تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كارى او را اندوهگين و به خود مشغول كند و او با اخلاص براى خدا بسم اللّه‏ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814793235




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش : نياز به نظارت موثر بر سفرهاي تابستاني با ناوگان هوايي


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گزارش : نياز به نظارت موثر بر سفرهاي تابستاني با ناوگان هوايي
تهران / واحد مركزي خبر / اقتصادي 1387/04/22
تابستان ، فصل افزايش سفرهاي شهروندان با گزينه هاي مختلف هوايي ، جاده اي و ريلي است كه گاهي با افزايش تقاضا بر عرضه و شكل گيري بازار سياه بليت همراه مي شود.
وجود برخي گلايه ها در زمينه تهيه بليت و تاخير پروازها و انتقاد از پروازهاي چارتري هم ايجاب مي كند تا نظارت نهادهاي مسئول بر عملكرد ، قيمت بليت و تسهيلات پرواز به ويژه پروازهاي چارتري بيشتر و اثربخش شود.
تصميم گرفتم تا تعطيلات تابستان به پايان نرسيده به مسافرت بروم ، براي تهيه بليت هواپيما به چند دفتر فروش بليت سري زدم كه از مسئولان فروش فقط يك جمله شنيدم : جا نداريم ... تا 12 روز آينده صندلي خالي نيست!
در همين حال بود كه شخص ديگري نيز كه به دنبال تهيه بليت هواپيما بود گفت : امكان ندارد قصد سفر هوايي به يكي از شهرهاي كشور را داشته باشيد و بتوانيد به راحتي و بدون سفارش ، بليت تهيه كنيد.
وي افزود : هنگام مراجعه‌ به برخي آژانس‌هاي مسافرت هوايي، فقط يك جمله را مي‌شنويد ؛" بليت نداريم"
اما عجله نكنيد، بلافاصله خانم فروشنده به شما خواهد گفت ؛ شايد بتوانيم برايتان بليت چارتر تهيه كنيم و معمولا هم چنين خواهد شد.
به گفته سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري ، شركت هاي هواپيمايي مجازند 30 درصد ظرفيت صندلي هاي خود را به صورت چارتر بفروشند اما سامانه نظارتي براي اثبات تخطي از اين موضوع وجود ندارد.
اما رضا جعفرزاده مي افزايد : سازمان هواپيمايي كشوري بر عملكرد دفاتر فروش بليت هواپيما نظارت دارد و با هرگونه تخلف برخورد مي كند.
جلب مشتري بيشتر با هواپيماي چارتر ، بد نيست اما مشكل آنجاست كه هواپيماهاي چارتر به عنوان ابزاري در جهت سودجويي و ايجاد بازار سياه بليت استفاده شود و مسافران كه به هر دليل مجبور به سفر هوايي باشند، در قراردادي يكسويه به همه شرايط بليت هواپيماي اجاره‌اي تن دهند، چرا كه آنها در بسياري از موارد، قادر نيستند براي سفرهاي فوري خود، از قبل برنامه‌ريزي كنند.

ويژگي هاي هواپيماي چارتر
-------------------------------
بليت هواپيماي چارتر چند ويژگي دارد ؛ لغو و حذفي ندارد ، غيرقابل تغيير در زمان پرواز است ، در صورت انصراف هزينه بليت سوخت مي‌شود ، نرخ بزرگ سال و كوچك سال فرقي نمي كند و برخلاف معمول گران‌تر هم به فروش مي‌رسد.
تاخير هاي طولاني و پر كردن صندلي
----------------------------------------‌
تاخبر در پرواز ناشي از علل از جمله بدي وضع آب و هوا ، بازرسي فني ، گروه پروازي ، خدمات فرودگاهي و ... است كه براي هر يك دلايل توجيهي وجود دارد.
به گفته مسئولان سازمان هواپيمايي، ايمني و سلامت پرواز و حفظ جان مسافران مهمترين اولويت در برخاستن يك هواپيما از باند فرودگاه است كه ممكن است حصول اطمينان از آنها ، پرواز را با تاخير مواجه كند اما تاخير براي پر كردن صندلي چه توجيهي دارد ؟!
به گفته يكي از مسافران فرودگاه مهرآباد ، گاهي اوقات بليت يك پرواز براي چند ساعت مختلف فروخته مي شود.
وي افزود : بليت يك پرواز چارتري از يك شركت هواپيمايي تهيه كردم كه قرار بود از مشهد به مقصد تهران پرواز كنيم، اما اين پرواز مرتب به تاخير مي‌افتاد و مسئول كانتر فرودگاه، بليت‌هاي جديدي را با ساعت‌هاي متفاوت براي اين پرواز مي‌فروخت.
وي گفت : چگونه ممكن است براي يك شماره پرواز، بليت با ساعات متفاوت به فروش رسد، در نتيجه پرواز مذكور با 5 ساعت تاخير پرواز كرد، در حالي كه هنوز بسياري از صندلي‌هاي آن خالي بود.
يكي ديگر از مسافران همين پرواز با گلايه از بي مسووليتي شركت‌هاي هواپيمايي در قبال وقت مردم گفت : در همين پرواز از ساعت‌ 6 و 20 دقيقه بامداد تا 7 و 30 دقيقه فقط منتظر تحويل بار مسافران بوديم و هيچ مسئولي هم در فرودگاه ، پاسخگوي مسافران نبود.

مواظب باشيد جا نمانيد
--------------------------

يك خانم دانشجو با اشاره به اينكه در بسياري از اوقات شاهد زود بسته شدن كانتر صدور كارت پرواز هستيم، گفت : در حالي كه 45 دقيقه قبل از پرواز در فرودگاه بودم، اما كانتر را زود بسته بودند و من از پرواز جا ماندم و دوباره متحمل هزينه خريد بليت شدم و چون پرواز چارتر بود، درصدي از پول بليت را هم به من بازنگرداندند.
وي با اشاره به قراردادهاي يكسويه ميان خريداران و فروشندگان بليت مي‌گويد: در بليت‌هاي چارتر هيچ تعهدي در قبال تاخير هواپيماها و نوع خدمات به مسافران وجود ندارد و صداي اعتراضي هم به جايي نمي‌رسد.
براساس قانون تك‌فروشي بليت پروازهاي چارتري در آژانس‌هاي هواپيمايي، تخلفي آشكار است كه بايد تحت نظارت دقيق قرار گيرد، چون در فرايند تهيه بليت، اين مسافران هستند كه صدمه مي‌بينند.
سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري گفت : شركت‌هاي هواپيمايي مجازند تا 30 درصد بليت‌هاي خود را به صورت چارتري بفروشند و آنها به هيچ وجه حق ندارند بليت را گران‌تر به فروش برسانند و در صورت گزارش چنين تخلفي با آنها برخورد مي‌شود.
جعفرزاده در پاسخ به اين پرسش كه در حال حاضر تقاضا براي سفر بويژه مشهد بيشتر از عرضه است، درباره خالي بودن صندلي هواپيماهاي چارتر گفت : امكان دارد بليت به فروش رفته باشد اما مسافران مراجعه نكرده‌اند كه بايد دقيقا درباره هر پرواز بررسي شود.
هر چند به گفته مسئولان سازمان هواپيمايي هم اكنون نظارت جدي بر فعاليت شركت هاي هواپيمايي و دفاتر فروش بليت وجود دارد اما به نظر مي رسد تقويت بازوي نظارتي در اين بخش گام ديگري در جلب بيشتر رضايت مردم باشد.
گزارش : برمك بيات
 شنبه 22 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 535]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن