محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846281929
رئيس انجمن آزادي تركيه در مصاحبه با فارس: حجاب امر خدا و نماد دين اسلام است
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئيس انجمن آزادي تركيه در مصاحبه با فارس: حجاب امر خدا و نماد دين اسلام است
خبرگزاري فارس: رئيس انجمن انديشه آزادي و اعتماد تركيه با اشاره به محدوديتهاي ايجاد شده درباره حجاب در تركيه گفت: حجاب امر خدا و نماد دين اسلام است.
به گزارش خبرگزاري فارس، خانم "هوليا شكرجي" در گفتگو با گروه بينالملل خبرگزاري فارس به تشريح تحولات اخير در تركيه پرداخت.
انجمن آزادي و اعتماد تركيه در سال 1999 تاسيس شده و مدافع حقوق و ارزشهاي انساني در تركيه و جهان است و به گفته رئيس كنوني آن دنباله رو مبارزات اسلامي در تركيه است.
رئيس انجمن آزادي تركيه در ابتدا به تشريح نظر كلي مردم تركيه درباره حجاب پرداخت و گفت: تاريخ ممنوعيت حجاب در تركيه خيلي قديمي بوده و از زمان كار آمدن جمهوريخواه در تركيه حجاب به مشكل بزرگي در تركيه تبديل شده است. به دليل اينكه حجاب به عنوان نماد دين اسلام است، مبارزات براي حفظ آن و برداشتن ممنوعيتها در تركيه صورت ميپذيرد. در جامعه تركيه، نداشتن حجاب، مدرن شدن محسوب مي شود و در اين مفهوم به عنوان يك نماد تلقي ميشود. حجاب به عنوان نماد دين اسلام كه خانم ها هنوز اصرار به حفظ آن دارند خطرناك مشاهده مي شود و به همين دليل ممنوع مي شود.
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا محافل لائيك با اين عنوان كه حجاب يك نماد سياسي است به مقابله با آن پرداخته اند گفت: حجاب دستور خداوند است و مسلمانان به خاطر اينكه حجاب امر خداست آن را رعايت مي كنند. ما هم به همين دليل حجاب را رعايت مي كنيم اما آنهايي كه مسئله حجاب را به اين حد رساندهاند و آن را به عنوان نماد سياسي قلمداد مي كنند در اصل خودشان عين ممنوعيت هستند. ممنوعيت حجاب يك اقدام سياسي است و بنده هم درست برعكس آنها فكر مي كنم و مي گويم كه ممنوعيت حجاب نماد يك عمل سياسي است چونكه در تركيه موضوع حجاب خط قرمز است. اگر طرف آزادي حجاب هستيد در يك طرف و اگر خواهان ممنوعيت حجاب هستيد در طرف ديگر قرار داريد به همين دليل حجاب در تركيه از اهميت سياسي بالايي برخوردار است اما از نظر خانم هاي مسلمان، حجاب به عنوان نماد اسلامي است.
در پاسخ به اين پرسش كه "چرا دادگاه قانون اساسي قانون حجاب را لغو كرد؟"، گفت:
مسئله تنها دشمني آنها با حجاب نيست بلكه در تركيه جنگي عليه ارزشهاي اسلامي كه حجاب نمادي از آن است، وجود دارد. در واقعا اين جنگ در مسير حجاب است. آنها نميخواهند كه حجاب خانمها را در دانشگاهها ببينند. آنها نميخواهند كه خانمها در تركيه در مقطع دكترا تحصيل كنند و حجاب مدلي براي خانمها باشد. ما با حجاب در دانشگاهها درس خوانديم و بعد از آن به وظايف خود عمل كرديم. ما از نظري الگويي را ايجاد كرديم. اين عمل باعث شد كه خانواده هايي كه ارزشهاي اسلامي را پاس مي دارند خواستار ادامه تحصيل دخترانشان با رعايت حجاب شوند. آنها مي خواهند در مراكز عمومي شاهد افرادي باشند كه روسري به سر دارند. بر همين اساس دليل دادگاه قانون اساسي اصلاحيه مربوط به آزادي حجاب را لغو كرد و فكر مي كنم كه لغو قانون آزادي حجاب يك رفتار دشمنانه و غيرحقوقي است.
وي در پاسخ به اين پرسش كه "تركيه ميگويد كه اروپا را براي خود الگو گرفته در صورتي كه در خود اروپا آزادي حجاب در دانشگاهها هست اما در تركيه اين طور نيست شما اين را چطور ارزيابي مي كنيد؟"، گفت: بله كاملا درست مي گوييد، تركيه مسير حركت خود را به سوي اروپا تنظيم كرده ، آتاتورك بنيانگذار جمهوري تركيه هم خواستار رسيدن تركيه به تمدن معاصر بود و منظور از اين تمدن معاصر، سطح اروپايي است يعني اينكه تركيه مي گويد كه تمدن اروپا را الگو گرفته در حالي در هيچ جاي اروپا ممنوعيتي براي آزادي حجاب در دانشگاهها وجود ندارد ولي در تركيه اين طور نيست. در سرتاسر دنيا شمار كشورهايي كه وضعيت شان درباره حجاب مثل تركيه است خيلي نادر است. حتي در چين كمونيستي اين ممنوعيت وجود ندارد. اين حقيقتا تناقض است و در اصل نشان دهنده رفتار كاملا خصمانه است.
خانم "شكرجي" افزود: حجاب امتحاني براي ما خانمهاي مسلمان است و از سوي ديگر خط قرمزي براي ممنوع كنندگان حجاب است. حجاب در مركز جنجالهاي سياسي تركيه قرار دارد چرا كه به علت اصلاحيه حجاب عليه انحلال حزب عدالت و توسعه اقامه دعوا شده و چه بسا كه منجر به انحلال اين حزب شود.
رئيس انجمن انجمن آزادي تركيه درباره وضعيت زنان محجبه بعد از ممنوع شدن دوباره حجاب در دانشگاههاي تركيه هم اظهار داشت: در حال حاضر دانشجويان محجبه نمي توانند وارد كلاسهاي درس شوند. در واقع اينطور بگويم در قانون اساسي اين ممنوعيت وجود ندارد و ممنوعيت حجاب بصورت فعلي اعمال ميشود. بعد از انتصاب روساي جديد دانشگاهها وضعيت ممنوعيت حجاب در دانشگاههاي تركيه حادتر شد چونكه روساي جديد اكثرا مخالف آزادي حجاب در دانشگاهها هستند و به همين سبب وضعيت سخت تر شده است.
خانم "شكرجي" اضافه كرد: حال حاضر محجبهها نمي توانند ادامه تحصيل دهند و اين ممنوعيت تنها در بعضي از دانشگاههاي ويژه اعمال نمي شود و محجبه ها براي ادامه تحصيل كشورهاي خارجي مي روند كه در ميان اينها ايران و كشورهاي اروپايي قرار دارد. بعضي از زنان محجبه با كلاه گيس سركلاس مي روند و يك عده اي هم مجبورند با برداشتن حجاب به دانشگاهها بروند. اما تعداد ديگري از محجبهها نيز قيد رفتن به كلاس را زده اند و از ديگر روشهاي علمي تركيه براي ادامه تحصيل خود بهره مي برند.
اين فعال سياسي ترك درباره نحوه عملكرد دادگاه قانون اساسي درباره مسائل مختلف از جمله حجاب هم اينگونه ارزيابي كرد: سيستم قضايي تركيه خيلي وقت است كه سياسي شده است. در حالي كه دادگاه ها مي بايست موقع صدور راي از چارچوب سياسي كاملا مستقل باشند اين اواخر دادگاه ها دست به كودتاهاي قضايي زدند و همچنان مي زند. راي هاي اخير دادگاه بويژه درباره حجاب مبناي حقوقي و فطري و انساني ندارد و كاملا سياسي است. در اين اواخر هم عليه مسلمانان راي صادر مي كنند كه اين يك موضع كاملا سياسي است و دادگاه از دادگاه بودنش ديگر خارج شده است. محكمه ها ديگر اعتبار خود را از دست داده اند و مردم به اين محكمهها هيچ اعتمادي ندارند و رايهاي اخيريشان درباره مسلمانان كاملا سياسي است.
وي درباره اينكه يكي از انتقادهايي كه از ديد ناظران سياسي تركيه و حتي جهان بر حزب حاكم عدالت و توسعه وارد است درباره عدم تغيير ندادن اعضاي دادگاه قانون اساسي است ،گفت: حزب عدالت و توسعه زياد مايل نيست كه سيستم جمهوري تركيه را بترساند يا اينكه مي خواهد كه با آنها به توافق و هماهنگي برسد اما حزب حاكم بايد متوجه باشد كه اين هماهنگي ممكن نخواهد شد چرا كه آنها (لائيكها) در اظهاراتشان اعلام كرده اند كه مبارزاتشان عليه حركت هاي ارتجاعي ادامه خواهد داشت و منظور آنها از ارتجاع همان ارزشهاي اسلامي است. اين انديشه كه آنها را نهراسانيم و ناراحت نكنيم و دلشان را نشكنيم و به توافق برسيم انديشه درست نيست چرا كه حزب حاكم همين ديدگاه را درباره حجاب داشت تا اينكه نهايتا اين اتفاق پيش آمد. حزب حاكم بايد در اين ميان فداكاريهايي بكند و هزينه هايي را بدهد و اگر اين كار را نكند مشكل حجاب حل نخواهد شد چرا كه يك قشري هر چند در اقليت است اما درباره ممنوعيت حجاب خيلي مقاومت مي كند. حزب حاكم به پيشروي خوب فكر نمي كند، برنامه ريزي نمي كند. حل مشكل يك راهكار بنيادين مي طلبد كه من فكر مي كنم چنين اراده اي در ساختار اين حزب نباشد.
وي در اين باره كه "حزب حاكم چه هزينه هايي بايد بدهد؟"، افزود: مثلا حزب حاكم مسئله حجاب را بايد خيلي زودتر مطرح ميكرد كه اشتباه كرد و نكرد. حزب حاكم زمان اوج قدرتش مي بايست بدون فوت وقت اين را مطرح مي كرد چونكه بالاخره هر موقع كه اين مسئله را مطرح مي كرد با خطر انحلال روبرو مي شد پس چه بهتر كه زودتر از اينها وارد كار مي شد. حزب حاكم با قدرت و برتريي كه داشت مي توانست با دقت و توجه بيشتر تغييراتي را در تركيب اعضاي دادگاه قانون اساسي انجام دهد يعني همان كاري كه " احمد نجدت سزر" كرد و 9 تن از اعضاي دادگاه قانون اساسي را تغيير داد، مي توانست انجام دهد اما نكرد و در نتيجه منجر به اين شد كه در اين اواخر براي حل اين مسئله تحت فشار واقع شود. حزب "آك" مي توانست قانون اساسي غيرنظامي را تهيه و تنظيم كند. تصميماتي درباره ارتش و قانون اساسي اتخاذ كند. كار دادگاه قانون اساسي تركيه خيلي سنگين است و در اين زمينه هم مي توانست اصلاحاتي را انجام دهد و به يك نقطه راه حل برسد كه بنظر بنده در اين زمينه ضعيف سياستش ضعيف بود.
وي در ادامه نظر خود را درباره آزادي حجاب در تركيه چنين تشريح كرد: لغو ممنوعيت حجاب در دانشگاهها يك گام بشمار مي رود اما كافي نيست. دانشجويان بعد از پايان تحصيلات خود مي خواهند به كار بپردازند، در كشورهاي اروپايي خانم ها با حجاب مي توانند فعاليت كنند پس چرا در كشوري كه 90 درصد آن را مسلمانان تشكيل مي دهد آنها اين حق را نداشته باشند كه با حجاب بر سر كار خود روند، مردم تركيه هيچ مشكلي با دكترها و كاركنان محجبه ندارند و آنها دوست دارند كه در برابر خود افرادي را كه حجاب را رعايت مي كنند ببينند . فكر مي كنم حل اين مشكل زماني ميسر مي شود كه مردم به طوري جدي به اين موضوع توجه كنند و بصورت جمعي در اين موضوع خروج كنند. اما بينش سياسي مردم در تركيه ضعيف است و تنها به احزاب سياسي توجه دارند و درباره آنها نظر خود را ارائه مي دهند. حزب حاكم با كسب حدود نيمي از آراء بر سر حكومت آمد اما اينها نمي توانند مشكلات را حل كنند چرا كه اينها به حكومت مي رسند اما نمي توانند مقتدرانه عمل كنند.
رئيس انجمن آزادي تركيه درباره برنامه هاي اين انجمن بعد از لغو حجاب گفت: بعد از راي دادگاه قانون اساسي درباره لغو حجاب، بيانيه هاي را صادر كرديم و با مقامات سياسي نشست هايي داشتيم، كارگاهها و سمينارهايي برگزار كرديم و درباره حل مشكل حجاب بحث و گفتگو نموديم. اما اين روزها دو موضوع باند ارگنه كن و دادخواست انحلال حزب عدالت و توسعه در صدر جنجالهاي سياسي تركيه قرار گرفته است كه در اين ميان ما تلاش مي كنيم مشكل حجاب را زنده داريم و مردم را متوجه اين موضوع كنيم كه اين مشكل هست و بايد براي حل آن بايد گام برداريم. به اميد خدا مشكل مسلمانان حل خواهد شد بشرطي كه به مبارزات خود ادامه دهيم.
خانم "شكرجي" درباره درخواست انحلال حزب حاكم عدالت و توسعه تركيه گفت: چيز مشخصي درباره اينكه حزب حاكم منحل مي شود يا اينكه نه، نمي توان گفت اما حقيقت اين است كه انحلال احزاب در تركيه كار زياد سختي نيست. با نگاه به تركيب اعضاي دادگاه قانون اساسي كه 9 تن آنها در دوران رياست جمهوري احمد نجدت سزر منصوب شدند كه مدافع سيستم لائيك هستند، نظر بر انحلال حزب حاكم است اما بايد منتظر دعوي هاي ارگنه كن كه وارد چارچوب بحث هاي سياسي شده و تاثيراتي كه اين دعوي مي تواند در پرونده انحلال داشته باشد بنشينيم. عده اي هم بر اين باورند كه دادخواست انحلال رد خواهد شد كه ما هم مثل شما صبر مي كنيم و و منتظر نتيجه مي مانيم.
اين خانم محجبه ترك در اين مصاحبه درباره پيامدهاي انحلال احتمالي حزب عدالت و توسعه افزود: تركيه به انحلال احزاب عادت كرده و در واقع تركيه به گورستان احزاب تبديل شده است. حزبي منحل مي شود حزب ديگري به جاي آن تاسيس مي شود. اما نكته اي كه بايد به اشاره كنم اين است كه اين جريان نبايد ادامه داشته باشد. حزب "آك" قبل از اينكه با اين گونه اتفاقات روبرو شود مي بايست آن را حل مي كرد. اگر بعد از اين ، حزب "آك" به دنبال تنظيم قانون اساسي غيرنظامي باشد اين جنجالهاي زيادي را در تركيه به دنبال خواهد داشت و كار خيلي سخت مي شود. اين موضوع زودتر از اين ها لازم بود كه حل شود تنها حزب حاكم نيست كه با خطر انحلال ربرو است بلكه حزب جامعه دموكرات هم با چنين خطري روبرو شده و قبلا هم احزاب زيادي در تركيه منحل شده اند و كودتاهاي زيادي هم انجام شده و در حال انجام شدن است و تا زماني كه اين مشكلات از ريشه حل نشود پيوسته روند انحلال و ايجاد احزاب ادامه مي يابد. براي حل ريشه اي اين مشكلات به يك اراده سياسي احتياج است.
وي افزود: حزب حاكم فرصت اصلاح قانون اساسي را به نحوي كه انحلال احزاب را سختتر مي كرد داشت. موقع باز شدن بحث حزب "آك"مي بايست دست به كار مي شد كه فكر مي كنم اين فرصت را از دست داده است. اگر اين حزب مي توانست آن را انجام دهد يك پيشرفت رو به جلويي براي تركيه محسوب مي شد و در واقعا خيلي خوب مي شد. حزبي با كسب نصف آرا مردم سركار مي آيد اما تنها به خاطر اينكه يك قشر اقليتي آن را نمي خواهد منحل مي شود كه اين يك مشكل بزرگ است. حزب عدالت و توسعه فرصت خوبي داشت اما آن را از دست داد و به اين ترتيب خودش در معرض انحلال قرار گرفته است.
وي درباره حمله اخير به سركنسولگري آمريكا در استانبول و عوامل اين حمله توضيحاتي را ارائه كرد و چنين گفت: بله حمله اي به سركنسولگري آمريكا صورت گرفت و ما هم اخبار مربوط به آن را از طريق مطبوعات پيگيري مي كنيم. بنده از برنامه و نقشهاي پنهاني پشت اين حادثه خبر ندارم. درباره اين حادثه تفاسير زيادي شده بعضي ها آن را به ارگنه كن نسبت مي دهند و بعضي هم به ساير گروه ها. اين حمله مي تواند كار گروهي براي جلب توجه افكار عمومي به اين نكته كه امپرياليسم آمريكايي در جغرافياي اسلامي فعاليت هاي فراتر از حد و اختيار خود انجام مي دهد، باشد.
رئيس انجمن آزادي و اعتماد تركيه درباره اقدام كنسولگري آمريكا در بستن در كنسولگري به سوي پليس موقع درگيري و فرار نيروهاي امنيتي آمريكا از اين درگيري هم اظهار داشت: اين واقعا يك اتفاق جدي است كه آمريكا بايد درباره آن توضيح دهد البته مسئولان آمريكايي كم و بيش توضيحاتي در اين باره دادند كه اين كافي نيست. اقدام آمريكا در بستن در بسوي پليس ترك يك كار خجالت آور است و مسئولان آمريكايي بايد درباره آن توضيح دهند كه البته فكر نمي كنم جسارت چنين كاري را داشته باشند.
خانم "شكرجي" در آخرين بخش مصاحبه هم به موضوع بازداشت ژنرالهاي ارشد بازنشسته را در جريان پرونده متهمين باند ارگنه كن پرداخت و با ابراز خوشحالي از اين اقدام آن را يك حركت پسنديده و يك گام مثبت براي تركيه خواند چرا كه اين براي اولين بار است كه دادگاه ترك جسارت بازداشت كردن دو ژنرال ارشد را پيدا كرده است.
وي در ادامه خواستار آشكار شدن تمام زوايا و فعاليتهاي باند كودتاگر ارگنه كن شد و اين اقدام را براي حزب حاكم عدالت و توسعه يك موفقيت بزرگ خواند .
انتهاي پيام/.
شنبه 29 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 301]
-
گوناگون
پربازدیدترینها