تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ياران مهدى جوان‏اند و ميان‏سالى در ميان آنان نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816918769




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحليل سياسي هفته


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: تحليل سياسي هفته
بسم الله الرحمن الرحيم
هفته جاري شاهد شور و شعف ملت مسلمان ايران در اعياد و مناسبت هاي فرخنده مذهبي بود. در روزهاي آغازين هفته ولادت مسعود نهمين اختر درخشان آسمان ولايت اسوه جود و سخاوت حضرت امام جواد عليه السلام قرار داشت . اين سرو بلند معرفت هرچند در سنين جواني به امامت رسيدند ولي با گستره بي انتهاي علوم الهي عليرغم فشار شديد حكام جور به اصلاح افكار جامعه و تربيت ياراني همت گماشتند كه هر يك مشعل دار نشر معارف شدند.
دومين مناسبت فرخنده هفته ميلاد پرعظمت شمس ولايت و كعبه هدايت مولاي متقيان حضرت علي بن ابيطالب عليه السلام بود كه ايام را نورانيت ويژه اي بخشيد و جانهاي تشنه ولايت را از زلال معرفت خويش سيراب گردانيد. به واقع همانگونه كه نصوص الهي تصريحات نبوي و واقعيات تاريخي گواهي مي دهند پس از وجود شريف پيامبر اكرم (ص ) جهان اسلام شخصيتي جامع و كامل همچون وجود پرعظمت حضرت علي بن ابيطالب را به خود نديد كه با وجودش توانست كشتي نجات اسلام را هدايت و جوامع بشري را به ساحل رستگاري رهنمون گردد.
در اين هفته همچنين رجبيون در پاي سفره پر بركت ايام البيض قرار گرفته و فرصت قرب الي الله را مغتنم شمرده و در غرقاب روزمرگي و دلمشغولي ها به محاسبه اعمال و مهار نفس پرداختند.
از مناسبت هاي پاياني هفته بايد به سالروز وفات عقيله بني هاشم و پيام رسان واقعه عاشورا حضرت زينب سلام الله عليها اشاره كرد كه تا بلنداي تاريخ به عنوان الگوي بي بديل صبر و پايداري در مقابل مصائب و پيام رسان حماسه كربلا مي درخشد.
ديروز در سالروز ميلاد خورشيد ولايت و همزمان با سيزدهم رجب اقشار مختلف مردم با رهبر معظم انقلاب ديدار كردند. در اين مراسم حضرت آيت الله خامنه اي با تبريك سالروز ميلاد حضرت علي (ع ) به همه مسلمانان و مظلومان و عدالت جويان جهان آن حضرت را متعلق به همه مسلمانان دانستند و تاكيد كردند : « در شرايطي كه ايجاد اختلاف ميان مسلمانان در دستور كار دشمنان است حضرت علي (ع ) كه همه مذاهب اسلامي در ميان شيعه و سني به شان و منزلت ممتاز ايشان معترف هستند مي تواند مظهر وحدت و انسجام مسلمانان قرار گيرد » . ايشان باتاكيد بر لزوم پيروي واقعي از روش و دستورات حضرت علي (ع ) در كنار محبت و ارادت به آن مقتدا خاطرنشان كردند : « برجسته ترين شعار حضرت اميرالمومنين (ع ) كه به طور عملي به دنبال اجراي آن بودند عدالت است بنابر اين ما به عنوان پيروان آن حضرت بايد عدالت را سرلوحه همه امور در نظام اسلامي قرار دهيم . از اين رو مطالبه عدالت بايد به يك فرهنگ عمومي در ميان ملت ايران تبديل شود و مردم عدالت و انصاف در مسائل داخلي و جهاني را به عنوان يك فريضه همواره پيگير باشند » .
رهبر معظم انقلاب ضمن توصيه عموم مردم به ويژه جوانان براي استفاده از معارف پرمغز صحيفه سجاديه در اين ايام خاطرنشان كردند : « ماه رجب ماه توسل به پروردگار و ماه تشبه به اميرالمومنين (ع ) است » . رهبر انقلاب اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود علت برخي فشارها و چالش هاي پيش روي ملت ايران را ايستادگي در مسير اسلام و تاكيد بر مستقل بودن دانستند و تاكيد كردند : « ملت ايران براي حفظ عزت و استقلال خود بايد اراده قوي خود را مستحكم تر كند همانگونه كه در طول سي سال گذشته در مقابل زياده خواهي ها و زورگويي ها با اراده اي قوي ايستاد. »
ايشان با اشاره به دستاورد بزرگ ملت ايران در موضوع فن آوري هسته اي افزودند : « اين دستاورد متعلق به همه ملت است و هيچ قدرتي قادر نخواهد بود اين فن آوري و حق بزرگ را از ملت ايران سلب كند » . حضرت آيت الله خامنه اي همچنين تصريح كردند : « مواضع جمهوري اسلامي ايران و خطوط قرمز ملت ايران كاملا روشن و واضح است و اگر طرفهاي مذاكره براساس اين چارچوب مذاكره كنند مسئولان كشور نيز با آنان گفتگو خواهند كرد اما شرط آن اين است كه كسي ملت ايران را تهديد نكند و اگر كسي حماقتي نسبت به جمهوري اسلامي ايران مرتكب شود جواب عملي جمهوري اسلامي دندان شكن خواهد بود » .
اين هفته در صحنه بين المللي نيز شاهد چند رخداد مهم بوديم . تشكيل دولت جديد در لبنان و آزادي اسرا خارج شدن موضوع توافقنامه امنيتي دراز مدت با آمريكا از دستور كار دولت عراق و تشديد خشونت ها در افغانستان و پاكستان از جمله اين رويدادها بود كه بازتاب وسيعي در رسانه هاي بين المللي داشت .
در لبنان تشكيل دولت جديد پس از 43 روز جدل سياسي و كشمكش ميان گروههاي سياسي آرامش دوباره اي را به صحنه سياسي پرتنش لبنان باز گرداند و از شدت گرفتن دوباره بحران دست كم براي مدتي جلوگيري كرد. دولت جديد لبنان كه « دولت وحدت ملي » ناميده شده است در برگيرنده 20 وزير جديد است كه 14 وزير براي نخستين بار به اين سمت مي رسند . 10 وزير نيز از دولت قبلي هستند.
در تركيب وزرا 15 تن از وزيران را مسلمانان تشكيل مي دهند 15 وزير نيز مسيحي هستند . كابينه جديد پس از ضرب الاجل ميشل سليمان رئيس جمهور اين كشور اعلام شد كه خود بيانگر روند دشوار تشكيل كابينه مي باشد و همين امر مي تواند به يك تعبير دولت فعلي را يك دولت نه چندان همسو و هماهنگ جلوه دهد. اين يك واقعيت انكارناپذير است كه اگرچه گروههاي سياسي در دوحه توافق كردند و هفته جاري نيز كابينه ائتلافي تشكيل شد ولي اختلاف ديدگاه در ميان گروههاي سياسي كه موجب بروز بحران چند ماهه سياسي در اين كشور گرديد از ميان نرفته و شايد هم هيچ زمان مرتفع نشود. آنچه مايه اميد براي بقاي دولت و حفظ ثبات صحنه سياسي مي تواند باشد تجربه گروههاي سياسي از روزهاي سخت جنگ هاي داخلي و همچنين بلوغ نسبي سياسي اين كشور در مقايسه با ديگر كشورهاي منطقه است و آنچه برنااميدي مي افزايد توطئه عوامل بيروني و دخالت قدرتهاي استعمارگر در اين كشور است كه شواهد نشان مي دهد اين تهديد به قوت خود باقي است .
در اين ميان برخورد دولت آمريكا با كابينه جديد مي تواند بيانگر واقعيت هاي موجود باشد آنجا كه واشنگتن اعلام مي كند با دولت جديد به دليل اينكه اعضاي حزب الله در آن قرار دارد همكاري نخواهد كرد. « شان مك كورمك » سخنگوي وزيرخارجه آمريكا در اين باره اظهار داشت « البته ما با نخست وزير و وزير خارجه جديد همكاري بيشتري خواهيم داشت » . اين برخورد گزينشي و جهت دار با كابينه نشان از تداوم ديدگاه خصمانه واشنگتن به لبنان دارد. اين درحاليست كه عموم كشورهاي دنيا از مصالحه جديد در لبنان استقبال كرده اند.
از سوي ديگر پيروزي حزب الله لبنان در آزادسازي اسراي مقاومت اسلامي بار ديگر اين گروه و رهبري نستوه آنرا در مركز توجهات جهاني قرار داد. رسانه هاي خبري با اذعان به شكست اسرائيل در مقابل پايداري حزب الله لبنان برنامه تبادل اسرا را به معناي تحقق وعده هاي سيدحسن نصرالله به مردم لبنان تحليل كردند. به همين دليل ديروز لبنان تعطيل رسمي بود و ملت اين كشور شادمانه به استقبال فرزندان آزاد شده خود رفت .
اين هفته در عراق نيز ما شاهد موارد تازه اي بوديم . دولت نوري مالكي رسما اعلام كرد كه توافقنامه امنيتي دراز مدت با آمريكا از دستور كار دولت عراق خارج شده است . اين يك تحول مهم در روند اوضاع عراق محسوب مي شود چرا كه قطعا امضاي اين توافقنامه شرارت بار مي تواند خود منشا فتنه بزرگ و غيرقابل جبراني براي عراق و منطقه باشد. ترديدي نيست كه موضع گيري جديد دولت عراق يك رويكرد معقول محسوب مي شود كه البته نبايد فشارهاي ناشي از مخالفت قاطبه مردم عراق و رهبران ديني به خصوص رهبريت شيعه را در اين جهت گيري ناديده گرفت . با اينحال دولت عراق همچنان تحت فشار آمريكايي ها براي تسليم و گردن نهادن به امضاي توافقنامه مورد نظر واشنگتن قرار دارد. در اين ميان نقش برخي جناح هاي دولت در تباني با آمريكايي ها براي محقق ساختن اين طرح استعماري قابل تامل است . اين جريان كه مشخصا كردها طلايه دار آن هستند همچنان تلاش مي كنند تا برخلاف مصلحت ملت عراق و با بي اعتنايي به مخالفت شخصيتهاي سياسي و مذهبي اين كشور نظر آمريكايي ها را جلب كند.
با توجه به اين مسائل شرايط همچنان در عراق براي تحميل پيمان استعماري آمريكا حساس است و مردم گروهها و رهبران جامعه عراق بايد به مخالفت ها و اعتراض ها ادامه دهند و كشورهاي منطقه نيز نبايد نسبت به اين قضيه بي تفاوت باشند و آنرا مسئله داخلي عراق بدانند زيرا برخلاف القائات اشغالگران طرح مذكور منحصر به داخل عراق نمي شود و يك توطئه منطقه اي است .
هفته جاري همچنين وقوع درگيري هاي جديد در افغانستان نشان از اوج گيري وخامت اوضاع اين كشور داشت . در شديدترين اين حوادث وقوع درگيري هاي خونين در استان « نورستان » افغانستان بود كه به كشته شدن 9 نظامي آمريكايي و دهها افغاني منجر شد . اين حوادث درحالي رخ مي دهد كه پيشتر محافل نظامي و مطبوعاتي غرب نسبت به عميق تر شدن روز به روز بحران در افغانستان هشدار داده و حتي اعلام كردند كه اوضاع افغانستان از عراق بدتر شده است . در چنين شرايطي دولت آمريكا اعلام كرد قصد دارد مناطق قبايلي پاكستان را هدف حملات نظامي قرار دهد. آمريكايي ها مدعي شده اند برنامه هاي تازه اي در اين مناطق قبيله نشين پاكستان درحال طرح ريزي است و هدف از آن به راه انداختن عمليات جديد عليه آمريكاست . اما دولت و گروههاي سياسي پاكستان به شدت به اين ادعا واكنش نشان داده و اعلام كردند كه هرگز اجازه نخواهند داد آمريكا در اين كشور عمليات نظامي انجام دهد. البته آمريكايي ها پيشتر نيز با ادعاهاي مشابهي عمليات نظامي در برخي مناطق پاكستان صورت داده بودند كه حتي منجر به كشته شدن شماري از نظاميان پاكستاني شده بود ولي اين بار به نظر مي رسد مخالفت ها با اين گونه عمليات در پاكستان شديدتر از قبل است و قطعا هرگونه اقدام آمريكا در اين زمينه مي تواند روابط اسلام آباد ـ واشنگتن را به تشنج جدي بكشد. دولت جديد پاكستان به نظر مي رسد رويكرد متفاوتي نسبت به آنچه آمريكا از آن به عنوان مبارزه با تروريسم ياد مي كند اتخاذ كرده است به اين شكل كه نمي خواهد با حركت در پشت سر آمريكا و تبعيت محض از سياست هاي ديكته شده واشنگتن خود را در برابر گروههاي داخلي افراطي قرار دهد.
 چهارشنبه 26 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 168]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن