محبوبترینها
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826061859
گزيده سرمقاله روزنامههاي صبح امروز
واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: گزيده سرمقاله روزنامههاي صبح امروز جام جم «منشور حوزويان» عنوان سرمقاله روزنامه جام جم به قلم مهندس عزتالله ضرغامي است كه در َآن ميخوانيد: سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع پرشور طلاب، فضلا و استادان برجسته حوزه علميه قم را ميتوان فصلجديدي در تحکيم و تشييد پايه هاي حکومت ديني دردنياي معاصر تلقي کرد. همچنين ميتوان اين سخنان را در قالب نقشه راه جديد حرکت تحولي در حوزههاي علميه و به تبع آن در نظام اسلامي به شمار آورد.از نگرانيهايي که همواره خاطر صاحبان و متوليان يک انقلاب را ميآزارد، موضوع حفظ خلوص و ناب ماندن انقلاب در طول زمان و در مسير دستيابي به اهداف آن است. اين نگراني و دغدغه در خصوص انقلاب اسلامي که خود را متعهد به حرکت در چارچوب اهداف و ارزشهاي وحياني ديانت خاتم ميداند، البته عظيمتر و خطيرتر است. چنان که استاد شهيد علامه مطهري در کتاب «آينده انقلاب اسلامي» از مهمترين آفات پيش روي انقلاب اسلامي را همين خطر از دست دادن خلوص و ناب نماندن نهضت در مسير زمان دانسته است. از جمله مهمترين مظاهر اين ناخالصي در حرکت روبهجلوي انقلاب اسلامي، خطر مهم عرفي شدن و بروز پديده سکولاريسم در متن جامعه و نظام اسلامي است. راقم اين سطور بر اين باور است که مهمترين پيام رهبر فرزانه، انديشمند و دورانديش انقلاب در اين ديدار، جلوگيري از نفوذ نرم و نامحسوس تفکرات عرفي و سکولار در متن حرکت نظام اسلامي و جامعه مديريتي آن است. نقد معظمله به علوم انساني مبتني بر تفکر و جهانبيني مادي غرب بر همين مبنا قابل تفسير است. گشودن باب گفت وگو از سوي عاليترين مقام نظام اسلامي با حوزههاي علميه و زدودن هرگونه جدايي و فاصله تضاد آلود ميان نظام اسلامي و حوزههاي علميه در عين تاکيد بر حفظ استقلال عزتمند حوزهها و اعلام استظهار نظام به تلاشهاي اجتهادي و تحولآفرين در عرصه توليد نظريات اسلامي در عرصه سياست، اقتصاد و تعليم و تربيت و ديگر بخشهاي مورد نياز جامعه، به طور خلاصه و در يک کلام به معناي بيمه کردن حرکت اين نظام در مسير ارزشهاي ناب اسلامي و حفظ خلوص آن است. غيرت ديني مثال زدني معظمله در جايجاي اين کلام خود را نشان ميدهد و به همه آحاد جامعه بخصوص نخبگان و مديران و دستاندرکاران نظام ميفهماند که هدف اصلي اين حرکت عظيم را که براساس دستورات و آموزههاي دين مبين است، نبايد لحظهاي از خاطر دور داشت و ايشان با طرح مسئوليتهاي حوزههاي علميه در قبال ارائه چنين پشتيباني و حمايتي از نظام، مسير حرکت تحولي و راهبردي حوزهها را ترسيم نمودند.حفظ و دميدن روحيه انقلابي و ارزشهاي انقلاب در متن حوزه و تقويت تعهد حوزويان با حضور غيورانه در دفاع از نظام اسلامي از ديگر فرازهاي مهم سخنان معظمله در اين ديدار بود. آنگاه كه بدرستي صلا در دادند كه در هنگامه پرحادثه دنياي امروز و رويارويي سهمگين ميان دنياي استكبار و مادي با جهان اسلام، حاشيهنشيني و تنزهطلبي جايي ندارد. حوزه همچون گذشته بايد به وظايف خطير خود در قبال پشتيباني از نظام اسلامي و حفظ دستاوردهاي آن اهتمام ورزد؛ چرا كه حركت در حاشيه موجب آسيب دين ميشود و در نهايت حاشيهنشين شدن حوزه علميه قم به حذف آن ميانجامد. كيهان «رستاخيز قم»عنوان يادداشت روز روزنامه كيهان به قلم سعدالله زارعي است كه در آن ميخوانيد: «احترام به مجامع و نهادهاي بي تفاوت و تنزه طلب كه دامن از مسايل چالشي برمي چينند يك احترام صوري است، يك احترام در معنا و در عمق خود بي احترامي است، مثل احترام به اشيا است كه احترام حقيقي محسوب نمي شود... گاهي اين احترام اهانت آميز هم هست همراه با تحقير باطني آن كسي است كه تظاهر به احترام مي كند. آن موجودي كه زنده است، فعال است، منشأ اثر است، احترام برمي انگيزد هم در دل دوستان خود و هم حتي در دل دشمنان خود.» اين بخشي از سخنان حكمت آميز رهبر معظم انقلاب اسلامي است كه اخيراً در جمع پرشور و بي نظير طلاب و اساتيد حوزه علميه قم بيان فرمودند و دقيق ترين تفسيري است كه تفاوت احترام و علاقه باطني مردم به نظام اسلامي و چهره هاي شاخص آن و احترام توام با تحقير كانون هاي خاص به بعضي از افراد مخالف نظام و يا ساكت در برابر مصالح نظام را تبيين مي كند. اما در خصوص استقبال عظيم و بي سابقه مردم قم و شور و هيجاني كه در استقبال انبوه طلاب و اساتيد مدارس علميه قم از حضرت آيت الله العظمي خامنه اي مشاهده شد و نكات كليدي كه ايشان مطرح فرمودند، نكات فراواني وجود دارد كه اين قلم از باب آيه شريفه «و اما بنعمته ربك فحدث» به بعضي از آنان اشاره مي نمايد. 1- استقبال عظيم مردم و روحانيت از رهبر معظم انقلاب اسلامي در شرايطي صورت گرفت كه طي سالهاي گذشته و بخصوص از آغاز فتنه پس از انتخابات رياست جمهوري به دهها زبان وانمود شده بود كه قم و روحانيت از روند اداره كشور و برخورد با فتنه گران- به دليل اينكه چند چهره شاخص و داخلي فتنه در سلك روحانيت بودند- دلزده شده و موضعي اپوزيسيوني پيدا كرده اند. اين محافل فتنه گر آرزوهاي شيطاني خود را به صورت خبر ترويج مي دادند كه استقبال از رهبر معظم انقلاب پررنگ نخواهد بود. اما، اجتماع عظيم قمي ها در ورودي شهر و تلاش وسيع آنان براي مشاهده رهبر معظم انقلاب تا بدانجا رفت كه عليرغم آنكه موكب ولايت در ساعات اوليه صبح، به ورودي قم رسيده بود، مجال سخنراني حضرت آقا به علت حضور متراكم و بي نظير استقبال كنندگان با تاخير روبرو شده و بسيار كوتاه شود. در واقع اين استقبال همراه با اشك و هيجان- كه مورد رشك كساني واقع شد كه تا چند روز قبل از سفربر شركت اندك مردم در استقبال تاكيد مي كردند- به خوبي نشان داد كه مردم عميقا حضرت آيت الله العظمي خامنه اي را نايب بلافصل حضرت بقيه الله الاعظم (عجل الله تعالي فرجه الشريف)و اين نظام اسلامي را «مقدمه لازم» تشكيل حكومت آن «مولاي غايب از نظر» مي دانند. چه تفسيري مي توان براي چنين دويدن پشت سر موكب رهبري و سيلان اشك از ديدگان مستقبلين ارائه كرد جز اينكه آن را در مدار شناخته شده عشق عميق شيعيان به ولايت امر به نظاره و قضاوت بنشينيم. 2- با اندكي غور در سخنان كساني مثل مرحوم آيت الله بهاءالديني، مرحوم آيت الله بهجت، حضرت امام خميني(ره) و اكثر مراجع بزرگوار فعلي درمي يابيم كه رهبري حضرت آيت الله خامنه اي يك موضوع عادي نيست كه مهر و عشق به آن عادي باشد. امروز بدون ترديد پس از وجود مقدس حضرت ولي عصر-ع- بزرگترين نعمت الهي بر بندگانش وجود مقدس حضرت آيت الله خامنه اي است. اين يك ارتباط الهي است كه خلل و سردي نمي پذيرد و خود بزرگترين علامت محفوظ ماندن اين انقلاب از انواع توطئه هاي عظيم است. از مسير خلوص ويژه- و نه معمولي كه هر عالمي مي تواند به آن دست يابد- فراهم آمده است. اين نشان مي دهد كه حقيقتا اين وجود شريف مظهر كامل حب في الله و بغض في الله است و اين يك مقام عادي نيست. حضرت آيت الله مصباح يزدي- كه خود يك استوانه تقوا و فقاهت است- مي فرمايد «من با وجود دقت هنوز درنيافته ام كه در آن 51-01 دقيقه پس از نماز مغرب كه وجود حضرت آيت الله خامنه اي غرق سكوت و تفكر مي شود، چه اتفاقي مي افتد همين قدر مي دانم كه اين موقعيتي است كه براي ديگران پيش نمي آيد.» حالا چنين وجود مقدسي را چگونه بايد شكر كرد؟ آيا مي توان به اندكي از «حق شكر» راه يافت؟ آيا دويدن پشت سر موكب او و نثار اشك و... تنها اندكي از آداب شكر نيست كه بعضي حسودان بر آن خرده گرفته اند و البته اين سرزمين چنين سر از پا ناشناختن و اشك تمنا ريختن را در خاطره ورود موكب حضرت علي بن موسي الرضا-عليه السلام- به اهواز و شيراز و ابركوه و نيشابور و نيز در ورود حضرت فاطمه معصومه- سلام الله عليها- به ساوه و قم در خاطره دارد. 3- در اين سفر، قم و بخصوص حوزه پرعظمت علميه جايگاه خود را در اسلام و نظام اسلامي به رخ كشيد و مسلما صحنه هاي خلق شده در اين سفر، سالها مورد تحليل جدي محافل سياسي، اطلاعاتي و فرهنگي غرب و شرق قرار خواهد گرفت. حضرت آيت الله خامنه اي تعابيري درباره قم داشتند كه براي درك موقعيت آن، شايسته تامل است؛ «شهر قم، مركز معرفتي دنياي اسلام»، «اولين حوزه اساسي مهم شيعه در اين شهر است»، «حوزه علميه قم مادر اين نظام است»، «قم پايگاه برترين معارف اسلامي و الهي»، «اين شهر پايگاه بصيرت است»، «مذهبي ترين شهر كشور»، «خاستگاه بزرگترين انقلاب دوران معاصر» و «قم شهر اسلام و شهر انقلاب است». اگر نگاهي به تحركاتي كه در سطح جهان براي به انحراف كشاندن اذهان مسلمانان و جا زدن نسخه هاي تقلبي در قطر، قاهره، مدينه، پيشاور و... به عنوان نسخه اصلي اسلام نظري بياندازيم درمي يابيم كه خارج كردن قم از كانون اسلام گرايي مهمترين دستور كار محافل نظريه پردازي و برنامه ريزي دشمن بوده است. بعضي از گزارشات بيانگر آن است كه در مقاطعي- پس از انقلاب- حدود 130سازمان اطلاعاتي متعلق به غرب و بعضي كشورهاي منطقه در قم مشغول فعاليت بوده اند دستور كار همه آنان اين بوده كه راز مركزيت قم در تفكر اسلامي را دريابند و براي برهم زدن آن وارد عمل شوند. مردم سالاري «بي خبري مردم در عصر اطلا عات نتيجه معکوس خواهد داد»عنوان سرمقاله روزنامه مردم سالاري به قلم ميرزا بابا مطهري نژاد است كه در آن ميخوانيد: موضوع رسيدن به جامعه توسعه يافته و حذف برنامه اي و هدفمند يارانه ها را همه قبول دارند و از برنامه اول دغدغه آن در بين مديران و سياستگذاران کشور مطرح بوده و هست و هيچ مخالفت عقلاني با آن نيست، بحث روي روش رسيدن به اين مقصود متعالي است و بر همين اساس هدفمند کردن يارانه ها به عنوان مهمترين مولفه از فرايند توسعه و پيشرفت کشور از ابتداي سال 89 و قدري قبل تر از مباحث مربوط به قانون هدفمندکردن يارانه ها با فضاي خبري و سياسي و اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي جامعه همراه است و قرار بود از اول سال اجرا شود. گفتند مجلس نمي داند دولت مي خواهد چه بکند، نگران است به نيمه دوم سال محول شد و نيمه دوم آمد و از اجراي اين قانون خبري نشد و دراول مهر ماه با اعلام 60 ليتر بنزين سهميه اي همه فهميدند در مهر اتفا قي نخواهد افتاد، منتظر آبان و آغازي بر نوسان بازار طلاو ارز و آهن و فولاد و مسکن و...ولي خبري نشد و باز با اعلام 60 ليتر بنزين سهميه آبان ، اين پيام آمد که در آبان هم گويا اتفاقي قرار نيست بيفتد تا اين که هفته گذشته بعد از مدت ها انتظار واريز يارانه هاي مربوط به هدفمند کردن يارانه ها به حساب مردم از خراسان شروع شد و در چند استان ديگر کشور هم انجام شد و ادامه دارد، از مسئول مربوط به واريز يارانه ها در رسانه ملي سئوال شد، حدود 81000 تومان واريزي غيرقابل برداشت اين طرح چه تحليلي دارد؟ ايشان فرمايش کردند که اين علي الحساب است شايد براي يک ماه و شايد براي دو ماه و شايد براي 5 ماه، محاسبه گران و رياضيات سياسي وارد مساله تحليل و تفسير و تدقيق و محاسبه شد و مبلغ تخصيص داده شده مجلس به اين امر را بر آمار و ارقام جمعيت رقم زد و اعلام داشت ايها الناس بدانيد يارانه براي هر نفر در ماه 16 تا 17 هزار تومان بيشتر نخواهد شد و مبلغ واريزي براي 5 ماه است، دولتيان را اين محاسبه خوش نيامد خلاصه تا اين لحظه نه مجلس و نه مردم و نه ظاهرا آنها که قرار است سکاندار اين کشتي در دولت باشند نمي خواهند بگويند که قرار است چه اتفاقي بيفتد. برخي قيمت ها مثل آب و برق و... افزوده شده است مي گويند اين افزايش ربطي به اين قانون ندارد، در قبض هاي آب و برق و گاز و... از دوسال پيش مي نويسند که مصرف شما فلان قدر است و شما فلان مبلغ را بدهيد بقيه آن يارانه است که قرار است بر داشته شود ، مردم يارانه تخصيصي را با آن ارقام مي سنجند و نگران مي شوند. مسوولين موضوع را منکر شده و وزير نيرو اعلام مي کند قيمت بعد از هدفمندشدن ارتباطي با اين ارقام ندارد و همه را رد مي کند. به راستي اطلاعات صحيح چيست؟ چرا گفته نمي شود؟ کما اينکه معاون وزير اقتصاد مي گويد زمان دقيق اجراي هدفمندسازي مشخص نيست! عصر حاضر يعني نخستين قرن هزاره سوم را عصر اطلاعات ناميده اند و در عصر اطلاعات مي گويند هر کس زودتر و سريع تر و گسترده تر اطلاعات خود و کسب کار و مسووليت و ماموريت خود را بدهد برنده است، در غير اين صورت به سوالات و ابهامات، ديگران جواب خواهند داد و ذهنيت ها را تجميع خواهند نمود و در آنصورت هم بايد ذهنيت ها و دانسته هاي قبلي را از اذهان بزدائيد و هم بايد اطلاعات صحيح خود را بدهيد، يعني چند برابر هزينه وتلاش را بر خود و جامعه تحميل خواهيد کرد. از سويي ديگر در عصر اطلاعات و فناوري هاي نوين ارتباطي بشر دارد به جامعه اطلاعاتي و از آنجا به جامعه دانايي و دانش سفر مي کند و آن هم با سرعت، اگر موج اول يعني کشاورزي از 800 قبل از ميلاد تا قرن 17 يعني حدود 2500 سال مهمان بشر بود، موج دوم يا موج صنعت تنها سه قرن دوام آورد و بشر وارد موج سوم شد. موج سوم با تحولات سرسام آور به پيش مي رود و طبق پيش بيني تافلر 2010 يعني چند ماه ديگر به پايان مي رسد و موج ديگري که تافلر نمي دانست چيست ولي امروز از آن به جامعه اطلاعاتي و جامعه دانايي محور تعبير مي کنند در پيش روي است. براي ورود به اين جامعه نظريه پردازان ويژگي ها و مولفه هايي در نظر گرفته اند از جمله مهمترين آنها اين است. براي ورود به جامعه اطلاعاتي که مرحله گذر به جامعه دانايي محور است در بعد اجتماعي دسترسي به اطلاعات و در بعد اقتصادي وجود تکنولوژي نوين ارتباطي ياICT و اطلاعات به عنوان کالاي در دسترس و قابل مبادله پيش شرط توسعه دراز مدت است. دسترسي به اطلاعات يعني همه اطلاعات مربوط به زندگي مردم در دسترسشان باشد و با بستر ارتباطي توانمند از هر نقطه جهان بتوانند آنرا دريافت و در اطلاعات مربوط به خود دخل و تصرف کنند، حال اگر بگوييم در زمينه توسعه فناوري هاي نوين به هر علت نتوانسته ايم به شرايط مطلوب برسيم، در بعد اجتماعي يعني دسترسي به اطلاعات مربوط به زندگي روزمره که از ضروريات است براي برنامه ريزي تا اين حد بايد محروم باشيم؟ نمي دانيم يارانه چقدر داده خواهد شد، نمي دانيم قيمت ها بعد از حذف يارانه چه خواهدشد، نمي دانيم قانون از کي اجرا خواهد شد، نمي دانيم، نمي دانيم و نمي دانيم ! اين نمي دانيم ها تحقير است، ضد توسعه است، برنامه ريزي را مشکل مي کند، پيش آمد هاي اضطراري غير قابل تصور را افزايش خواهد داد،ناهنجاري هاي اجتماعي را گسترش خواهد داد و... اگر مولفه هاي 18 گانه تافلر در کتاب موج سوم را قبول نداريد، به نظريه مک لاپ نظر افکنيد که مک لاپ مي گويد در جامعه اطلاعاتي دانش توليد و توزيع مي شود و دانش يعني مخلوط سيال اطلاعات و تجربه، دانش يعني گرفتن اطلاعات و کار بردي کردن آن و جامعه دانش محور يعني جامعه اي که جريان آزاد اطلاعات امکان برنامه ريزي دراز مدت را به همگان مي دهد. رسالت «نگاه جهاني به حوزه» عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم محمدكاظم انبارلويي است كه در آن ميخوانيد: رهبر معظم انقلاب اسلامي پنجشنبه گذشته در اجتماع عظيم دهها هزار نفري از اساتيد، فضلا و طلاب حوزه علميه قم مسئله "نگاه جهاني به حوزه" و "نگاه حوزه به مسائل جهاني" را مورد توجه و تاكيد قرار دادند. جهان، امروز دهه چهارم انقلاب اسلامي را به نظاره نشسته است. انقلاب اسلامي طي نيم قرن اخير و از اولين روزهايي كه جرقههاي آن زده شد مورد توجه مردم جهان، فيلسوفان، علما، دانشمندان و نيز مردم جهان بوده است. گفتمان انقلاب اسلامي موقعي پديد آمد كه دو گفتمان سرمايهداري و سوسياليستي در قالب دو ايدئولوژي ليبرال دموكراسي و سوسيال دموكراسي خودنمايي ميكرد. اين دو تفكر هيچ رقيب و حريف تازهاي را در ميدان به رسميت نميشناختند و آن را تاب نميآوردند. آنها در برخورد با اسلام چونان دو لبه قيچي عمل ميكردند. انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني (ره) زنگ پديداري نوعي عقلانيت مبتني بر "وحي" را به صدا در آورد و عقلانيت غربي مبتني بر "اومانيسم" را به چالش كشيد. از همان ابتدا جهان در نگاه به انقلاب ما به دنبال مقوله كارآمدي و عقلانيت اسلامي بود و به آن به ديده ترديد نگاه ميكرد. اما حيات شكوهمند سه دهه انقلاب اسلامي در جمهوري اسلامي ترديدها را برطرف كرد. جهان امروز خود را در برابر يك نظام با نشاط، پويا و سرزنده ميبيند. آنچه امروز قم به عنوان ام القراي فكري جهان اسلام در استقبال از مقام معظم رهبري - چه در سطح استقبال مردم عادي و چه در سطح استقبال مراجع، علما، اساتيد، فضلا و طلاب - از خود نشان ميدهد بازخواني و باز توليد يك نشاط ديني، علمي و ملي است. انقلاب اسلامي از ابتدا عقلانيت غربي را مهمترين چالش خود ميدانست و در ساحات سياست، فرهنگ، اقتصاد و ... خط تمايز خود را نشان ميداد. قم شهري است كه زير سقف آن حداقل بيست هزار طلبه از سر تا سر جهان و دهها هزار طلبه از سراسر كشور در صدها مركز علمي و تحقيقاتي مشغول تحصيل علم و اين چالش تاريخي هستند. امروز علما و دانشمندان اسلامي در قم به رصد مسائل و نيازهاي فكري و معرفتي جهان نشستهاند. كار آنها نه تنها پاسخ به شبهات بلكه نظريه پردازي جديد در ساحات گوناگون علوم انساني است. امروز فلسفه سياسي اسلام، فلسفه سياسي غرب را در حكمراني خوب به چالش كشيده است. اين چالش از اواخر دهه چهل به هنگامي كه امام خميني (ره) بحث "ولايت فقيه" را مطرح و واژه "امت و امامت" را جايگزين مفهوم "دولت- ملت" نمود آغاز شد. امروز بزرگترين جاذبه انقلاب ما در حوزه سياسي همين نظر به ولايت فقيه است. اتقان و استحكام نظريه ولايت فقيه و ابتناي وحياني آن، مشروعيت حكومتهاي امروز جهان را زير سئوال برده است. آنچه سال گذشته غرب با تردستي در پوشش جنگ نرم در قالب يك رقابت انتخاباتي در كشور ما هدف قرار داده بود پيروزي يكي از دو جريان رقيب نبود. بلكه اصل نظام و ولايت فقيه را نشانه گرفته بود اما آنها از تواناييها و ظرفيتهاي ناشناخته ساختار نظام و جايگاه ولايت فقيه در آن بيخبر بودند. لذا در مسئله سازي و بحران آفريني شكست خوردند. حماقت آنها باعث شد انقلاب و نظام در برابر ميكروبهاي ناشناخته سياسي و اجتماعي واكسينه شود. ميكروب تفرقه و واگرايي يكي از ميكروبهاي خطرناكي است كه غرب هميشه براي تجزيه جهان اسلام و شكست مسلمانان به رگهاي پيكره امت اسلامي تزريق ميكردند. اما حاكميت سه دهه ولايت فقيه نشان داد اين ميكروبها با افزايش معرفت، بيداري و بصيرت مردم نميتوانند بيماري سياسي و اجتماعي در نظام ما ايجاد كنند. امروز جمهوري اسلامي چون كوه در برابر توطئههاي دشمن ايستاده است و بدخواهيها و دسيسههاي استكبار جهاني را مديريت ميكند و از هر تهديد يك فرصت ميسازد. اكنون معادلات قدرت در منطقه و جهان به سرعت به نفع جمهوري اسلامي درحال تغيير است. انديشه اسلام، انديشمندان اسلامي و بويژه ملتهاي مسلمان خود را به خوبي دركانون اين تحولات و تغييرات نشان ميدهند. تهران امروز «منشور جامع تحول در حوزههاي علميه»عنوان سرمقاله روزنامه تهران امروز به قلم آيتالله سيد احمد خاتمي است كه در آن ميخوانيد: رهنمودها و توصيههاي اخير مقام معظم رهبري درباره وضعيت، جايگاه و آينده حوزه علميه را به حق ميتوان منشوري جامع، كاربردي و كارگشا براي اين نهاد سترگ و موثر دانست. ايشان علاوه بر توصيههاي بسيار دقيق و راهبردي و تاكيدات كارشناسي درباره وجوه مختلف سابقه، فعاليت و جايگاه حوزه علميه قم، بر دو وجه مهم معرفتي نيز تاكيد فرمودند، يعني جايگاه رفيع مراجع عظام تقليد و سپس، معرفي قم به عنوان مركز معرفتي ديني اسلام و همچنين اشاره به اين مهم كه حوزه علميه قم، مولد و مادر نظام است. اين دو تاكيد كه نشان از توجه عميق و پيوند وثيق بين ولايت فقيه، مراجع تقليد و حوزههاي علميه داشت، در واقع خط بطلاني بود بر توطئهها و سمافكنيهاي دشمنان و فتنهگران در سالها و به ويژه ماههاي اخير. به اين مقوله بايد استقبال بينظير مردم از رهبرشان را نيز افزود تا اهميت و دستاوردهاي ويژه سفر اخير معظم له به قم را بيشتر درك كرد. در اين ميان اما آنچه اهميت وافر داشت، صميمت، اخلاص و مهرباني متقابلي بود كه در برخورد مقام معظم رهبري و مراجع تقليد به چشم ميخورد. در ماههاي اخير، شاهد بوديم كه تحركات دروغ و خصمانهاي را كه سعي داشت به ناصواب القا كند بين نظام و حوزه شكافهايي ايجاد شده است. اين تلاشهاي فتنهگرانه اما با دو رويداد خوشايند، يعني ديدارهاي مهم مراجع تقليد و مقام معظم رهبري و همچنين شوق وصفناشدني انبوه طلاب مشتاق در سخنراني مقام معظمرهبري، به سادگي باطل شد. حتي مقام معظم رهبري در سخنان خود پيرامون تحول در حوزه، بارها به مسئله تكريم مراجع تقليد اشاره داشتند و در بحث نظام رفتاري و اخلاقي حوزه، از جمله مهمترين مولفهها را تكريم مراجع تقليد دانستند. البته اين موارد شگفتانگيز نبود و ريشه در سابقه ارادت روحانيت به مقام شامخ ولايت فقيه داشت، مردم قم نيز همين پيوند عميق و وثيق را داشته و دارند، كما اينكه سال گذشته در رويدادهايي چون نهم ديماه و 22 بهمنماه، چنين حضوري را به تماشا گذاشته بودند. علاوه بر اين زمينههاي اجتماعي و سياسي، بايد به مباني ديني و فقهي اين روابط نيز اشاره شود. امام صادق (ع) ميفرمايند: «اگر ولايت والي عادل شكل گرفت، همه موظف به حمايت و تقويت هستند؛ چرا كه تقويت او در حقيقت تقويت دين است». اين روايت و روايات مشابه، مبناي رابطه كنوني مردم، روحانيت و مراجع تقليد با ولايت فقيه بوده و خواهد بود. و قطعا گستردگي و موثربودن همين رابطه وثيق است كه مقام معظم رهبري نيز حوزه علميه را كما فيالسابق به مشاركت جدي در عرصههاي سياسي و اجتماعي و همچنين حمايت و نصيحت از دولت و دفاع توام با اصلاح فراخواندند و حاشيهنشيني حوزه را موجب حذف دانستند. نكته بسيار مهم ديگري كه رهبر معظم انقلاب بدان تاكيد فرمودند و بايد مورد توجه مسئولان كشور قرار گيرد، اين بود ك سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 504]
-
گوناگون
پربازدیدترینها