تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بجا، نيكوكارى، نيكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوش بختى تبديل و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816926803




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - برنامه 10 ساله توسعه اقتصادي محور اصلي ديدار سران دي 8


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: اقتصاد - برنامه 10 ساله توسعه اقتصادي محور اصلي ديدار سران دي 8
اقتصاد - برنامه 10 ساله توسعه اقتصادي محور اصلي ديدار سران دي 8

محمود احمدي‌نژاد، رئيس‌جمهور ايران، دومين رهبر كشورهاي عضو اجلاس «هشت كشور اسلامي در حال توسعه» موسوم به دي ۸ بود كه صبح دوشنبه وارد كوالالامپور، پايتخت مالزي، ميزبان اين دوره از اجلاس شد. به نوشته خبرگزاري «برنامه» مالزي، پيش از وي سوسيلو بامبانگ يودهويونو، رئيس‌جمهور اندونزي، وارد كوالالامپور شده و مانند احمدي‌نژاد از سوي داتوك سري رئيس يتيم، وزير خارجه مالزي مورد استقبال رسمي قرار گرفته بود. منوچهر متكي، وزير خارجه ايران كه براي شركت در اجلاس وزراي خارجه دي ۸ از يك‌شنبه هفته جاري در كوالالامپور به سر مي‌برد، همراه مهدي خندق‌آبادي، سفير ايران در مالزي نيز براي استقبال از احمدي‌نژاد در فرودگاه كوالالامپور حاضر شده بودند. سيديوسف رضا گيلاني، نخست‌وزير پاكستان نيز تقريبا همزمان با احمدي‌نژاد وارد كوالالامپور شد.

هياتي 40 نفره از مقام‌ها و مسوولان دولتي در اين سفر احمدي‌نژاد را همراهي مي‌كنند كه هم‌اكنون به هيات همراهي متكي در كوالالامپور پيوسته‌اند. به نوشته خبرگزاري «برنامه» در اين سفر همسر احمدي‌نژاد نيز همراه اوست. اجلاس سران دي ۸ از صبح سه‌شنبه با حضور سران و رهبران هشت كشور بنگلادش، پاكستان، ايران، نيجريه، مصر، اندونزي، مالزي و تركيه در كوالالامپور كار خود را آغاز خواهد كرد. اين اجلاس با سخنراني داتوك سري عبدالله احمد بداوي، نخست‌وزير مالزي كار خود را آغاز خواهد كرد و ساير روساي جمهور و نخست‌وزيران ديگر كشورهاي حاضر در اين اجلاس از جمله احمدي‌نژاد نيز بعد‌از‌ظهر و عصر سه‌شنبه به ترتيب در اين اجلاس سخنراني خواهند كرد. اولين دور اجلاس دي ۸ در سال 1997 با هدف توسعه همكاري‌هاي اقتصادي بين كشورهاي اقتصادي تشكيل شده است و بر اساس مذاكرات اوليه‌اي كه در اجلاس وزراي خارجه در اوايل هفته جاري صورت گرفته، پيش‌بيني مي‌شود توسعه و بهبود وضعيت اقتصادي كشورهاي عضو و گسترش روابط تجاري بين اعضا محور اصلي اين دور از اجلاس دي ۸ باشد. همچنين قرار است مسئله افزايش قيمت جهاني سوخت، افزايش قيمت جهاني مواد غذايي و تاثير آنها بر كشورهاي اسلامي در ششمين اجلاس رهبران كشورهاي در حال توسعه اسلامي مورد بحث و بررسي قرار بگيرند.
وزير خارجه مالزي پيش‌تر از تصويب طرح 10ساله توسعه تجارت بين اعضاي گروه دي ۸ در يازدهمين اجلاس وزاري خارجه اين گروه خبر داده و ابراز اميدواري كرده است با نهايي شدن اين برنامه در اجلاس سران، حجم مبادلات تجاري درون‌گروهي اعضاي دي ۸ تا سال 2018 بين 15 تا 20 درصد كل حجم تجارت خارجي تمامي كشورهاي عضو را شامل شود. حجم مبادلات تجاري بين اعضاي دي ۸ در حال حاضر 5 درصد از كل حجم مبادلات جهاني اعضاي آن است.
در همين زمينه ديپو آلام، دبيركل گروه دي ۸ در گفت‌وگويي با خبرگزاري شينهوا ابراز اميدواري كرد كه كشورهاي عضو به اجراي درست فاز اول اين طرح 10ساله، كه پنج سال طول خواهد كشيد، پايبند باشند و از اين طريق باعث توسعه مبادلات تجاري و همكاري‌هاي دو و چندجانبه در زمينه ارائه خدمات منطبق با سطوح پيش‌بيني شده در اين طرح شوند. او توسعه صنعت گردشگري در بين كشورهاي عضو را از نمونه همكاري‌هاي درون‌گروهي در زمينه خدمات عنوان كرد.
كل حجم مبادلات جهاني اعضاي گروه دي ۸ از سال 2006 تا 2007 از 750 ميليارد دلار به يك تريليون دلار افزايش يافته است در حالي كه در همين مدت حجم مبادلات تجاري درون‌گروهي اين كشورها از 34 ميليارد دلار به 60 ميليارد دلار رسيده است. به گفته دكتر رئيس يتيم پيش‌بيني مي‌شود كه حجم مبادلات درون‌گروهي دي ۸ تا پايان طرح 10ساله در سال 2018 به 5/571 ميليارد دلار برسد. حمايت ويژه از تجارت دو و چندجانبه بين كشورهاي عضو دي ۸، تسهيل تشريفات گمركي و تسهيل صدور رواديد براي اتباع كشورهاي عضو، ظرفيت‌سازي در بخش‌هاي تجارت، علوم و صنايع، توسعه گردشگري و مشاركت بخش‌هاي خصوصي كشورهاي عضو در اين زمينه‌ها از جمله عواملي هستند كه به تصويب هيات وزيران دي ۸ رشد و توسعه آنها نقشي اساسي در دستيابي به اهداف برنامه 10ساله دارند. وزير خارجه مالزي همچنين در گفت‌وگويي با خبرگزاري «برنامه» اعلام كرد كه مسئله هسته‌اي ايران به عنوان يكي از اعضاي گروه دي ۸ در دستور كار اجلاس سران قرار ندارد اما رهبران كشورهاي عضو آزاد هستند در ديدارها و گفت‌وگوهاي حاشيه‌اي اين اجلاس اين مسئله را مورد بحث قرار داده و درباره آن اظهار نظر كنند.
رئيس‌جمهور ايران نيز بامداد دوشنبه پيش از عزيمت به سمت كوالالامپور در جمع خبرنگاران با تاكيد بر محورهاي اقتصادي اجلاس سران دي ۸ گفت: «امروز كشورهاي دوست و كشورهاي اسلامي داراي مشتركات زيادي هستند و دي ۸ داراي جايگاه مهمي است و اعضا در نشست اجلاس، برنامه10ساله اين گروه را تعيين خواهند كرد.» احمدي‌نژاد در ادامه افزود: «در اجلاس پيش رو، همكاري‌هاي كشاورزي، غذايي، گردشگري، بازرگاني، خدمات مهندسي و انرژي، تنظيمات پولي و مالي در جهت تامين منافع ملت‌ها، رايزني و تبادل اطلاعات در دستور كار خواهد بود.» ايران به عنوان چهارمين صادركننده نفت جهان و صاحب دومين ذخاير گازي جهان با توجه به افزايش بي‌سابقه قيمت سوخت و تاثير آن بر ساير اعضا پيش‌بيني مي‌شود كه نقش تعيين‌كننده‌اي در اين اجلاس داشته باشد. ايران همچنين مسوول هماهنگي ارتباطات كشورهاي عضو دي ۸ به شمار مي‌رود. متكي نيز در مصاحبه‌اي تلويزيوني با شبكه 3 تلويزيون مالزي اهميت اين دور از اجلاس دي ۸ را با توجه به بحران‌هاي متعدد جهاني مضاعف توصيف كرد و گفت: « اين نشست در برهه كنوني از اين جهت حساس است كه سران هشت كشور در حال توسعه اسلامي قرار است در مورد نحوه همكاري و اتخاذ رويكرد مشتركي براي مقابله با بحران‌هاي جهاني در طول دهه آينده تصميم بگيرند.» وزير امورخارجه ايران همچنين افزود: «از سوي ديگر كشورهاي عضو گروه دي ۸ در دهه دوم آغاز همكاري‌هاي خود به طور جدي نيازمند طراحي چشم‌انداز جديدي از برنامه‌هايي هستند تا بر اساس آن بتوانند به يك استراتژي بلندمدت با هدف تقويت همكاري‌هاي خود و نيز ايفاي نقش مهم‌تر در عرصه‌هاي جهاني دست پيدا كنند.» او با اشاره به تصويب طرح 10ساله گروه دي ۸ براي سال‌هاي 2018- 2008، ابراز اميدواري كرد كه اين طرح در نشست سران كشورهاي عضو نيز به تصويب برسد. مقام‌هاي ايراني و مالزيايي و ديگر كشورهاي عضو درباره نتيجه طرح 10ساله دي ۸ ابراز اميدواري كرده‌اند كه دو كشور ايران و مصر به عنوان اعضاي اين گروه از 27 سال پيش فاقد روابط ديپلماتيك هستند و اخيرا نمايش فيلمي مستند در ايران كه به ادعاي مقام‌هاي مصري، ترور انور سادات، رئيس‌جمهور مصر در دهه 1970 و اوايل 1980، را توجيه مي‌كند و مورد تمجيد قرار مي‌دهد، موجب تيره‌تر شدن چشم‌انداز احتمالي نزديكي تهران و قاهره شده است. هنوز مشخص نيست كه آيا در حاشيه اجلاس سران ديداري بين مقام‌هاي رده پايين‌تر هيات‌هاي ايراني و مصري صورت خواهد گرفت و آيا مصري‌ها باز اعتراض خود را به نمايش اين فيلم و ساير مواضع ايران ابراز خواهند كرد يا نه.
Irdiplomacy.ir
 سه شنبه 25 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 278]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن