واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: اخلاق در فضاي سايبر/ 32تربيت اسلامي كاربران ضامن اخلاقمداري در فضاي مجازي است
گروه وبلاگ و IT: يك بلاگر ديني با بيان اينكه هر قدر ذات انسانها بواسطه تربيتهاي اسلامي و ايماني پاكيزهتر و نورانيتر شده باشد، رعايت مسائل اخلاقي برايشان راحتتر و قابل توجهتر است، بر تأثيرگذاري تربيت اسلامي كاربران براي اخلاق مداري در فضاي مجازي تأكيد كرد.
«مسعود آبآور»، وبلاگنويس «آبآور تشنه» در گفتوگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، درباره مفهوم اخلاق در فضاي مجازي گفت: با توجه به نوع ديدگاهي كه از فضاي مجازي داريم مفهوم اخلاق نيز فرق خواهدكرد.
وي گفت: مفهوم اخلاق درفضاي مجازي فرقي با مفهموم اخلاق در فضاي واقعي ندارد، زيرا در فضاي مجازي هويت انسانها نبايد تغيير كند بلكه فقط فضايي در دسترستر و قابل انعطافتر در مقابلمان قرار ميگيرد و تمام ارزشها و اخلاقياتي كه در اجتماع و فضاي واقعي در نظر گرفته ميشود در فضاي مجازي نيز به همان صورت خواهد بود.
اين روحاني وبلاگنويس اظهاركرد: معيارهاي اخلاق در فضاي مجازي همان معيارهاي اخلاقي در فضاي واقعي است و فقط با توجه به فضايي كه در آن قرار ميگيريم روشها و برخوردها نيز متناسب با آن فضا متفاوت خواهد بود.
وي ضمن تأكيد بر اينكه ميتوان اخلاق را در فضاي سايبر شبيهسازي كرد به عنوان مثال ذكر كرد: مثلاً طرز گفتارها و نوشتارها و يا برخوردهايي كه در فضاي مجازي در قالب چت رومها و تالارهاي گفتگو انجام ميگيرد ميتواند القاء كننده ارزشهاي اخلاقي باشد.
وي همچنين بيان كرد: همچنين نوشتارهايي كه در وبلاگها ايجاد ميشوند ميتوانند طوري نوشته شوند كه حاكي از روح متعالي و اخلاق اسلامي صاحب نوشتار باشد و اين مسئله بهطور ملموس از طرف كاربران قابل دريافت است.
بلاگر وبلاگ «آبآور تشنه» تصريح كرد: يكي از ويزگيهاي منحصر به فرد فضاي مجازي، بروز احساسات، انديشهها، و اعتقادات كاربران است و آن به خاطر پوشيده بودن ظواهر و اعتبارات ظاهري در ميان كاربران است.
وي ادامهداد: چه بسا افرادي در فضاي واقعي نتوانند اخلاق اسلامي را آنطور كه شايسته است پياده كنند- به لحاظ شرائط حاكم در فضاي واقعي- اما در فضاي مجازي خيلي آسانتر ميتوانند اخلاق نابي را كه مد نظر دارند به راحتي عملياتي و پياده كنند.
آبآور درباره عملياتي شدن اخلاق در فضاي ديني مجازي گفت: در حد اشرافي كه در فضاي مجازي دارم توليدات خوبي از اين جهت بوجود آمدهاست يعني اخلاق اسلامي در نوشتارها و گفتارها و حتي قالبها و اشكالي كه توليد ميشود نمود دارد و افراد مومن و فعال در حيطه فضاي مجازي با ابزارها و قالبهاي مختلف، اخلاق نابي كه در دلها و جانهايشان وجود دارد را به منصه ظهور رساندهاند.
وي در ادامه تصريح كرد: هر قدر ذات انسانها بواسطه تربيتهاي اسلامي و ايماني پاكيزهتر و نورانيتر شده باشند رعايت مسائل اخلاقي برايشان راحتتر و قابل توجهتر است؛ نه فقط در فضاي مجازي كه در محيط واقعي نيز چنين است.
اين روحاني وبلاگ نويس اظهاركرد: آن دسته از كاربراني كه داراي تربيت اسلامي و ديدگاههاي معنوي و الهي هستند به خوبي رعايت مصاديق اخلاقي را ميكنند و آن دسته از كاربراني كه بويي از تربيت اسلامي و اعتقادات صحيح نبردهاند بيشتر درمعرض خدشهدار كردن موازين و مصاديق اخلاقي هستند.
وي درباره ارزيابي خود از فضاي ديني مجازي ايراني گفت: ما فقط خودمان را ميبينيم و فضاي اطراف خودمان و مخاطباني كه در ايران هستند در حاليكه اگر بتوانيم معارف اسلامي و محاسن كلام اهل بيت عليهم السلام را به مردم برسانيم هر آيينه از ما تبعيت خواهند كرد.
آبآور بيان كرد: اگر ين محاسن كلام اهل بيت و معارف اسلامي را براي مردم دنيا عرضه كنيم بسيار بهتر خواهد بود چراكه فضاي مجازي متعلق به كشور خاصي نيست و همه افراد ميتوانند در آن حضور پيدا كنند و چه بسا نوشتههاي ما در آن طرف كره خاكي باعث روشنايي فكر و جذب افراد به سمت دين مبين اسلام شود.
وي در پايان اظهار كرد: شايد بتوان گفت در حال حاضر اين ديدگاه كمتر در فضاي ديني مجازي ايراني به چشم ميخورد كه انشاءالله بهتر خواهد شد.
دوشنبه 24 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 160]