تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816807706




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/فرازونشيب‌هاي واكسن ايراني سالك/ مجري ارزيابي واكسن باانتقادازنحوه اطلاع‌رساني طرح: اطلاع‌رساني شتابزده پژوهش‌هابه دلسردي محققان وبي‌اعتمادي مردم مي‌انجامد!


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /فرازونشيب‌هاي واكسن ايراني سالك/ مجري ارزيابي واكسن باانتقادازنحوه اطلاع‌رساني طرح: اطلاع‌رساني شتابزده پژوهش‌هابه دلسردي محققان وبي‌اعتمادي مردم مي‌انجامد!
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: علمي

«درايران بارها توليد، ارزيابي و موفقيت توليد فاز انساني واكسن سالك درخبرها آمده است، اما آيا شايسته است كه هر سال چندين بار درباره واكسن سالك (ليشمانيوز) و موفقيت محققان ايراني اخباري نه چندان كامل پخش شود!»

اين جمله را مجري طرح ارزيابي واكسن ايراني سالك مي گويد كه ايران را از پيشگامان توليد و ارزيابي واكسن ليشمانيوز در جهان عنوان مي كند و در عين حال تاكيد دارد كه هنوز واكسني عليه هيچ‌ يك از انواع ليشمانيوز انساني در جهان به بيماران عرضه نشده است.

دكتر خامسي پور- دانشيار دانشگاه علوم پزشكي تهران- به عنوان يكي از افرادي به طور كامل از ابتداي ساخت اين واكسن در بطن كار بوده، از نحوه اطلاع رساني در خصوص اين پروژه گله‌مند است.

وي با تاكيد بر اين كه پژوهش نياز به سرمايه گزاري مالي و علمي جهاني به ويژه در مناطق اندميك دارد به خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) گفت: نشر اخبار شتاب زده و يا احيانا نادرست در سطوح مختلف تاثير مي گذارد.

در مناطق اندميك بيماران با زخم‌هاي متعدد متعجب مي شوند كه اگر واكسن وجود دارد پس چرا بيماري در منطقه بيداد مي‌كند و مسوولان كم كاري مي كنند و در نهايت در سطوح مختلف رفته رفته اعتماد به رسانه ها كم رنگ مي شود. اين‌گونه اطلاع‌رساني‌هاي ناقص و پراكنده همچنين بر پژوهشگران داخلي درگير در اين تحقيقات نيز كه احتمالا عمدا يا سهوا نامشان قيد نمي‌شود يا ارزش لازم به كار آنها داده نمي شود تاثير نامطلوبي دارد.

دكتر خامسي پور درباره تاثيرات منفي بين المللي انتشار اخبار كذب وشتاب زده ادامه داد: پژوهشگران خارجي هم با شنيدن چنين خبرهايي مي‌پندارند كه محققان ايراني قابل اعتماد نيستند و احتمالا اگر طرح به نتيجه‌اي برسد حق آنان پايمال خواهد شد و بنابراين همكاري‌هاي خود را حتي الامكان محدود مي كنند و در سطوح مختلف جامعه هم اعتماد به محققان ايراني كاهش مي‌يابد.

به گزارش ايسنا، سازمان جهاني بهداشت بخش تحقيقات بيماري‌هاي گرمسيري(TDR/WHO) در دهه 90 ميلادي در زماني‌ كه دكتر «فرخ مدبر» مسووليت ليشمانيوز را بر عهده داشت، كوشش‌هاي فراواني براي رسيدن به واكسني عليه ليشمانيوز آغاز كرد و در اين راستا كشورهاي درگير و همچنين پژوهشگراني كه توان علمي كافي داشته و در اين مقوله در سطح جهاني مطرح بودند را از كشورهاي توسعه يافته دعوت كردند تا گام‌هاي موثري در توليد و ارزيابي واكسن بعمل آورند.

طي چندين گردهمايي و كارگاههاي آموزشي با مشاركت پژوهشگران كشورهاي مختلف از جمله آمريكا، پاكستان، انگلستان، سوئد، سوئيس، سودان، ازبكستان، برزيل، ونزوئلا، اكوادور و كلمبيا برنامه ريزي براي توليد و ارزيابي واكسن طبق استانداردهاي روز جهاني شروع كردند.

وي ادامه داد: در ايران موسسات تحقيقاتي معتبر و دانشگاه‌هاي مناطق اندميك از قبيل موسسه سرم و واكسن سازي رازي حصارك، انستيتو پاستور ايران، دانشكده بهداشت و انستيتو تحقيقات بهداشتي تهران، دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، دانشگاه علوم پزشكي كرمان، دانشگاه علوم پزشكي شيراز، دانشگاه علوم پزشكي مشهد، دانشگاه علوم پزشكي كاشان، آزمايشگاه بهار درگير شدند و مركز آموزش و پژوهش بيماريهاي پوست و جذام دانشگاه علوم پزشكي تهران به عنوان هماهنگ كننده توليد و ارزيابي واكسن در دنياي قديم (دنياي قديم شامل تمام جهان به جز قاره آمريكا است) تعيين شدند؛ ازاين رو دو موسسه در جهان با توجه به سابقه درخشان توليد واكسن براي توليد واكسن تجربي انتخاب شدند، اولي موسسه «BIOBRAS» در برزيل براي توليد واكسن دنياي جديد و ديگري موسسه سرم و واكسن سازي رازي از ايران كه ماموريت يافت تا واكسن كشته شده اي از ليشمانيا ماژور را طبق پروتكل تدوين شده براي دنياي قديم توليد كند و انستيتو پاستور هم مسئول توليد مايع ليشمانين شد.

مجري طرح ارزيابي واكسن ايراني سالك درباره انواع واكسن به ايسنا گفت: دو نوع واكسن كشته (اولي كشته شده به وسيله انجماد و ذوب و مرتيولات و دومي كشته شده به وسيله حرارت) در موسسه سرم و واكسن سازي رازي توليد و در فاز يك انساني در مناطق غير اندميك تهران مورد ارزيابي قرار گرفت و سپس در فاز دو انساني ارزيابي و دو نوع واكسن مقايسه شد و نهايتا نوع واكسن كشته شده با حرارت (ALM) به منظور ارزيابي فاز سه انتخاب شد.

وي تصريح كرد: طرح هاي ارزيابي واكسن ليشمانيا ماژور كشته شده با حرارت (ALM) همراه با BCG واكسن رقيق شده سل مورد تائيد قرار گرفت. واكسن سل يك ياور ايمنولوژيك است كه سابقه طولاني تزريق در انسان را دارد و به همين علت در اين مطالعات استفاده شد. ابتدا طرح‌هايي از پاكستان و سودان و طرحي از دانشگاه علوم پزشكي كرمان براي اجرا در بم و دانشگاه علوم پزشكي اصفهان براي اجرا در اصفهان به تصويب سازمان جهاني بهداشت رسيد و اجرا شد.

خامسي پور درخصوص تاييد طرح ها در سازمان بهداشت جهاني گفت: طرح هاي مصوب پاكستان و سودان عملا در فاز يك و دو انساني ختم شد و به فاز سه انساني نرسيد. همچنين نتايج سه سال ارزيابي فاز سه، دو طرح اجرايي در ايران در كميته PDT سازمان جهاني بهداشت مطرح و پيشنهاد شد كه به جاي تك دوز از چند دوز استفاده شود و همزمان براي يافتن ياورهاي ايمنولوژيك جديد كوشش شود.

به گزارش ايسنا،در اين راستا واكسن تازه ليشمانيا ماژور كشته شده با حرارت (ALM) در موسسه سرم و واكسن سازي رازي حصارك توليد شد و طرح هايي با هدف استفاده از چند دوز واكسن به سازمان بهداشت جهاني ارائه و نهايتا طرحي از كشور سودان و طرحي از دانشگاه علوم پزشكي كرمان براي اجرا در بم و مركز آموزش و پژوهش بيماري‌هاي پوست و جذام براي اجرا در منطقه برخوار اصفهان به تصويب سازمان جهاني بهداشت رسيد و طرحي توسط مركز آموزش و پژوهش بيماري‌هاي پوست و جذام در منطقه زواره اجرا شد.

مجري طرح ارزيابي واكسن ايراني سالك در عين حال اذعان كرد كه نتايج سه سال ارزيابي با سه طرح (سه دوز واكسن) در ايران و يك طرح در سودان (دو دوز واكسن) نتايج اثر بخشي قابل قبولي در بر نداشت، اما با اين وجود فاز سه اين واكسن توسط دانشكده بهداشت در سگ‌ها در منطقه مشكين شهر اجرا شد.

دكتر خامسي پور خاطرنشان كرد: از آنجا كه ارزيابي صحرايي واكسن‌ها كار ساده اي نيست، ارزيابي واكسن ليشمانيوز با ليشمانيزاسيون كه قبلا در ايران انجام شده بود در نظر گرفته شد و طرحي توسط مركز آموزش و پژوهش بيماري‌هاي پوست و جذام ارائه و در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مورد تصويب واقع شد و در اردستان استان اصفهان به اجرا درآمد.

وي ادامه داد: در راستاي تلاش براي يافتن ياور (كمك كننده) ايمنولوژيك جديد آلوم، واكسن تجربي جديدي (ALM-(Alum در موسسه رازي حصارك ايران توليد شد. واكسن جديد همان واكسن ليشمانياي كشته شده قبلي است كه با ياورهيدروكسيد آلومينيوم به منظور بالا بردن قدرت واكسن مخلوط شده است.

مجري طرح ارزيابي واكسن ايراني سالك در گفت‌و‌گو با ايسنا تصريح كرد: هيدروكسيد آلومينيوم يك ياور تقويت كننده سيستم دفاعي است و به واكسن‌هاي مختلف نظير كزاز و غيره اضافه مي شود. اين واكسن همچنين در موقع تزريق با واكسن سل (BCG) به ميزان يك دهم مقدار معمولي مخلوط مي‌شود. همچنين واكسن جديد مخلوط با واكسن سل در كشورهاي آمريكا و هند مصونيت100 در صد در ميمون‌ها عليه سالك و كالاآزار ايجاد كرده است.

خامسي پور با اشاره به اين كه فاز يك انساني واكسن جديد در كشور سودان انجام شد، اظهار كرد: از اين رو واكنش‌هاي ايمني مطلوبي به وجود آورد و هم اكنون در طرحي اين واكسن در درمان نوعي از بيماري ليشمانيوز در سودان در دست اجرا است.

دانشياردانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: فاز سه اين واكسن همراه با BCG در سگ ها در منطقه مشكين شهر توسط دانشكده بهداشت اجرا شده و نتايج ارزنده اي داشته است كه نياز به ادامه دارد. همچنين طرحي براي ارزيابي واكسن جديد (ALM-(Alum با ليشمانيزاسيون توسط سازمان بهداشت جهاني به تصويب رسيد و در منطقه اردستان اجرا شد كه ارزيابي نتايج آن به دليل ناكارآيي انگل زنده و BCG ميسر نشد، اما طرح جديدي براي ارزيابي واكسن جديد (ALM-(Alum با ليشمانيزاسيون در ايران توسط سازمان برنامه و بودجه به تصويب رسيد و در پايگاهي در اصفهان اجرا شد. نتايج اين طرح به زودي با باز شدن كدهاي واكسن بررسي مي شود.

وي تصريح كرد: البته پژوهش‌هاي واكسن هاي نسل هاي دوم و سوم نيز در ايران در انستيتو پاستور با پيشرفت‌هاي چشمگيري همراه بوده است. علاوه برآن نسل ضعيف شده انگل ليشمانيا در سگ توسط دانشگاه علوم پزشكي كرمان و مشترك با دانشگاه گلاسكو در حال بررسي است.

انتهاي پيام
 دوشنبه 24 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 254]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن