تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخاوت از اخلاق پيامبران و ستون ايمان است . هيچ مؤمنى نيست مگر آن كه بخشنده است و تنها ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816818214




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس مجلس خبرگان رهبري تصريح كرد: قطعنامه را از ناحيه حكمت پذيرفتيم


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: رئيس مجلس خبرگان رهبري تصريح كرد: قطعنامه را از ناحيه حكمت پذيرفتيم
صدام فكر مي‌كرد، ما قطعنامه را از روي ضعف پذيرفتيم در حالي كه ما از ناحيه حكمت و پيش‌بيني خطراتي مانند حملات شيميايي عراق به شهرهاي بزرگ ايران پذيرفتيم.
آفتاب: رئيس مجلس خبرگان رهبري با ارائه تحليلي در خصوص پذيرش قطعنامه 598 با بيان اينكه اين قطعنامه در بهترين زمان و در شرايط خوبي پذيرفته شد گفت: «ما بهره هاي زيادي از پذيرش اين قطعنامه برديم و اين موضوع كشورمان را از خطرهايي نجات داد».

به گزارش سرويس سياسي آفتاب، آيت الله هاشمي رفسنجاني در گفتگو با شبكه خبر با اشاره به شرايط آغاز جنگ افزود: «از همان ماههاي ابتداي جنگ كه صدام زمين‌گير شد صحبت از پذيرش آتش بس بود و ما يك حرف روشن داشتيم كه بايد حقوق ما در اين جنگ به رسميت شناخته شود، خواسته ما اين بود كه عراق به عنوان متجاوز كيفرشود، غرامت‌هاي جنگ را بپردازد و دنيا عراق را به عنوان جنگ‌طلب بپذيرد كه اين موضوع مورد پذيرش قرار نمي‌گرفت».

وي تصريح كرد: «قسمتي از خاك ما در اختيار نيروهاي متجاوز بود و پذيرفتن قطعنامه در آن شرايط به نفع عراق و در حقيقت برگ برنده دست دشمن بود».

آيت الله هاشمي رفسنجاني در پاسخ به سئوالي در باره اين كه چرا ايران پس از فتح خرمشهر و به اسارت گرفتن 19 هزار نفر از نيروهاي دشمن حاضر به آتش بس نشد، اظهار داشت: «در ايران آن موقع هيچ‌كس آمادگي پذيرش آتش بس را نداشت و در همان موقع، جلسه‌اي، براي تعيين تكليف ادامه جنگ تشكيل شد كه امام فرمودند كه كسي از آتش بس صحبت نكند و اين جنگ بايد تا اهدافي كه داريم ادامه يابد».

وي افزود: «امام (ره) در دوران جنگ مخالف وارد شدن به خاك عراق بودند و ادله‌هاي ايشان نيز قابل توجه بود و بيشتر فكر مي‌كردند كه در صورت وارد شدن به خاك عراق مردم عراق آسيب خواهند ديد، ولي برخي مي گفتند كه نمي‌شود وارد عراق نشويم، زيرا در اين صورت عراقي‌ها خود را تجهيز مي‌كنند و ما ناچار هستيم يا به جنگ ادامه ندهيم و يا وارد خاك عراق شويم».

هاشمي رفسنجاني بيان داشت: «امام (ره) به شرط اين كه مردم عراق دچار آسيب نشوند با ورود نيروهاي ما به خاك عراق موافقت كردند، به همين علت در عمليات‌ها جاهايي انتخاب مي‌شد كه مردم نبودند».

آيت الله هاشمي رفسنجاني با اشاره به پيشرفتهاي ايران درجنگ گفت: «دنيا و منطقه متوجه شدند ايران در جنگ دست بالا را دارد و صدام غير از جنايت‌هاي جنگي از جمله به كار بردن سلاحهاي شيميايي كاري نمي توانست بكند».

هاشمي رفسنجاني افزود: «عوامل فراواني وجود داشت كه ما متقاعد شديم بايد قطعنامه را بپذيريم، كه از نمونه هاي آن طولاني و فرسايشي شدن جنگ بود و اين فرسايش به ما آسيب فراوان مي‌رساند و عراقي‌ها غير نظامي‌ها را مورد هدف و آسيب قرار مي‌دادند، همچنين تلفات غير نظامي‌ها نيز زياد شده بود به ويژه اين كه عراقي‌ها از سلاح شيميايي استفاده مي‌كردند كه نمونه آن را در حلبچه مشاهده كرديم و مردم مثل برگ خزان به زمين مي‌ريختند و در اين فكر بوديم كه اگر چنين جنايتي به يكي از شهرهاي ايران مثل تبريز يا كرمانشاه صورت گيرد چه اتفاق بزرگي مي افتاد».

وي با بيان اينكه ما در مقابل اين شرارت محدود بوديم، چون سلاح شيميايي بكار نمي‌برديم و نمي‌خواستيم مردم آسيب ببينند، و نمي توانستيم با مردم عراق اين جنايت جنگي را مرتكب شويم ،گفت: «آمريكا ،اروپايي‌ها و روسيه به عراق كمك مي‌كردند و مصمم بودند، از شكست رسمي صدام جلوگيري كنند».

رئيس مجلس خبرگان رهبري در ادامه گفت: «آمريكايي‌ها بطور آشكار به نفع عراق وارد ميدان شده بودند و كشتي، هواپيما و سكوهاي نفتي ما را مورد حمله قرار مي‌دادند».

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه فشار شوراي امنيت و سازمان ملل بر جمهوري اسلامي ايران براي پذيرش آتش بس زياد بود افزود: «آنان نمي خواستند صدام در اين جنگ شكست بخورد اما ما با مذاكره توانستيم به قسمت اعظم خواسته‌هاي خود برسيم و عراق بعنوان متجاوز و مستحق پرداخت غرامت 100 ميليارد دلاري كه رقم قابل توجهي بود شناخته شد».

وي با بيان اينكه در زمان پذيرش قطعنامه اوضاعي پيش آمده بود كه ادامه جنگ به مصلحت نبود درباره دلايل اين امر گفت: «در آن زمان كاملاً روشن شد كه غرب و حتي روسيه مصمم هستند كه ما پيروز نظامي در منطقه نباشيم».

رئيس مجلس خبرگان رهبري افزود: «آمريكا با ما وارد جنگ شد، اما اين جنگ اعلام نشده بود و به اسم حفاظت از كشتي‌هاي نفتكش در صدد قطع منابع مالي و محدود كردن صادرات نفت ايران بودند كه ما نيز مقابله به مثل كرديم و از اين ناحيه چيز زيادي بدست نياوردند، هرچند به بهانه هاي مختلف با چند حمله نظامي چند هلي‌كوپتر ما را هدف قرار دادند، چندسكوي نفتي را بمباران و ناو ما را غرق كردند».

آيت الله هاشمي رفسنجاني گفت: «روسها نيز كار را به جايي رساندند كه موشك هاي اسكات c را در اختيار عراق قرار دادند كه بردش دوبرابر موشك‌هاي اسكات b بود و تا تهران نيز مي رسيد همچنين هواپيماهاي ميگ29 كه سقف پرواز بالا داشتند و ضد هوايي‌هاي ما به آن‌ها نمي‌رسيد در اختيار عراق قرار دادند».

وي ادامه داد: «فرانسوي‌ها نيز هواپيما و موشكهاي بسيار پيشرفته و بمب‌هاي ليزري در اختيار صدام قرار دادند كه اهداف را با دقت بالايي مي‌زدند».

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه شرق و غرب با هم براي استفاده صدام از سلاحهاي شيميايي به وي چراغ سبز نشان دادند گفت: «در آن زمان وقوع فاجعه‌اي مانند حلبچه در تبريز، اروميه، كرمانشاه و يا با استفاده از موشكهاي دوربرد در تهران محتمل بود اما ما نمي‌توانستيم مانند عراق مقابله به مثل كنيم و دست به چنين جنايات جنگي بزنيم و به هيچ وجه نمي‌شد با اين شيوه جنگيد».

آيت الله هاشمي رفسنجاني در بيان اوضاع داخلي كشور در پذيرش قطعنامه افزود: «ضمن محدود شدن صادرات نفت، اقتصاد كشور نيز تحمل ادامه جنگ را نداشت هر چند اگر قرار بود جنگ را ادامه بدهيم مي‌توانستيم با رياضت بيشتر اين كار را انجام بدهيم».

وي گفت: «دولت رسماً نامه‌اي به امام نوشت و با استدلال نشان داد كه از نظر اقتصادي زير خط قرمز هستيم و ضرورت‌هاي زندگي مردم و تداركات جنگ قابل تأمين نيست و در اين شرايط مقاومت مشكلات را بيشتر مي كرد».

وي با بيان اينكه من از عمليات خيبر به بعد فرمانده جنگ شدم گفت: «زماني كه براي انجام اين عمليات و براي خداحافظي پيش امام رفتم به ايشان گفتم ما مي توانيم يك عمليات موفق انجام دهيم و قسمتي از عراق را به عنوان گرو نگه داريم تا بتوانيم شرايطمان را تحميل كنيم».

آيت الله هاشمي رفسنجاني افزود: «اگر عمليات خيبر به اهداف مي‌رسيد از دجله عبور مي‌كرديم و راه بصره را مي‌بستيم، اين هدف محقق مي شد اما اين اتفاق نيفتاد و اين عمليات ناقص اجرا شد، اما سياست جنگي من اين بود».

وي ادامه داد: «امام در آن زمان جواب روشني ندادند و تنها تبسم مليحي كردند».

آيت الله هاشمي رفسنجاني افزود: «در اولين جلسه قرارگاه در عمليات خيبر نيز به فرماندهان گفتم اگر اين عمليات را خوب انجام دهيد من جنگ را ختم مي كنم كه اين صحبت با مخالفت و موافقت برخي از فرماندهان مواجه شد».

آيت الله هاشمي رفسنجاني بابيان اين كه درابتداي جنگ وپس از بيرون راندن عراق ازمرزهاي
ايران ،هيچ كس آماده شنيدن پيشنهاد آتش بس نبود گفت: «ما تازه عراق را بيرون كرده‌بوديم و همه مي‌گفتند بايد وارد خاك عراق شويم».

وي افزود: «در جلسه اي كه آيت الله خامنه‌اي، من و فرماندهان سپاه و ارتش با امام داشتيم پيشنهاد شد كه جنگ را تمام كنيم كه امام فرمودند: «ما نمي توانيم اين كار بكنيم زيرا خواسته هاي ما را نمي‌دهند اما داخل خاك عراق هم نمي‌رويم در نهايت قرار شد تا جايي برويم كه مردم عراق اذيت نشوند لذا مناطقي مانند جزيره مجنون را براي پيشروي انتخاب كرديم».

رئيس مجلس خبرگان گفت: «بعد از حادثه حلبچه در جلسه‌اي با حضور رؤساي قوا و حاج احمد خميني مسائل را مطرح كرديم و قرار شد در دو جبهه كار كنيم يكي اينكه به شوراي امنيت براي پذيرش خواسته‌هايمان فشار بياوريم و ديگر اينكه شرايط و وضعيت جنگ را به صورت درست خدمت امام ارائه كنيم».

وي افزود: «به همين منظور با سردار رضايي صحبت كردم و گفتم كه براي انجام يك عمليات موفق چه مي‌خواهيد كه اين درخواست منجر به نامه‌اي شد كه سردار رضايي در آن نيازهاي جنگ را اعلام كرد و آنرا به امام داديم. اين‌كه در خصوص اين نامه مي گويند من ترفند كردم صحيح نيست».

آيت الله هاشمي رفسجاني گفت: «ما پنج نفر خدمت امام رفتيم و گفتيم كه اين فهرست نيازها قابل تأمين نيست و نظر ما آتش بس است».

وي گفت: «تحليل ما اين بود كه اگر آتش بس را بپذيريم آنچه كه مي خواهيم محقق مي‌شود زيرا صدام پس از 8 سال جنگ از مرزهاي كشور بيرون رانده شده و با خرابي ها و بدهي‌هاي زيادي مواجه است كه بدهي غرامت جنگ نيز به آن افزوده خواهد شد علاوه بر اينكه تأسيسات نفتي صدام نيز نابود شده بود».

وي افزود: «در ابتدا براي امام سخت بود كه اين مسئله را بپذيرند و فرمودند: «مردم و رزمنده‌ها انتظار ديگري دارند».

آيت الله هاشمي رفسنجاني ادامه داد: «امام فرمودند خودتان شخصيتها و علماء را توجيه كنيد كه همه از اين موضوع دفاع كنند و بين شما اختلاف نيفتد كه آيت الله خامنه‌اي از شخصيتها و روحانيون نظامي و سياسي دعوت كردند تا در دفترشان آنان را توجيه كنند».

وي افزود: «بعد از اين موضوع حاج احمد خميني به ما گفتند امام به اين نتيجه رسيده‌اند كه خودشان اين موضوع را اعلام كنند و اگر شما اعلام كنيد ممكن است بين شما اختلاف بيفتد كه بعد از آن آن نامه تاريخي را نوشتند و حاج احمد خميني در جمع ما آن را قرائت كرد».

آيت الله هاشمي رفسنجاني گفت: «امام با تدبير خود مسئله افكار عمومي را حل كردند و اقدامي عاقلانه و به موقع انجام دادند».

آيت الله هاشمي رفسنجاني در ادامه با تاكيد براينكه قبول قطعنامه 598 پيروزي‌هاي قابل توجهي را براي ملت ايران به همراه داشت تصريح كرد: «در شرايطي كه منصفانه‌ترين كلمات بيان مي‌داشت كه عراق شروع كننده و ايران ادامه دهنده جنگ بوده پس هر دو مقصر هستند؛ متجاوز شناخته شدن رژيم عراق در جنگ يك پيروزي مهم براي ما به حساب مي آمد».

وي با بيان اينكه با بدست آمدن اين پيروزي جنگ تبليغاتي براي از بين بردن روحيه ملت ايران آغاز شد گفت: «جنگ رواني به گونه‌اي براي روحيه دادن به صدام پيش رفت تا آنجا كه رژيم عراق حمله ديگري را به ايران آغاز كرد كه با مقاومت رزمندگان اسلام دوباره به عقب رانده شد و همگان به اين واقعيت آگاه شدند كه جمهوري اسلامي ايران از موضع ضعف تن به پذيرش اين قطعنامه نداده است».

وي در ادامه اين برنامه گفت: «صدام فكر مي‌كرد، ما قطعنامه را از روي ضعف پذيرفتيم در حالي كه ما از ناحيه حكمت و پيش‌بيني خطراتي مانند حملات شيميايي عراق به شهرهاي بزرگ ايران پذيرفتيم اما صدام دوباره حمله كرد و رزمندگان ما هم به خوبي دفاع كردند و اين سبب شد، دنيا بفهمد پذيرش قطعنامه از روي ترس نبوده بلكه در آن زمان عاقلانه‌ترين و منطقي‌ترين كار از طرف ايران بوده‌است».

وي با بيان اينكه بر اساس مصلحت اين قطعنامه را پذيرفتيم، افزود: «البته نظام در آن زمان به گونه‌اي رفتار كرد كه خوشبختانه، همـه‌ خـواستـه‌هـاي مـا در قطعنامه‌ سازمان ملل گنجانده شد و بر اساس اين قطعنامه، صدام مقصر شناخته شد و ما محق براي دريافت خسـارات معـرفـي شـديـم».

هاشمي رفسنجاني افزود: «پس از اتمام جنگ ما به خواسته‌هاي خود رسيديم و سازمان ملل عراق را متجاوز دانست و هرچند هزينه‌هاي نظامي ايران را نپذيرفتند، اما خسارات غير نظامي را 100 ميليارد دلار برآورد كردند كه در نهايت به نفع ما بود، زيرا صدام در فكر حمله به كويت بود تا آن چيزي كه از حمله به ايران نتوانسته بود به دست آورد در آنجا به راحتي كسب كند».

وي گفت: «صدام ناچار شد همه شرايط ما را حتي قرارداد الجزاير كه يكي از ادله تجاوز به ايران بود بپذيرد».

وي در ادامه با بيان اينكه پرونده غرامت جنگي ايران هنوز بسته نشده است گفت: «رژيم عراق پس از شروع جنگ با كويت هيچ‌گاه فرصت پيدا نكرد تا غرامت جنگ را تسويه كند چون پس از اين جنگ درگير جنگ‌هاي ديگري با آمريكا شد».

آيت الله هاشمي رفسنجاني در ادامه با اشاره به آينده منطقه گفت: «آمريكايي‌ها نمي توانند طولاني مدت در عراق بمانند و هر چه بيشتر در اين كشور بمانند دستاورد آن‌ها كمتر خواهد بود».

رييس مجلس خبرگان رهبري افزود: «روزي كه آمريكايي‌ها از منطقه بيرون بروند مردم عراق بهترين دوست خود را در وجود ايران خواهند يافت».

آيت الله هاشمي رفسنجاني با اشاره به اشتراكات ديني ميان دو ملت گفت: «بيشتر ملت عراق شيعه هستند و از دوران دفاع تا به امروز با ما روابطي برادرانه داشته‌اند و كردهاي عراق و اهل تسنن نيز هميشه با ما صميمي بوده‌اند و ما نيز بهترين دوستان خود را در داخل عراق داريم».

وي با تاكيد بر راهبرد جمهوري اسلامي ايران مبني بر مستقل و آزاد بودن عراق گفت: «ما از خواسته‌هاي ملت عراق و همچنين تمامي ملت‌هاي منطقه حمايت مي كنيم و در آينده نيز روابط بسيار خوبي را با ملت عراق و ديگر ملل منطقه خواهيم داشت».

رييس مجلس خبرگان رهبري در ادامه گفت: «ملت منطقه شناخت خوبي از ايران دارند و مي‌دانند كه جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند روي پاي خود بايستد و از حقوق خود دفاع كند».

وي با بيان اينكه نسبت به آينده منطقه خوشبين است گفت: «ما بايد نسبت به زياده طلبي هاي استكبار در منطقه حساس باشيم چرا كه منابع درياي خزر و خليج فارس منافع حياتي آنها را تشكيل مي‌دهد.

آيت الله هاشمي رفسنجاني افزود: «افغانستان، عراق و خليج فارس جايي نيست كه آمريكايي ها بتوانند طولاني مدت در آن باقي بمانند».

وي در پايان خاطر نشان كرد: «ايران روابط خوبي در كل منطقه دارد، اما بايد نگران زياده طلبي‌هاي استكبار كه به اين منطقه چشم طمع دارند باشيم».

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به عمليات رواني آمريكا و صهيونيست‌ها در منطقه با محور «ايران هراسي» گفت: «هر جنگ رواني مي تواند عواقب ديگري نيز داشته باشد و ما نبايد صرفا با توجه به رواني بودن جنگ نسبت به آن حساس نباشيم چرا كه كساني كه صدها ميليارد دلار هزينه مي‌كنند و هزاران كشته وزخمي مي‌دهند و حيثيت خود را در گرو مي گذارند به طورقطع اهدافي دارند كه ما بايد نسبت به آنها حساس باشيم و هوشيارانه عمل كنيم».

گفتني است رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره عملكرد شبكه خبر نيز اظهار داشت: «معمولا در دفتر كارم كه مشغول انجام كارهايم هستم تلويزيوني دارم كه روي شبكه خبر است».

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفتگو با شبكه خبر گفت: «من به شما و همه همكارانتان در شبكه خبر تبريك مي گويم، شبكه بسيار خوبي را شما به اينجا رسانده‌ايد و خوب اداره مي كنيد».

وي افزود: «مشخصاً ظهرها، خبر ساعت يك شبكه خبر را مي بينم كه بين آن هم اذان پخش مي شود، بقيه برنامه ها را هم تا آنجا كه پيش بيايد مي بينم».

آيت الله هاشمي رفسنجاني گفت: «در منزل، چون دير مي رسم تلويزيون نمي‌بينم اما اگر هم باشد شبكه خبر را مي بينم و استفاده مي كنم و فكر مي كنم شبكه خبر مطالب متقني را مطرح مي كند كه قابل عرضه به دنيا و داخل است».

در پايان رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينكه يك رابطه اعتمادي بين شبكه خبر و مردم وجود دارد تاكيد كرد: «از اين سرمايه استفاده كنيد و بيشتر حرف بزنيد».
 پنجشنبه 27 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 245]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن