تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد هر كس قرآن را بياموزد و به ديگران آموزش دهد و به آنچه در قرآن است عمل كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820534317




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

معاون وزير بازرگاني خبر داد قيمت خريد تضميني تغيير نمي كند


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: معاون وزير بازرگاني خبر داد قيمت خريد تضميني تغيير نمي كند
گروه اقتصادي؛ معاون وزير بازرگاني با اشاره به خريد دو ميليون و600 هزار تن گندم تضميني از ابتداي فصل برداشت گندم تاكنون تصريح كرد؛ هيچ برنامه يي براي تغيير در قيمت خريد تضميني گندم وجود ندارد و اتخاذ تصميم جديد در اين خصوص امكان پذير نيست.

مجيد پارسانيا با بيان اينكه در سال جاري برنامه ريزي مصرف گندم در حدود 10 ميليون و700 هزار تن پيش بيني شده است، گفت؛ «با نهايي شدن ميزان خريد تضميني گندم تفاوت ميزان خريد با ميزان مصرف از محل خريد خارجي تامين مي شود؛ بنابراين با هدف تقويت ذخاير گندم، خريدهايي انجام شده و تا يك ماه آينده وارد كشور مي شوند.»

به گفته پارسانيا خريد تضميني گندم در اين فصل در سال گذشته بيش از دو برابر ميزان فعلي بوده است.

از نظر پارسانيا دليل عمده كاهش ميزان خريد تضميني گندم را مي توان به كنار هم قرار گرفتن فاكتورهاي خشكسالي، سرمازدگي و گرماي زودهنگام، استفاده دامي از گندم، ورود صنف و صنعت به بازار گندم و نيز انبار گندم از سوي توليدكنندگان به دليل پيش بيني افزايش قيمت خريد تضميني مربوط دانست. وي عنوان كرد؛ «آمار خريد 6/2 ميليون تني گندم از30 استان كشور نشان مي دهد كه استان فارس با خريد840 هزار تن بيشترين سهم را داشته و پس از آن استان خوزستان با 707 هزار تن و استان گلستان با 246 هزار تن رتبه دوم و سوم را به خود اختصاص داده اند.» معاون وزير بازرگاني در گفت وگو با ايسنا گفت؛ «در حال حاضر خريد تضميني براساس جدول پاكي انجام مي شود كه متوسط قيمت گندم معمولي در اين جدول280 تومان و گندم دروم نيز320 تومان است. بنابراين به عده يي كه براي پيش بيني افزايش قيمت خريد تضميني مقداري از محصول خود را عرضه نكرده اند بايد اطمينان داد كه هيچ تغييري در قيمت تضميني رخ نخواهد داد.»

پارسانيا در ادامه از به وجود آمدن بازار رقابتي گندم و افزايش تعداد مصرف كنندگان و خريداران اظهار خرسندي كرد و افزود؛ «اين وضعيت گذشته از خشكسالي اين نويد را به كشاورز مي دهد كه در مقابل خريداران متفاوت قرار دارد و گرچه به طور طبيعي انتظار اين است كه براي تامين نان موردنياز مردم بيشترين خريد از سوي شركت بازرگاني دولتي انجام گيرد، اما ايجاد فضاي رقابتي گندم نيز از استراتژي هاي حوزه نان و گندم محسوب مي شود.» وي بيان كرد؛ «وزارت جهاد كشاورزي براي حمايت از خريد تضميني گندم و استفاده از آن در چرخه مصرف نان در سال جاري نهاده هاي يارانه دار نظير بذر و كود را صرفاً در اختيار كشاورزاني قرار مي دهد كه گندم را به مراكز دولتي فروخته اند.»معاون وزير بازرگاني در پاسخ به اين سوال كه در حال حاضر با وجود ذخاير استراتژيك گندم، خريد داخلي و نيز واردات چه وضعيتي براي بازار داخل پيش بيني مي شود، اظهار كرد؛ «با توجه به حجم ذخيره بالاي گندم در سال 87، توليد داخل و نيز خريدهاي خارجي كه تا يك ماه آينده وارد كشور مي شوند، مشكلي از جهت تامين نان كشور نخواهيم داشت.»

به اعتقاد او اهميت دادن به بحث صرفه جويي در مصرف و جلوگيري از هدررفت30 درصدي نان؛ از اتلاف حجم سه ميليون تني گندم پيشگيري خواهد كرد و قطعاً اين ميزان صرفه جويي تاثير بسيار بالايي در كنترل اين شرايط خواهد داشت. وي خاطرنشان كرد؛ با صرفه جويي در مصرف گندم و نان حتي با وجود كاهش توليد داخل ، تا وابستگي به گندم وارداتي به حداقل مي رسد. معاون وزير بازرگاني در پاسخ به اين سوال كه براي تامين نياز گندم چه ميزان واردات خواهيم داشت، گفت؛ ميزان واردات مورد نياز از جمع ميزان توليد، ذخاير استراتژيك و صرفه جويي در مصرف تعيين مي شود اما در حال حاضر براي واردات پنج ميليون تن گندم برنامه ريزي اجرايي انجام شده است.

پارسانيا درباره وضعيت بازار جهاني گندم نيز عنوان كرد؛ «با ورود گندم توليدي استراليا به بازار، شرايط بازار جهاني گندم طبيعي بوده و حجم بالاي توليد حاكي از آن است كه افق قيمت ها خوشبينانه است.»

به گفته او با توجه به واردات علوفه و جو از سوي وزارت جهاد كشاورزي مصارف دامي گندم نيز در حال كاهش است كه تاثير مطلوبي در رشد خريد تضميني گندم خواهد داشت.

وي درباره وضعيت صادرات گندم در سال جاري هم توضيح داد؛ در سال جاري براي صادرات هر كيلو آرد مابه التفاوت 500 توماني و براي صادرات گندم نيز مابه التفاوت 300 توماني تعيين شده است.

معاون وزير بازرگاني همچنين با اشاره به خريدهاي مدت دار گندم از سوي برخي مشتريان، از اينكه كشاورزان دچار ضرر و زيان شوند اظهار نگراني كرد و افزود؛ اخيراً به دليل پرداخت نشدن پول مربوط به اين خريدها كشاورزان به بازرگاني دولتي مراجعه داشته اند كه متاسفانه نمي توان براي آنها كاري انجام داد بنابراين كشاورزان در انتخاب خريداران بايد دقت بيشتري به خرج دهند. پارسانيا خاطرنشان كرد؛ خريد تضميني گندم در سال جاري نيز به سهولت انجام و مبلغ آن در همان روز از طريق بانك ملت به حساب توليدكننده واريز مي شود.
 جمعه 28 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن