تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه سپر آتش (جهنم) است. «يعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820194973




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رويترز: حزب‌الله لبنان قدرتمندتر از هميشه است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: رويترز: "حزب‌الله" لبنان قدرتمندتر از هميشه است
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): خبرگزاري رويترز روز دوشنبه از بيروت در گزارشي با عنوان "حزب‌الله قدرتمندتر از هميشه، آمريكا را به مبارزه مي‌طلبد" ، به بررسي شرايط سياسي لبنان و گسترش قدرت و نفوذ حزب‌الله پرداخت.


رويترز گزارش داد: حزب‌الله لبنان هفته جاري به هدف ديرينه‌اش در زمينه آزادي زندانيان لبناني دربند اسرائيل دست مي‌يابد، موضوعي كه اين گروه را كه با درگيري‌هاي اخير حتي قدرتمندتر شده است، شجاع و جسور مي‌كند.
حزب‌الله دو سال پس از ايستادگي بر مواضع خود در پي جنگي ‎ 34روزه با اسرائيل، با تقويت جناح نظامي و تفوق يافتن بر رقيبان خود در لبنان كه از سوي واشنگتن حمايت مي‌شوند، آمريكا را كه به آن به چشم يك گروه تروريستي مي‌نگرد، به چالش كشيده است.
حزب‌الله به اميد كاهش تنش‌هاي فرقه‌اي ناشي از اقدام ماه مه خود در تصرف بيروت، هم‌اكنون درصدد مصالحه با رقباي خود در لبنان است. مهار نشدن آن خصومت‌ها مي‌تواند اين گروه شيعه و نيز لبنان را در معرض تهديد قرار دهد.
"اندرو اكسوم" محقق مسائل مربوط به حزب‌الله در "كينگز كالج" لندن گفت: "حزب‌الله نه تنها در جنگ سال ‎ 2006و يا درگيري‌هاي سياسي متعاقب آن در بيروت ضعيف نشده است، بلكه هم‌اكنون قدرتمندتر از هميشه است." حزب‌الله زرادخانه‌اش را از زمان جنگ سال ‎ 2006ميلادي نوسازي كرده و توسعه داده است. اين گروه با وجود ترور "عماد مغنيه" فرمانده آن در ماه فوريه، يكي از مهمترين و جدي‌ترين نيروهاي مبارز منطقه تلقي مي‌شود.
حزب‌الله بخشي از توان نظامي‌اش را ماه مه و هنگام تصرف كوتاه‌مدت مناطق مسلمان‌نشين بيروت در خيابان‌هاي اين شهر به نمايش گذاشت و از اين طريق شرايط خود را براي پايان دادن به اختلاف سياسي ‎ 18ماهه با دولت ائتلافي لبنان، تحميل كرد.
"سليمان تقي‌الدين" از مقاله‌نويسان روزنامه "السفير" كه هوادار ائتلاف مخالفان دولت به رهبري حزب‌الله است، گفت: "حزب‌الله درحال‌حاضر اطمينان دارد كه موقعيتش از سوي دولت و ارتش لبنان تضمين شده است."
توافق به دست آمده با ميانجي‌گري قطر پس از درگيري‌هاي خياباني لبنان، خواسته‌هاي اصلي حزب‌الله و هم‌پيمانانش را تامين كرد، كه اين امر يك پيروزي داخلي براي گروهي بود كه هدايت اكثريتي از شيعيان لبناني را در دست دارد.
شيعيان بزرگترين گروه واحد را در لبنان تشكيل مي‌دهند.
اما توافق دوحه بسياري از موضوعات محوري در درگيري لبنان را همچون سرنوشت تسليحات حزب‌الله، ناديده گرفت. با توجه به رهايي حزب‌الله از فشارهاي داخلي و خارجي براي خلع سلاح ، هيچ‌كس خلع سلاح قريب الوقوع اين گروه را پيش‌بيني نمي‌كند.
"سيد حسن نصرالله" دبيركل حزب الله به منظور كاهش تنش‌ها بر لزوم آشتي با رقبا كه شاخص‌ترين آنها "سعد الحريري" سياستمدار سني لبنان است، تاكيد كرده است.
نصرالله تلاش كرده است تا از تبادل اسرا با اسراييل كه انتظار مي‌رود روز چهارشنبه انجام شود، به عنوان مناسبتي براي دستيابي به آشتي در داخل لبنان بهره گيرد و از اين رويداد به عنوان "دستاوردي ملي" ياد مي‌كند.
حزب الله قرار است دو سرباز اسراييلي را در ازاي ‎ 5لبناني كه به گفته نصرالله آخرين اسراي دربند اسراييل هستند، معاوضه كند. اين دو سرباز كه به نظر مي‌رسد مرده باشند - هرچند كه حزب الله اينگونه نگفته است - در حمله‌اي فرامرزي كه به بروز جنگ سال ‎ 2006انجاميد، بازداشت شدند.
نصرالله تصريح كرده است كه اين مناسبت، مناسبتي ملي براي ايجاد وحدت است.

اما تحقق آشتي كامل نياز به حمايت حريري و حاميان خارجي او از جمله عربستان سعودي دارد. حكومت پادشاهي تحت حاكميت سني‌هاي عربستان كه از اقليت شيعي برخوردار بوده و نسبت به افزايش نفوذ ايران نگران است، احتمالا تن دادن به موازنه جديد قدرت در لبنان را به نفع خود نمي‌بيند. هر چند دولت وحدت ملي لبنان هفته گذشته پس از هفته‌ها جنجال تشكيل شد، اما تنش‌هاي فرقه‌اي همچنان به صورت پنهان باقي مانده است.
"دونالد كر" معاون موسسه اطلاعات ملي آمريكا گفت: اقدامات اوايل ماه مه (اواسط ارديبهشت) حزب الله آشوب‌هاي خياباني در لبنان را برانگيخت و به افزايش قابل توجه تنش‌هاي فرقه‌اي دامن زد.
وي در سخنراني ‎ 29مه (‎ 9خرداد) در "موسسه سياست خاورنزديك واشنگتن" ادامه داد: لبنان ظرف سال گذشته يا بيشتر شاهد جهشي در انباشت مجدد تسليحات بوده است و بي‌شك رويدادهاي اوايل مه به اين روند شدت مي‌بخشد.
وي افزود: وضعيت پيش روي لبنان، وضعيتي نامطمئن است.
 دوشنبه 24 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن