تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عقل راهنمايى مى  كند و نجات مى  دهد و نادانى گمراه مى  كند و نابود مى  گرداند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805445427




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يادداشت عبور لبنان از بحران دولت سازى


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: يادداشت عبور لبنان از بحران دولت سازى
گروه بين الملل- محمد نورى:درست در شرايطى كه هراس از ورود جناح هاى سياسى لبنان به ورطه كشمكش تازه بر بيروت سايه افكنده بود كاخ رياست جمهورى لبنان خبر توافق نهايى در باره توزيع قدرت را اعلام كرد. با آنكه لبنان براى رسيدن به اين توافق ۵۰ روز را در انتظار و نگرانى به سر برد اما تشكيل اولين دولت مردمى پس از ۱۸ ماه سردرگمى و تنش آن اندازه فضيلت داشت كه بيروت هزينه هاى اين چند روز اختلاف را به جان بخرد.
تأسيس نخستين دولتى كه از اجماع تاريخى طوايف لبنان برخاسته است با دو رويداد خجسته ديگر مصادف شده است اولى، سالگرد جنگ ۳۳ روزه ، جنگى كه در پايان خود بزرگترين پيروزى را نه فقط براى ملت لبنان كه براى همه جهان اسلام و عرب به ارمغان آورد و دوم عمليات بى سابقه آزادى قديمى ترين اسراى مقاومت لبنان و فلسطين كه پايان اين هفته به بار خواهد نشست اين سه رويداد در توالى خود چشم انداز يك زندگى سياسى را براى جامعه خسته از نزاع طايفه اى مى گشايد.
فصل مشترك اين وقايع اين است كه به دو امر شبه محال در نظر لبنانى ها و اعراب جامه عمل پوشاند: اول برقرارى تفاهم و ثبات در كشورى كه در نيم قرن حيات خويش جز صداى نزاع نشنيده است بويژه از اول دهه ۸۰ به اين سو بيشترين تاوان برادر كشى را داده است. دوم غلبه بر دشمنى كه در ۴ جنگ متوالى ارتش هاى عربى را ناكام گذاشت به گونه اى كه لبنان ۵ ميليون نفرى اكنون پس از دگرگون ساختن موازنه قدرت در برابر ارتش مدرن اسرائيل نام خود را به عنوان اولين كشورى كه بدون مذاكره اسراى خويش را از بند اسارت صهيونيست ها آزاد مى كند ثبت كرده است.
بنابراين در فرداى تولد نخستين دولت ملى در بيروت نبايد از عواملى كه« لبنان متفرق» را پس از ۵۰ روز به آرامش و تفاهم رساند چشم پوشيد. گروه هاى لبنانى در اين مدت بارها تا مرز يك نزاع همه جانبه پيش رفتند. عناصر قدرتمند و بازيگران پشت صحنه بيروت بارها براى برهم زدن بازى مذاكره و مصالحه خيز برداشتند اما همه اين طرح ها و ترفند ها بى ثمر ماند به اين دليل كه اراده جريان نخبگان لبنانى و در رأس آنها رهبران مقاومت بر تفاهم استوار شد. در اين آزمايش ۵۰ روزه لبنانى ها با هدايت دو شخصيت محورى يعنى، نصرالله و نبيه برى توانست به راحتى بر سر همان چيزى كه پاشنه آشيل احزاب لبنان بود يعنى تقسيم قدرت، غلبه كند. جنبش حزب الله در ميدان چانه زنى بر سر توزيع قدرت همه توان خويش را بر تحقق دو اصل استوار كرد اول جلوگيرى از تضعيف متحدان خويش و دوم كسب حقوق طوايف حاشيه نشين لبنان. در اين راستا اين جنبش در تاكتيكى كه لبنانى ها آن را بى سابقه و نمادين خوانده اند برخى از كرسى هاى وزارتى خويش را در اختيار گروه دروزى طلال ارسلان قرارداد يا وقتى با تئورى تضعيف جناح ميشل عون و حزب قومى اجتماعى قانصو روبه رو شد تمام قد در برابر اين سناريو ايستاد و عاقبت نيز نتيجه گرفت.
با اين راهبردها بود كه در اين ۵ روز سخت جناح ۸ مارس توانست توپ نزاع را از زمين خويش دور سازد. پديده اختلاف و تأخير اين بار به مشكل خانگى ۱۴ مارسى ها تبديل شد نقطه اوج اختلاف آنجا بود كه شعبه هاى جناح هوادار دولت بر سر سهم مسيحيان درگير شدند و سمير جعجع و جنبلاط رودرروى هم ايستادند.
به هر حال، در نقشه جديد دولت لبنان جناح مخالفان ۱۱ وزارتخانه به همراه معاونت نخست وزير و نيز حق وتو در تصميم گيرى هاى كابينه را بدست آورده است. از جمله توفيقات رهبران مقاومت در شكل گيرى دولت جديد اين است كه مانع از اعطاى پست هاى كليدى به چهره هاى افراطى شدند. وزارتخانه هاى مهمى كه خوف سوء استفاده و يا كشمكش در آن مى رفت به اين صورت تقسيم شد كه وزارت خارجه را فوزى صلوخ شيعى عضو جنبش امل تحويل گرفت وزارت كشور را كه مسئول انتخابات است زياد بارود به همراه وزارت دفاع ميشل سليمان به عهده گرفت، وزارت ارتباطات را جبران باسيل از نيروهاى جريان مسيحى ملى آزاد به رهبرى ميشل عون عهده دار شد ، وزارت دادگسترى را كه جناح سعد حريرى به اميد پيشبرد پروژه قتل حريرى تعقيب مى كرد ابراهيم
نجار ، مسيحى مارونى تحويل گرفت.
البته جبهه مقاومت با توجه به اين كه عمر دولت كمتر از يك سال است و با توجه به برگزارى انتخابات سراسرى پارلمانى در ارديبهشت ماه سال آينده نگاه خويش را بر دو مسئله كليدى معطوف كرده است اصلاح قانون انتخابات به گونه اى كه پديده تبعيض كه به صورت سيستماتيك پيمان طائف نهادينه كرده بود ميان طوايف از ميان برداشته شود. در اين راستا توافق دو جناح شيعه و سنى كه هر كدام شش وزارتخانه را در اختيار دارند و حزب الله و المستقبل نمادهاى آن هستند، اهميت بسزا دارد، دوم اجراى دقيق وظايفى كه بر دوش دولت جديد است از زمره اين وظايف بايد به مواردى مثل همكارى با مجلس براى تصويب طرح هايى براى برون رفت لبنان از بحران حاكم بر آن و نابسامانى هاى موجود ، آزادى مزارع اشغالى شبعا، مهيا كردن زمينه برگزارى انتخابات سراسرى پارلمانى و ساماندهى وضع معيشت مردم،اشاره كرد.
 يکشنبه 23 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن