تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شمار قطره هاى آبها و ستارگان آسمان و ذرات گردوغبار پراكنده در هوا وحركت مورچه برسنگ ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815587068




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مردان در زنانه دوزي ها چه كار مي كنند؟


واضح آرشیو وب فارسی:الف: مردان در زنانه دوزي ها چه كار مي كنند؟
يكي از شرايط ارتقاي امنيت اجتماعي، ايجاد امنيت در فضاهاي ويژه زنان و دختران است. يكي از اين فضاها، خياطي هاي زنانه دوزي است كه امروزه با حضور مردان در بسياري از مراكز زنانه دوزي و با توجه به نبود قوانين كافي و نظارت هاي لازم، اين مكان ها در آستانه خطر قرار دارد و البته نيازي نيست تا منتظر يك فاجعه باشيم و بعد به فكر علاج بي افتيم و اساسا سوال اينجاست كه ضرورت حضور مردان در زنانه دوزي ها چيست و مردان در اين مكان ها چه كار مي كنند؟

زنانه دوزيهايي كه مديريت و خياط مرد دارند

برخي از خياطي هايي كه ويژه دوخت لباس بانوان هستند توسط آقايان اداره مي شوند حتي در تابلوي تجاري آنها هم اين مسئله كه نام سرپرست خياطي مرد است ولي لباس زنانه مي دوزند مشاهده مي شود.

براي دوخت يك دست لباس به خياطي معروفي كه تعريف زيادي از آن شنيده بودم مراجعه كردم. با كمي دقت در اطرافم متوجه شدم بيشتر دوزندگان لباس آقا هستند و يكي دو نفر خانم در اطرافم بيشتر نبود. در حالي كه من فكر مي كردم براي دوخت يك لباس زنانه خياط خانم است در همين حال مسئول خياطان من را براي ديدن ژورنال هاي لباس راهنمايي كرد و من با انتخاب مدل لباسم و گذاشتن پارچه روي ميز براي اندازه گيري به اتاق پرو رفتم و منتظر بودم تا خانم خياط براي اندازه گيري لباس به اتاق بيايد آما تصور من غلط بود و يك آقا براي اندازه گيري آنجا آمد.

خياطي يكي از هنر هاي زنانه در جامعه ما است

خياطي يكي از هنرهاي زنانه به عنوان يك شغل پر در آمد در جامعه ما تلقي مي شود. در گوشه و كنارشهر خيا طي هاي گوناگوني وجود دارند كه هر كدام با يك شيوه و طرحي مشغول به كار هستند . در خياطي هاي زنانه دوز مردان مهارت زيادي درارائه طرح و ايده و همچنين ظريف دوزي لباس زنانه دارند و در اجتماع اين گونه جا افتاده كه مردان خياط بهتر از زنان خياط مهارت زيادي در دوزندگي لباس دارند.

در بعضي از خياطي هاي زنانه دوز نه تنها دوخت لباس ها بلكه اندازه گيري لباس را هم برعهده خياط هاي مرد انجام مي گيرد، اين را مي توان در بيشتر خياطي ها و مزون هاي بالاشهر مشاهده كرد.

دستمزد خياط هاي مرد بيشتر از خياط هاي زن است

در حال حاضر شغل خياطي يكي از شغل هاي پر درآمد در جامعه محسوب مي شود، اكثر خانم ها براي زيبا و تميز دوخته شدن لباس هايشان به خياط هاي مرد اطمينان بيشتري دارند وحاضرند با پرداخت هزينه بيشتر لباس بهتري را داشته باشند.، اين امر باعث شده تا در بسياري از مزون ها و خياطي ها، استقبال از خياط مرد بيشتر شود.

در بسياري از مزون هاي لباس به ويژه لباس عروس و مجلسي كه دوخت لباس با خياط مرد انجام مي شود باعث شده استقبال زنان از خياط هاي مرد بيشتر شود و حتي خانم ها حاضرند براي دوخت لباسشان هزينه بيشتري بپردازند، تا جايي كه براي دوخت يك دست لباس ساده حدود 200 تا 300 هزار تومان مي پردازند و عده اي از آنها براي دوخت لباسشان كه كار دست بر روي آن انجام شده باشد و به صورت مدل هاي فشن دوخته شود هزينه كلاني حدود 500 تا 800 هزار توماني مي پردازند.

شايد هزينه دوخت لباسي كه خياط آن خانم است نصف هزينه و دستمزد خياط مرد باشد،هر چند كه مهارت و دوزندگي بهتر و معروفي داشته باشد.

در خياطي هاي زير زميني چه مي گذرد؟

خياط هاي مرد زنانه دوز بسياري هستند كه بدون در نظر گرفتن محدوديت ها و موازين شرعي اندازه گيري و دوخت لباس زنانه را انجام مي دهند كه بيشتر اين گونه خياطي ها در زير زمين خانه ها و مكان هاي بدون مجوز رسمي مشغول خياطي هستند.

اين گونه خياطي ها با از اعتماد سازي خود در بين مشتريان خانم دست به انجام تخلفات و سو استفاده از مراجعان خانم كرده و محل كار خود را تغيير مي دهند و البته بايد توجه كرد كه نبود شكايت نسبت به اين مسئله دليل بر حساس نبودن نيروي انتظامي نيست و پيش از اينكه حادثه اي در اين مكان ها صورت بگيرد مي بايست اقدامات لازم برنامه ريزي و انجام شود.

قانوني بودن فعاليت خياط هاي مرد دوزنده لباس زنانه!

اما آيا اين نوع حضور مردان در زنانه دوزي ها قانوني است و آيا چنين مجوزهايي از سوي اتحاديه خياطان صادر مي شود؟

حاج اصغري رييس اتحاديه خياط هاي تهران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي برنا، در اين باره مي گويد: در صورتي به آقايان مجوز خياطي زنانه دوز داده مي شود كه يك خانم به عنوان مباشر به همراه داشته باشند و به مرداني كه به تنهايي كار دوزندگي زنانه را انجام بدهند مجوز داده نمي شود.

حاج اصغري در ادامه افزود: در اين خياطي هاي زنانه دوز در كنار مردان دوزنده بايد خانمي مسئول پرو و اندازه گيري لباس باشد،در غير اين صورت مجوز داده نمي شود.

وي به قانوني بودن مردان به كار خياطي زنانه دوزي اشاره كرد و گفت: كار خياطي زنانه دوزي توسط مردان خياط قانوني است و با داشتن خانم در انجام كار خياطي به آنها مجوز داده مي شود.

رييس اتحاديه خياط هاي تهران اظهار كرد: دو تا سه درصد از تخلفات در مورد خياط هاي مرد لباس زنانه دوز گزارش شده است كه از سوي اتحاديه جوازدار نبودند و اجازه فعاليت به آنها داده نشده است.

با قانوني بودن خياط هاي مرد زنانه دوز در گوشه و كنار شهر، اين خياط ها با دوخت لباس هاي زنانه و نداشتن مجوز در بسياري از مزون ها و خياطي ها مشغول به كار هستند،در حالي كه هيچ سازمان و مسئولي به نظارت اين خياطي ها اقدام نكرده و روز به روز به تعداد اين گونه خياط ها و تخلفاتشان افزوده مي شود.
 يکشنبه 23 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4900]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن