تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه كسى مستحق دوستى خداوند و خوشبختى باشد، مرگ در برابر چشمان او مى آيد و آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813059654




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حجت الاسلام فتحي:افراد غيركارشناس نبايد در محافل فرهنگي اظهارنظر كنند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: حجت الاسلام فتحي:افراد غيركارشناس نبايد در محافل فرهنگي اظهارنظر كنند
مدير مركز هنر و ادبيات هلال با تأكيد بر ضرورت زدودن آسيبهاي عرصه مداحي و اجرايي كردن كارهاي تحقيقاتي چند سال گذشته خواستار عدم اظهار نظر افراد غيركارشناس در محافل فرهنگي شد .

حجت الاسلام حسين فتحي مدير مركز هنر و ادبيات هلال در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با مجموعه آثاري كه اين دفتر به صورت نظم براي مدح، مرثيه، سرود و نوحه منتشر كرده، گفت: مرآت ولايت آخرين منظومه از اين مجموعه شعر، سرود و نوحه است كه به تناسب ايام از رجب تا شعبان منتشر مي شود.

وي افزود: با توجه به اين حقيقت كه گاهي نقاط ضعف مجالس آييني و كج سليقگي عده اي در برگزاري مجالس اهل بيت(ع) موجبات آزردگي برخي علما و بزرگان دين را فراهم كرده، مجموعه هلال تلاش كرد پس از مدتها آسيب شناسي و انجام كارهاي پژوهشي و تحقيقاتي به آسيب زدايي پرداخته و كارهاي اجرايي انجام دهد.

حجت الاسلام فتحي گفت: مجموعه هلال پس از پشت سر گذاشتن دو سال و اندي نقاط قوت و ضعف اشعار آييني را در دهه هاي مختلف مورد بررسي قرار داد و اين كارهاي كارشناسي چند بار صورت پذيرفت تا سبكهاي اشعار آئيني به دقت مورد ارزيابي قرار گيرند. متأسفانه اين اشعار، نغمه ها و موسيقي ها در برخي موارد دچار بدسليقگي شده و اين امر موجبات نزول شأن مجلس و سطح تفكر را فراهم كرده كه اين امر نيز به نوبه خود آزردگي علماي ديني را به دنبال داشت.

مدير مركز هنر و ادبيات هلال اظهار داشت: بايد توجه داشت كه براي مثال در مدح شخصيتهاي اهل بيت(ع) و ممدوح بزرگي چون حضرت علي(ع) هرقدر بخواهيم از كلمات بزرگ استفاده كنيم اين كلمات در مقابل آن شخصيت عالي قدر، كوچك به نظر مي رسند. اما از ديگر سو بسياري از سردمداران اين كج سليقگي ها با كتاب و كتابخواني ارتباطي نداشته و حتي از ارتباط با افرادي كه از اين ارتباط سود مي بردند نيز بي بهره بوده اند.

وي با تأكيد بر جنس كلمات به كار رفته در اشعار اين كتابها و تأكيد بر قدر عظيم اهل بيت(ع) و شأن آنها در اين مجالس يادآور شد: تلاش كرديم با انتشار اين نوع اشعار نوعي تحول به وجود آورده ، به مداحي فاخر بازگشته و در راستاي تحقق نوآوري و شكوفايي در عرصه مداحي سهيم شويم.

حجت الاسلام فتحي آغاز كار اجرايي براي نگارش اين آثار را به 5 سال پيش نسبت داد كه پس از دسته بندي 10 هزار ساعت مداحي اين سه جلد كتاب با عناوين " يك ماه خون گرفته: 72 ستاره"، "ايام فاطميه از شهادت تا ولادت : صدف نبوت" و مجموعه "مرآت ولايت" كه به ماه هاي رجب تا شعبان پرداخته را منتشر كرديم.

فتحي گفت: از ديگر فعاليتهايي كه مجموعه هلال داشته مي توان به كتابهاي پيام محراب اشاره كرد كه تاكنون 13 جلد آن منتشر شده است. اين كتابهاي به نوعي تلفيق تقويم شمسي و قمري است و با ارائه احاديث، روايات و آيات قرآني مسئله و پيام مناسب روز را در اختيار ائمه جماعات قرار داده تا آنها بتوانند پيام مسئله روز را به سمع مخاطب خود برسانند.

وي در رابطه با معيارها و شاخصهايي كه براي كتابهاي اشعار اهل بيت(ع) در نظر گرفته شده گفت: اين اشعار طوري ارائه شده كه عوام پسند و خواص پذير باشند، چون يكي از موانعي كه در راه استفاده از اشعار خوب براي مداحي وجود دارد ثقيل بودن كلمات آن است. از سوي ديگر بايد توجه كرد كه شعر روان باشد و به زبان روز مفاهيم خود را القا كند.

وي به طور كلي منتقل كردن مفاهيم عالي در قالب كلمات ساده را قابل استفاده دانست و آن را عاملي براي تحول توصيف كرد و گفت: فرهنگ پشت زبان ساده مي تواند منشا تحول باشد . حقايق در قالب اشعار به زبان ساده با نغمه اي زيبا در زبان مردم جا گرفته و مي تواند موجبات تحول آنها را فراهم كند.

حجت الاسلام فتحي يكي از وارسته ترين شاخصهاي اشعاري كه براي مداحي انتخاب مي شوند را كلماتي دانست كه منشأ عقلي و نقلي دارند. به طوري كه گروه كارشناساني كه براي چاپ كتابهاي دفتر هنر و ادبيات هلال فعاليت مي كنند پس از اتمام بررسي هاي خود آثار را به محضر علما و بزرگان دين برده تا اطمينان حاصل كنند كه اين اشعار نيز داراي چنين شاخصه هايي است.

مدير دفتر هنر و ادبيات هلال مهمترين عامل ماندگاري برخي اشعار و به طور كلي كارهاي فرهنگي را اخلاص دانست.

وي با اشاره به اينكه تاكنون تمام اشعار توسط غلامرضا سازگار سروده شده اشعار وي را داراي ويژگي هايي توصيف كرد كه با معيارهاي مورد نظر اين مجموعه همخواني دارد . وي ابراز اميدواري كرد در آينده بتوانند از اشعار بزرگاني چون مؤيد و شفق نيز استفاده كنند چرا كه اين افراد حق عظيمي بر عهده شعر آئيني دارند.

فتحي در رابطه با اينكه استفاده مداحان و ذاكران اهل بيت از اين مجموعه آثار تا چه ميزان مي تواند در عمق و غناي مجالس موثر باشد يادآور شد: با توجه به پشتوانه اين اشعار يقين بدانيد كه اگر مداحي بتواند اين اشعار را آنچنان كه شايسته است در مجلس ارائه كند مؤثر واقع مي شود، چرا كه اثر اين اشعار غير قابل تكذيب است. به طوري كلي شعر از قابليت دميدن در روح برخوردارد است و اين امر خاصيت زبان شعر است.

وي فعاليت براي نگارش و چاپ و نشر اين آثار را شبانه روزي توصيف كرد و گفت كه قرار است براي ماه مبارك رمضان نيز مجموعه اي با حال و هواي مناجات و با در نظر گيري همين معيار ها منتشر شود كه اين مجموعه نيز از رمضان تا محرم را پوشش مي دهد.

فتحي گفت: از آنجا كه حال و هواي مردم در ماه مبارك رمضان بيشتر حول محور دعا و مناجات قرار مي گيرد اين مجموعه كه اواخر شعبان منتشر مي شود تا به موقع در دسترس مداحان و ذاكران قرار گيرد، مي تواند تأثير قابل توجهي بر دلهاي مؤمنان بگذارد.

حجت الاسلام حسين فتحي تصريح كرد: زماني كه نخستين كتاب اين مجموعه اشعار براي محرم سال گذشته منتشر شد تنها چهار يا پنج هزار نسخه چاپ كرديم اما پس از آن به قدري مورد استقبال قرار گرفت كه ظرف پنج روز نخست، تجديد چاپ شد. نمي خواهم تأكيد كنم كه كاري از اين نوع تاكنون انجام نشده بود اما شايد ما به نقاطي توجه كرديم كه ديگران به آن توجه چنداني نداشته اند.

مدير مركز هنر وادبيات هلال با اشاره به استفاده جدي مداحان از اين آثار ابراز اميدواري كرد كه وقفه اي در كار ايجاد نشده و كتابها به طور مرتب در دسترس آنها قرار گيرند.

وي يكي از ويژگي هاي اين كتاب را علاوه بر چاپ آنها در قطع جيبي، همراهي يك لوح فشرده كوچك دانست كه آن را قابل حمل مي كند و علاقمندان مي توانند آنها را از 35 نقطه در سراسر تهران كه مطالب فرهنگي عرضه مي كنند خريداري نمايند.

مدير مركز هنر و ادبيات هلال تأكيد كرد نوع نگاهي كه در حال حاضر نسبت به مداحان و ذاكران اهل بيت وجود دارد بايد تغيير كند اين نوع نگاه كنوني از سوي كساني ايجاد شده كه عامل ايجاد كج سليقگي ها بودند و نگاه به وجود آمده در سايه اين نوع اقدامات اكنون به تمامي مداحان نسبت داده مي شود.

وي همچنين يادآور شد: مداح نقطه اتصال مجالس اهل بيت(ع) است و هركسي نمي تواند در خصوص مداحي اظهار نظر كند عده اي علماي دين پس از 70 سال تحقيق و زحمت مي دانند كه اشكال كار از كجاست و چگونه بايد نكاتي را توصيه كنند اما در اين ميان عده اي بدون توجه به دانش و پيشينه كافي به خود اجازه اظهار نظر مي دهند.

حجت اسلام حسين فتحي از محافل فرهنگي خواست فضاي اظهار نظر براي غير كارشناسان درباره مداحي فراهم نشود و رسانه هاي كشور نيز مطالب افراد فاقد صلاحيت را در اين باره منعكس نكنند.

وي فرمايشات رهبري را منشور هدايت دانست و اظهار داشت : از آنجا كه مقام معظم رهبري خود در جريان كار قرار داشته اند، نبض كار را شناخته و سكان دار اين حركت هستند توصيه هاي كاربردي معظم له فصل الخطاب است.
 شنبه 29 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن