تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نصيحت كردن در حضور ديگران، خُرد كردن شخصيت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813180796




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جايگاه دفاع مقدس در ادبيات كودك و نوجوان (6)يك منتقد ادبيات كودك و نوجواندر گفتگو با حيات: موضوع جنگ در قالب داستاني، خشونت را انتقال نخواهد داد


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: جايگاه دفاع مقدس در ادبيات كودك و نوجوان (6)يك منتقد ادبيات كودك و نوجواندر گفتگو با حيات: موضوع جنگ در قالب داستاني، خشونت را انتقال نخواهد داد
تهران- حيات

زري نعيمي گفت: اگر ادبيات جنگ، به شيوه اي درست و ادبي مطرح شود و شكلي داستاني به خود بگيرد، ديگر انتقال دهنده راوي بعد خشونت زاي جنگ نخواهد بود.
زري نعيمي منتقد ادبيات كودك ونوجان در گفتگو با خبرنگار فرهنگي حيات گفت : بزرگ ترين مشكلي كه درادبيات كودك و نوجوان وجود دارد آن است كه آثاري كه در اين حوزه منتشر شده است قابليت يك اثر ادبي را ندارند و فاقد هويتي ادبي هستند. اين مشكل دربخش داستان بيشتر نمود يافته است، البته شعر كودك و نوجوان هم تنها در قالب نظم هايي ديده مي شود كه هدفشان تعليم و تربيت است. در حوزه داستان كودك و نوجوان تنها چند نويسنده معدود وجود دارد كه مي توانند به شيوه اي ادبي بنويسند .اين مشكل درادبيات دفاع مقدس هم به چشم مي خورد.
وي در ادامه افزود: در ادبيات كودك و نوجوان موضوع داستان فرقي نمي كند، مسايلي چون فقر، فحشا، جنگ و ... از جمله مسايلي است كه كودك با آن درگير است ولي مهم آن است كه اين مفاهيم و موضوعات شكلي درست و ادبي در داستان بخود بگيرند.
نعيمي در پاسخ به اين سوال كه مطرح كردن موضوعي چون جنگ را در ادبيات كودك مناسب مي دانيد يا خير گفت: اين موضوع شبيه پرداختن به ژانر وحشت در ادبيات كودك است و مدت ها است كه اين سوال مطرح است كه آيا بايد ژانر وحشت وجود داشته باشد يا خير، من معتقدم كه اگر اين موضوعات به شكلي ادبي، داستاني مطرح شود حتما پاسخ مي دهد و نوجوان ديگر به دنبال ارضاي آن در شكل تجربه هايي واقعي نيست .
وي همچنين در پاسخ به اين سوال كه كداميك ازعوامل بيروني يا دروني را مانع از ارايه آثار قوي در ادبيات كودك و نوجوان وجنگ مي دانيد گفت: من عوامل دروني را عامل موثري در عدم ارايه آثار قابل قبول در حوزه ادبيات كودك و جنگ مي دانم زيرا كه اين ضعف كلي است و سر تاپاي ادبيات كودك و نوجوان را در بر گرفته است.
سردبير و مدير مسوول نشريه كودك عروسك سخنگو، در ادامه، بيان ديدگاه هاي نوجوانان در مورد آثار دفاع مقدس را بسيار مهم دانست و گفت: اگر جلسات نقد كتاب با حضور نويسنده اثر و نوجوانان برگزار شود بسيار مفيد خواهد بود، در حال حاضر چنين جلساتي در حال برگزاري است اما نوجوانان ما بايد ياد بگيرند كه ديدگاه هاي خود را بيان كنند و در مورد ذهنيت هاي خود صحبت كنند و آن چيزي را نگويند كه خوشايند بزرگسالان باشد.
نعيمي در ادامه گفته هاي خود با تميز قايل شدن ميان ادبيات كودك و ادبيات نوجوان افزود: مهمترين تفاوت ادبيات كودك با نوجوان در شخصيت است، نويسنده در ادبيات كودك بايد به كودك بپردازد، ذهن، نحوه سخن گفتن ، فضايي كه كودك در آن سير مي كند و ارتباط كودك با محيط را بايد كشف كند. ما كمتر نويسنده كودكي داريم كه توانسته باشد خود را جاي شخصيت كودك بگذارد و آن چه مطرح مي كند ذهنيات خودش از كودك نباشد، بايد بدانيم كه الگو با واقعيت تطابق ندارد.
پايان پيام
 يکشنبه 23 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 168]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن