جهني[را به خاطر نقل حديثي در فضائل اهل بيت هزار تازيانه زدند. ...
چگونگي مواجهه امام هادي(علیه السلام) با خلفاي عباسي. ... من از تو و دو فرزندت بهتر است3 يا ]نصربن علي جهني[را به خاطر نقل حديثي در فضائل اهل بيت هزار تازيانه زدند. ...
علوم و معارف حضرت امام هادی(علیه السلام) (4)
علوم و معارف حضرت امام هادی(علیه السلام) (4) ... فضيلت علما در زمان غيبتامام هادى - عليه السلام - به ستايش از فضل علماى زمان غيبت نوه بزرگوار خود امام منتظر و موعود امم ...
علوم و معارف حضرت امام هادی(علیه السلام) (4) ... فضيلت علما در زمان غيبتامام هادى - عليه السلام - به ستايش از فضل علماى زمان غيبت نوه بزرگوار خود امام منتظر و موعود امم ...
حکایاتی از امام علی النقی علیه السلام
(1)آگاهی امام هادی علیه السلام از سؤال ذهنی اصحابمحمد بن شرف میگوید:همراه امام هادی .... به هیچ یك از مخلوقات ننگرند و بر آن كه از فضل الهی برخوردار است حسد نورزند لیكن ...
(1)آگاهی امام هادی علیه السلام از سؤال ذهنی اصحابمحمد بن شرف میگوید:همراه امام هادی .... به هیچ یك از مخلوقات ننگرند و بر آن كه از فضل الهی برخوردار است حسد نورزند لیكن ...
هادی خلق - ویژه نامه ولادت امام هادی علیه السلام
هادی خلق - ویژه نامه ولادت امام هادی علیه السلام. ... شمه ای از فضایل امام هادی(علیه السلام) شمه ای ازاخلاق امام هادی(علیه السلام) فروغی از دانش امام هادی (علیه السلام) فضائل وسيره ...
هادی خلق - ویژه نامه ولادت امام هادی علیه السلام. ... شمه ای از فضایل امام هادی(علیه السلام) شمه ای ازاخلاق امام هادی(علیه السلام) فروغی از دانش امام هادی (علیه السلام) فضائل وسيره ...
امام هادی(علیه السلام) و اتحاد پیروان اهل بیت(علیهم السلام)
امام هادی(علیه السلام) و اتحاد پیروان اهل بیت(علیهم السلام) ... در سخنان امام هادی(ع) ترغیب و تشویق به این فضایل و کمالات فراوان دیده میشود. آن حضرت میفرمود: اگر مردم در ...
امام هادی(علیه السلام) و اتحاد پیروان اهل بیت(علیهم السلام) ... در سخنان امام هادی(ع) ترغیب و تشویق به این فضایل و کمالات فراوان دیده میشود. آن حضرت میفرمود: اگر مردم در ...
زندگانی حضرت امام حسن عسکری(علیه السلام)
زندگانی حضرت امام حسن عسکری(علیه السلام) ... او به خاطر فضل، صیانت نفس، زهد، عبادت و اخلاق نیکو سزاوار مقام خلافت است. اگر پدرِ او را دیده بودی مردی بود ...
زندگانی حضرت امام حسن عسکری(علیه السلام) ... او به خاطر فضل، صیانت نفس، زهد، عبادت و اخلاق نیکو سزاوار مقام خلافت است. اگر پدرِ او را دیده بودی مردی بود ...
جبر و اختيار از منظر امام هادي(علیه السلام)
جبر و اختيار از منظر امام هادي(علیه السلام) ... عنصر در وي فراهم آمده باشد:«در نتيجه اين همان پنج چيزي است كه امام صادق(علیه السلام) در آن، كليات فضل را گرد آورده است. ...
جبر و اختيار از منظر امام هادي(علیه السلام) ... عنصر در وي فراهم آمده باشد:«در نتيجه اين همان پنج چيزي است كه امام صادق(علیه السلام) در آن، كليات فضل را گرد آورده است. ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها