تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816604636




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيش شرطي كه قرار بود حفظ شود


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: پيش شرطي كه قرار بود حفظ شود
ايران در پاسخ خود به بسته مشوقهاي غرب، خواستار مذاكرات مقدماتي يا به قولي، پيش مذاكره براي بررسي نحوه ادامه مذاكرات سرنوشت ساز بين طرفين بوده است.

پس از ارائه پاسخ ايران به بسته 1+5، چند روزي طول كشيد تا با وصله كردن اظهارات و تحليلهاي مختلف به يكديگر، ابعاد و محتواي پاسخ ايران مشخص شود، زيرا هيچ توضيح روشني در اين خصوص از سوي مقامات تهران ابراز نشد و تنها اعلام شد كه مذاكرات تهران و غرب ادامه خواهد يافت.
حال مشخص شده است كه ايران در پاسخ خود به بسته مشوقهاي غرب، خواستار مذاكرات مقدماتي يا به قولي پيش مذاكره براي بررسي نحوه ادامه مذاكرات سرنوشت ساز بين طرفين بوده است، اما بي شك اين مذاكرات كه براي برگزاري آن، تشريفات ديپلماتيك فراواني طي مي شود، تنها به بررسي چگونگي مذاكرات آينده محدود نيست و در آن پيرامون ابعاد، تعاريف، مدت و چگونگي تعليق غني سازي اورانيوم كه تنها خواسته 1+5 از ايران براي ادامه مذاكرات و حل مسالمت آميز موضوع هسته اي اين كشور است نيز گفتگو خواهد شد.
اين نكته در اظهارات مقامات ايراني مبهم است كه محتواي پيش مذاكرات را چه موضوعاتي تشكيل مي دهد، اما بر طبق گزارشها و اظهارنظرهاي گوناگون مقامات غربي و داخلي، مي توان دريافت كه به نظر مي رسد همان پيشنهاد خاوير سولانا مطرح است كه بر طبق آن، شش هفته مذاكره مقدماتي بين ايران و نمايندگان 1+5 آغاز شود و در طول آن، ايران از افزودن سانتريفيوژهاي بيشتر خودداري كند. در مقابل، غرب نيز از اعمال فشارهاي اقتصادي طي اين مدت دست برداشته و اقدامي براي تصويب قطعنامه چهارم عليه ايران انجام ندهد.
اين همان پيشنهادي است كه به «تعليق در برابر تعليق» معروف شد و هدف از آن، برگزاري يك دوره مذاكره براي بررسي فاكتورهاي مذاكرات اصلي بين طرفين - بعد از شش هفته - و از جمله موضوع تعليق بود.
حال در اين كشاكش، غلامحسين الهام، سخنگوي دولت روز شنبه بيست و دوم تيرماه با اشاره به مذاكراتي كه در بين تهران و خاوير سولانا در راه است، گفت: جمهوري اسلامي ايران در موضوع هسته اي خود، هيچ پيش شرطي را قبول نخواهد كرد. ايران فقط در راستاي مشتركات موجود در بسته پيشنهادي دو طرف، بحث و مذاكره خواهد كرد و اگر قرار باشد كسي پيش شرطي را ارائه كند، آن جمهوري اسلامي ايران است نه كشورهاي 1+5.
از سوي ديگر، «شان مك كورمك»، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در خصوص آغاز مذاكرات مقدماتي بين تهران و سولانا، نماينده شش كشور عضو گروه 1+5، تأكيد كرد، ما فكر مي كنيم اين پيشنهادي منطقي است و ايرانيها بايد آن را بپذيرند. پيشنهاد اين كشورها شامل برگزاري يك دوره مذاكرات مقدماتي است كه شش هفته به طول مي انجامد و در طول آن، ايران از افزودن سانتريفيوژهاي بيشتر خودداري مي كند، در حالي كه سانتريفيوژهاي موجود به فعاليتشان ادامه مي دهند. در نهايت زماني كه حدود كمتر از دو ماه خواهد بود، مي توان به هدف مطلوب رسيد؛ تعليق در ازاي تعليق و آغاز مذاكرات.اما اظهارات مك كورمك ضمن اين كه در دفاع از انجام مذاكرات مقدماتي بيان شده و تا حدودي از ابهام در مورد محتواي مذاكرات مقدماتي مي كاهد، مسأله جديدي را طرح مي كند و آن اعلام حضور نماينده آمريكا در انتهاي مذاكرات مقدماتي و در صورت پذيرش تعليق غني سازي از سوي تهران است.
وي در اين خصوص چنين گفته است، آمريكا در پايان دوره مذاكرات مقدماتي به گفتگو مي پيوندد، مشروط بر اين كه در آن زمان، ايران غني سازي را تعليق كند و در صورت تعليق غني سازي، قدرتهاي بزرگ هم اجراي تحريمهاي شوراي امنيت عليه ايران را تعليق مي كنند.
بر اين اساس، چنين به نظر مي رسد كه نه تنها پيش شرطي در اين ميان حذف نشده، بلكه در قالبي ديگر پيش شرط تعليق غني سازي براي به تفاهم رسيدن طرفين مورد اشاره قرار گرفته است.
صرف نظر از اين بحث كه چه ميزان حضور آمريكا در پاي ميز مذاكرات مستقيم با تهران صحت دارد، اين سؤال باقي است كه جمله سخنگوي دولت مبني بر اين كه اگر قرار باشد پيش شرطي تعيين شود، آن را ايران مشخص خواهد كرد و يا نقل اين خبر كه ايران بدون پيش شرط وارد مذاكرات پيش رو(مذاكراتي كه از اواخر تيرماه با سفر سولانا به تهران آغاز خواهد شد) مي شود، چه معنايي مي تواند داشته باشد؟
مذاكرات مقدماتي بين سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران و خاوير سولانا، مسؤول سياست خارجي اتحاديه اروپا و نماينده گروه 1+5، از روز شنبه 29 تير ماه آغاز خواهد شد و بايد تا اين تاريخ منتظر ماند تا برخي پرسشها و ابهامها برطرف شود.
*منبع: سايت ديپلماسي ايراني
 چهارشنبه 26 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن