تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى مردم همانا نمازگزار هنگام نماز با پروردگار بزرگ و بلند مرتبه اش مناجات مى كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803905659




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استفتاءات ایت الله سیستانی در مورد ازدواج دائم


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: منبع : سایت رسمی ایت الله سیستانی 1 § سؤال : آيا ازدواج زن در دوران عدّه درست است؟ § جواب : ازدواج در دوران عدّه باطل است. 2 § سؤال : آيا خواندن صيغه ازدواج با زبان عربى توسط غير عرب كافى است؟ بدون آن كه معانى آن كلمات را بداند باعلم به اين كه در حقيقت، مقصود اجراى عقد ازدواج است؟ وآنگهى صيغه ازدواج را با لغت و زبان غيرعربى نمى توان خواند؟ § جواب : توجه اجمالى به مفاد معناى صيغه، كافى است و بنابر احتياط، اجراى آن با لغت و زبان ديگرجايز نمى باشد. 3 § سؤال : من قصد ازدواج با مردی را دارم که مسلمان است ولی نماز نمی خواند . از نظر شرعی اشکال ندارد ؟ § جواب : اگر ترس انحراف و گمراهی باشد جايز نيست . 4 § سؤال : بازنی که در ازدواج موقت ديگری بوده ازدواج کرده ودخول صورت گرفته بدون آنکه از همسر داشتن اوخبر داشته باشم آيا بعدا ً می توانم با اوازدواج کنم؟ § جواب : بنابر احتياط واجب بر شما حرام ابدی شده است. 5 § سؤال : آيا اگر در عده طلاق بائن زن رجوع در مهرش نکند زوج می تواند با دادن يک مهری که رضايت زوجه را جلب کند اورا به عقد موقت يا دائم خود در آورد ؟ § جواب : می تواند . 6 § سؤال : دختر از چه سنی می تواند بدون رضايت پدر ازدواج کند و چگونه و تحت چه شرايطی ؟ § جواب : در هيچ سن و در هيچ شرائطی که حتی اگر مستقل در شؤون زندگی باشد به احتياط واجب ازدواجش بايد با إذن پدر يا جدّ پدری باشد . 7 § سؤال : من برادری دارم كه الان 26 ساله هست او با فرزند خاله ام يک هفته در کودکی بصورت دائم از شير مادر من استفاده ميکرده است حالا ميخواهم بدانم فرزند خاله من به چه کسانی محرم هست ؟ ايا اگر بخواهد با فرزند خواهر من ازدواج کند ايا ميتواند يا خير؟ § جواب : فرزند خاله شما به همه فرزندان مادرشما محرم است و ازدواج او با فرزند خواهر شما حرام است چون دائی رضاعی او ميشود. 8 § سؤال : زنی با زيد ازدواج ميکند و در ضمن عقد شرط ميتواند که زيد حق ازدواج مجدد را نخواهد داشت ايا اين شرط مشروع و لازم الاجرا است ؟ § جواب : چنانچه شرط شود که ازدواج مجدد نکند بر زوج لازم است که به اين شرط عمل کند. 9 § سؤال : اگر مردى با زنى صيغه عقد موقت جارى ساخته باشند و مجامعت نيز واقع شده باشد چنانچه به منظور تبديل عقد مؤقت به دائم (ميان همان مرد و زن) صيغه موقت را فسخ نمايند آيا قبل از جارى ساختن عقد دائم زن مى بايستى عده نگه دارد؟ به بيان ديگر آيا براى تبديل عقد موقت به دائم ميان يك زن و مرد واحد نيز مى بايستى توسط زن مدت عده رعايت شود؟ § جواب : عده لازم نيست ولى عقد را نمى توان فسخ كرد بلكه اگر وقت باقى است بايد مرد باقيمانده را ببخشد. 10 § سؤال : ازدواج با زنان اهل کتاب چه حکمی دارد؟ § جواب : عقد دائم به احتياط واجب جايز نيست وعقد موقت اشکال ندارد. 11 § سؤال : شخصی با کسی لواط نموده آیا می تواند با خواهر او ازدواج کند ؟ § جواب : اگر دخول صورت گرفته باشد و هنگام دخول فرد بالغ و ملوط غیر بالغ باشد در این صورت خواهر ملوط بر او حرام است و اگر فاعل نابا لغ باشد حکم باد شده مبنی بر احتیاط وجوبی است . 12 § سؤال : دختریکه از طریق زنا بکارت او زایل شده است آیا میتواند بدون اذن ولی ازدواج کند ؟ § جواب : نمی تواند . 13 § سؤال : آیا زن شیعه می تواند با مرد سنی عقد کند؟ § جواب : اگر خوف وقوع در انحراف و گمراهی باشد جایز نیست. 14 § سؤال : ازدواج دختر مسلمان شیعه با مرد مسلمان سنی چه حکمی دارد ؟ § جواب : با احتمال اینکه تحت تأثیر عقائد طرف واقع شود جایز نیست . 15 § سؤال : خواهرى به برادر كوچك خودش شير پستان داده آيا پسر خواهر با دختر برادر مى توانند با هم ازدواج كنند؟ § جواب : نمى توانند با هم ازدواج كنند. 16 § سؤال : آيا بيمارى ايدز باعث فسخ عقد نكاح مى شود؟ § جواب : باعث فسخ نيست ولى اگر مرد مبتلا باشد و به اين دليل ناچار به ترك مقاربت با زوجه اش باشد به احتياط واجب بايد او را در صورت در خواست طلاق دهد و اگر زنش را بطور كلى رها كند و او را بلا تكليف بگذارد مى تواند به حاكم شرع شكايت ببرد و حاكم شرع مرد را ملزم به ترك هجر يا طلاق مى كند و اگر امتناع ورزيد طلاق مى دهد. 17 § سؤال : آيا كسى مى تواند با خواهر زن خود به صورت موقت يا دائم ازدواج كند ؟ § جواب : بعد از طلاق همسر خود و گذشت عدّه وى در طلاق رجعى مى تواند با خواهر او ازدواج دائم يا موقت بكند و قبل از آن جايز نيست و عقد باطل است . 18 § سؤال : آيا اذن پدر در ازدواج دختر شرط است يا خير ؟ § جواب : اگر باكره باشد و در شؤون زندگى مستقل نباشد اجازه شرط است ,و اگر مستقل باشد نيز بنا بر احتياط واجب شرط است . 19 § سؤال : در صورت ثبوت مهر آيا مهر المثل نكاح دائم را ضامن است يا منقطع ؟ § جواب : نكاح دائم . 20 § سؤال : آيا دو نفر مى توانند خودشان صيغه عقد را بدون شاهد بخوانند ؟ § جواب : در عقد نكاح حضور شاهد شرط نيست . 21 § سؤال : بين زن و مردى عقد واقع شده كه زن ادعا دارد دائمى است و مرد ادعا دارد موقت است با توجه به اينكه شاهد و سندى نيست قول كداميك مقبول است ؟ § جواب : اگر ظاهر حال در كار نباشد در بعضى فروض مرد مدعى است و در بعضى فروض زن و احياناً هر دو مدعى مى باشند خصوصيات مورد را ذكر نمائيد تا جواب مناسب داده شود . 22 § سؤال : زن دادن به سنى چه حكمى دارد و زن گرفتن از آنها چه حكمى دارد ؟ § جواب : چنانكه خوف گمراهى باشد جايز نيست . 23 § سؤال : ازدواج با زن فاحشه چه حكمى دارد ؟ § جواب : بنابر احتياط واجب قبل از توبه با وى ازدواج نكند . 24 § سؤال : ازدواج مرد غير سيد با زن سيد اشكال دارد ؟ § جواب : اشكال ندارد . 25 § سؤال : براى عقد دائم آيا لازم است صيغه محرميت خوانده شود ؟ § جواب : مى توانند ابتدا عقد موقت بخوانند و اگر مدت أن نگذرد و يا شوهر أن را نبخشد عقد دوم صحيح نخواهد بود . 26 § سؤال : در اسلام مدت صيغه چگونه است؟ § جواب : به هر مقدار كه توافق طرفين است ولى نبايد از محتمل عمر يكى از زوجين بيشتر باشد. 27 § سؤال : در همه خانواده ها رسم بر اين است كه در دوران عقد هيچگونه دخولى به منظور جلوگيرى از حاملگى انجام نشود. سؤال اين است كه در اين دوران زوجين چگونه بايد با هم روابط جنسى داشته باشند كه هم مسائل شرعى رعايت شود و هم مشكلى از لحاظ مسائل عرفى پيش نيايد؟ § جواب : دختر و پسر در دوران عقد زن و شوهر هستند و در رابطه بين خودشان با ساير زن و شوهرها فرقى ندارند البته در محيط ما به حسب متعارف شرط ضمنى اين است كه بر زن لازم نسيت خواسته شوهرش در رابطه با دخول را قبول كند. 28 § سؤال : مىخواهم خانم بيوه اى را براى خود عقد كنم. لطفاً متن خطبه را بفرماييد. § جواب : اگر عقد منقطع باشد كافى است با تعيين مهر و مدت به وكالت از زن بگوئيد (انكحت موكلتى نفسى فى المدة المعلومة على الصداق المعلوم) سپس از طرف خود بگوييد (قبلت النكاح لنفسى فى المدة المعلومة على الصداق المعلوم) البته در هر دو طرف بايد با قصد انشاء عقد موقت باشد و قصد قبول آن. و اگر عقد دائم باشد كافى است به وكالت از زن بگوئيد (انكحت موكلتى نفسى على الصداق المعلوم) سپس از طرف خود بگوئيد (قبلت النكاح لنفسى على الصداق المعلوم) البته در هر دو مورد بعد از گفتن موكلتى اسم خانم را ذكر كنيد. 29 § سؤال : رابطه با يك دختر نامحرم اگر يك رابطه سالم و بدون سوء ظن باشد و تصميم به ازدواج داشته باشند آيا اذن پدر لازم است؟ § جواب : چنانچه بيم وقوع در حرام باشد جايز نيست و برای ازدواج اذن پدر يا جد پدری دختر لازم است . 30 § سؤال : اگر مسلمانى زن مسيحى را به همسرى انتخاب كند و او اسلام را قبول دارد ولى چون خارجى است نمىتواند شهادتين را بگويد آيا مىشود با او ازدواج كرد ؟ § جواب : كافى است كه ترجمه شهادتين را به زبان خود بگويد ولى تا آن را نگفته است ازدواج دائم با او اشكال دارد . 31 § سؤال : چنانچه زنى در كودكى (5 سالگى) مورد آزار قرار گيرد و بكارتش را از دست بدهد؛ 1 ـ آيا كليه مسائلى كه در باب دختر باكره وجود دارد را از دست مىدهد و به جرم گناه نكرده غير باكره فرض مىگردد؟ 2 ـ اجازه پدر را در موقع ازدواج نياز دارد يا خير؟ 3 ـ چنانچه خودش به اين مطلب تا زمان ازدواج مطلع نباشد حكمش چيست؟ § جواب : 1 ـ اگر منظور كم شدن مهر در صورت معلوم شدن پس از ازدواج است بدون شك اين حكم جارى است و اگر حكمى ديگر است بيان كنيد. 2 ـ نياز دارد. 3 ـ فرقى نمىكند. 32 § سؤال : اگر دخترى كه شاغل و استقلال مالى دارد و فقط در منزل پدرى زندگى مى كند و عاقل و بالغ مى باشد (34 ساله) نياز به اذن پدر دارد ? § جواب : بله به احتياط واجب اذن لازم است . 33 § سؤال : چرا مرد نمى تواند دو خواهر را بطور همزمان به نكاح خويش درآورد ? § جواب : خداوند در قرآن مجيد نسبت به حرمت جمع بين دو خواهر مى فرمايد (حرمت عليكم امهاتكم … و ان تجمعوا بين الاختين الا ما قد سلف) سوره نساء آيه 23 . 34 § سؤال : چرا يك زن مسلمان نمى تواند با مردى غير مسلمان ازدواج نمايد ? § جواب : طبق راوايات معتبره ازدواج زن مسلمان با مرد غير مسلمان صحيح نيست . 35 § سؤال : شرايط ازدواج دايم با اهل كتاب چيست ? § جواب : ازدواج دائم با اهل كتاب به احتياط واجب جايز نيست . 36 § سؤال : بهترين سن براى ازدواج چه سنى است ? § جواب : سنى كه بتواند زندگى را اداره كند . 37 § سؤال : آيا مطلقه ثلاثه به وسيله وطى محرم محلل (مانند وطى در حال احرام يا روزه واجب يا حيض و نفاس يا تنگى وقت نماز واجب يا بالغ نبودن زوجه يا وطى منتهى به افضاى غير بالغه يا … ) ، بر زوج اول حلال مى شود ? § جواب : حلال می شود . 38 § سؤال : آيا براى ازدواج دختر رضايت پدر شرط است ? § جواب : اذن پدر يا جدَ پدری شرط است و همچنين است به احتياط واجب اگر دختر در شئون زندگی خود مستقل باشد . 39 § سؤال : شوهر من موقع عقد با كارم كه معلمى است موافق بود ولى الان مى گويد راضى نيستم كه سر كار بروى تكليف من چيست ? § جواب : در اين فرض نمى تواند شما را منع كند . 40 § سؤال : اگر دخترى را فقط براى محرميت و بدون ازاله بكارت صيغه كنند در فرض انكه دختر به سنى رسيده باشد كه صلاح و مصلحت خويش را تشخيص بدهد و آيا باز هم اجازه پدر او لازم است ? اگر ترس وقوع در حرام باشد چطور ? § جواب : اجازه پدر يا جد پدری در اين صورت هم شرط است البته اگر دختر در شئون زندگی خود مستقل است - به احتياط واجب - اجازه لازم است . 41 § سؤال : ازدواج موقت و يا دائم مرد و يا زن مسلمان با زن و يا مرد زرتشتى چه حكمى دارد ? § جواب : ازدواج زن مسلمان با مرد زرتشتى جايز نيست و همچنين ازدواج مرد مسلمان با زن زرتشتى به احتياط واجب جايز نيست و فرقی بين موقت و دائم در آنچه گفته شد نيست . 42 § سؤال : آيا ازداواج با خواهر زن به اجازه زن احتياج دارد ? اصولا مى توان با خواهر زن ازدواج كرد يا نه ? § جواب : جمع بين دو خواهر در ازدواج جايز نيست ولى پس از فوت زن اول يا طلاق دادن و انقضاء عده رجعيه مى تواند با خواهر او ازدواج كند . 43 § سؤال : آيا به حرف يك مرد كه صادقانه با ما صحبت مى كند و مى خواهد با ما ازدواج كند باور كنيم يا نه ? § جواب : بايد خيلى مراقب باشيد . 44 § سؤال : عاشق دخترى شده ام كه به هيچ عنوان نمى توانم دست از او بكشم ولى او سنى است در صورتى كه از ازدواج با سنى بدم مى آيد چه كنم ? § جواب : ازدواج با وى مانعى ندارد و انشاء الله بعد از ازدواج هدايت مى شود . 45 § سؤال : اگر دختر و پسرى بخواهند با هم ازدواج کنند ولى براى شناخت و آشنايي بخواهند قبل از ازدواج دائم ازدواج موقتى داشته باشند ولى پدر دختر اجازه ندهد آيا دختر و پسر مى توانند بدون اذن پدر دختر به عقد موقت يکديگر در ايند ؟ § جواب : جايز نيست و عقد باطل است . 46 § سؤال : پس از ازدواج دائم با دختر سيده آيا ازدواج با ديگرى جايز است يا خير؟ § جواب : مانعى ندارد. 47 § سؤال : مردى با خانمى ازدواج كرده است كه از شوهر قبلى خود دخترى دارد بعد از مدتى شوهر دوم با دختر همسر خود زنا مىكند آيا با اين زنا به همسر خود که مادر اين دختر هست حرام مىشود يا خير؟ § جواب : حرام نمىشود. 48 § سؤال : عقد هاشميه با غير هاشمي چه حكم دارد؟ بعضى ها مىگويند اين عقد حرام است؟ چون موجب اهانت سادات مىباشد، آيا اين گفتار با موازين شرعى تطبيق مىكند؟ § جواب : اشكال ندارد. 49 § سؤال : آيا خواندن صيغه محرميت در موقع خواستگارى لازم است يا اختيارى؟ § جواب : اختيارى است البته با رعايت بقيه شرائط. 50 § سؤال : اگر يك مرد متأهل بنا به مسائل پزشكى با زن خود كه حامله است. بمدت يكسال نزديكى نكند آيا بعد از زايمان زنش مىبايست صيغه را مجدد بخوانند؟ يا خير و در طول مدت يكسال خواهر همين زن را كه خود مطلقه مىباشند را مىتوان صيغه كرد؟ § جواب : احتياجى به تجديد عقد نكاح نيست و در مدت مزبور نمىتواند خواهر وى را صيغه كند. 51 § سؤال : خواهرزنم زنى مطلقه بوده وداراى دو فرزند مىباشد ومجبور به زندگى با ما مىباشد ، به علت اين كه هر دو جوان هستيم براى اجتناب از گناه آيا مىتوانم ايشان را صيغه نموده به شرطى كه فقط با هم محرم شويم ودر نهايت در حد لمس كردن دست ويا كارهايى از اين قبيل كه بعضى اوقات اتفاق مىافتد حرام نباشد؟ در ضمن ايشان راضى به ازدواج با كسى نيست ، در صورت منفى بودن مرا راهنمايى فرماييد. § جواب : هر عقدى که ميان شماصورت بگيرد باطل است و بهتر است او را به ازدواج با شخصى مناسب راضى نماييد واين, راه حل مشكل شما است. 52 § سؤال : من جوانى هستم 24ساله وقصد دارم با دخترى ازدواج نمايم كه در اروپا زندگى مىنمايد واز نظر حجاب كمى سهل‌انگار است ، مثلا با موى برهنه رفت وآمد مىكند. حال اگر بخواهم با اين قبيل اشخاص ازدواج نمايم ، آيا از نظر احكام خداوند در اين دنيا ودر دنياى آخرت مسئوليت وبازخواستى براى من وجود دارد؟ § جواب : قبل از ازدواج مسئوليتى نداريد ولى بعد از آن مسؤول حفظ حجاب او هستيد وبايد اورا از بيرون رفتن بدون حجاب منع كنيد پس بايد از هم اكنون محاسبه كنيد كه آيا مىتوانيد با چنين زنى اينطور برخورد نماييد و وظيفه‌تان را انجام دهيد. 53 § سؤال : 1ـ مرد صيغه عقد را به چه صورتى مى تواند بخواند؟ 2ـ آيا حتما بايد عربى خوانده شود ؟ 3ـ آيا حتما بايد بدانيم كه عدّه گرفته است؟4ـ اگر مشهور به زنا باشد مى توان با او ازدواج كرد ؟ § جواب : 1ـ مى تواند زن بگويد:( بعد از تعيين مدّت ومَهر) مَتعتك نفسى فى المدة المعلومة على المهر المعلوم و مرد هم بگويد : قبلتُ 2ـ بنابر احتياط واجب با فرض تمكن از عقد عربى عقد فارسى خوانده نشود. 3ـ لازم نيست مگر اينكه سابقاً در عده بوده و احتمال بدهد هنوز عده اش ادامه دارد كه در اين صورت اگر زن متهم باشد به احتياط واجب تحقيق نمايد . 4ـ به احتياط واجب جايز نيست مگر اينكه توبه كند . 54 § سؤال : آيا زن در حال عادت ماهانه (حيض) مى تواند نكاح يا عقد كند ؟ § جواب : اشكال ندارد . 55 § سؤال : در صورتى كه مطابق نظر شريف حضرتعالى عدم بكارت (ثيبوبت )عيب محسوب مى شود بفرمائيد: آيا صرف عدم بكارت (ولو بكارت به صورت شرط يا وصف در نكاح نيامده باشد ) موجب حق فسخ يا تقليل مهرّيه به نفع زوج مى شود؟ § جواب : صرف عدم بكارت (كه عقد مبنىّ بر آن واقع نشده است ) موجب حق فسخ نمى شود وشوهر مى تواند تفاوت بين مهر باكره وثيّب را بالنسبه كم كند . 56 § سؤال : آيا ازدواج در اسلام يك امر لازم و واجب است ؟ آيا يك مسلمان مى تواند تجرّد را انتخاب كند وازدواج نكند (بشرط اينكه مرتكب گناه نشود )؟ § جواب : واجب نيست مگر اين كه انسان بداند بدون آن در گناه مى افتد . 57 § سؤال : مى دانيم كه نكاح خواهر زن در صورتى كه خود زن در عده طلاق باشد باطل است و بعد از پايان عدّه عقد با خواهر زن جايز است. حال مى خواهم بپرسم در صورتيكه دو خواهر از دو مادر باشد يعنى مادر هر كدام غير از مادر ديگرى باشد در اينصورت چه حكمى دارد؟ § جواب : فرقى نمى كند وحكم به بطلان ازدواج با خواهر زن در عده طلاق رجعى ونيز در عده متعه از باب احتياط واجب مى باشد. 58 § سؤال : مقصود از باكره چيست ؟ § جواب : مقصود از باكره كسى است كه از روى عقد شرعى دخول به او قبُلا يا دُبُرا نشده باشد . 59 § سؤال : در صورتى كه ميّت بطور طبيعى زنده شود (مثلا با دعا يا تصرف ولايى يا رجعت ) يا در مواردى كه زن بايد در عده وفات باشد مانند مرتد شدن زوج يا طلاق حاكم در زوج مفقود الاثر بعد از رفع مانع (توبه ، رجوع از ارتداد ، عودت زوج مفقود الاثر ) حكم رجوع زوج به زوجه را شرعاً بيان نماييد ؟ § جواب : رجوع جايز نيست بجز در مورد مفقود الاثرى كه در ايام عده پيدا شود و مرتد ملى اگر قبل از انقضاء عده توبه كند زوجيّت بحالِ خود باقىاست ودر فطرى اگر مرتدّ در اثناء عده توبه كرد ورجوع كرد احتياط ترك نشود . 60 § سؤال : شخصى با خانمى ازدواج كرده است كه قبلاً آن خانم مرتكب زنا شده مرد قبل از ازدواج از ارتكاب زنا توسط آن خانم مطلع بوده على رغم آن با او ازدواج كرده زن بشدّت پشيمان است در اين صورت تكليف شوهر نسبت به مردى كه با زنش مرتكب زنا شده است چيست ؟ § جواب : تكليفى بر ايشان نيست. 61 § سؤال : حكم ازدواج اينجانب با دخترى نجيب و پاكدامن كه هر دو همديگر را مىخواهيم با علم به اينكه او مى داند همسرى با سه فرزند دارم و او راضى به ازدواج با من مى باشد در ضمن با همسرم موضوع را در ميان گذاشته ام اما او راضى به اين ازدواج نيست با اينكه در زندگى هيچ كم و كسرى درحق او نكرده ام و او اين موضوع را خوب مى داند چيست؟ § جواب : ازدواج شما اشكال ندارد و رضايت همسر شرط نيست مگر در ضمن عقد ازدواج شرط كرده ازدواج مجدّد نكنيد كه بايد به شرط وفا نمائيد ولى به هر حال ازدواج شما صحيح است و در صورتيكه دختر باكره باشد (يعنى اولين ازدواج او است ) رضايت پدر يا جد پدرى شرط است. 62 § سؤال : اگر پدر دختر وجد پدرى او مرده باشند اجازه گرفتن از عمو براى ازدواج لازم است ؟ § جواب : اجازه عمو لازم نسيت . 63 § سؤال : 1ـ آيا ازدواج يك دختر شيعه با مرد سنى جايز است ؟ 2ـ در صورت جواز آيا نسل او سيّد باقى مى ماند يا از سيد بودن خارج مى شود ؟ 3ـ اگر مرد سنى شيعه شود و والدين او سنى باقى بمانند در آنصورت چطور ؟ § جواب : 1ـ چنانچه بترسد كه بر اثر ازدواج با او به گمراهى بيفتد جايز نيست 2ـ به هر حال چون شوهر سيد نيست نسل او نيز سيد (يعنى از بنى هاشم) نيستند. 3ـ در اين صورت مانعى ندارد. 64 § سؤال : اگر روى ازدواج با دختر سنىّ پا فشارى كنم مطمئنم كه پدر و مادرم ناراحت خواهند شد …در صورت عدم رضايت پدرو مادر آيا ازدواج با اين دختر جائز است ؟ § جواب : جايز است مگر اينكه ناراحتى آنها ناشى از شفقت و دلسوزى بر شما باشد ولى صلاح اينست كه اين كار را نكنيد زيرا علاوه بر نارضايتى پدر ومادر آثار سوئى ممكن است داشته باشد ، اين ازدواج ممكن است اثر منفى از نظر مذهبى بر تربيت اولاد داشته باشد. 65 § سؤال : ضمن عقد شرطى با اين مضمون وجود دارد كه، هر گاه زن ومرد بخواهند از هم جدا شوند مرد متعهّد است كه نصف دارايى حاصله در دوران زندگى مشترك را بلا عوض به زن انتقال دهد حكم شرعى قرار دادن اين شرط . § جواب : مانعى ندارد . 66 § سؤال : با توجه به اينكه نكاح با دو خواهر به صورت جمعاً ممنوع است، حكم ازدواج دو قلوهاى به هم چسبيده چگونه است؟ § جواب : نمى توانند با هيچ كس ازدواج نمايند. 67 § سؤال : آيا زن و مردى مى توانند از راه دور از پشت تلفن صيغه عقد را خوانده و به عقد دائم هم در آيند؟ § جواب : مانعى ندارد.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3677]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن