تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 26 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811374475




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به بهانه پخش از سينما يك/تعامل سينما و نمايش در بوفالو آمريكايي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: به بهانه پخش از سينما يك/تعامل سينما و نمايش در "بوفالو آمريكايي"
فيلم "بوفالو آمريكايي" ساخته مايكل كورنت با وجود وامداري به يك اثر نمايشي در جذابيت‌هاي اوليه باقي نمانده و توانسته وجوه نمايشي و سينمايي كار را ارتقا دهد.

به گزارش خبرنگار مهر،‌ كورنت در فيلم "بوفالو آمريكايي" تلاش كرده تصويري سينمايي از اين نمايشنامه معروف ارائه دهد و محصول نهايي هر چند وامدار صحنه‌هاي داخلي و ديالوگ‌هاي پر حجم است ولي كارگرداني وي به تصويري شدن نمايشنامه كمك بسيار كرده است.

نمايشنامه "بوفالو آمريكايي" سالها بر روي صحنه اجرا شده و پس از چند سال مداوم نقش‌آفريني رابرت دووال در نقش اصلي، آل پاچينو ايفاي اين نقش را بر صحنه تئاتر بر عهده گرفته است. نقشي خاص كه در فيلم كورنت، داستين هافمن ايفاگر آن است و توانسته كاراكتر يك قمارباز ته خطي را از فيلتر خاص خود عبور داده و جذاب كند.

ماجراي محوري فيلم در يك مغازه عتيقه‌فروشي مي‌گذرد كه داني دوبرو صاحب مغازه متوجه مي‌شود يك سكه قديمي با طرح بوفالو را به اشتباه ارزان فروخته و درصدد باز پس گرفتن آن بر مي‌آيد. راهي كه وي براي پس گرفتن سكه انتخاب مي‌كند (دزدي)، هر چند بدون امتحان كردن راه‌هاي ديگر، معقول به نظر نمي‌آيد ولي بيش از هر چيز نتيجه روابطي است كه در مناسبات اين چنيني برقرار است.

بعلاوه كاراكتر اصلي كه نقش او را هافمن بازي مي‌كند در چگونگي طراحي و چينش اين نقشه به گونه‌اي تأثيرگذار عمل مي‌كند. كاراكتر مردي هميشه بازنده كه اين ويژگي در او به نوعي برجسته شده و روحيات و افكار سخيف و رندانه را پايه‌ريزي كرده است.

فيلم با سكانسي آغاز مي‌شود كه معرفي اين كاراكتر است و بخشي عمده به حرف زدن او اختصاص پيدا كرده كه به خاطر يك رفتار كوچك از زمين و زمان شاكي است و از همه كينه به دل دارد. اين روند وقتي تأثير ويژه خود را مي‌گذارد كه تنها رفيق او كه همان صاحب عتيقه‌فروشي است فقط در سكوت حرف‌هايش را مي‌شنود و در واقع به اين وجه دامن مي‌زند كه حرافي و غر زدن‌هاي او به رفتاري تكراري بدل شده كه واكنش برانگيز نيست.

تضاد اين دو كاراكتر كه بخشي عمده به تنهايي آنها اختصاص پيدا كرده به نوعي يك ريتم خاص به كار مي‌دهد كه در عين حال جذابيت هم دارد. خونسردي و انفعال يكي در مقابل رفتار عصبي ديگري يك عادت خاص با پتانسيل طنز قابل انتظار براي مخاطب ايجاد مي‌كند كه وقتي اين انتظار جوابي معكوس مي‌گيرد نيز همچنان جذاب است.

مانند جايي كه مرد بازنده تلاش مي‌كند نظر دوستش را نسبت به شاگرد سياهپوست مغازه عوض كند تا خودش مأمور پس گرفتن سكه قديمي و طبعاً شريك شدن در اين معامله شود. در اين موقعيت مغازه‌دار كه تا به حال خونسرد بوده واكنشي تند نشان داده و به بدگويي‌هاي او پايان مي‌دهد.

بعلاوه فيلم تلاش كرده به روابط جاري بين اين طبقه و رفتار و كنش و واكنش‌هايي كه ناشي از موقعيت متزلزل آنهاست،‌‌ به گونه‌اي برجسته‌تر بپردازد. موقعيتي فردي كه به بهاي حذف يك پسربچه حاضر است بازنده نباشد و با چنگ و دندان معامله را مال خود كند.

همانطور كه اشاره شد با توجه به پتانسيلي كه به روابط دو كاراكتر اصلي در سكانس‌هاي داخلي اختصاص يافته و اهميت ديالوگ‌هاي رد و بدل شده بين آنها، فيلم آشكارا به نمايشنامه اصلي پهلو مي‌زند كه اثري براي اجراي صحنه‌اي است. ولي كورنت براي سينمايي و تصويري كردن آن مولفه‌هايي را وارد كرده كه توانسته جواب بدهد.

مانند مانور دادن در كوچه‌اي كه چند مكان كليدي و مهم فيلم از رستوران تا عتيقه‌فروشي و حتي خانه خريدار سكه در آن قرار دارد. حركت در مقابل مغازه،‌ پياده‌روهاي مرتبط،‌ عرض و طول خيابان و حتي دو طبقه اختصاص يافته به مغازه عتيقه‌فروشي،‌ عنصر حركت را به عنوان قطبي تعيين‌كننده وارد سكانس‌هاي پر ديالوگ و شخصيت پردازانه فيلم كرده است.

"بوفالو آمريكايي" بيشتر از اين وجه مي‌تواند تماشاي نسخه سينمايي يك اثر نمايشي را همچنان دلپذير نگاه دارد كه در جذابيت‌هاي اثر اوليه باقي نمانده و كارگرداني، دكوپاژ و به نوعي طراحي‌هاي خاص فيلمساز وجوه نمايشي و سينمايي كار را ارتقاء داده است. فيلمي كه نقش‌آفريني خاص از داستين هافمن را در سينما ثبت كرده است.

فيلم "بوفالو آمريكايي" ساخته مايكل كورنت پنجشنبه 20 تير در قالب سينما يك از شبكه اول پخش شد. اين فيلم محصول سال 1996 آمريكا و انگلستان است. ديويد ممت فيلمنامه اين اثر را بر مبناي نمايشنامه خودش نوشته و داستين هافمن، شان نلسن و دنيس فرانتس در آن بازي كردند.

داستان "بوفالو آمريكايي" درباره صاحب يك مغازه عتيقه‌فروشي است كه متوجه مي‌شود اخيراً يك سكه‌ قديمي با طرح بوفالو را به اشتباه ارزان فروخته است. او به فكرش مي‌رسد به كمك نوجواني كه در مغازه‌ كار مي‌كند، سكه را بدزدند...
 جمعه 21 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 200]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن