تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 دی 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1847220082




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ارادتمند تو‌ام موزون!


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: جام جم آنلاين: يكي از ويژگي‌هاي مهم شعر امروز ايران كه به اعتقاد من در يك دوره نسبتا طولاني رخ داده و آرام آرام از ويژگي هم تبديل به آسيب مي‌شود، حذف موسيقي است.اين حذف موسيقي كه هم در موسيقي خارجي (عروض و قافيه) و هم در موسيقي دروني (كلمات) قابل طرح و بررسي است، حتي دامنه‌اش در دهه اخير به شعر سنتي و خاصه غزل فارسي نيز كشيده شد. اما اين مقدمه را از آن رو نوشتم كه هفته گذشته مجموعه‌اي از شعرهاي مرضيه كرمانيان، شاعر جوان اهل يزد در قالب كتاب «ترجمه‌هاي خميده» توسط ايشان به روزنامه جام‌جم و صفحه شعرجوان ارسال شد. مرضيه كرمانيان از جمله شاعران جوان شهرستاني است كه كمتر شعر و آثارش در رسانه‌ها، مطبوعات و كنگره‌هاي ادبي مطرح شده است، حتي تا پيش از آن‌كه كتابش را به روزنامه جام‌جم ارسال كند، بنده پيش ذهنيت و شناختي از شعرهاي او نداشتم. با مرور مجموعه ترانه‌هاي خميده، مهم‌ترين نكته‌اي كه به ذهن مخاطب مي‌رسد، حضور پررنگ موسيقي در شعرهاي اين مجموعه است؛ آن هم در شعرهايي كه اكثر آن در قالب سپيد است. 6 شعر ابتدايي كه در كتاب درج شده، در قالب كلاسيك است با وزن دوري و مطول كه خود اين وزن باز هم به موسيقي شعر كمك فراواني مي‌كند اگرچه به لحاظ زباني و فرمي ‌چندان كارهاي قوي‌اي نيستند و شايد بهتر بود كرمانيان به نفع شعرهاي نو و انسجام بخشيدن به نخستين مجموعه‌اش از خير چاپ كردن چند غزل متوسط مي‌گذشت. اين سوترين منم غمناك سرما زده در جاده‌اي كه انتهاي زمين است در آستانه مه و كولاك من خسته‌ام مثل ترانه‌هاي خميده آهنگ‌هاي ساكت و خيسي كه مانده‌اند چون ماهيان بركه بي آب مرده ولي نمناك در خاطرات روشن تو من تارم اما در تيرگي آهنگ‌هاي تازه فراوان دارم در تار من طنين گريه ديوار است افسانه‌هاي سبز سپيدار است... اين شعر كه نام كتاب نيز از آن گرفته شده است، تقريبا يك نماد يا نمونه كوچكي از كل مجموعه است و همه دغدغه‌هاي شعري كرمانيان را مي‌توان در آن ديد. از زبان كه در عين سادگي و امروزي بودن فخامت و درشت‌گويي‌هاي خاص خودش را دارد و همچنين پر رنگ بودن موسيقي كه تنها به قافيه‌هاي دروني مانند غمناك، كولاك، نمناك، ديوار، سپيدار و تار (ساز) محدود نمي‌شود، بلكه با فاصله‌گذاري در قافيه‌ها (درست شبيه كاري كه قيصر امين پور انجام مي‌داد) موسيقي روان و طبيعي در شعر ايجاد كرده است. ضمن اين كه شعر تا حدودي از نظر عروضي نيز ايجاد موسيقي مي‌كند. به عنوان مثال «مستفعلن» در ابتداي تمام سطرها و ادامه مصراع باعث مي‌شود تا شعر از نظر بيروني هم موسيقي داشته باشد. ضمن اين كه او در كنار موسيقي، از كاركرد دوگانه كلمات يا به قول قدما جناس نيز بهره مي‌برد كافي است تا به تكرار كلمه «تار» در همين مثال بالا دقت كنيد. همان طور كه گفته شد، نخستين اولويت و برجستگي شعرهاي كرمانيان موسيقي است و خودش نيز در يكي از شعرهايش بر اين موضوع تاكيد خاصي دارد: ارادتمند توام موزون! و موج كه بردارد موهايت در باريكه‌اي از رقص باد هوس مي‌كنم تا جلگه‌ها همه را بر دلتاي گلويت بپاشم هوس مي‌كنم در جريان روشن آوازت پارو بزنم بروم تا ساحل ... اما بگويم: تنها ارادتمند توام موزون! در شعرهاي كرمانيان تقريبا همه چيز به نفع موسيقي خلاصه مي‌شود، به عبارتي حتي دست بردن در نحو و منطق طبيعي زبان نيز بيشتر از سوي كرمانيان به دليل موسيقي است تا هنجارشكني و آشنايي‌زدايي و ... به عنوان مثال در همين نمونه بالا شاعر مي‌توانست بگويد: اگر گمنامي‌ مرضيه كرمانيان و پايتختنشين نبودن او اجازه دهد، قطعا آثارش توانمندي مطرح شدن در ‌بسياري‌ از‌ جوايز ‌جدي شعر جوان را دارد تا همه جلگه‌ها را اما مي‌گويد: تا جلگه‌ها همه را اين تغيير در نحو طبيعي زبان نه به دليل تاكيد روي جلگه است و نه برجسته كردن «همه» تنها و تنها به دليل نوع موسيقي است كه شاعر براي ايجاد آن در طول ساختار شعر تعمد خاص دارد. اما نكته ديگر در شعرهاي كرمانيان، تركيب و دايره گسترده واژگاني اوست كه در اين زمينه هم شعر او را از ديگر شاعران جوان تا حدود زيادي متمايز مي‌كند. شعر كرمانيان در چند واژه معمولي و دم دستي كه در بسياري از شعرهاي امروز فراوان استفاده مي‌شود، محدود نمي‌ماند و حتي برخي از همين كلمات معمول را سعي مي‌كند با ريشه‌هاي كهنش درآميزد مانند كلمه سوك به جاي سوگ: بعد از اين نه به سوكي بر آب‌هاي خشكيده خواهم گريست يا چون خزه‌اي منزوي ريسه ريسيده بر تلماسه‌اي گم بام كه در نمونه بالا موسيقي و چينش و انتخاب واژگان تركيب جالبي را ايجاد كرده است: به صدايت ايمان مي‌آورم وقتي به شكل زمستان است با شاخه‌هاي لخت درختان سيب و دسته منظم زاغان در باغ‌هاي موسم بي گنجشك به صدايت ايمان مي‌آورم مي‌ايستم و در بحبوحه صدايت حرير برف كرخت و سر مست لميده است مي‌نشيني با مخملي لبالب از بوسه‌اي سپيد خاموش و مرتعش بر موهايم و ابروهايم و بازوهايم آن‌گاه با دهاني به وسعت باد لبخند مي‌زني و در گوشم نجوا مي‌كني: آه . . . آدم برفي! در پايان بايد گفت مجموعه ترانه‌هاي خميده و شعر مرضيه كرمانيان قطعا بايد با نگاه دقيق و تامل بيشتر خوانده شود و اگر گمنامي‌شاعر و پايتخت نشين نبودن او اجازه دهد، قطعا اين كتاب توانمندي مطرح شدن در بسياري از جوايز جدي ادبيات بويژه جوايز حوزه شعر جوان يا گام اول و ... را دارد؛ البته اگر انتظارمان از شعر را در حد ادا و بازي‌هاي زباني و فرماليستي تنزل ندهيم؛ چرا كه شعر كرمانيان شعر ادا در آوردن و فرم گرا بودن نيست. كرمانيان همان طور كه گفته شد با زباني ساده اما سالم و با به خدمت گرفتن كلمات نه چندان آشنا و از همه مهم‌تر با محور قرار دادن موسيقي به عنوان ركن اصلي شعر سعي در ايجاد فضايي متمايز از آنچه اين روزها مي‌خوانيم و مي‌شنويم، دارد.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 246]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن