تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برترين [مرتبه] ايمان آن است كه بدانى هركجا باشى خدا با تو است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806937809




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متن كامل گفتگوي تلويزيوني 24 تير رئيس‌جمهور


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: متن كامل گفتگوي تلويزيوني 24 تير رئيس‌جمهور


دولت- همشهري‌آنلاين:
محمود احمدي نژاد كه به طور مستقيم از شبكه يك سيماي جمهوري اسلامي ايران با مردم سخن مي‌گفت، با تبريك اعياد ماه مبارك رجب افزود:

در آستانه ميلاد حضرت علي (ع) كه پس ا ز پيامبر عزيز اسلام (ص) بالاترين هديه خداوند به بشر است هستيم

به گزارش واحد مركزي خبر، رئيس جمهور گفت: حضرت علي(ع) ميزان، راه، راهنما، دست‌گير و واسطه فيض‌الهي براي همه افراد بشر و متعلق به همه‌ اقوام و ملل است.

وي در خصوص موضوع هسته‌اي ايران تصريح كرد: اين موضوع در بستر گسترده‌تري است و با توجه به آن بستر، بايد مسائل هسته‌اي پيگيري شود.

آقاي احمدي نژاد با اشاره به صف‌آرايي استكبار جهاني در مقابل ايران گفت: در 30 سال اخير مهم‌ترين هدف آنها متوقف كردن ملت ايران بوده است.

رئيس جمهور گفت:‌ آنها مخالف جنگ، سلاح و كينه‌ورزي نيستند زيرا خود پرچمدار اينها هستند، آنان نمي‌خواهند كشوري با تمدن بالا و با ظرفيت‌هاي فرهنگي عظيم به مراتبي از پيشرفت دست يابد كه بتواند الگوي ساير كشورها شود.

احمدي نژاد افزود: آنها با مطرح كردن موضوع هسته‌اي و بمب اتم تصور مي كردند مي‌توانند ملت ها را عليه ما بشورانند اما به فضل الهي و با هوشمندي و ايستادگي ملت و درايت رهبري چنان ايستادگي در قضيه هسته‌اي روي داد كه ابعاد آن از حوادثي چون ملي شدن صنعت نفت صدها برابر بالاتر است.

رئيس جمهور با اشاره به مذاكره پاريس گفت:‌ در توافق پاريس همه حقوق ما سلب شد و حتي در آن مذاكره گفتند اگر 20 سانتريفيوژ بخواهيد بايد ده سال مذاكره كنيد.

وي افزود: اكنون روند برخورد با ايران تغيير كرده و جهت گيري‌ها نيز عوض شده است.

احمدي نژاد گفت:‌ در فروردين 1385 وقتي با زنجيره فعال سانتريفيوژهاي ما مواجه شدند به 164 سانتريفيوژ رضايت دادند و بعد كه تعداد سانتريفيوژها به 3000 رسيد سر و صدا ايجاد كردند اما اكنون فضا، فضاي مذاكره است و مذاكره بايد بدون پيش شرط باشد چرا كه ما به هيچ وجه پيش شرط تعليق را قبول نخواهيم كرد.

*
بسته پيشنهادي ايران حاوي مسائل جهاني است

رئيس جمهوري اسلامي ايران گفت: بسته پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران حاوي مسائل جهاني و برپايي عدالت در جهان است.

آقاي احمدي نژاد افزود: تقريباً همه آنها در موضوع هسته‌اي متوجه بن‌بست مسير گذشته خود شده‌اند و اكنون تنها راه استفاده از ظرفيت‌هاي عظيم ايران، گفتگو، تفاهم و پذيرفتن حقوق قطعي ملت ايران است.

رئيس جمهور تصريح كرد: آنان بايد حقوق ملت ايران را محترم بشمارند و بارها اعلام كرده‌ايم كه در شرايط برابر و عادلانه آماده گفتگو هستيم.

آقاي احمدي نژاد با اشاره به بسته پيشنهادي ايران گفت: از نقاط قوت و افتخار ملت ايران اين است كه در اين بسته حقوق خود را در قالب مسائل جهاني، عدالت و دوستي ديده است.

رئيس جمهور گفت: جمهوري اسلامي ايران در اين بسته پيشنهادي براي رفع نگراني‌هاي جهان، راه حل ارائه كرده و خلع سلاح هسته اي، تامين امنيت منطقه و جهان و مسائل اقتصادي ازجمله اين پيشنهادهاست.

آقاي احمدي نژاد افزود: ما بر گفتگو درباره بسته پيشنهادي خود تأكيد مي كنيم و كشورهاي 1+5 نيز به آن اذعان داشته اند.

رئيس جمهور تصريح كرد: دو طرف بايد در مذاكرات بر مشتركات بسته هاي پيشنهادي تأكيد كنند و در اين گفتگوها چارچوب و زمانبندي مذاكرات و نحوه تصميم گيري در هر مرحله تنظيم شود.

آقاي احمدي نژاد گفت: جمهوري اسلامي ايران غير از رژيم صهيونيستي كه آن را اساساً مشروع و انساني نمي داند، با بقيه كشورها آماده گفتگو در شرايط عادلانه است زيرا جز فراهم كردن اين شرايط براي گفتگو، مذاكره معنا ندارد.

رئيس جمهور در پاسخ به اين سؤال كه ارزيابي شما از ميزان توفيق دولت در موضوع هسته اي و ايجاد امنيت و تامين منافع ملي چيست گفت: دولت جزو ملت بزرگ ايران است و مردم كار خود را انجام مي دهند.

آقاي احمدي نژاد افزود: دولت نيز قطره اي از اقيانوس ملت است و اكنون افكار عمومي جهان حتي اروپايي ها در موضوع هسته‌اي تقريباً به صورت يكپارچه با ملت ايران است.

رئيس جمهور خاطرنشان كرد: در جنگ رواني كه عليه كشورمان برپا شد ملت ايران حقانيت خود را اعلام كرد و در اين نبرد مردم ايران و بلكه بشر دستاوردهاي بزرگي به دست آورد.

آقاي احمدي نژاد گفت: اكنون فلسفه نظم يكجانبه و ناعادلانه به طور كامل زير سؤال رفته و ناكارآمدي و ظالمانه بودن آن آشكار شده و نظم جديدي بر اساس پاكي و عدالت در جهان شكل گرفته است.

رئيس جمهور افزود: اگر نظم ظالمانه در جهان برپا شود هيچ ملتي روي آرامش را نمي بيند.

*
ابعاد پيشنهادهاي ايران را در نيويورك تشريح مي‌كنم‌

رئيس جمهوري اسلامي ايران با ابراز خرسندي از استقبال گسترده ملت ها و دولت هاي مختلف از پيشنهادهاي جمهوري اسلامي ايران در حل مسائل گوناگون جهاني تصريح كرد: امسال هم ابعاد مختلف اين پيشنهادها را در نشست سالانه سازمان ملل متحد در نيويورك تشريح خواهم كرد.

آقاي احمدي نژاد در ادامه گفتگوي زنده تلويزيوني از شبكه اول سيما افزود: از كشورهاي مختلف پيغام و پيك مي فرستند تا جزئيات پيشنهادهاي ما را دريافت كنند و بر اين مسئله اصرار مي كنند كه حرفهاي شما حرف دل ماست، اما دوست داريم جزئيات آنها را بيشتر بدانيم.

رئيس جمهور با بيان ا ينكه براي ملت ايران و مردم منطقه هم اكنون فضاي جديدي براي حركت رو به جلو در عرصه بين‌المللي فراهم شده است تاكيد كرد: 30 سال است كه دشمن ما را مورد هجوم قرار داده است ؛ ابتدا هجوم نظامي بود كه ديگر جرات آن را ندارد و نخواهد داشت و پس از آن هم هجوم تبليغاتي و سياسي و ما همواره بنا بر ضرورت موضعي تدافعي داشتيم.

رئيس شوراي عالي امنيت ملي ، در پيش گرفتن موضع تدافعي را در نهايت داراي پايان و ظرفيت خاص دانست و گفت:‌ بالاخره موضع تدافعي به گونه اي است كه در آخر آدم را مجبور مي كند كه امتياز بدهد و اين موضع هم كفي دارد و آنها در سي سال گذشته سعي كرده بودند از اين موضع به نفع خود استفاده كنند و ما را به عنوان كشوري كه نظم پذير نيست در دنيا جا بيندازند و اين جاي تامل دارد كه كشورهايي كه عدالت، صلح و امنيت بين المللي را زير پا مي گذارند و سابقه شان در دنيا مشخص است از مظلوميت ما سوء‌ استفاده كنند.

محمود احمدي نژاد بر عوض شدن اين معادله تاكيد و تصريح كرد:‌ براي عوض شدن اين معادله نياز به سياست فعال داريم و سياست فعال به اين معني است كه اين خطرها و فشارها را بايد تا حد ممكن از مرزهايمان دور كنيم و بهترين جا براي اين تهديدها، فشارها و خطرها در خانه خود حريف است.

رئيس جمهور به انتخابات آينده رياست جمهوري امريكا اشاره كرد و افزود: بر اساس همين سياست فعال هر دولتي كه در امريكا بر سركار بياييد چاره اي ندارد كه دو كار را در سرلوحه كارهاي خود قرار دهد كه نخستين آن جمع كردن دايره دخالت هاي خود از بيرون از مرزهاي امريكا و بردن آن به داخل خود امريكا است.

رئيس شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد: امريكائيها دومين كاري را كه مجبورند در دستور كارشان قرار دهند ايجاد تعاملي سازنده با ايران است ما اين حرف را فقط به يك عنوان حرف و تحليل نمي زنيم بلكه استدلالي پشت سر آن داريم و پيام هاي فراواني نيز در اين زمينه دريافت كرده ايم.

احمدي‌نژاد به مشكلات فراوان داخلي آمريكا اشاره كرد و گفت: آنها با اتخاذ اين سياست هايي كه داشتند، هزينه‌هاي فراواني را به ملت خودشان تحميل كرده‌اند و در واقع از جيب آنها زده‌اند و در عين حال فقر را هم به ملت هاي ديگر تحميل كرده‌اند و امروز نيز درون آمريكا براساس اطلاعاتي كه داريم به دليل همين مشكلات در حال انفجار است و بايد چنين راه كارهايي را در سرلوحه كارهايشان قرار دهند.

*
دشمن با كوچك‌ترين حركت ما عقب نشست

رئيس جمهور گفت: دشمن با كوچك‌ترين حركت نيروهاي دفاعي ما كه با نيروي عظيم كشورمان قابل مقايسه نيست به شدت ترسيد و عقب نشيني كرد.

آقاي احمدي نژاد افزود: دشمن در پي به دست آوردن دو دستاورد در منطقه بود كه با شكست مواجه شد.

وي تصريح كرد: نخستين شكست دشمن در به دست آوردن حق مالكيت در عراق و تثبيت آن در بلندمدت بود كه به توفيقي دست نيافت و در دومين هدف خود كه اجراي سناريويي براي بسته پيشنهادي اروپا براي ايران بود نيز با بن بست مواجه شد.

آقاي احمدي نژاد اضافه كرد: قدرت دفاعي كشور به قدري زياد است كه تنها پرتاب چند موشك، دشمنانمان را به شدت ترساند.

وي در پاسخ به سؤالي درباره بي احترامي برخي از كشورها به مسافران ايراني گفت: در بيشتر سفرها كه اينجانب رفته ام، با انبوهي از ايرانيان مواجه شده ام كه با آنها برخوردي بسيار محترمانه شده است، جز اندكي از كشورها كه ما نيز با آنها مشكل داريم.

وي با بيان اينكه تعاملات سياسي كشورمان با كشورهاي ديگر تحول جديدي را آغاز كرده است افزود: هم اكنون بيشتر كشورها روابط بسيار خوبي با اتباع ايراني دارند.

احمدي نژاد تصريح كرد : البته در برخي از كشورها برخورد سياسي با ايران مي شود اما در بيشتر كشورهاي جهان برخورد با ايرانيان بسيار خوب است.

*
امروز ملت ايران در عرصه فرهنگ مي‌درخشد

رئيس جمهور درباره پيشرفت‌هاي علمي و فرهنگي كشور در 3 سال اخير با توجه به برنامه چشم‌انداز 20 ساله گفت: حوزه فرهنگ در چند بخش قابل بررسي است كه ازجمله تربيت بدني و ورزش است و من فكر مي كنم در دو سال و 10 ماه اخير به اندازه 10 سال در مسابقات و رقابت هاي ميادين جهاني، جوانان ورزشكار ما مدال ها رنگارنگ ما كسب كرده اند و هر روز مدالي مي‌گيريم كه تعداد آنها بسيار چشمگير و روز افزون است.

احمدي نژاد در برخي رشته‌ها مثل دو وميداني گرفتن مدال يك آرزوي تاريخي بود اما در اين دو سال ديديم كه تحقق يافت كه البته حاصل هوش واستعداد جوانان و برنامه‌ريزي‌هاي خوب مديران تربيت بدني است.

رئيس جمهور افزود: پايه‌هاي ورزش ما مستحكم مي‌شود و در برخي رشته‌ها مثل شنا و شيرجه كه در عرصه جهاني حضور نداشتيم امروز به موفقيت‌هايي دست يافته‌ايم.

وي گفت: در بخش كتاب هم در توليد و تنوع آثار، روندي تصاعدي داشتيم و در نمايشگاه كتاب امسال ديديد كه هم بازديد و هم خريد از نمايشگاه با توجه به اينكه قيمت كتاب هم بالا رفته اما خريد چند برابر شده است و ما الان نمايشگاه هاي دوره اي در تمام استان‌ها برگزار مي كنيم و در بخش موضوعات و به روز بودن هم در حوزه هاي غير كتاب پيشرفت هاي خوبي داشته ايم.

رئيس جمهور گفت: در بخش فيلم هميشه مشكلاتي داشتيم و در جاهايي كش وقوس وجود داشته ولي به لحاظ حجم ، بسيار افزوده شده است و در همين بخش مي بينيم كه استقبال از فيلم هاي ايراني در رقابت هاي جهاني چند برابر شده است.

احمدي نژاد با اشاره به رشد چشمگير كشور در بخش هاي مختلف هنري گفت: در بخش فرهنگ عمومي خيلي خوب رشد كرديم البته برخي جاها را من قبول ندارم اما جوانان و زنان و مردان ايراني واقعا خوب و شايسته‌اند در برخي جاها آلودگي‌هاي اندكي وجود دارد كه در مقايسه به ديگر كشورها خيلي كوچك و اندك است و بنابراين من برخي برخوردها را در اين زمينه قبول ندارم و معتقدم مردم ما ا هل منطق و گفتگو هستند و حرف هاي درست را مي پذيرند و هيچ كس با كار و روش درست لجبازي نمي‌كند.

رئيس جمهور گفت: مردم ما معنوي ترين مردم جهان هستند و يك سري كارها و سرمايه گذاري‌ها در حوزه تمدن وفرهنگ عمومي از جمله تمدن و فرهنگ ايراني صورت گرفته كه بي‌نظير است و ما براي نخستين بار تمدن ايران ا سلامي را به كتابهاي درسي برديم كه كاري بسيار زيربنايي است و امروز واقعا ملت ايران در عرصه فرهنگ مي درخشد.

وي گفت: ايرانيان در خارج از كشور در همه جا با تشكيل خانه‌هاي ايرانيان و كانون‌هاي فرهنگي كار اصلي خود را معرفي فرهنگ و تمدن ايران قرار داده‌اند و اگر به مشخصه‌هاي فرهنگ ايران توجه كنيم، محبت و خانواده و احترام به بزرگترها و شركت در مراسم معنوي نظير اعتكاف، ماه مبارك رمضان، ايام شهادت حضرت سيد الشهدا (ع) و عيد نوروز تجلي‌يافته است.

احمدي نژاد با اشاره به برگزاري جشن نوروز در بسياري از كشورها گفت : امروز مي بينيم ترجمه كتابهاي ايراني به زبان هاي خارجي سه برابر شده است و كارهاي فرهنگي كه دراين سال ها صورت گرفته است درطول تاريخ كشور سابقه ندارد اما كار فرهنگي كاري نيست كه به رضايت برسيم.

رئيس جمهور با اشاره به پيشرفت هاي علمي كشور به موفقيت هاي بزرگ در بخش پزشكي اشاره كرد و گفت : روند مراجعه بيماران معكوس شده و در سال گذشته بيش از بيست هزار غيرايراني براي درمان به ايران مراجعه كردند و پيش بيني مي شود كه امسال به شصت هزار نفر برسد كه روند تصاعدي است و امروز مراجعه ايرانيان براي درمان به خارج كشور خيلي اندك است ، چون به لحاظ علمي كار پزشكي ايران در سطح بالا و ازطرفي ارزان تر است.

*
بودجه پژوهشي كشور را نبايد با ديگر كشورها مقايسه كرد

رئيس جمهور گفت: فارغ التحصيلان ما را همه جاي دنيا جذب مي‌كنند كه اين نشان دهنده اعتبار علمي دانشگاه‌هاي ماست.

آقاي احمدي نژاد در پاسخ به كم بودن بودجه‌هاي پژوهشي در كشور و گلايه ها از اين موضوع گفت: در باره رشد علمي و بودجه پژوهشي بايد ديد خودمان را با چه كشورهايي مقايسه مي‌كنيم؛ در دنيا پژوهش دست بخش خصوصي است‌، بنابر اين ما نبايد بودجه پژوهشي‌مان را با آنها مقايسه كنيم.

رئيس جمهور افزود: در حال حاضر در كشور ما مهندسان كشاورزي و صنايع در بخش خصوصي قراردادهاي پژوهشي خوبي با دانشگاه‌ها بسته‌اند.

آقاي احمدي نژاد با بيان اينكه در بخش دولتي نيز كارهاي خوبي انجام شده است گفت: يك تا چهار درصد از بودجه بخش اقتصادي دولت و يك درصد از بودجه بخش عمومي دولت را به پژوهش اختصاص داده‌ايم.

رئيس جمهور افزود: رقم پيش بيني شده براي امر پژوهش در بودجه ساليانه بالاي 1200 ميليارد تومان است كه رقم خوبي است.

آقاي احمدي نژاد گفت: چندي پيش در بخش مخابرات بيش از 120 ميليارد تومان در زمينه پژوهش با دانشگاه قرارداد بسته شد و در بخش صنعت نيز دو سه قرارداد پژوهشي بسته شده است و تا پايان سال نيز همين تعداد قرارداد ديگر بسته خواهد شد.

رئيس جمهور افزود: در حال حاضر و باشرايط موجود، ظرفيت پژوهشي كشور نسبت به بسياري از كشورهاي منطقه حرف اصلي را مي زند.

*
نمره رسانه ملي در بحث هاي ملي، بيست است

رئيس جمهورگفت: ما به طور منظم با رسانه ها گفتگو مي‌كنيم.

آقاي احمدي نژاد با بيان اينكه ما منظم و به طور متوسط در هر 45 روز با مردم گفتگو داشته ايم تصريح كرد: ارتباطات حرف اصلي را مي زند و انسان با ارتباطات زنده است و ما به اين موضوع اهتمام داريم.

رئيس جمهور درباره اينكه آيا از ظرفيت رسانه ها در كشور به خوبي استفاده مي شود گفت:‌ اين موضوع بايد ارزيابي شود؛ در بخش هاي ملي، رسانه ملي بسيار خوب كار مي كند و نمره آن بيست است؛ در طرح بسياري از مسائل نيز نمره خوبي مي گيرد اما از نظر كارشناسي برخي اوقات ضعيف است و عمقي به مسائل نگاه نمي‌كند.

احمدي نژاد افزود: در اين زمينه گفتگوي ويژه و نگاه يك خوب است اما در برخي از بخش ها مسائل خوب باز نمي شود تا اذهان فعال شود تا با كمك و همفكري، كارها با سرعت و بهتر انجام گيرد.

رئيس جمهور با بيان اينكه راديو در برخي بخش ها خوب كار مي كند افزود: رسانه فقط صداوسيما نيست بلكه مطبوعات هم جزو رسانه‌ها هستند اما متاسفانه برخي، از رسانه به عنوان ابزار دروغ پراكني و سياست هاي غلط استفاده و اخباري را به دروغ و نادرست منتشر مي كنند.

احمدي نژاد انتشار خبر دريافت ساليانه 50 ميليارد تومان به عنوان تنخواه و تصميمات خلق الساعه را كه به گفته برخي روزنامه ها بورس را دچار مشكل كرد از جمله اين موارد برشمرد.

*
آزادشدن بودجه از درآمدهاي نفتي از آثارتحول اقتصادي

رئيس جمهور در پاسخ به اين سوال كه وضع مطبوعات كشور با توجه به شمارگان پايين برخي از آنها (6 تا 10 هزار نسخه) چگونه به شرايط مطلوب و استاندارد نزديك مي شود گفت: دولت آرام آرام پشتيباني (مالي) خود را از مطبوعات كاهش و مديريت آن را در اختيار خود مردم قرار مي دهد.

محمود احمدي نژاد افزود: هر چند در بين مطبوعات موجود برخي ضعيف و فاقد عملكرد مطلوب هستند اما برخي نيز از شرايط مناسبي بهره مندند و در آنها گزارش هاي دقيق و مقالات وزين و علمي ارائه مي شود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود درباره تحولات بازار جهاني نفت و ارتباط آن با طرح تحول اقتصادي دولت گفت: مديريت نفت ايران از روز نخست در اختيار ما نبود، ديگران بهره برداري مي كردند، تا اينكه به اصطلاح ملي شد، ولي در حقيقت ملي نشد.

رئيس جمهور اضافه كرد: پس از آن نيز ديگران با درآمد حاصل از نفت، براي كشورمان برنامه ريزي و تصميمات خود را در بدنه نظام اجرايي و عمومي كشور تزريق مي‌كردند و اينكه هيچ وقت نبايد رشد مي‌كرديم و دائم بايد با مسائلي چون مهاجرت به شهرها، مونتاژ و اقتصاد وابسته دست به گريبان مي شديم.

وي گفت: به هر حال رها شدن از چنين شرايطي سخت است، بهترين روش اين است كه درآمد حاصل از فروش نفت را براي توسعه كشور سرمايه گذاري كنيم و هر قدر بفروشيم در اين زمينه صرف كنيم و از آن بخش نيز كه نمي‌فروشيم از طريق تبديل و فراوري، ارزش افزوده بيشتري فراهم آوريم.

احمدي نژاد خاطرنشان كرد: درآمد ارزي فقط مصرف ارزي دارد و چنين درآمدي با مصرف خارجي و از طريق واردات به استفاده جامعه مي‌رسد بنابراين بهترين حالت اين است كه از آن براي سرمايه گذاري‌ها استفاده شود.

وي با اشاره به اشتباهي كه از سال 1380 در كشور انجام مي‌شود گفت: دولت درآمد ارزي حاصل از فروش نفت را در اختيار بانك مركزي قرار مي دهد و بانك نيز ارز حاصل را پس از فروش به ريال تبديل مي كند كه با تلاش هايي كه صورت گرفت سال گذشته آن را به صفر رسانديم و امسال نيز اين روند با سير منفي مواجه شد و در حقيقت ما با مديريت، آن را معكوس كرديم.

رئيس جمهور يكي از آثار تحول اقتصادي را آزاد شدن بخش مهمي از بودجه كشور از محل درآمدهاي حاصل از فروش نفت اعلام و تاكيد كرد: بايد مصرف جاري دولت را رها كنيم چنانكه در دو، سه سال گذشته ميزان اتكاي بودجه عمومي كشور را از 67 به 51 درصد كاهش داده ايم و امسال هم سعي مي كنيم اين روندكاهشي ادامه يابد و ميزان آن را به تدريج در بخش جاري به صفر برسانيم.

وي با يادآوري اينكه قيمت جهاني نفت باز هم افزايش خواهد يافت كه يكي از دلايل آن نيز همين تهديدات و مانورهاي توخالي كشورهاي استكباري است گفت: قيمت نفت ديگر به پايين تر از 100 دلار نخواهد رسيد چون عواملي كه دست اندركار بازار نفت هستند به راحتي نمي توانند چنين اقدامي را انجام دهند و چنين كاري موجب دگرگوني مناسبات اقتصادي جهان خواهد شد.

*
تلاش داريم اتكاي بودجه به نفت را به صفر برسانيم

رئيس جمهور تأكيد كرد: تلاش مي كنيم با اجراي طرح بزرگ تحول اقتصادي ، سهم درآمدهاي نفتي را در بودجه نفتي كاهش دهيم و به صفر نزديك كنيم.

آقاي احمدي نژاد افزود: با اين اقدام هم درآمدهاي نفتي نجات پيدا مي‌ند و در بخش‌اي سرمايه‌ذاري و زيربنايي استفاده خواهد شد و هم اينكه يكي از عوامل اصلي توليد تورم كه ناشي از تبديل ارز به ريال است، حذف خواهد شد.

رئيس جمهور گفت: با اجراي اين طرح كه اتفاق مهمي در اقتصاد ايران محسوب مي شود، دو هدف همزمان دنبال خواهد شد.

آقاي احمدي نژاد در پاسخ به سؤالي در خصوص سؤال افكار عمومي مبني بر اينكه وضع اقتصاد كشور با توجه به افزايش قيمت جهاني نفت و درآمدهاي نفتي چه تحولاتي دارد و درآمدهاي نفتي چه مي شود؟ گفت: اين طور نيست كه وضع اقتصادي كشور تغيير نكند بلكه درآمدهاي نفتي در بخش‌اي عمران و آباداني كشور هزينه مي‌ود و حجم اقتصادي و نرخ رشد اقتصادي كشور نيز افزايش مي‌ابد.

رئيس جمهور گفت: اين‌ها تحولاتي است كه اتفاق مي‌افتد البته افزايش قيمت جهاني نفت آثار تورمي هم دارد كه قدرت خريد 2 يا 3 دهك پايين جمعيتي را كه عمدتاً قشرهاي آسيب‌پذير و محرومان جامعه هستند، كاهش مي‌دهد ولي اكثريت جامعه از رشد اقتصادي سود مي‌برند.

آقاي احمدي‌نژاد گفت: تورم باعث افزايش فاصله طبقاتي مي‌شود و برنامه‌هاي اقتصادي را دچار مشكل مي‌كند.

وي تأكيد كرد: البته اين طور نيست كه درآمدهاي نفتي كه افزايش مي‌يابد مستقيم وارد حساب دولت شود و دولت هر طور خواست آنرا هزينه كند بلكه در مهر ماه پارسال كه ما از مجلس شوراي اسلامي براي واردات كالاهاي در معرض تورم جهاني مبالغي را درخواست كرديم در نهايت تصويب نشد.

رئيس جمهور افزود: هزينه درآمدهاي نفتي كشور تابع قانون بودجه و با نظارت مجلس شوراي اسلامي است.

آقاي احمدي نژاد گفت: مهر ماه پارسال وزارت بازرگاني با رصد كردن وضعيت بازار جهاني به ويژه روند صعود قيمت مواد غذايي تلاش كرد روابط خارجي اقتصادي كشور را در پنجاه سال اخير مدل سازي و منحني هاي آنرا ترسيم كند كه نشان مي داد تغييرات قيمت در سطح جهاني تا 80 درصد و گاهي تا صد درصد به داخل كشور منتقل مي شود.

رئيس جمهور گفت: وزارت بازرگاني با ارزيابي اطلاعات بازارهاي جهاني و منحني ها و مدل هاي آن هشدار داد كه پيش بيني مي شود قيمت مواد غذايي صعود جهشي داشته باشد و بايد براي خريد و واردات سريع مواد غذايي برنامه ريزي و منابع آن تأمين شود تا كالاهايي مانند شكر، گندم و ذرت تأمين و ذخيره سازي شود.

وي افزود: دوستان ما در مجلس هفتم ابتدا خواستار تشكيل يك كارگروه مشترك شدند كه يا طرح يا لايحه اي براي انجام اين واردات ارائه شود و در ادامه لايحه 2 ميليارد دلار براي واردات تنظيم شد كه من با وزارت جهاد كشاورزي چانه‌زني كردم و به يك ميليارد و 200 ميليون دلار رساندم.

رئيس جمهورگفت: با توجه به اينكه در آستانه انتخابات مجلس شوراي اسلامي قرار داشتيم، مجلسي‌ها گفتند دولت بودجه سالانه را ارائه كند كه پس از تصويب آن اين مبلغ اختصاص مي‌يابد.

آقاي احمدي نژاد گفت: بعد از ارائه لايحه بودجه سال جاري و تصويب آن در بهمن ماه مجلس دو فوريت درخواست يك ميليارد و 200 ميليون را براي واردات كالاهاي اساسي و مواد غذايي را رد كرد و اين لايحه در مسير عادي قرار گرفت كه بعداً هم داده نشد.

وي افزود: خوشبختانه با برنامه‌ريزي‌هايي كه قبل از آن شده بود تا حدودي توانستيم آثار ورودي تورم جهاني را به اقتصاد كشور كنترل كنيم اما البته بخشي از آن هم منتقل شد.

احمدي نژاد گفت: ما توانستيم آثار تورمي بازار ميوه را كنترل كنيم اما امروزه هزينه واردات با توجه به افزايش قيمت هاي جهاني افزايش يافته است و براي واردات همان كالاهاي هدف گذاري شده به 1500 ميليارد تومان اعتبار بيشتري نياز داريم.

رئيس جمهور گفت: اين طور نيست كه درآمدهاي نفتي هر چقدر هم زياد شود مستقيم در اختيار دولت قرار گيرد بلكه در چارچوب قانون بودجه و با نظارت مجلس شوراي اسلامي مي‌توانيم از آن استفاده كنيم.

*
شايد در آينده نزديك در برخي حوزه‌ها با آمريكا گفتگو كنيم

آقاي محمود احمدي نژاد افزود: اينكه برخي گمان مي‌كنند هر چه نفت‌ گران مي‌شود به جيب دولت مي‌رود تصور نادرستي است زيرا اگر اينگونه بود ديگر دولت لايحه نمي‌داد.

رئيس جمهور گفت: وقتي اسفند پارسال (86) از سفر سنگال آمدم و ديدم هنوز بودجه 1200 ميلياردي تصويب نشده است خدمت رهبري نامه‌اي نوشتم و رهبري نيز فرمودند ضرورتها را قيد كنيد.

احمدي نژاد افزود: با اين وجود بودجه درخواستي ما پس از تعطيلات نوروز اختصاص يافت و آن هم زماني بود كه فشار قيمت در دنيا روي داده بود.

وي گفت:‌ در شرايطي كه صحبت شده بود برنج 500 دلار خريداري شود آنها 1100 دلار را اعلام كردند.

احمدي نژاد با اشاره به اينكه بازار متعادل خواهد شد گفت:‌ از مدتها پيش ذخيره‌سازي صورت گرفته است و ما پيش بيني افزايش قيمت برنج را داشتيم اما نمي توانستيم صريح اعلام كنيم تا تنش ايجاد نشود.

رئيس جمهور افزود: اينكه قيمت نفت بالا مي رود قيمت هاي جهاني نيز افزايش مي يابد و اثر منفي خود را در بيشتر كشورها خواهد گذاشت.

وي با اشاره به اينكه هفتاد درصد درآمدهاي نفتي در كشورهاي اروپايي به جيب دولت مي‌رود گفت: شرايط امروز اقتصاد دنيا مولفه هاي ديگري نيز دارد كه در مجموع حتي با افزايش قيمت نفت به ضرر آنها تمام مي شود چرا كه ركود آمريكا به چين و اروپا منتقل مي‌شود.

رئيس جمهور افزود: ممكن است در اين روند افزايش كساني كه در بازار نفت هستند سود ببرند اما كل اقتصاد سود نخواهد برد.

احمدي نژاد كاهش اتكا به درآمدهاي نفتي را از محورهاي طرح تحول اقتصادي دانست و گفت: ‌براساس اين طرح اين ايده بايد در كاهش هزينه‌هاي دولت و همچنين در هزينه كردن درآمدهاي نفتي اجرا شود.

وي گفت: براساس طرح تحول اقتصادي اصل برداشت از درآمد نفت بايد كاهش يابد.

رئيس جمهور در بخش ديگري از اين مصاحبه درباره مذاكره ايران با امريكا گفت: مواضع ما روشن است، ما اهل گفتگو هستيم و غير از رژيم صهيونيستي با هر كشوري بدون حد و مرز اما در شرايط عادلانه و احترام آميز گفتگو خواهيم كرد.

احمدي نژاد گفت:‌ ما با اسم، رنگ و عنوان خاصي مخالف نيستيم بلكه با عمل و رفتار بد مخالفيم.

وي درباره رژيم صهيونيستي گفت: اين رژيم غاصب ذاتاً جنايتكار است و اگر جنايت نكند زنده نيست.

احمدي نژاد افزود: اگر امريكا هم در شرايط عادلانه خواستار گفتگو شود استقبال مي كنيم و هيچ‌كس آن را نفي نكرده است.

رئيس جمهور گفت: در چند ماه آينده اتفاقاتي در جهان خواهد افتاد كه ديگر هيچ كس نه تنها نمي‌تواند جايگاه ايران را ناديده بگيرد بلكه هيچ كشوري به ما بي‌نياز نخواهد بود.

احمدي نژاد افزود: پارسال ايران را قدرت منطقه‌اي اعلام مي كردند اما هم اكنون مي‌گويند ايران ابرقدرت منطقه‌اي است.

رئيس جمهور با اشاره به ا ينكه ما قدرت صالح و انساني هستيم و به دنبال تجاوز نيستيم افزود: هر حزبي كه در انتخابات رياست جمهوري امريكا راي بياورد دو راهبرد مي‌تواند انتخاب كند يكي اينكه سياست‌ها را داخل امريكا رسيدگي كند و ديگر اينكه تعامل سازنده اي با ايران برقرار كند.

وي گفت:‌ پيغام‌هاي فراواني به ما رسيده است و شايد در آينده‌اي نزديك در بخش‌هايي گفتگو اتفاق بيافتد و حتي اگر رسانه هاي امريكايي بخواهند اين موضوع را منفي جلوه دهند اعلام مي‌كنيم كه اين گفتگو منفي نيست.

احمدي نژاد ادامه داد: البته اين گفتگوها فقط در سطح دولت نيست چرا كه قواي ديگري هم داريم.

رئيس جمهور درباره تشكيل دفتر حافظ منافع امريكا در ايران نيز گفت:‌ هنوز آنها در اين باره درخواستي نكرده اند اما ا گر درخواست كنند با نگاه ارتباط بين ملت ها و مثبت آن را بررسي مي كنيم.

احمدي نژاد با بيان اينكه از حضور مردم كشورهاي ديگر در ايران نگران نيستيم افزود: از حضور مردم خودمان نيز به كشورهاي ديگر نگران نيستيم چرا كه ايراني ها هر جا مي روند اثر گذارند.

وي گفت: از 38 كشوري كه در دوران رياست جمهوري سفر كرده ام هر جا مي روم ايراني را صاحب هويت انساني مي بينم و جايي نديده ام از ايرانيان به بدي ياد كنند.

*
هدفمند كردن يارانه‌ها اقتصاد كشور را احيا مي‌كند

رئيس جمهور در پاسخ به اين سؤال كه آيا طرح تحول اقتصادي دولت فقط پرداخت يارانه به صورت مستقيم است گفت: برخي رسانه ها در اين باره مقداري فعاليت كرده اند اما اين طرح در ميان مردم و متخصصان به صورت جدي تلقي شده است و معطوف به پرداخت يارانه ها نيست.

آقاي احمدي نژاد هدفمند كردن يارانه‌ها را كاري درست در جهت ايجاد عدالت و نفس دادن به اقتصاد كشور دانست و افزود: اگر بخش هاي هفت گانه اين طرح به موازات يكديگر عمل نكنند آثار آن از بين مي رود.

رئيس جمهور تصريح كرد: به گفته صاحبنظران، طرح تحول اقتصادي شامل مجموعه اي كامل است اما آنچه با بدنه وسيع جامعه مرتبط است هدفمند كردن يارانه ها و بر اساس تكليف برنامه چهارم توسعه است.

آقاي احمدي نژاد گفت: اكنون در جلسات تخصصي همه مسائل طرح تحول اقتصادي به صورت موازي در حال بررسي است و اگر بخشي از اين طرح اجرا نشود ديگر بخش ها زمين مي خورد بنابراين بايد همه بخش هاي طرح تحول اقتصادي با يكديگر جلو رود.
رئيس جمهور افزود: اكنون به تصوير نسبتاً روشني از اين طرح رسيده ايم و جزئيات بيشتر بخش ها روشن شده است.

آقاي احمدي نژاد طرح تحول اقتصادي را بسته كامل اقتصادي دانست و گفت: هيچ كس به تفكيك محورهاي آن اعتقاد ندارد.

رئيس جمهور خاطرنشان كرد: با اصلاح هفت محور اين طرح، قوانين ديگري مانند قانون كار نيز اصلاح مي شود.

وي پرداخت نقدي يارانه ها را در بخش هاي گوناگون، متفاوت دانست و گفت: ممكن است در بخش هاي برق، گاز و حمل و نقل، يارانه ها به صورت قيمت تعويضي و يا اين يارانه ها به صورت ارائه خدمات و يا نقدي پرداخت شود.

رئيس جمهور افزود: نظر غالب صاحبنظران اين است كه با افزايش قدرت خريد مردم آنان بايد قدرت انتخاب داشته باشند.

آقاي احمدي نژاد با بيان اينكه اكنون كارگروه ها در حال برنامه ريزي براي بخش هاي مختلف خدماتي هستند گفت: حتي اگر يارانه ها به صورت خدمات مساوي تقسيم شود به عدالت نزديك تر است اما آثار اصلاح قدرت خريد مردم را ندارد.

وي افزود: در سال هاي گذشته سه دهك بهره بيشتري بردند و دولت در صدد ايجاد تعادل در دهك هاي جامعه است و مي خواهد قدرت خريد هفت دهك پايين جامعه را به صورت جهشي رشد دهد و سه دهك ديگر در مراحل بعدي قرار مي‌گيرند.

رئيس جمهور با بيان اينكه هفت دهك جامعه به 4 و 3 دهك تقسيم مي شوند گفت: مرز ميان اين دهك‌ها بر اساس آمارها مشخص مي‌شود.

آقاي احمدي نژاد افزود: برنامه‌ريزي‌هاي اقتصادي بر پايه برآوردها شكل مي گيرد و با توجه به اينكه پايگاه جامع آماري نداشته ايم، اكنون مركز آمار ايران در حال تكميل شدن است و اطلاعاتي كه اين مركز از مردم جمع آوري مي كند پايه تحولات اقتصادي خواهد شد.

*
حتي اگر يك روز ازاين دولت باقي باشد بايد طرح تحول اقتصادي اجرا شود

رئيس جمهور در ادامه گفتگوي تلويزيوني خود به ابراز نگراني برخي دوستان دولت از اجراي طرح تحول اقتصادي و احتمال اثر منفي آن در انتخابات سال آينده رياست جمهوري اشاره و تأكيد كرد: حتي اگر يك روز هم از اين دولت باقي مانده باشد بايد اين طرح را اجرايي كنيم.

محمود احمدي نژاد به برخي اظهار نظرهاي مشابه پس از سهميه بندي بنزين اشاره كرد و افزود: من به دوستاني كه چنين حرف هايي از روي نگراني براي رأي نياوردن به من مي زنند مي گويم اجازه دهيد ديگران رأي بياورند اما اين كار انجام شود چون كشور به اين كار نياز دارد.

رئيس جمهور در پاسخ به اين سوال كه برخي‌ها مي‌گويند احمدي نژاد مي خواهد 2 تا 3 قسط از يارانه‌ها را پرداخت كند تا در آستانه انتخابات رياست جمهوري شرايط به نفع او تغيير كند گفت: خوب پس از آن چه مي شود؟ اين حرف برخي هاست كه خيلي در مسائل حزبي و گروهي غرق شده اند و من به آن اعتقاد ندارم.

احمدي نژاد با تأكيد بر اينكه همه حركت دولت در اين خصوص بر اساس مستندات قانوني صورت مي گيرد تصريح كرد: ما بر اساس قانون و به ويژه قانون برنامه تحول اقتصادي را اجرايي مي كنيم و اين تكليفي است كه قانون برنامه برعهده ما گذاشته است.

وي افزود: چند روز پيش ديدم دوستي كه در دولت قبلي از مسئولان بوده گفته است كه ما خيلي چيزهاي خوب در قانون برنامه تصويب كرده ايم اما قرار نيست كه همه آنها اجرا شود؛ اين شوخي بامزه اي است.

احمدي نژاد با بيان اينكه در اجراي طرح تحول اقتصادي در برخي از بخش ها نيازمند اصلاح قوانين هستيم گفت: در بخشي از قانون نظام بانكي و قوانين گمرك و ماليات بايد اصلاحاتي قانوني صورت گيرد اما در خصوص يارانه ها و نظام بهره بري و توزيع كالا قانون ما تكميل است و بايد آن را انجام دهيم.

رئيس جمهور اجرايي كردن طرح تحول اقتصادي را در سه مرحله اعلام كرد و افزود: در مرحله نخست كليات اين طرح براي افراد تأثيرگذار مختلف توضيح داده شده است و خود من در جلسات جداگانه اي با سران قوا و 30 نفر از نمايندگان مجلس كه براي كمك به هر چه بهتر شدن اين طرح انتخاب شده اند جلسه داشته ام همچنين جلساتي با اقتصاددانان، اصناف گوناگون، صادركنندگان، صنعت كاران و بسياري از قشرهاي مختلف برگزار كرده ام و در واقع ما گام اول را برداشته ايم.

رئيس جمهور طرح تحول اقتصادي را تكليف قوانين برنامه و نظام جامع رفاه اجتماعي بيان كرد و گفت: در برنامه سوم هم اين قانون وجود داشت اما اجرايي نشد و دولت نهم مي خواهد با تمام توان آن را اجرا كند.

احمدي نژاد در پاسخ به برخي صحبت ها مبني بر اينكه كار كارشناسي كافي در اين خصوص انجام نشده است گفت: كار كارشناسي، معياري دارد و مبهم نيست، دولت دو و نيم سال است كه بر روي اين طرح كار مي كند و قبل از اين دولت هم كارهاي پراكنده بسياري انجام شده است و بالاخره بايد اتفاق بيفتد؛ مثل از جوي پريدن است بالاخره بايد بپريم آن هم با نهايت دقت تا پايمان خيس نشود.

وي افزود: در عين حال آنهايي كه چنين حرفي مي زنند چه تضميني مي دهند كه شرايط بهتر از اين باشد و شرايط جهاني به گونه اي بشود كه ما به آرامش برسيم.

احمدي نژاد با طرح اين سؤال كه چقدر تحقيق و كار كارشناسي براي اجراي اين طرح كافي است گفت: اگر ما سال اول دولت اين طرح را اجرا مي كرديم مي گفتند عجله كرده ايد حالا كه سال سوم دولت است و مي خواهيم آن را اجرايي كنيم برخي ها مي گويند دير شده است برخي ها هم مي گويند امسال انتخابات داريم اما ما هر سال انتخابات داريم پس بايد هيچ سالي آن را اجرا نكنيم؟!

رئيس جمهور به اجرايي كردن اصل 44 قانون اساسي اشاره كرد و گفت: برخي ها در اين زمينه ما را به كم كاري متهم مي كنند در حالي كه ما هنوز اين قانون را دريافت نكرده ايم و تنها با دريافت عمومي از سياست هاي ابلاغي مقام معظم رهبري در مسير اجراي آن حركت كرده ايم و همانطور كه مي بينيم كارخانه ها را به طور رديف در بورس قرار داده ايم و سرمايه گذاري صنعتي ما رشدش در سال به 67 درصد رسيده كه رقم درخور تأملي است.

*
طرح تفصيلي دولت از هفته آينده به مردم ارائه مي‌شود

رئيس جمهور گفت: به زودي جزئيات طرح تفصيلي اقتصادي دولت را در معرض قضاوت عمومي قرار خواهيم داد.

آقاي احمدي نژاد افزود: از هفته آينده طرح تفصيلي به معرض قضاوت عمومي قرار خواهد گرفت به طوري كه از نيمه دوم امسال به تدريج به اجرا گذاشته مي‌شود.

وي با بيان اينكه كارگروه‌هايي به طور دائم و دقيق در حال بررسي طرح تفصيلي اقتصادي دولت هستند، اضافه كرد: با اجماع كلي كه در كليات اين طرح وجود دارد، اميدواريم بخش هاي گوناگون آن مورد بررسي قرار گرفته و تكميل شود.

آقاي احمدي نژاد تصريح كرد: در مرحله تفصيلي بخش هاي متفاوتي وجود دارد، ازجمله بخش يارانه كه تا يك ماه به اجرا گذاشته خواهد شد.

وي در ادامه گفت: همچنين در بخش بانك نياز به شش ماه بررسي و تحقيق وجود دارد تا به اجراي عملي برسد.

رئيس جمهور اضافه كرد: در بخش ماليات نيز به سه ماه وقت براي اجرايي كردن آن نيازمنديم و از آغاز آذر ماه به مرحله اجرا خواهد رسيد.

آقاي احمدي نژاد با اشاره به اينكه بخش بانكي برخي از اجزايش زودتر اجرايي خواهد شد تأكيد كرد: در بخش يارانه مرحله نخست آن در نيمه دوم امسال و مرحله دوم آن در سال آينده به اجرا درخواهد آمد تا شيريني آن به كام ملت ما كامل شود.

وي گفت: فرم اطلاعات اقتصادي خانوارها به طور رايگان در ميان 13 ميليون خانوار ايراني توزيع مي شود و مركز آمار با روش هاي اطلاعاتي و آمار خود صحت اطلاعات را تأييد خواهد كرد.

*
نمي‌توانيم بگوييم همه بايد در دولت يك جور فكر كنند

رئيس جمهور درباره لزوم هماهنگي و انسجام مجموعه دولت و حتي حاكميت در اجراي طرح عظيم تحول اقتصادي گفت : اين برنامه كاملي است كه كل دولت در اجراي آن درگير است و اين طرح هفت پروژه و ده ها زير پروژه دارد و 8 تا 10 وزارتخانه مستقيم درگير‌‌‌ آن هستند و ممكن است وزارت خانه‌هايي مثل آموزش وپرورش مستقيم درگير نباشند‌.

آقاي احمدي نژاد افزود: روي اين 7 پروژه و شيوه‌هاي اجرا و جزئيات آن همه تفاهم دارند و اختلاف نظري در دولت وجود ندارد ولي نمي توانيم بگوييم در دولت همه بايد يك جور فكر كنند زيرا تفاوت ديدگاه و نظر موجب كمال است اما اختلاف اساسي در اين زمينه نداريم اما برخي اظهار نظر يك وزير را به گونه برجسته مي كنند تا او از طرح آن پشيمان شود و اين خوب نيست.

رئيس جمهور افزود: اين طرح مدل كامل اقتصادي در افق چشم انداز است و ما هركاري مي‌خواهيم انجام دهيم بايد ساختارهاي آن از درون اصلاح شوند كه اگر اين ساختار ها اصلاح نشوند هم هزينه زيادي روي دوش دولت مي گذارد و هم به هدف نمي رسيم و حتي ممكن است از مسير منحرف شويم.

وي بر لزوم اقدام وحركت هماهنگ و منسجم مجموعه دولت در اين زمينه تاكيد وآن را به عملكرد يك خودرو براي رسيدن به مقصد تشبيه كرد و گفت: بايد اين مدل اقتصادي را جاري كنيم ؛ بخشي از اين مدل الان اجرا مي شود ؛ ازجمله هدفمند كردن يارانه ها است.

رئيس جمهور گفت: اين مدل اقتصادي در چارچوب سياست‌هاي چشم انداز و اصل 44 طراحي شده و لازمه آن حركت هماهنگ و درست همه بخش ها است ؛ اگر بانك ، ماليات ، گمرك، نظام توزيع وبهره وري كارنكند به اهداف نخواهيم رسيد و اين از الزامات تحقق چشم انداز است بنابر اين بايد ساختارها را اصلاح كنيم.

* برخي درصددند چوب لاي چرخ تحول اقتصادي دولت بگذارند

رئيس جمهور گفت: برخي درصددند با دادن اطلاعات غلط چوب لاي چرخ تحول اقتصادي دولت بگذارند كه البته براي اين كار نيز چاره انديشيده ايم.

آقاي احمدي نژاد در پاسخ به اين سوال كه براي برخي اقتصاددانان و كارشناسان در خصوص يارانه بخش انرژي كه به صورت پنهان است، ابهام وجود دارد و مي‌گويند اگر بخواهيم مستقيم پرداخت كنيم، منابع آن در كشور وجود ندارد، و دوم اينكه تزريق اين همه پول آثار تورمي زيادي خواهد داشت، گفت: سؤال خوبي است كه نيازمند پاسخ تفصيلي است و اين پاسخ را بعد از ارائه طرح تفصيلي اقتصادي خواهم گفت.

رئيس جمهور افزود: شما وقتي پول را جمع مي كنيد بخشي از آن را به صورت يارانه اي هدفمند مي پردازيد و بخشي را در صنعت مي بريد.

آقاي احمدي نژاد با بيان اينكه البته روش هاي مختلفي براي پرداخت و هدفمند كردن يارانه ها وجود دارد، گفت: ما پول را جمع مي كنيم (پولي كه در دست مردم و در جامعه است) و سپس آن را به صورت هدفمند و منظم در بين مردم توزيع خواهيم كرد.

آقاي احمدي نژاد افزود: اين طرح از نقدينگي بازار حتماً كم مي كند؛ همة نود هزار ميليارد توماني هم كه به عنوان يارانه انرژي مطرح است، بخشي به صنعت، بخشي به دولت و بخشي به دهك هاي اجتماعي اختصاص مي‌يابد.

رئيس جمهور در پاسخ به اين سوال كه مردم عامه چه نقش و جايگاهي در طرح تحول اقتصادي دارند، گفت: سؤال خوبي است، اصل اجراي اين طرح با مردم است.

آقاي احمدي نژاد با بيان اينكه در مرحله نخست مردم بايد برگه هاي آماري را به درستي پر كنند، افزود: البته اين برگه ها هيچ ارزشي ندارد، فقط يك آمار است و مي توانند اين برگه ها را از روزنامه ها و پايگاه هاي اينترنتي بردارند، كپي بگيرند و استفاده كنند.

رئيس جمهور گفت: اين اطلاعات در پايگاه هاي مركز آمار جمع آوري مي شود؛ البته بايد گفت در آينده با توجه به اصلاح نظام اطلاعاتي و بانكي كسي نمي تواند از ماليات فرار كند، زيرا شبكه اطلاعاتي كار خود را به درستي اجرا خواهد كرد.

آقاي احمدي نژاد با بيان اينكه ماليات مال مردم است و به مردم بازمي گردد، افزود: با اجراي طرح تحول اقتصادي از كساني كه بايد ماليات بپردازند و نمي پردازند، ماليات سنگيني گرفته خواهد شد و در عوض از كساني هم كه نبايد ماليات گرفته شود، ماليات گرفته نخواهد شد.
رئيس جمهور تصريح كرد: در طرح تحول اقتصادي هدفمان گرفتن ماليات به مانند شرايط حال حاضر نيست.

آقاي احمدي نژاد در پاسخ به اين سوال كه چرا از اطلاعات آماري سال هاي پيش استفاده نمي شود، گفت: اطلاعات سال هاي پيش اطلاعات اقتصادي نبوده است بنابراين از مردم مي خواهيم اطلاعات دقيق بدهند.

رئيس جمهور افزود: 36 هزار پايگاه جمع آوري اطلاعات پيش بيني شده است و اين پايگاه ها به مردم كمك مي كند اطلاعات صحيح بدهند بنابراين از مردم مي خواهيم اطلاعات صحيح بدهند زيرا اگر اطلاعاتشان غلط باشد احتمال دارد يارانه به آنها تعلق نگيرد.

آقاي احمدي نژاد گفت: اين اطلاعات مبناي برنامه ريزي دولت در طرح تحول اقتصادي است، ما با اين اطلاعات برنامه ريزي مي كنيم كه چقدر يارانه به روستاها، شهرها و دهك هاي مختلف اختصاص يابد بنابراين هر قدر اطلاعات دقيق تر باشد كار ما كمتر مي شود.
رئيس جمهور افزود: اگر اطلاعات افراد، اشتباه باشد، هزينه و زمان زيادي از دولت مي برد البته در صورت نياز ما اين كار را خواهيم كرد.

آقاي احمدي نژاد گفت: نخستين كاري كه مردم بايد در اين طرح انجام دهند، همين همكاري اطلاعاتي و آماري است البته براي كساني كه مي خواهند از يارانه استفاده كنند؛ آنهايي كه نيازمند يارانه دولت نيستند برگه هاي اطلاعاتي را پر نكنند، آنهايي كه واقعاً مي خواهند از يارانه دولت استفاده كنند، اين برگه ها را پر كنند.

رئيس جمهور افزود: نكته دوم اينكه در مسير اين تحول ممكن است منافع برخي ها به خطر بيفتد، ممكن است با نشر اطلاعات غلط در صدد بر هم زدن اقدامات دولت باشند، البته ما براي اين كار نيز چاره انديشيده‌ايم.

آقاي احمدي نژاد گفت: هر بخش از طرح تحول اقتصادي كه آماده شود، مردم را در جريان آن مي گذاريم و اين اطلاع رساني را به گونه اي انجام خواهيم داد كه فشاري به بازار نيايد و بازار آرام باشد.

* رئيس جمهور از توليد انبوه بنزين با روش جديد در كشور خبر داد

رئيس جمهور گفت: دانشمندان و متخصصان كشورمان روش جديدي براي توليد بنزين كشف كرده‌اند كه مي تواند از نفت و برخي از پسماندها حجم زيادي از بنزين با قيمت ارزان تر توليد كند.

آقاي احمدي نژاد دربارة ديدگاه‌هاي دولت در برنامه‌ريزي‌هاي آينده كشور گفت: با بهره برداري از اين روش، كشور نه تنها از واردات بنزين بي نياز مي شود بلكه بنزين را با قيمت ارزان تر از زمان حال توليد مي كند و پيش بيني مي شود تا اواسط سال آينده در اين زمينه به خودكفايي برسيم.

رئيس جمهور درباره اينكه آيا برنامه پرداخت مستقيم يارانه‌ها برخي ها را دچار زيان نمي‌كند گفت: در اين باره نيز پيش بيني هايي شده است و افرادي كه احساس مي كنند دچار زيان خواهند شد با بيان استدلال خود به مراجع مربوط، مشكلات آنان برطرف خواهد شد.

آقاي احمدي نژاد در عين حال گفت: اگر بخواهيم يارانه ها را حذف كنيم اين گونه نيست كه كالاها مطابق با قيمت هاي جهاني عرضه شود بلكه به ويژه كالاهايي كه در ايران توليد مي شود با قيمت ارزان تر به مردم عرضه خواهد شد.

رئيس جمهور عرضه بنزين با قيمت 400 تومان در هر ليتر را كه هم اكنون به شهروندان عرضه مي شود از جمله اين موارد دانست و گفت: در �





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 273]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن