تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غِنا از خود نفاق بر جای می گذارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804638504




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زیارات حضرت سیدالشهدا علیه السلام (1)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: زیارات حضرت سیدالشهدا علیه السلام(1)

زینب‏علیهاالسلام

زیارت وارث

زینبین

زیارت وداع

زینبیه

زید بن ارقم

زین واژگون

حضرتزین العابدین ‏علیه السلام

زیارت وارثیكى از زیارت‌هاى سیدالشهداعلیه السلاماستكه آن حضرت را بهعنوان وارث آدم، نوح، ابراهیم، موسى، عیسى، محمد، على، فاطمه زهرا،وخدیجه كبرى خطاب مى‏كند. زیارت وارث از امامصادق ‏علیه السلام روایت ‏شده (27) و همراه آداب خاصى است و فضیلت بسیار دارد.«زیارت وارث به زائر مى‏آموزد كه اسلام امامت ورسالت تاریخى ادیان توحیدى را بر دوش دارد و به همین دلیل، خاتم الادیان و پیامبرش خاتم الانبیاء است و در اینجاست كه‏ معناى امامت را مى‏یابد. زائر در این زیارت، رسالت همه پیامبران بزرگ تاریخ را بر دوش ‏امام حسین ‏علیه السلام مى‏یابد و چنین مى‏فهمد كه گویى عاشورا نقطه اوج نبرد همه توحید تاریخى با همه شرك تاریخى است‏.» (28) زیارت وداعدر زیارت سیدالشهداعلیه السلام، مستحب است پس از تمام شدن آن، زائر بالاى سر قبر سیدالشهدا علیه السلام رفته زیارت وداع بخواند. متن آن و آدابش در كتب دعا و روایات آمده ‏است (29) و متون مختلف و متنوعى دارد و از جمله محتویات آن خداحافظى با قبر امام و دعا براى توفیق زیارت مجدد است و این كه آخرین بار نباشد: «اللهم لاتجعله آخر العهد منا و منه...»، «اللهم صل على محمد و آل محمد ولا تجعله آخر العهد من زیارتى ابن رسولك ‏و ارزقنى زیارته ابدا ما ابقیتنى...»زیارت ناحیه مقدسه، زیارتنامه‏اى است كه به امام زمان ‏علیه السلام نسبت داده شده و شیخ طوسى با سندهاى خود آن را روایت كرده است. به این صورت كه در سال 252 هجرى از ناحیه مقدس حضرت‏ حجت‏ «عج‏» این روایت به دست ‏شیخ محمد بن غالب اصفهانى صادر شده است. متن‏ زیارت، خطاب به سیدالشهدا و شهداى كربلاست و نام یكایك آنان، اغلب با ذكر اوصاف ‏و خصوصیاتشان و نیز اسامى قاتلان آن شهدا در آن آمده است.زید بن ارقمویاز صحابه پیامبر خدا صلی الله علیه و آله استكه در زمان آن حضرت نوجوان بود و در تعدادى از جنگ‌ها در ركاب پیامبر حضور داشت.(30) وى در سن پیرى پس از حادثه عاشورا، وقتى اسیران ‏اهل‌بیت را به كوفه آوردند و وارد قصر ابن زیاد كردند، در آنجا حضور داشت. وقتى سر مطهر سیدالشهدا را مقابل ابن زیاد قرار دادند و او با چوب به دندان‌هاى آن سر بریده مى‏زد، زید بن ارقم اعتراض كرد كه: چوب خود را از این لب‌ها بردار، به خداى یگانه قسم، من ‏بارها دیدم كه رسول خدا صلی الله علیه و آلهبا لب‌هاى مباركش این لب‌ها را مى‏بوسید، سپس بهعنوان ‏اعتراض، مجلس را ترك كرد.(31) هم او نقل كرده كه وقتى سر امام حسین ‏علیه‌السلام را در كوچه‏ها مى‏گرداندند، من در غرفه خود بودم. جلوى من كه رسید، شنیدم آیه ‏«ام حسبت ان‏ اصحاب الكهف و الرقیم...» را مى‏خواند. (32) وى در سال 68 هجرى در كوفه درگذشت. (33)حضرت زین العابدین ‏علیه السلامپیشواى چهارم شیعه، حضرت سجاد، امام على بن الحسین، زین العابدین ‏علیه السلام، فرزند سیدالشهدا علیه‌السلام كه در حادثه كربلا حضور داشت و بهعلت بیمارى در خیمه بسترى بود وهمراه با اهل بیت، پس از شهادت امام حسین ‏علیه السلام به اسیرى رفت و با حالتى دشوار و غمبار، كه غل و زنجیر به دست و گردن آن حضرت بسته بودند، به كوفه و از آنجا به شام‏ برده شد.آن حضرتدر كاخ یزید خطبه بسیار مهمى ایراد كرد كه چهره یزید افشا شد و مردم شام‏ نسبت به ماهیت ‏حادثه كربلا آگاه شدند. امام سجاد علیه السلام در سال 38 هجرى در مدینه به دنیا آمد. در حادثه كربلا حدود 24 سال داشت، پس از شهادت پدر نیز مدت 35 سال امامت ‏كرد. مادرش شهربانو دختر یزدگرد بود. در حادثه كربلا آن حضرت ازدواج كرده و داراى ‏فرزند بود و فرزند خردسالش امام باقرعلیه‌السلام هم در كربلا بود.(34) نقش عمده آن حضرت در نهضت عاشورا، پیام‌رسانى خون شهیدان كربلا و حفظ دستاوردهاى آن انقلاب خونین و اهداف پدر، از تباه شدن و تحریف بود. این ‏رسالت، در قالب ایراد خطبه‏ها توسط آن حضرت و عمه‏اش زینب‏ علیهاالسلام انجام گرفت.سخنان امام سجادعلیه السلامدر بارگاه یزید، چنان او را به خشم آورد كه دستور كشتنش را داد، اما حضرت زینب، جان خود را سپر بلا قرار داد و نگذاشت. در دفن اجساد شهداى اهل بیت ‏در كربلا، به یارى طایفه بنى اسد آمد و پس از خاكسپارى پیكر سیدالشهدا علیه السلام روى قبر آن‏ حضرت نوشت: «هذا قبر الحسین بن على بن ابى طالب، الذى قتلوه عطشانا غریبا.» (35) پس از عاشورا، حضرت سجاد علیه السلام دوران بسیار سخت و خفقان بارى را با خلفاى ‏اموى سپرى كرد. ولید بن عبد الملك و هشام بن عبد الملك، از خلفاى معاصر او بودند.داستان زیارت آن حضرت و بوسیدن حجرالاسود و شعرهاى بلند فرزدق در ستایش ‏او (هذا الذى تعرف البطحاء و طاته...) معروف است. «صحیفه سجادیه‏» مجموعه‏اى از دعاهاى آن حضرت است كه اینك در دست ما بهعنوان گنجینه‏اى از معارف دینى موجود است. آن حضرت در سال 95 هجرى با دسیسه ولید بن عبد الملك به شهادت رسید و در بقیع مدفون شد. براى آشنایى با زندگى، شخصیت و فضایل بی شمارش باید به كتاب‌هاى ‏مستقل و مفصل‌تر مراجعه كرد. (36)مفاهیم كلى كه در زیارات ‏دیده مى‏شود بسیار است، از جمله: محبت، مودت، موالات، اطاعت، صلوات، سلام، عهد، شفاعت، توسل، وفا، دعوت، نصرت، تسلیم، تصدیق، صبر، تولى و تبرى، مواسات، نماز، زكات، زیارت، تبلیغ، وراثت، مساعدت، معاونت، سعادت، رضا، خونخواهى، جنگ و صلح، امر به معروف و نهى از منكر، تقرب به خدا، برائت از دشمنان، ولایت، فوز، نصیحت، جهاد، فدا شدن و... دهها عنوان و مفهوم كلى كه از مطالعه فقرات ‏زیارتنامه‏ها برمى‏آید.زینب‏علیهاالسلامزینب كبرى سلام الله علیها، پیامبر خون شهداى كربلا و همراه حسین ‏علیه السلام در نهضت‏ خونین عاشورا. حضرت زینب، دختر امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا علیهاالسلام در روز 5 جمادى الاولى سال پنجم ‏هجرى، در مدینه، به دنیا آمد. از القاب ‏اوست: عقیله بنىهاشم، عقیله طالبیین، موثقه، عارفه، عالمه، محدثه، فاضله، كامله، عابده ‏آل على. زینب را مخفف‏ «زین اب‏» دانسته‏اند، یعنى زینت پدر.امام حسین‏علیه السلام هنگام دیدار، به احترامش از جا برمى‏خاست. زینب كبرى، از جدش ‏رسول خدا و پدرش امیرالمؤمنین و مادرش فاطمه زهرا علیه السلام حدیث روایت كرده است. (37) این بانوى بزرگ، داراى قوت قلب، فصاحت زبان، شجاعت، زهد و ورع، عفاف و شهامت فوق‌العاده بود. (38) شوهرش، عبدالله بن جعفر(پسر عمویش) بود. از این ‏ازدواج، دو پسر حضرت زینب به نام‌هاى محمد و عون، در كربلا به شهادت رسیدند.وقتى امام حسین ‏علیه السلام پس از امتناع از بیعت با یزید، از مدینه به قصد مكه خارج شد، زینب نیز با این دو فرزند، همراه برادر گشت. در طول نهضت عاشورا، نقش فداكاری‌هاى ‏عظیم زینب، بسیار بود. سرپرست كاروان اسیران اهل‌بیت و مراقبت كننده از امام ‏زین العابدین ‏علیه السلام و افشاگر ستمگرى‏هاى حكام اموى با خطبه‏هاى آتشین بود. زینب، هم ‏دختر شهید بود، هم خواهر شهید، هم مادر شهید، هم عمه شهید. پس از عاشورا و در سفر اسارت، در كوفه و دمشق، خطابه‏هاى آتشینى ایراد كرد و رمز بقاى حماسه كربلا و بیدارى مردم گشت. پس از بازگشت به مدینه نیز، در مجالس ذكرى كه براى شهداى كربلا داشت، به سخنورى و افشاگرى مى‏پرداخت. وى به‏ «قهرمان صبر» شهرت یافت.در سال 63 و به نقلى 65 هجرى درگذشت. مزارش در زینبیه (در سوریه كنونى) است. برخى نیز معتقدند مدفن او در مصر است. در كتاب ‏«خیرات الحسان‏» آمده است: در مدینه قحطى پیش آمد. زینب همراه شوهرش عبدالله بن جعفر به شام كوچ كردندكه قطعه ‏زمینى داشتند. زینب در همانجا در سال 65 هجرى درگذشت و در همان مكان دفن شد. (39)صبح ازل طلیعه ایام زینب استپاینده تا به شام ابد نام زینب استدر راه دین لباس شهامت چو دوختندزیبنده آن لباس بر اندام زینب استبارزترین بُعد زندگى حضرت زینب، همان پاسدارى از فرهنگ عاشورا بود كه با خطابه‏هایش، پیام خون حسین ‏علیه السلام را به جهانیان رساند. در این زمینه، نوشته‏ها و سروده‏هاى بسیارى است، از جمله این شعر:سّر نى در نینوا مى‏ماند اگر زینب نبودكربلا در كربلا مى‏ماند اگر زینب نبودچهره سرخ حقیقت بعد از آن طوفان رنگپشت ابرى از ریا مى‏ماند اگر زینب نبودچشمه فریاد مظلومیت لب تشنگاندر كویر تفته جا مى‏ماند اگر زینب نبودزخمه زخمى‏ترین فریاد، در چنگ سكوت از طراز نغمه وا مى‏ماند اگر زینب نبوددر طلوع داغ اصغر، استخوان اشگ سرخدر گلوى چشم‌ها مى‏ماند اگر زینب نبودذوالجناح داد خواهى، بى‏سوار و بى‏لگامدر بیابان‌ها رها مى‏ماند اگر زینب نبوددر عبور از بستر تاریخ، سیل انقلابپشت كوه فتنه‏ها مى‏ماند اگر زینب نبود (40)خود زینب نیز از فصاحت و ادب برخوردار بود. در هنگام دیدن سر بریده برادر، خطاب به او چنین سرود: «یا هلالا لما استتم كمالا...» بعدها هم در سوگ حسین ‏علیه السلام اشعارى سرود، با این مطلع:«على الطف السلام و ساكنیه...»؛سلام بر كربلا و بر آرمیدگان ‏آن دشت، كه روح خدا در آن قبه‏ها و بارگاههاست. جان‌هاى افلاكى و پاكى كه در زمین ‏خاكى، مقدس و متعالى شدند، آرامگاه جوانمردانى كه خدا را پرستیدند و در آن دشت‌ها وهامون‌ها خفتند. سرانجام، گورهاى خاموششان را قبه‏هایى افراشته در برخواهد گرفت، و بارگاهى خواهد شد، داراى صحنه‌اى گسترده و باز...«زیارت وارث به زائر مى‏آموزد كه اسلام امامت ورسالت تاریخى ادیان توحیدى را بر دوش دارد و به همین دلیل، خاتم الادیان و پیامبرش خاتم الانبیاء است و در اینجاست كه‏ معناى امامت را مى‏یابد. زائر در این زیارت، رسالت همه پیامبران بزرگ تاریخ را بر دوش ‏امام حسین ‏علیه السلام مى‏یابد و چنین مى‏فهمد كه گویى عاشورا نقطه اوج نبرد همه توحید تاریخى با همه شرك تاریخى است‏.»زینبینیعنیدو زینب. اصطلاحا به حضرت زینب و حضرت ام كلثوم، دختران امیرالمؤمنین ‏علیه السلام گفته مى‏شود كه در كربلا حضور داشتند. این كلمه از باب تغلیب یك اسم بر دیگرى است، آنگونه كه به امام حسن و امام حسین هم ‏«حسنین‏» گفته مى‏شود.زینبیهجایى كه به حضرت زینب‏ علیه السلام منسوب باشد. آنگونه كه به جاى منسوب به امام‏ حسین ‏علیه السلام، «حسینیه‏» گفته مى‏شود. مكان‌هایى كه با این عنوان و به یاد حضرت زینب در شهرهاى مختلف مى‏سازند و براى برپایى محفل‌هاى عزادارى یا مجالس دینى براى بانوان، و گاهى هم به عنوان دارالایتام مورد استفاده قرار مى‏گیرد، از آن جهت كه آن بانوى ‏قهرمان، پس از عاشورا یتیمان ابا عبدالله الحسین ‏علیه السلام را در سفر اسارت سرپرستى و نگهدارى مى‏كرد. مرقد زینب كبرى‏ علیه السلام نیز كه در شام قرار دارد به همین نام‏ «زینبیه‏» شهرت دارد كه تا دمشق مقدارى فاصله دارد و زیارتگاه عاشقان عترت پیامبر صلی الله علیه و آلهاست.البته در مورد مدفن حضرت زینب، اقوال دیگرى نیز وجود دارد.زین واژگونتعبیرى است كه بیشتر درباره ذوالجناح، اسب امام حسین ‏علیه السلام به كار مى‏رود كه پس از شهادت امام، با زین واژگون و یال پر خون و پریشانحال به طرف خیمه‏ها آمد. برگرفته از جمله‏اى در زیارت ناحیه مقدسه است كه آمده است: «... فنظر النساء الى الجواد مخزیا و السرج علیه ملویا.» (41)پى‏نوشت ها:27- مفاتیح الجنان، ص 427 به نقل از مصباح المتهجد، شیخ طوسى.28- چشمه خورشید (مجموعه مقالات كنگره امام خمینى و فرهنگ عاشورا)، ج 1، ص 97، مقاله‏ «ادبیات عاشورا».29- از جمله در بحارالانوار، ج 98، صص 203 و 208.30- تاریخ الاسلام، ذهبى، ج 5، ص 118.31- بحارالانوار، ج 45، ص 116/اثبات الهداة، ج 5، ص 188.32- همان، ص 125.33- براى شرح حال او ر.ك: اعیان الشیعه، ج 7، ص 87.34- اعیان الشیعه، ج 1، ص 635.35- حیاة الامام زین العابدین، ص 166.36- از جمله ‏«الامام زین‌العابدین‏»، عبدالرزاق‌المقرم، «حیاة الامام زین‌العابدین‏»، باقر شریف القرشى، «سیرة ‏الائمة الاثنى عشر»هاشم معروف الحسنى، «بحارالانوار»،ج 46، «زندگانى زین العابدین‏» سیدجعفر شهیدى و... .37- الحسین فى طریقه الى الشهاده، ص 65.38- درباره مقامات معنوى زینب و ویژگی‌هایش، ر.ك: «الخصائص الزینبیه‏» از سید نور الدین جزایرى.39- درباره زندگینامه حضرت زینب، از جمله ر.ك: «بطلة كربلا» عایشه بنت الشاطى، كه با نام ‏« زینب، بانوى قهرمان ‏كربلا» به قلم حبیب الله چایچیان و مهدى آیت الله زاده ترجمه شده است.40- قادر طهماسبى (فرید).41- حیاة الامام الحسین، ج 3، ص 298.لینك :اربعین در فرهنگ اهل بیت علیهم السلامجنبش های علویصدای پای كاروان می آیدقدیم به آن احیاء كننده ای كه ...شرحی بر زیارت اربعینتحلیل مبناى تاریخى اربعین حسینىمثل اعلای انسانیت





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 747]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن