تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):نشانه‏هاى مؤمن پنج چيز است: ... و بلند گفتن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820780938




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - آزادراهي بي‌انتها


واضح آرشیو وب فارسی:ايتنا: اقتصاد - آزادراهي بي‌انتها


اقتصاد - آزادراهي بي‌انتها

ليلا لطفي:در حال حاضر آزادراه تهران- شمال نه‌تنها وضعيت ايده‌آلي ندارد، بلكه روند كار در آن بسيار نامناسب است. پيشرفت پروژه در تمام چهار منطقه، از برنامه پيش‌بيني شده عقب‌تر است. شايد به همين دليل محمود احمدي‌نژاد با تشكيل كارگروهي با تمام اختيارات هيات دولت موافقت كرد تا مشكلات پروژه حل شود. ولي با اين حال بعيد به نظر مي‌رسد پروژه طبق آخرين برنامه‌ريزي انجام شده سال 1390 به بهربرداري برسد. زيرا پروژه بسيار عقب است. 15 ماه بعد از دريافت اولين پيش‌پرداخت ايران به چيني‌ها هنوز در منطقه يك مشكل فاينانس حل نشده است. در منطقه دو و چهار هم عملكرد كمتر از نصف برنامه است و پرونده منطقه سه خوابيده است؛ وضعيتي كه نايب‌رئيس هيات‌مديره شركت ساخت و توسعه آزادراه‌ها تاييد مي‌كند. با محمدرضا منتظري كه مجري طرح‌هاي ساخت و توسعه آزادراه‌هاي كشور نيز است، در خصوص وضعيت آزادراه تهران- شمال و عملكرد كارگروه وپژه رئيس‌جمهور گفت‌وگو كرديم.

حدود يك‌ماه از زماني‌كه دولت مصوبه تشكيل كارگروه آزادراه تهران- شمال را داده، مي‌گذرد. تاكنون اين كارگروه چه اقداماتي انجام داده است؟
اين كارگروه از حدود 8-7 ماه پيش تشكيل شده بود، در اين مدت وظيفه آن بررسي زمين‌هاي واگذار شده به شركت آزادراه بود. بايد بررسي مي‌شد اگر در اراضي‌ واگذار شده جنگل طبيعي يا دست كاشت وجود داشت، مصوبه دولت ابطال و اراضي به منابع طبيعي مسترد شود. رويكردي كه در حال حاضر كارگروه جديد به صورت جدي دنبال مي‌كند. اين كارگروه براي حل اين مشكل و مشكلات ديگري كه آزادراه با آنها مواجه بود تشكيل شد. به دليل مشكلات موجود به دولت پيشنهاد شد تا اختيارات‌مندرج در ماده 127 قانون اساسي به كارگروه تفويض شود، دولت نيز با اين پيشنهاد موافقت كرد. بدين ترتيب كارگروه از وزراي راه و ترابري مسكن و شهرسازي، دادگستري، جهادكشاورزي، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست و مديرعامل آزادراه تهران- شمال تشكيل شد. تصميمات آن هم طبق ماده 127 قانون اساسي مانند تصميم‌هاي دولت خواهد بود.
تاكنون كارگروه چه اقدامي انجام داده است؟ شنيده مي‌شود آنها در حال بررسي هزينه‌هاي انجام شده در آزادراه هستند.
هر موضوعي مي‌تواند در كار كار گروه مورد بررسي قرار گيرد. در مورد نتيجه اقداماتم چون تاكنون با شرح وظايف جديد جلسه‌اي نگذاشتند، هيچ چيز مشخص نيست.
آيا در اولويت‌هاي كارگروه تعيين و تكليف جنگل‌هاي واگذار شده به شركت آزادراه‌ها قرار دارد؟
از حدود 7-8 ماه پيش اين پرونده در دستور كار كارگروه قرار دارد، اكنون نيز در حال رسيدگي است و طبق تصميمات كارگروه عمل خواهد شد.
پيش‌بيني مي‌كنيد كل سه هزار و 400 هكتاري باز پس داده شود؟
اگر اراضي جنگلي باشد قاعدتا بايستي مسترد شود.
بازپرس گرفتن اين اراضي، چه تاثيري بر كاهش منابع و روند كار مي‌گذارد؟
بازپرس گرفتن اين اراضي هيچ تاثير منفي در روند كار نمي‌گذارد، چون بايد اين اراضي از سال‌هاي 77-76 ارزش‌گذاري مي‌شد و به فروش مي‌رسيد تا بخشي از منابع آزادراه تامين شود.
يعني تاكنون ارزش‌گذاري نشده و به فروش نرسيده است.
بخشي از اراضي ارزش‌گذاري شده ولي به فروش نرفته، چون قرار بود منابع حاصل از فروش اراضي را پس از بهره‌برداري آزادراه براي استهلاك سرمايه استفاده كنيم.
اما محيط زيست معتقد است اين اتفاق افتاده است؟
ما مي‌گوييم نيفتاده.
احتمال دارد تعيين تكليف اراضي قبل از سال مشخص شود.
حضور كارگروه مي‌تواند در پيشرفت كل كار بسيار موثر باشد. كارگروه با توجه به اختياراتش قطعا مي‌تواند يك‌سري از مشكلات عمده را حل كند.
اظهارنظر اخير آقاي رحمتي در مورد ترجيح ايشان براي انتخاب جايگزيني بهتر به جاي بنياد در همين راستاست؟
پاسخ اين سوال را از وزير محترم بپرسيد ولي چنين استنباطي را كه شما از اين خبر كرديد، من نكردم.
از تاثير حضور كارگروه روي پيشرفت كار گفتيد. ديدگاه آقاي رحمتي به عنوان رئيس كارگروه در مورد آزادراه تهران- شمال چقدر در روند كار اثر مي‌گذارد. به اعتقاد شما در اولويت نبودن آزادراه تهران- شمال در وزارتخانه چقدر از سرعت عمل كارگروه كم مي‌كند؟
اين سوال را نيز از وزير محترم بپرسيد. به اعتقاد من اين آزادراه از ديد ايشان كم‌اهميت نيست. استنباط من اين است كه ايشان معتقدند كشور بايد متناسب با نيازها و تقاضاهايي كه زيرساخت‌هاي حمل و نقل دارد و منابعي كه موجود است، تصميم بگيرد و حركت كند. در سال 75 وقتي بحث ساخت آزادراه تهران- شمال مطرح شد، وضعيت راه‌هاي ارتباطي به شمال همچون امروز نبود. ما الان برنامه چهارخطه كردن فيروزكوه تا قائمشهر را داريم كه بخشي از اين محور چهار خطه شده و تا پايان سال 88 به پايان مي‌رسد. وزارتخانه برنامه بازسازي محور هراز را نيز در دست اقدام دارد كه آن هم در سال 88 به پايان مي‌رسد. اما آزادراه قزوين- رشت كه يكي از محورهاي پرترافيك ديگر است، به احتمال زياد امسال به بهره‌برداري مي‌رسد. بدين‌ترتيب با انجام اين اقدامات بسياري از مشكلات موجود در راه‌هاي منتهي به شمال كاهش مي‌يابد و به تبع فشار روي محور تهران- چالوس كمتر مي‌شود. البته اين محور جايگاه خود را دارد و اين به اين معنا نيست كه مسير تهران- چالوس منتفي مي‌شود بلكه با بهره‌برداري سريع از ساير آزادراه‌ها فشار روي اين محور كمتر مي‌شود و ما مي‌توانيم با منابع بيشتر تهران- شمال را پيش ببريم.
يعني كندي كار در آزادراه تهران- شمال به واسطه فشارهاي رواني و كمبود منابع اين آزادراه است؟
آزادراه تهران- شمال مشكلات خاص خود را دارد كه بايد به تدريج مرتفع شود.
اولويت اول آقاي وزير، آزادراه قزوين- رشت چرا تاكنون تكميل نشده است؟ آيا اين آزادراه هم مشكل منابع دارد؟
امسال اين آزادراه افتتاح مي‌شود. در آزادراه قزوين- رشت با توجه به اينكه طرف‌هاي مشاركت ما كه بانك تجارت و سازمان حمل و نقل پايانه‌هاي كشور است منابع خود را تامين كرده‌اند، مشكلي از اين جهت نداريم. ما در اين آزادراه مشكل سيمان داريم.
يعني دولت همه اعتبارات اين آزادراه را تخصيص داده است.
اعتبارات اين آزادراه 30 ميليارد تومان است كه به تدريج تخصيص مي‌يابد، ولي ما قصد داريم درخواست اعتبار بيشتري در سطح 45 ميليارد تومان كنيم. آنچه براي سال آتي پروژه براي نازك‌كاري‌ها يا تسويه‌حساب با مشاور و پيمانكار نياز داريم 15 ميليارد تومان است.
قزوين- رشت چقدر به سيمان نياز دارد كه قادر به تامين آن نيستيد؟
ما در اين آزادراه نياز به 70 هزار تن سيمان داريم، ولي فقط قزوين- رشت مشكل ندارد؛ اكنون اكثر آزادراه‌هاي كشور با كمبود سيمان مواجه است.
هرساله شما با توجه به برنامه كاري بايد تخمين بزنيد چقدر سيمان نياز داريد كه پروژه‌ها نخوابند؟
ما مي‌دانيم ولي به دلايل مختلف از جمله سيستم قيمت‌گذاري و نحوه توزيع، سيمان موردنياز تامين نمي‌شود.
آيا وزارت بازرگاني مجوز واردات به وزارت راه نمي‌دهد؟
ما مي‌توانيم وارد كنيم اما ديگر فرصتي براي واردات نداريم، واردات زمان‌بر است و فرصت ما كوتاه در نتيجه بايد از داخل سيمان مورد نياز را تامين كنيم.
بدين ترتيب امسال طبق برنامه داده شده قزوين- رشت و تهران- پرديس افتتاح نمي‌شود؟
اگر مشكل سيمان و منابع مالي حل شود اين دو آزادراه تا پايان امسال به بهره‌برداري مي‌رسند و سال آينده نيز خرم‌آباد- پل زال، كنارگذر شمالي مشهد و بخشي از تهران- ساوه افتتاح مي‌شود.
در مورد سيمان، ضعف برنامه‌ريزي‌ها منجر شده كمبود داشته باشد، اما چرا كمبود منابع داريد. آيا دولت منابع تصويب شده را تخصيص نداده است؟
ما هر سال مشكل سيمان داشتم اما امسال مشكل چشمگيرتر است. منابع نيز از طرف دولت تخصيص يافته، دولت از كل 140 ميليارد تومان منابع، بخشي از آنها را در سه ماهه اول تامين كرده است. بقيه هم به تدريج تامين مي‌شود.
در حال حاضر آزادراه تهران- شمال هم با كمبود سيمان مواجه هست، يا تامين شده است.
اين پرو‍‍ژه مانند اكثر پروژه‌ها با كمبود سيمان مواجه است.
در حال حاضر وضعيت كار در منطقه يك چطور است؟ آيا مشكل فاينانس در اين منطقه حل شد تا چيني‌ها كار كنند؟
الان چيني‌ها در منطقه يك كار مي‌كنند. اما هنوز مشكل فاينانس حل نشده است. به همين خاطر كار سرعت زيادي در اين منطقه ندارد و پيشرفت در حد انتظار ما نيست. البته چند نفر از مديران شركت چيني به ايران آمدند تا مشكل را حل كنند و كماكان در حال پيگيري هستند تا مشكل رفع شود.
در بحث فاينانس دو بانك فرانسوي نيز دخيل هستند، آيا احتمال دارد با توجه به تحريم‌هاي ايران، مشكل به اين زودي‌ها حل شود؟
مشكل اصلي در حال حاضر در رابطه با بحث تغيير ارز در قرارداد است. براساس بخشنامه بانك مركزي در قرارداد ارز از دلار به يورو تبديل شده به همين خاطر تا بانك عامل، بانك‌هاي چيني و فرانسوي تفاهم كنند طول مي‌كشد. البته گروهي از بانك‌هاي تامين‌كننده منابع مالي دو هفته قبل به ايران آمدند، به همين دليل پيش‌بيني مي‌كنم بخشي از مشكل با اين سفر حل شود.
با اين اوضاع عملا كار در منطقه يك خوابيده است؟
كار نخوابيده ولي نمي‌توانم بگويم پيشرفت كار در حد مورد انتظار نيست.
در حال حاضر وضعيت منطقه دو به چه شكلي است؟
در منطقه دو حفاري حدود 5100 متر از تونل هادي يا پايلوت البرز تمام شده. پيش‌بيني مي‌كنيم تا پايان سال جاري حفاري اين تونل تمام شود.
براي منطقه سه نيز دو تا سه‌بار فراخوان مناقصه گذاشته شد ولي نتيجه آن اعلام نشد.
پارسال مطالعات و تعيين و تكليف اين منطقه انجام شد، فراخوان منتشر شد اما فعلا كار در اين منطقه متوقف است.
چرا؟
چون فكر كرديم اگر منابعي وجود دارد در ابتدا صرف منطقه‌هاي يك، دو و چهار كنيم كه در اولويت هستند.
در منطقه چهار پيشرفت كار را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ مديرعامل آزادراه معتقد است سال آينده اين فاز افتتاح مي‌شود؟
از ديد من در اين فاز، پيشرفت فيزيكي در حد انتظار نبوده يكي از دلايل آن هم كمبود مصالح مورد نياز است تا بتوانيم مشكل روسازي اراضي را مرتفع كنيم. در ضمن تملك اراضي در فاز چهارم به‌طور كامل انجام نشده است.
هنوز كارهاي زيربنايي انجام نشده، هنوز مشكل تملك اراضي برطرف نشده كه شما بخواهيد كارهاي روبنايي انجام دهيد.
چرا، بخشي از كار انجام شده است، در اين فاز 12 كيلومتر آماده آسفالت كردن است.
وضعيت اراضي منطقه چهار چه زماني مشخص مي‌شود؟
به احتمال زياد تا پايان امسال يا اوايل سال آينده تعيين و تكليف مي‌شود.
نگاهي به روند كار در منطقه‌هاي مختلف نشان مي‌دهد عملا كاري انجام نمي‌شود و پروژه خوابيده است و شما نمي‌توانيد طبق برنامه آزادراه را افتتاح كنيد؟
كار نخوابيده است؛ در حد انتظار نيست. بايد هر ماه دو درصد پيشرفت در هر منطقه داشته باشيم ولي نصف اين پيشرفت اتفاق افتاده است. با اين حال همچون نظر وزير محترم معقتدم نمي‌توان تاريخي براي زمان بهره‌برداي از آزادراه متصور شوم.
 دوشنبه 24 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايتنا]
[مشاهده در: www.itna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 281]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن