تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813132606




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ورزش - كدام آبي‌تر بودند؟


واضح آرشیو وب فارسی:ايتنا: ورزش - كدام آبي‌تر بودند؟


ورزش - كدام آبي‌تر بودند؟

عليرضا خطيبي:قهرمان چهارم و سيزدهم؛ اين روند نزولي تيمي است كه يك روز رويايي را در اول ارديبهشت‌ماه سال 85 براي هوادارانش رقم زد؛ استقلال. آبي‌ها در اين سه فصل با چهار مربي مختلف روي نيمكت ليگ را به پايان رساندند. آنها با امير قلعه‌نويي قهرمان شدند، صمد مرفاوي با مدافع معلول عنوان قهرماني چهارم شد و ناصر حجازي پس از يازده سال ادعا تيم را به تاريك‌ترين روزهاي تاريخش هل داد. هرچند در اين راه از كمك فيروز كريمي و ياري اين مربي طناز استفاده كرد. قياس اين سه نفر با مقام‌هاي كسب‌شده در انتهاي فصل يك مقايسه درست نخواهد بود، آنچه در اين راه مي‌تواند كمك كند و مقايسه را به يك سطح عادلانه ايده‌آل برساند، ميزان تحرك تيم در فصل نقل و انتقالات است. «صمد مرفاوي تيم قهرمان را تحويل گرفت»، اين نكته‌اي است كه بارها در مصاحبه‌هاي متفاوت و مختلف در بيان كيفيت كار اين استقلالي واقعي مطرح شده اما واقعيت اين است كه اين جمله فقط يك بهانه و توجيه نخ‌نما شده است. مرفاوي كدام استقلال «قهرمان» را تحويل گرفت؟ استقلالي كه رضا عنايتي را نداشت، مجتبي جباري مصدوم بود، عليرضا نيكبخت پيراهن دشمن ازلي- ابدي را پوشيده، سياوش اكبرپور حضورهاي گاه و بيگاهي دارد و به جاي ستاره خط دفاعي قهرمان يعني محمود فكري تمام اميدش مدافع بي‌كيفيتي به نام علي انصاريان است. بايد ديد كه مرفاوي، حجازي و قلعه‌نويي در اين فصل صاحب چه ستاره‌هايي بودند، آن وقت مي‌توان به توانايي مرفاوي پي برد، مربي بي‌ادعايي كه چون بلد نبود «پازل تاكتيكي» بچيند و «ديگران» را بزرگ شده سفره‌اش بخواند نتوانست دوام بياورد.

جناح چپ
بهشاد ياورزاده ستاره‌اي بود كه توسط استقلالي‌ها خريده شد تا دست صمد مرفاوي براي اين جناح پر باشد. ياورزاده اما بيشتر يك بازيكن تعويضي بود و در تمام طول فصل نتوانست كمك خاصي به صمد مرفاوي بكند. ناصر حجازي براي اين خلاء به ميثم منيعي روي آورد، گوش چپ استثنايي پاس اما تحت تفكرات «مدرن» حجازي يك سردرگم كامل بود كه هرگز نتوانست اندكي از بازي‌هايش با پيراهن پاس را براي هواداران استقلال تكرار كند. حالا امير قلعه‌نويي، هاشم بيگ‌زاده را دارد. ستاره تيم ملي در بازي‌هاي غرب آسيا و بهترين چپ‌پاي دفاعي فوتبال ايران. عيار چه كسي در جناح چپ بيشتر بود و دست كدام مربي پرتر؟
خط حمله
مرفاوي بدترين خط حمله تاريخ ليگ برتر استقلال را داشت، مردي كه خودش چون مهاجم بود بارها از اين ضعف گله كرد. زوج استقلال مرفاوي را در خط حمله جوئلسون داسيلوا و علي عليزاده تشكيل مي‌دادند كه سياوش اكبرپور هم هرازگاهي پس از پايان انواع و اقسام محروميت‌هايش به آنها اضافه مي‌شد. ناصر حجازي اما صاحب يك خط حمله كامل بود؛ او آرش برهاني، محسن بياتي‌نيا، فرهاد مجيدي و حميد شفيعي را داشت يعني خط حمله‌اي كه مي‌توانست هر خط دفاعي را تا يك قدمي انهدام كامل پيش ببرد. امير قلعه‌نويي اين فصل سياوش اكبرپور را دارد، برهاني و مجيدي و عليزاده هم هستند و عليرضا عباسفرد هم به مجموعه اضافه شده است.
مغز متفكر
مصدوميت مجتبي جباري بزرگ‌ترين تراژدي و ضربه را به تفكرات مرفاوي زد. حالا او مجبور بود تيمش را حول بازيكني به جز شماره هشت تمركز دهد. شماره هشتي كه هنوز هم كامل‌ترين بازيكن ايران است. اما مرفاوي كم نياورد و استقلال را روي پا نگه داشت. او براي يافتن جانشين جباري به نيمكت نگاه كرد و به دو گزينه رسيد؛ باقر احمدي و البته ميثم بائو. ناصر حجازي خوش‌شانس بود كه يك مجتبي جباري آماده را داشت ولي به اين بازيكن هم بسنده نكرد و ستاره خط هافبك فجرسپاسي را هم به استقلال آورد؛ اميدرضا روانخواه. امير قلعه‌نويي در خوش‌شانسي يك قدم از حجازي جلوتر بود. ژنرال تيمي را تحويل گرفت كه در خط مياني‌اش مجتبي جباري، يدالله اكبري و حسين كاظمي را توامان در اختيار داشت. اگر بپذيريم موتور حركتي يك تيم خط مياني‌اش است بايد به حال صمد مرفاوي گريست كه ستاره‌اش باقر احمدي بود، بازيكني هم‌تراز با ميلاد نوري يعني گزينه آخر امير قلعه‌نويي براي حضور در خط مياني.
خط دفاع
با فرض حضور ثابت اميرحسين صادقي و پيروز قرباني در اين سه فصل بايد نگاهي به عنصر سوم و كامل‌كننده اين فاز داشت. در دوران صمد مرفاوي اين نقش برعهده علي انصاريان گذاشته شد. مدافعي كه نتوانست از زير فشار نام ياغي خارج شود. ناصر حجازي هم پژمان منتظري را داشت و هم بيژن كوشكي را كه اگر هم‌تراز انصاريان نباشند قطعا كيفيت بالاتري از او دارند. امير قلعه‌نويي اما اين خط را هم تقويت كرد. سعيد لطفي، علي انصاريان، اميرحسين صادقي و پيروز قرباني هم داشته‌هاي صمد مرفاوي در فاز دفاعي بودند. ناصر حجازي سواي علي انصاريان، پژمان منتظري و بيژن كوشكي را داشت و حالا امير قلعه‌نويي قرباني، منتظري، كوشكي، شكوري و تقي‌پور را دارد. نگاه جزئي به گوشه‌هاي تاكتيكي استقلال اين گمانه را كه مرفاوي در بدترين برهه تاريخ باشگاه عهده‌دار سمت سرمربيگري شد و به تبع مهره‌هايي كه داشت، بهترين نتيجه را گرفت اصلا دور از ذهن نيست. مرفاوي از نظر نيروي سخت‌افزاري چندين گام از حجازي عقب بود اما تيم او چهارم شد و جالب اينكه از روزي سقوط را تجربه كرد كه نام فتح‌الله‌زاده و حجازي شنيده شد، تا قبل از آن استقلال معلول مرفاوي درصدر قرار داشت. قلعه‌نويي حتي اگر استقلال را قهرمان كند اندكي از مرفاوي جلو نخواهد بود؛ حجازي با تيم مرفاوي سقوط مي‌كرد و قلعه‌نويي وقتي تيم بسته شده‌اش براي صمد را ديد فرار را برقرار ترجيح داد و به تيم ملي رفت.
 دوشنبه 24 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايتنا]
[مشاهده در: www.itna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن