تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):تلاوت کننده سوره حدید و واقعه و الرحمن در آسمانها و زمین اهل بهشت خوانده می شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805462214




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - من طرح تحولي نديدم


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: اقتصاد - من طرح تحولي نديدم
اقتصاد - من طرح تحولي نديدم

شما به عنوان يكي از حاضران جلسه رئيس‌جمهور با اقتصاددانان، طرح اخير رئيس‌جمهور را چگونه برانداز مي‌كنيد؟

طرح تحول اقتصادي از چندين منظر قابل تامل است؛ نخست اينكه دليل دولت براي ارائه اين طرح در يك سال پاياني دولت چيست؟ اگر منظور اين است كه در همين دوره يك ساله، تحول خاصي در اقتصاد كشور بيفتد و مسائل اقتصادي كشور حل شود، بايد گفت از اين كوزه‌اي كه چنين طرحي در آن است، چنين چيزي به بيرون تراوش نخواهد كرد. اگر گستره اين طرح بيش از يك سال است، در حالي‌كه دولت وقتي برايش مسلم نيست كه سال‌‌هاي بعد نيز در مسند امور است، در اين صورت يكسري تعهداتي براي دولت‌هاي بعد از خود ايجاد خواهد كرد كه از لحاظ اخلاقي درست نيست و دولت‌هاي بعدي بايد پاسخگوي پيامدهاي طرحي باشند كه خود در ارائه آن هيچ نقشي نداشته‌اند و اگر براي دولت مسجل است كه دوره بعد هم در رأس كار خواهد بود، بهتر است با همزمان شدن آغاز به كار دولت بعدي با نهايي شدن تدوين برنامه پنج ساله پنجم توسعه در صورتي كه واقعا ايده‌هاي راهگشايي يافته‌اند، سعي كنند آنها را در قالب اين برنامه به مجلس ارائه بدهند تا با برطرف كردن شائبه دور زدن مجلس، به نهاد قانونگذاري نيز اين مجال داده شود تا با استفاده از ظرفيت‌هاي فكري و نظارتي خود به وظايف قانون اساسي خويش بپردازد.
پرسشي كه مطرح است، اينكه چرا دولت عجولانه به طرح چنين برنامه تحولي پرداخته و نگذاشته تا اين طرح از راه گذراندن مجاري قانوني خود و مباني كارشناسي، به سرمنزل مقصود برسد؟! و از آنجا كه ما در سال پاياني دولت هستيم، نمي‌‌توان برنامه‌اي به مفهوم واقعي آن تصور كرد كه هدف توسعه‌گرايانه داشته باشد.
با توجه به اينكه يك سري صلاحيت‌هاي روش‌شناختي و تئوريك و مشاركت كارشناسي لازم است تا بتوان به مجموعه اقدامات و جهت‌گيري‌ها نام برنامه‌گذارد، براي همين، با اينكه ترديد ندارم اعضاي ستاد تحول اقتصادي آن‌گونه كه آقاي رئيس‌جمهور گفتند يك سال و نيم است در حال تحقيق و مطالعه هستند گرچه طي چند روز اخير ناگهان مدت زمان مزبور به 5/2 سال ارتقا يافت، ولي صريح و بي‌پرده بايد بگويم، آن چيزي كه در جمع اقتصاددانان عرضه شد، مطلب بسيار خام و بسيار ابتدايي بود و آن را در حد يك كلي‌گويي‌ خيلي افراطي ارزيابي كردم و آنچه ارائه شد، تقريبا هيچ نسبتي با عنوان مصطلح برنامه نداشت، مگر آنكه دوستان بعدا اسنادي ارائه كنند كه نشان بدهند واقعا كارهايي در شأن يك برنامه انجام شده و به هر توجيهي آن كارها را در اين جمع ارائه‌ نكرده‌اند، در آن صورت بايد پرسيد چرا از يك عده‌اي كه نمي‌خواستيد چيزهايي را به آنها بگوييد، دعوت كرديد؟ يا واقعا هنوز چيزي آماده نيست و وجود خارجي ندارد كه باز هم به نظر مي‌رسد جاي اين پرسش باشد كه وقتي شما در طرح مسئله در يك جمع تخصصي اين اندازه شتابزده و غيركارشناسي عمل مي‌كنيد، در مقام اجرا بايد انتظار داشت كه چه اتفاقي بيفتد؟
هم‌اكنون بسياري از افراد از جمله اصحاب رسانه، اقتصاد‌دانان، مردم و... از كليات و جزئيات طرح تحول اقتصادي دولت اظهار بي‌اطلاعي مي‌كنند، شما به عنوان يكي از اقتصاددانان حاضر در جلسه رياست‌جمهوري با اقتصاددانان، نمايه‌اي از اين طرح را ترسيم مي‌كنيد؟
آنچه ما ديديم، چند تا عدد و رقم بود كه به صورت غيرمنسجم به همراه چند جدول و نمودار و يكسري توضيحات ارائه شد. خيلي كلي بود و خيلي ناقص و به هيچ‌وجه نه مبناي نظري مشخصي داشت و نه حتي از يك انسجام و روش‌مندي و منطق خاصي پيروي مي‌كرد. اگر واقعا اين طرح در حد همين چيزي باشد كه به ما ارائه شد، بايد موكدا به همه دستگاه‌هايي كه دل در گرو اسلام و ايران دارند، هشدار دهيم با اين پايه مطالعاتي هر كاري شود، قطعا به ضرر كشور تمام خواهد شد.
آيا به نظر شما، چنين طرح‌هايي علاج اقتصاد بيمار ماست؟
اگر دولت واقعا درصدد چاره‌انديشي براي برون‌رفت از معضلات اقتصادي است، بهترين و فوري‌ترين راهكار، انضباط مالي و درست هزينه كردن است، سال‌هاست دولت‌ها به بي‌انضباطي مالي روي آورده‌اند. صرف‌نظر از اينكه هم‌اكنون در چه شرايطي هستيم، نكته‌اي كه به نظر من مسئله را نگران‌كننده مي‌كند، اين است كه وقتي شما به اسناد لايحه بودجه سال 1387 نگاه مي‌كنيد، بلافاصله مشخص مي‌شود ما حجم بسيار گسترده‌اي از كسري‌هاي آشكار و پنهان در لايحه بودجه سال 87 داريم به گونه‌اي كه در سه ماهه نخست سال، آموزش‌وپرورش دست‌كم پنج هزار ميليارد تومان كسري اعتبارات داشت يا مثلا دولت تاكنون چند بار تلاش كرده براي جبران خشكسالي، مجوزهايي از مجلس دريافت كند يا مواردي از اين قبيل كه با توجه به ميل گسترده به بي‌انضباطي مالي، در عمل بايد فاتحه هر نوع گرايش به تحول سازنده اقتصادي را خواند.
به سال آخر دولت نهم اشاره كرديد، چه مقدار از انگيزه ارائه طرح مذكور را سياسي مي‌دانيد؟
علاوه بر آن كسري‌ها يك واقعيت ديگر هم هست كه در واقع اين طرح، يك نوع شوك‌درماني است و امسال، سال آماده شدن براي انتخابات بوده و طبيعتا رئيس دولت علاقه‌مند است در دوره بعدي هم جزء كانديداها باشد. علاوه بر آن كسري‌هاي آشكار و پنهان بودجه، يك مقدار قابل توجهي منابع هم اختصاصي براي اين سال خاص نياز دارند؛ بنابراين، مسئله اين است كه از چه راهي مي‌توان منابع مالي قابل توجهي را در كوتاه‌مدت به دست آورد.
به نظر شما آيا براي گروه ايشان مثمرثمر خواهد بود؟
خير، حتي در كوتاه‌مدت نيز نتيجه قابل قبولي نخواهد داشت.
طرح مذكور همان طرح هدفمند كردن يارانه‌هاست يا بحث نقدي كردن يارانه‌ها را پيگيري مي‌كند؟
آنچه از صحبت‌هاي رئيس‌جمهور و ديگر اعضاي ستاد تحول اقتصادي برمي‌آيد آن است كه دولت به دنبال نقدي كردن يارانه‌هاست و خسارت‌‌بار بودن اين كار به اندازه‌اي واضح است كه حتي اعضاي اين ستاد بر تورم‌زا بودن اين طرح اذعان دارند و بيان داشته‌اند بر اثر اجراي طرح مذكور، شاهد جهش قيمت‌ها خواهيم بود. متاسفانه برخي افراد غيرمتخصص در سنجش معايب و مزاياي يك طرح اقتصادي، 10 حسن يا مزاياي يك طرح را در مقابل تورم مقايسه و پس از اين مقايسه در كادر چند حسن و فقط يك عيب به نام تورم، برنامه يا دستورالعمل ارائه‌شده را مثبت تلقي مي‌كنند، در صورتي كه بايد توجه داشت تورم، فقط يك اشكال به تنهايي كه به طرح مشخصي وارد است نبايد در نظر گرفته شود كه سرچشمه بسياري از بيماري‌هاي اقتصادي است. در اقتصادهاي رانتي، آثار مخرب تورم به مراتب وخيم‌تر است و با وجود اينكه تورم 12 سوءكاركرد مهم اقتصادي دارد، اما تورم يك‌سري سوء آثار اخلاقي هم دارد كه باعث گسترش و تعميق انواع مفاسد اخلاقي و اجتماعي است و شايد به همين دليل باشد كه تورم از ديدگاه برخي نظريه‌پردازان اقتصاد سياسي ظالمانه‌ترين مالياتي است كه از جيب فقرا در راستاي خدمت‌رساني به اغنيا پرداخت مي‌شود.
 شنبه 29 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن