تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله يكى از اصحاب خود را غمگين مى‏ديدند، با شوخى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816716901




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش قدس از مشكلات اوليا براي نام نويسي دانش آموزان ؛ زنگ ثبت نام چندان گوش نواز نيست!


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: گزارش قدس از مشكلات اوليا براي نام نويسي دانش آموزان ؛ زنگ ثبت نام چندان گوش نواز نيست!
* محمد رضايي

دانش آموزان كارنامه هايشان را دريافت كرده و همزمان با واپسين روزهاي اولين ماه تابستان در تب و تاب ثبت نام و رسميت

بخشيدن به حضورشان در كلاس بالاتر در سال تحصيلي آينده بسر مي برند.
پدران و مادران، اما در اين روزها با ورود به فرايند ثبت نام ماراتن نفس گيري را آغاز كرده اند كه به پايان رساندن موفقيت آميز آن به رؤياي غيرقابل تصوري شباهت دارد.
دريافت وجه اضافي از پدران و مادران، الزام و اجبار آنان براي پرداخت بخشي از هزينه هاي تعمير و تجهيز مدارس، تعهد گرفتن از آنان براي موافقت و داير كردن كلاسهاي فوق برنامه و سرانجام نبودن آموزشگاه و كلاس متناسب با رشته تحصيلي دانش آموزان به عنوان بخشي از مشكلات موجود در نظام آموزشي شناخته شده اند كه همه ساله در فصل تابستان و زنگ ثبت نام عرض اندام مي كنند.گرچه وزارت آموزش و پرورش با تصويب و ابلاغ دستورالعمل ثبت نام در سال تحصيلي88-87 سعي در كاهش مشكلات والدين در اين فرايند داشته، اما واقعيتهاي موجود حكايت از نارضايتي بسياري از پدران و مادران در اين فرايند داشته و دارد.
در دستورالعمل ثبت نام دانش آموزان مانند سالهاي گذشته دريافت كمكهاي نقدي و غيرنقدي از والدين در زمان ثبت نام در مدارس دولتي ممنوع اعلام شده و دريافت اين نوع كمكها فقط در زمان تشكيل كلاسها و در طول سال تحصيلي آن هم به صورت داوطلبانه مجاز شمرده شده است.

عدم امكان پيگيري شكايتها در انجمن
عباس حيدري، عضو انجمن اوليا و مربيان در گفتگو با گزارشگر ما اظهار مي دارد: همه ساله براي ثبت نام، شكايتها و گلايه هاي زيادي از سوي پدران و مادران دانش آموزان به انجمن مي رسد، اما با توجه به اينكه انجمن در روزهاي اول سال تحصيلي به طور كامل شكل نگرفته عملاً امكان پيگيري و رسيدگي به اين اعتراضها وجود ندارد.
وي مي افزايد: دريافت وجه اضافي نسبت به مبلغ اعلام شده از سوي وزارت آموزش و پرورش، الزام خانواده ها به پرداخت هزينه كلاسهاي فوق برنامه و نيز برگزاري آزمون ورودي (تعيين شرط معدل بالا) براي پذيرش از جمله مشكلات و نارساييهاي موجود در فصل ثبت نام است كه متأسفانه به صورت دور باطل تكرار مي شود.
اين عضو انجمن اوليا و مربيان كه سه فرزندش در مقاطع ابتدايي و راهنمايي تحصيل مي كنند درباره راهكارهاي برون رفت از مشكل همه ساله ثبت نام خاطرنشان مي كند: واگذاري امر ثبت نام بر اساس ضوابط وزارتخانه به پدران و مادران عضو انجمن اوليا و مربيان و جلوگيري از به تعويق افتادن سرانه ها تا حد زيادي مي تواند از مشكلات مردم در فرايند ثبت نام در آغاز سال تحصيلي بكاهد.
حيدري همچنين يادآور مي شود: طي سالهاي گذشته نيز اين مشكلات در زمان نام نويسي دانش آموزان وجود داشته و براي دريافت وجه اضافي و برگزاري كلاسهاي فوق برنامه از اوليا هيچ نوع تأييدي گرفته نشده، اما اين واقعيت تلخ همچنان وجود دارد.

واقعيت با شعارها تفاوت دارد
يكي ديگر از والدين دانش آموزان كه فرزندانش در مقاطع دبيرستان و پيش دانشگاهي تحصيل مي كنند در گفتگو با گزارشگر ما اظهار مي دارد: واقعيت اين است كه همه ساله وزارت آموزش و پرورش در اطلاعيه هايي شعارگونه اعلام مي كند دريافت وجه اضافي هنگام ثبت نام از والدين منع قانوني دارد، اما واقعيت چيز ديگري است.
جليل كليدري مي افزايد: براي ثبت نام دو دانش آموزم در مدارس غيرانتفاعي بيش از 4 ميليون تومان پرداخت كرده ام، اما هنوز هم كه هنوز است براي تشكيل كلاسهاي فوق برنامه، حضور در اردوها و اعزام دانش آموزان به سفرهاي علمي و آموزشي درخواست مبالغ اضافه دارند.
اين ولي دانش آموزان دبيرستان غيرانتفاعي همچنين تصريح مي كند: موضوعهايي مانند افزايش اجاره بها، بالارفتن دستمزد كاركنان و گران شدن خدمات عمومي به عنوان بهانه هايي براي بالا رفتن شهريه ها مطرح شده اند كه هر سال باعث نگراني بيشتر والدين در مرحله ثبت نام دانش آموزان مي شود.
كليدري همچنين اضافه مي كند: لازم است علاوه بر ستاد ثبت نام و وزارت آموزش و پرورش نهادهاي كنترلي و نظارتي و حتي قوه قضائيه بر روند ثبت نام دانش آموزان نظارت و مشكلات والدين را بررسي و براي رفع آنها تلاش كنند.

ثبت نام بدون حضور والدين
مرادي مديركل روابط عمومي آموزش و پرورش نيز در گفتگو با گزارشگر ما اظهار مي دارد: ثبت نام دانش آموزان بر اساس بخشنامه سراسري وزارت آموزش و پرورش از اول تيرماه آغاز شده و نام نويسي دانش آموزاني كه در پايه هاي مياني هستند بدون حضور والدين انجام مي شود.
مرادي مي افزايد: هم اكنون علاوه بر وزارتخانه در تمامي سازمانهاي آموزش و پرورش ستاد ثبت نام تشكيل شده و پدران و مادران دانش آموزان در صورت مشاهده تخلف و مواجهه با موارد غيرقانوني در فرايند ثبت نام مي توانند مشكلات خودشان را با مسؤولان اين ستاد مطرح و براي رفع آنها پيگيري كنند.
وي همچنين تصريح مي كند: تشكيل جلسات كاربردي براي رفع مشكلات و چاره جويي براي بهينه سازي سامانه نام نويسي دانش آموزان در وزارت آموزش و پرورش نظام مند شده و تا زمان از ميان رفتن دغدغه هاي اولياي محصلان تداوم خواهد يافت.
به گفته مرادي سازمان بازرسي كل كشور و نماينده وزارت آموزش و پرورش بر روند ثبت نام دانش آموزان در مدارس نظارت كافي دارند و طي روزهاي آغازين سال بازديدهاي لازم را از حوزه هاي ثبت نام انجام مي دهند.
مديركل روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش عنوان مي كند: جلوگيري از ثبت نام و اخراج دانش آموز در مدارس دولتي به دليل پايين بودن معدل و يا مردودي ممنوع و موارد احتمالي قابل پيگيري قانوني خواهد بود.

اوضاع بر وفق مراد است
مديركل ارزيابي و پاسخگويي به شكايتهاي وزارت آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران اظهار مي دارد: بازرسي و نظارت بر ثبت نام مدارس مانند سالهاي گذشته انجام مي شود و جو حاكم بر نحوه ثبت نام بسيار خوب است.
عباس رهي مي افزايد: از اول تيرماه تاكنون كه ثبت نام مدارس آغاز شده، هيچ گونه شكايت و گزارشي از تخلف در ثبت نام دانش آموزان در آموزشگاهها دريافت نشده است.
مديركل ارزيابي و پاسخگويي به شكايتهاي وزارت آموزش و پرورش در ادامه خاطرنشان مي كند: در سال تحصيلي 88-87 روش نظارتي و كنترلي جديدي به نام روش «خود ارزيابي» در فرايند ثبت نام مدارس از سوي مديران مدارس آغاز شده است كه بر اساس آن سعي مي شود مشكلات از طريق پيشنهادها و روشهاي منطقه اي و كاربردي مديران برطرف شود.
رهي همچنين تصريح مي كند: در روش ثبت نام امسال بار مهم مسؤوليت بر عهده مديران مدارس و اولياي دانش آموزان گذاشته شده و در اين فرايند رسيدگي به اعتراضها و حتي پيشنهادهاي قابل اجرا در اولويت كاري ستاد ثبت نام مدارس و آموزشگاهها قرار مي گيرد.
وي در پايان اظهاراتش بيان مي كند: در سال جاري پيش بيني ما كم شدن اعتراضها، گلايه ها و شكايتها از فرايند ثبت نام دانش آموزان است، اما بايد تا پايان فصل منتظر بمانيم.

شيوه نامه ثبت نام با امضاي وزير
مسؤول ستاد نظارت بر ثبت نام سازمان آموزش و پرورش شهرستانهاي استان تهران در گفتگو با گزارشگر ما اظهار مي دارد: بر اساس كارشناسيها و بررسي هاي انجام شده درباره موضوع ثبت نام و مشكلات دايمي اين فرايند جلسات و كارگروههاي ويژه اي در وزارت آموزش و پرورش تشكيل شد كه نتيجه نهايي آن تدوين و تصويب شيوه نامه ثبت نام دانش آموزان با امضاي وزير است كه هم اكنون در مدارس اجرايي شده است.
حسين ميري مي افزايد: هم اكنون يك آيين نامه انضباطي تهيه شده كه با امضاي والدين امكان نظارت بيشتر بر دانش آموزان در آغاز سال تحصيلي و حتي دوران 9 ماهه تحصيل فراهم و تا حد زيادي از مشكلات كاسته خواهد شد.
ميري تصريح مي كند: يكي ديگر از مشكلات دانش آموزان تجديدشدن و نداشتن امكان ثبت نام در تيرماه است كه بر اساس تصميمات وزارت آموزش و پرورش مدارس نبايد همه ظرفيت خود را تكميل كنند و براي ورود اين دانش آموزان به كلاسهاي درس لازم است بخشي از ظرفيت آموزشگاهها در نظر گرفته شود.
اين مسؤول ستاد ثبت نام همچنين بيان مي دارد: ثبت نام دانش آموزان غير ايراني از جمله اتباع عراقي و افاغنه به دليل اينكه هنوز بخشنامه مربوط صادر نشده در مدارس انجام نمي شود و اين افراد در حال حاضر نمي توانند در مدارس و آموزشگاهها ثبت نام و در كلاسها حاضر شوند.

افزايش اجاره بها، مقدمه نارضايتي اوليا
مديرمشاركتهاي مردمي وزارت آموزش و پرورش و كارشناس نظام آموزشي در اين باره معتقد است: بالا رفتن اجاره بها در سال جاري و افزايش هزينه هاي اداره مدارس باعث فشارآمدن به مديران مدارس، روي آوردن آنان به دريافت كمك از اوليا و در نتيجه نارضايتي آنان در فصل جاري ثبت نام گرديده است.
مهدي جلالي به گزارشگر ما مي گويد: مشكل بالا رفتن اجاره بها بويژه در مدارس غيرانتفاعي باعث افزايش اعتراضها گرديده و با توجه به اعتراض اوليا لازم است در اين زمينه نگاه ويژه و عزم ملي براي حل معضلات مدارس و آموزشگاهها در سطح جامعه ايجاد شود.
اين مقام مسؤول در مشاركتهاي مردمي وزارت آموزش و پرورش تصريح مي كند: تبصره 2 ماده7 مدارس غيرانتفاعي مصوب مجلس شوراي اسلامي اين اجازه را به مؤسسان مدارس غيرانتفاعي مي دهد كه ميزان شهريه را هر سال محاسبه و آن را براي تأييد به ادارات آموزش و پرورش ارسال كنند و بر همين اساس دستورالعمل ثبت نام غيرانتفاعي ها تدوين و به آموزشگاهها ابلاغ شده است.
جلالي همچنين متذكر مي شود: شهريه ثابت و فوق برنامه مدارس غيرانتفاعي به صورت ميانگين در مقطع ابتدايي 900هزارتومان، راهنمايي يك ميليون 100هزارتومان و دبيرستان يك ميليون و 600هزارتومان و شهريه مراكز پيش دانشگاهي دو ميليون و 800هزارتومان تعيين شده است كه در صورت تخلف از اين مبالغ بايد با آن برخورد قانوني صورت گيرد.
 دوشنبه 24 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن