تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بركت در مال كسى است كه زكات بپردازد، به مؤمنان مدد و يارى رساند و به خويشاوندان كمك نما...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816887581




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از: احمد فراهاني تحولات مناطق قبايلي پاكستان: استمرار تنش‌ها و پيامدها


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: از: احمد فراهاني تحولات مناطق قبايلي پاكستان: استمرار تنش‌ها و پيامدها
رنگين دادفر اسپنتا وزير خارجه افغانستان چهارشنبه گذشته در شوراي امنيت سازمان ملل متحد تاكيد كرده بود وخامت اوضاع امنيتي در اين كشور، نوع تعامل دولت پاكستان با شبه نظاميان (طالبان محلي) در مناطق قبايلي است.

همايون حميدزاده سخنگوي حامد كرزي رييس جمهوري افغانستان نيز پنجشنبه گذشته در كابل گفت كه پاكستان بايد از عبور شبه نظاميان از مرز اين كشور به افغانستان جلوگيري كند چرا كه در غير اينصورت دولت افغانستان وارد عمل خواهد شد.

وي با اشاره به مواضع اخير كرزي درخصوص پاكستان تصريح كرد اظهارات كرزي اين حقيقت را روشن مي‌كند كه تروريسم در افغانستان ريشه‌هاي خارجي دارد و گروه‌هاي تروريستي از خاك پاكستان براي حمله عليه تاسيسات نظامي و غير نظامي افغانستان استفاده مي‌كنند.

اوج اين اتهام دوشنبه گذشته بود كه بعد از وقوع حمله انتحاري مقابل سفارت هند در كابل، مقام‌هاي افغاني سازمان اطلاعات پاكستان را با مداخله در اين حادثه متهم كردند.

- حمايت نظاميان آمريكايي از مواضع افغانها
همزمان با فشار مضاعف مقام‌هاي كابل به پاكستان، چهارشنبه گذشته ژنرال ديويد مك كرنان فرمانده ارشد ناتو در افغانستان اعلام كرد كه شليك راكت و خمپاره توسط شبه نظاميان در پاكستان به سوي پايگاه‌هاي مرزي افغان‌ها و آمريكايي‌ها طي يك ماه گذشته افزايش يافته است.

وي تصريح كرده بود كه شبه نظاميان پاكستاني نبايد به اين علت كه در خاك پاكستان هستند، احساس امنيت بيشتري كنند زيرا نيروهاي ناتو و آمريكا اقدامات آنها را بدون پاسخ نخواهند گذاشت.

همچنين ژنرال مايكل مولن رييس ستاد ارتش آمريكا كه طراحي‌هاي فعاليت نظاميان كشورش را در منطقه بر عهده دارد، پنجشنبه گذشته در جريان ديداري از افغانستان از افزايش فعاليت شبه نظاميان خارجي از جمله القاعده در مناطق قبيله‌اي پاكستان اظهار نگراني كرد.

وي علت اين مساله را ضعف دولت پاكستان دانست و افزود: دولت و ارتش پاكستان فشار كافي عليه طالبان محلي وارد نمي‌سازد و اكنون نسبت به سال گذشته شبه نظاميان به صورت آزادتري از پاكستان وارد افغانستان مي‌شوند.

- مناطق قبايلي و افزايش فشار آمريكا به پاكستان
بسياري از تحليلگران معتقدند كه تنش‌هاي لفظي طي يك ماه گذشته زمينه اقدام يكجانبه نظامي آمريكا در مناطق قبايلي پاكستان است كه از مدت ها قبل به بحث درباره آن پرداخته شده است.

اظهارات روز جمعه حميد گل ژنرال بازنشسته ارتش و رييس پيشين سازمان اطلاعات پاكستان درباره اقدام احتمالي نيروهاي ويژه آمريكا در مناطق قبايلي اين كشور در ‪ ۲۰‬ژوئيه اين فرضيه را ثابت مي‌كند كه آمريكايي‌ها طي دو ماه گذشته به صورت پراكنده راهبرد حضور مستقيم در مناطق قبايلي را طراحي كرده و به احتمال زياد براي كنترل اين مناطق وارد شمال غربي پاكستان خواهند شد، هرچند اين نيروها هم اكنون حضور دارند.

براساس گزارش منابع محلي - كه اظهارات گل را هم تاييد مي‌كند- يگانهايي از نيروهاي آمريكايي از افغانستان به طرف مرزهاي پاكستان حركت كرده و با ايجاد پايگاههايي در نقاط مرزي، سلاح‌هاي سنگين خود را در آنجا مستقر كرده اند.

البته محمود قريشي روز گذشته در سازمان ملل متحد در اين خصوص واكنش نشان داد و تصريح كرد كه ارتش پاكستان بطور مستقل عليه شبه نطاميان خارجي عمليات نطامي انجام خواهد داد و نيازي به دخالت و كمك كشورهاي خارجي وجود ندارد.

* ارزيابي
اظهارات مقام‌هاي افغاني و فرماندهان ارشد نظامي آمريكا درباره ضعف ارتش پاكستان در برخورد با شبه نظاميان خارجي بطور قطع با تغيير راهبرد پنتاگون در مناطق قبايلي مرتبط است.

سخنان حميد گل و گزارش‌هاي منتشر شده درباره تحرك جديد نيروهاي نظامي آمريكا در مناطق مرزي پاكستان مويد اين تغييرات است.

عمليات اخير ارتش پاكستان در مناطق قبايلي(فاتا) هرچند از منظر اسلام آباد نشان‌دهنده جديت در برخورد با شبه نظاميان بود اما به نظر مي‌رسد اين عمليات نتوانسته به مانند مقاطع زماني گذشته، آمريكايي‌ها را قانع كند.

در واقع اين عمليات با ترديدهايي از سوي مقام‌هاي افغاني و نيروهاي آمريكايي مواجه شده است.

به نظر مي‌رسد نيات ارتش پاكستان در انجام عمليات اخير در منطقه قبايلي خيبر تا حدودي با اهداف نظاميان آمريكايي مغاير باشد.

درحاليكه دولت پاكستان از سياست همزمان هويج و چماق را براي برخورد با نظاميان مستقر در فاتا بهره مي‌برد، آمريكا خواستار پاكسازي اين مناطق از شبه نظاميان خارجي و قطع معامله با آنها است.

به اعتقاد آمريكا انجام همزمان عمليات ارتش پاكستان و امضاي صلح با طالبان محلي نمي‌تواند با نيات خيرخواهانه و همگرايانه انجام شده باشد.

لذا بايد تاكيد كرد كه فشار مضاعف آمريكا به دولت و ارتش پاكستان در اين مقطع زماني، ممكن است به آنچه حميد گل گفته ارتباط داشته باشد.

در صورتي نظاميان آمريكايي براي كنترل معابر اصلي مناطق قبايلي از جمله خيبر عمليات مستقيم و يكجانبه نظامي انجام دهند - و البته نيروهاي ويژه آمريكا در اين مناطق بطور پنهان و آشكار حضور دارند - ممكن است فضاي داخلي پاكستان به سمت التهاب بيشتري سوق پيدا كند كه بطور قطع اين التهاب به صورت دومينو دامن دولت گيلاني، كرزي و نيروهاي آمريكايي را خواهد گرفت آساق**‪۲۳۵‬
 شنبه 22 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن