واضح آرشیو وب فارسی:حيات: در جلسه نقد "داستان هاي كوتاه شهر جنگي "عنوان شد:نوشتن در مورد جنگ كار دشواري است
تهران- حيات
مجموعه داستان هاي كوتاه شهر جنگي نوشته حبيب احمدزاده روز گذشته (يكشنبه) توسط علي اكبر دالايي، ليلا جليني و فرزام شيرزادي مورد نقد و بررسي قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار فرهنگي حيات در اين جلسه كه دومين نشست از نشست هاي 40 هفته ، 40 كتاب دفاع مقدس بود علي اكبر والايي منتقد و نويسنده ادبيات دفاع مقدس در نقد و بررسي اين اثر گفت: نويسنده اي كه در مورد جنگ مي نويسد يا بايد تجربه اي حسي و فيزيكي از جنگ داشته باشد و يا اينكه با مطالعات زياد وارد اين عرصه شود. نويسنده كتاب داستان هاي شهر جنگي از جمله نويسندگاني است كه تجربه مستقيم و قوي از فضاي جنگ دارد و اين تجربه باعث يكي از نقاط قوت اثر وي شده است.
والايي در ادامه در مورد داستان پر عقاب گفت: اين داستان اثري ويژه در ميان ديگر داستان هاي كوتاه اين مجموعه است و مي توان آن را يكي از 10 قصه برتر ادبيات دفاع مقدس دانست، مزيت ها و نقاط قوتي كه اين داستان دارد به خوانندگان و منتقدين كمتر اجازه ايراد گرفتن مي دهد و به غير از بخش پاياني داستان كه دقت كمتري درنگارش آن شده است، كل داستان يك دست و داراي پي رنگي قوي است.
وي ادامه داد: از آنجاييكه جنگ واژه زمخت و خشني است و هيچ كس حس خوبي نسبت به اين واژه ندارد به همين سبب نوشتن در مورد جنگ كار دشواري است ، در داستان پر عقاب ارزش هاي انساني مطرح شده است و زنده ماندن سرباز عراقي باعث مي شو كه خواننده، اثر را مورد تقدير قرار دهد.
فرزام شيرزادي يكي ديگر ازمنتقدين حاضر در اين جلسه در مورد اين اثر گفت: حضور نويسنده در كسوت يك رزمنده در سال هاي جنگ دستمايه اصلي نوشته هاي وي قرار گرفته است اما ويرايش نامناسب اين اثر يكي از نقاط ضعف اين مجموعه محسوب مي شود كه خواننده در نگاه اول متوجه آن مي شود.
وي در ادامه در مورد داستان پرعقاب گفت: فرجام اين اثر از ابتدا براي خواننده لو رفته است همچنين راوي در مورد مطرح كردن مباحث اخلاقي به سمت شعار دادن مي رود.
قضاوت در مورد شخصيت ها و خارج شدن از زبان داستاني يكي ديگر از نقاط ضعف اين اثر محسوب مي شود. نويسنده اين اثر ادبيات را خرج زندگي نكرده است و مدام از تجربه درگيري با جنگ استفاده كرده است به گونه اي كه در بعضي جاها به سمت خاطره گويي مي رود.
شيرزادي در ادامه گفته هاي خود به داستان درياقلي اشاره كرد و گفت: داستان درياقلي هم به داستان شباهتي ندارد يك دل نوشته است كه نمونه آن را ما در دهه 60 ودر زمان جنگ بسيار ديده ايم، اين داستان نه ويژگي هاي خاطره گويي را دارد و نه داستان را.
ليلا جليني يكي ديگر از منتقدين اين برنامه در مورد داستان هاي شهر جنگي گفت: من معتقدم كه شخصيت ها در داستان بايد شناسنامه داشته باشند و براساس آن ويژگي ها، نويسنده ديالوگ ها را بسازد اما در اين آثار بسيار شاهد هستيم كه نويسنده كلام رادر دهان شخصيت ها مي گذارد، يعني نويسنده از منظر خود به جاي قهرمان ها حرف مي زند.
والايي در ادامه در مورد داستان هواپيما گفت: داستان هواپيما كاري پخته است و بعد از پر عقاب اثر قوي اي به شمار مي رود اما وجود سكته هاي طولاني در هر پاراگراف خواندن اثر را دشوار مي كند.
وي ادامه داد: نويسنده اگر در صفحه اول نتواند با مخاطب ارتباط برقرار كند تا انتهاي داستان موفق نخواهد بود اين مشكل در صفحه نخست داستان هواپيما به چشم مي خورد. از سوي ديگر در اين داستان راوي خيلي مغشوش و گيج به نظر مي رسد به گونه اي كه نثر را نا زيبا و غير سليس بيان كرده است.
در ادامه جلسه شيرزادي به چرخش هاي زاويه ديد نويسنده در اين مجموعه اشاره كرد و گفت: در رمان چرخش زاويه ديد به دليل طولاني بودن اثر وجود دارد اما در داستان هاي كوتاه معمولا زاويه هاي ديد ثابت اند.
والايي همچنين در مورد داستان چتري براي كارگردان گفت: اين داستان بيشترين مشكلات را نسبت به ساير داستان هاي مجموعه دارد. داستان بر خلاف خواست نويسنده به اثري با پيام ضد جنگ مواجه شده است. مشخص است كه نويسنده سعي كرده است ارزش هاي دفاع مقدس را تقدير كند ولي اين اتفاق روي نمي دهد به طوري كه جمشيد با تمام آمال و آرزوها در پايان داستان شهيد مي شود و مرگ محتوم آرزوها با جنگ رقم مي خورد پيامي كه علي الظاهر از جنگ گرفته مي شود.
والايي همچنين در مورد داستان سي و نه و يك اسير گفت: عنوان سي و نه و يك اسير مضمون داستان را از همان ابتدا آشكار مي سازد. همچنين توضيح واضحاتي كه نويسنده در اين اثر به كار مي برد نشان مي دهد نويسنده مخاطب را دست كم گرفته است، در قصه هاي كودك و نوجوان هم نويسنده حق اين ميزان دخالت را در بيان مفهوم اثر ندارد، خاصيت داستان اين است كه خواننده را به فكر وا دارد .
والايي در پايان گفت: داستان فرار مردجنگي، اثري است كه كاملا بر حوادثي تصادفي بنا شده است و اين ضعيف ترين نوع پرداخت داستان به شمار مي رود، حوادثي كه از بنياني متزلزل برخوردارند.
جلسه نقد اين كتاب بدون حضور "حبيب احمد زاده"نويسنده كتاب برگزار شد.
پايان پيام
دوشنبه 24 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: حيات]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 536]