تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در انسان پاره گوشتى است كه اگر آن سالم و درست باشد، ديگر اعضاى بدنش هم با آن سا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819461997




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايسكانيوز بررسي مي كند؛(1) امنيت مجازي در فضاي اينترنت مهمترين دغدغه كاربران


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: ايسكانيوز بررسي مي كند؛(1) امنيت مجازي در فضاي اينترنت مهمترين دغدغه كاربران


تهران - خبرگزاري ايسكانيوز:امروزه با توسعه تكنولوژي و صنعتي شدن جوامع نوع ارتكاب جرائم نيز متحول شده است به طوري كه ديگر لازم نيست براي سرقت يا انواع كلاهبرداري مجرمان خود را به زحمت بيندازند فقط كافي است متصل به يك سيستم رايانه اي و يك خط تلفن باشند.

به گزارش روز شنبه خبرنگار (انتظامي) گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز"، سرهنگ مهرداد اميدي رييس پليس جرايم اينترنتي اداره آگاهي نيروي انتظامي به شهروندان درباره كلاهبرداري‌هاي مختلف از طريق اينترنت و پست الكترونيك هشدار داد.
وي افزود: رييس پليس جرايم اينترنتي اداره آگاهي نيروي انتظامي پست الكترونيكي (ايميل) دريافتي توسط كاربران را به‌دو دسته تقسيم كرد.
اميدي گفت: ايميل‌هاي دريافتي در محيط خصوصي افراد به دو دسته پيام‌هاي شغلي و آشنا و پيام‌هاي غيرشغلي و خارج از حيطه كاري و بدون اختيار كه‌از منابع ناشناس دريافت مي‌شود، وجود دارند.
وي، پيام‌هاي ناشناس و غيركاري را به سه دسته تبليغاتي، هرز نامه، ويروس ها و پيام‌هايي كه با زمينه كلاهبرداري طراحي شده‌اند، تقسيم كرد.
اين مقام ناجا ، با اشاره به اين كه در برخي كشورها ، جرايم سنگين براي ارسال‌كنندگان پيام‌هاي تبليغاتي و هرزنامه‌ها تعيين شده است، بيشترين مشكلات را ناشي از دسته‌سوم پيام‌ها كه با زمينه كلاهبرداري ارسال مي‌شود، اعلام كرد.
وي با تاكيد بر اين كه بيشتر مشكلات بوجود آمده در كشور، به دليل ارسال اين نوع پيام‌ها است، گفت : در اين پيام‌ها به مخاطبان خبر برنده شدن دريك قرعه‌كشي داده شده و يا از افراد براي شركت درقرعه‌كشي و ياشركت در جابجايي پولي كه منجربه كسب درآمد خواهد شد، دعوت مي‌شود.
سرهنگ اميدي گفت : كاربران در اين پيام‌ها با اعلام برنده شدن مبالغ بسيار زيادي توسط"اي.پي" ‪ IP‬خود، با درخواست‌هايي مبني بر اعلام مشخصات از سوي كاربر مواجه مي‌شوند.
وي افزود : در قدم‌هاي بعدي، كاربر با اين تصور كه ثبت اطلاعات مشكلي را متوجه وي نخواهد كرد، اقدام به ارسال اطلاعات به آدرس پيام دريافتي مي‌كند وفرستندگان پيام نيز به‌محض دريافت پاسخ مثبت از سوي كاربر با ارسال مداركي جعلي در پي القاء اين موضوع برمي آيند كه گيرنده پيام دريكي از بانك‌هاي معتبر بين‌المللي برنده شده است.
رييس پليس جرايم اينترني اداره آگاهي نيروي انتظامي مرحله بعد در اين فرآيند كلاهبرداري را مربوط به ردوبدل شماره تلفن با كاربر وايجاد ارتباط تلفني با وي اعلام كرد و گفت : اين افراد سودجو عمدتا از تلفن‌هاي اعتباري كه قابل پيگيري نيست، استفاده مي‌كنند.
اميدي ميزان موفقيت اين باندهاي كلاهبردار را درجلب هرچه‌بيشتر اعتماد افراد ذكر كرد و گفت : در مرحله بعدي از كاربران درخواست افتتاح حساب و واريز مبالغي به آن حساب‌ها به عنوان هزينه جابجايي مبالغ برنده‌شده مي‌شود و از سوي ارسال‌كنندگان پيام اعلام مي‌شود كه هزينه جابجايي پول برعهده فرد برنده شده بوده و شركت در اين مورد هزينه‌اي را متحمل نمي‌شود.
رييس پليس جرايم اينترنتي اداره آگاهي ناجا درمورد نحوه دريافت مبالغ توضيح داد : اين باندها خواستار پرداخت مبالغ از طريق صرافي‌ها و يا شماره حساب‌هايي كه عمدتا در كشورهاي اروپايي هستند، مي‌شوند.
وي افزود: دربرخي اوقات كاربران با زيركي از ارسال‌كنندگان پيام خواستار كسر هزينه‌جابجايي از مبلغ جايزه مي‌شوند كه باپيام‌هايي از قبيل " اين مبلغ متعلق به شما بوده و هيچ فردي امكان دسترسي به اين مبلغ را نخواهد داشت " يا اينكه "اين كار مستلزم دريافت مجوز از ادارات مبارزه با تروريسم است" مواجه مي‌شوند و همين پيام‌ها در جلب اعتماد فرد بسيار موثر افتاده است.
اميدي اكثر فريب خوردگان را مربوط به قشر تحصيلكرده كه با رايانه سروكار دارند اعلام كرد و گفت: مبدا بيشتر اين پيام‌ها ، كشورهاي آفريقايي است .
وي گفت : پس از پيگيري‌هاي پليس به دليل جعلي بودن آدرس‌ها و مدارك و همچنين اجاره‌اي بودن خطوط تلفن امكان رديابي بسيار سخت مي‌شود.
رييس پليس جرايم اينترنتي اداره آگاهي ناجا در توضيح انواع ديگر سوء استفاده‌هاي اينترنتي، گفت: برخي كلاهبرداران از طريق ارتباط باافراد ابراز مي كنند وارث پدري هستند كه پول زيادي در حساب وي وجود دارد و از فرد مي- خواهند با ادعاي شراكت با پدر فوت شده اقدام به دريافت پول از بانك كرده و بخشي از اين پول را به عنوان حق الزحمه دريافت نماييد.
وي افزود : در نوع ديگري از اين كلاهبرداري ها، افراد ازكاربران درخواست حمل پول به كشوري ثالث به قصد پولشويي و دريافت حق الزحمه مي‌كنند.
رييس پليس جرايم اينترنتي اداره آگاهي ناجا گفت: در دنياي سرمايه‌داري كه اساس بر دادوستد است ، چگونه امكان دارد فردي بدون پرداخت مبلغي برنده مبالغ بسيار زيادي شود .
اميدي درمورد برخي آگهي‌هاي تبليغاتي در محيط اينترنتي مبني بر فروش تجهيزات نظامي نيز گفت : در حال حاضر اينترنت به بستري براي بروز آگهي ها تبديل شده‌است كه در مطبوعات نيز وجود دارد ، اداره آگاهي با بهره جستن از گروه‌هايي بانام گشت اينترنتي ، بخشي از اين آگهي‌ها را كه غيرقانوني باشند بررسي كرده و مورد كار كارشناسي قرار مي‌دهد.
ايسكانيوزمي افزايد:آنچه كه منجربه افزايش جرائم اينترنتي شده است اگر ناآگاهي است يا عدم نظارت مسئولين چندان مهم نيست بلكه مهم ايجاد زمينه هاي كنترل اين نوع جرائم است كه البته در حال حاضر سرعت افزايش اين نوع جرائم از تدابير امنيتي چه ازسوي پليس وچه از سوي مردم بيشتر است./187/125
 شنبه 29 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن