تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه  الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812804363




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آمريكا: روسيه در حل مساله ايران نقش مهمي دارد روسيه: پاسخ ايران را مثبت ارزيابي مي‌كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: آمريكا: روسيه در حل مساله ايران نقش مهمي دارد روسيه: پاسخ ايران را مثبت ارزيابي مي‌كنيم
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

ويليام برنز تاكيد كرد كه روسيه نقشي "فوق العاده مهم" را در تلاش‌هاي جامعه جهاني براي حل مشكل هسته‌يي ايران ايفا مي‌كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ويليام برنز، معاون وزير امور خارجه آمريكا در امور سياسي، روز چهارشنبه ضمن سخنراني در كنگره اين كشور اظهار كرد: روسيه نقشي بسيار مهم در ديپلماسي بين‌المللي در رابطه با برنامه هسته‌يي ايران ايفا مي‌كند. من هيچ وضعيتي را نمي‌بينم كه در آن بتوانيم مشكل ايران را بدون كار كردن با روس‌ها حل كنيم. آن‌ها بايد نقش فوق‌العاده مهم خود را ايفا كنند".

بنا به گزارش خبرگزاري نووستي، وي گفت كه دولت جورج بوش، رييس جمهور آمريكا مانند سابق حل ديپلماتيك مشكل ايران را خواستار است و افزود: ما در دولت به ديپلماسي در رابطه با مساله‌ي هسته‌يي ايران كاملا پايبند هستيم و استفاده از نيروهاي نظامي را به عنوان گزينه اي مي دانيم كه روي ميز وجود دارد، اما از آن فقط به عنوان آخرين ابزار استفاده مي كنيم.

برنز با تاكيد بر اين كه هيچ كس ارزيابي درستي از پيامدهاي حمله نظامي به ايران ندارد، گفت كه به همين دليل تلاش‌هاي ديپلماتيك بايد ادامه يابد.

معاون وزير امور خارجه‌ي آمريكا گفت: ما فكر نمي‌كنيم كه در رابطه با مشكل هسته‌يي ايران تمامي امكانات ديپلماتيك انجام شده باشد و ما كاملا پايبند به استفاده از تمامي اين ابزارهاي ديپلماتيك هستيم".

برنز هم‌چنين گفت كه دولت جورج بوش مانند سابق قاطعانه مخالف صدور سلاح از روسيه به ايران است.

وي افزود: رفتار روسيه مبهم است و از نظر ما عرضه سيستم‌هاي دفاع ضد هوايي به ايران جاي نگراني دارد. ما قاطعانه با اين موضوع مخالفت كرديم و به اعتراض عليه آن ادامه مي‌دهيم كه در نتيجه روسيه در چارچوب قوانين آمريكايي مشمول تحريم‌ها قرار گرفت.

به گفته وي روسيه در رابطه با ايران رفتاري دارد كه در برخي موارد سبب نگراني شديد آمريكاست.

برنز تاكيد كرد كه اين پيشنهاد روسيه ضرورت غني‌سازي مستقلانه اورانيوم را از بين مي‌برد.

معاون وزير امور خارجه آمريكا در امور سياسي هم‌چنين اعلام كرد كه دولت بوش با بررسي لايحه‌اي جديد در سناي آمريكا كه بر اساس آن تحريم‌هايي عليه ايران در نظر گرفته شده است، مخالف است، زيرا اتخاذ اين قانون به همكاري‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي ميان روسيه و آمريكا معروف به "توافقنامه 123" ضربه خواهد زد.

او خاطرنشان كرد: ما از اين نگرانيم كه اتخاذ اين قانون امكان همكاري با روس‌ها در زمينه هسته‌يي را به خاطر همكاري آن‌ها با ايران تخريب كرده و در حيطه گسترده‌تري دست ما را در جلوگيري از اشاعه‌ي تسليحات هسته‌يي خواهد بست.

مولفان اين لايحه به عنوان شرط اصرار دارند كه روسيه همه همكاري‌هاي خود را در زمينه هسته‌يي با ايران متوقف كند و هم‌چنين از صدور تسليحات متعارف به ايران امتناع ورزد.

بنا به گزارش خبرگزاري رويتر برنز هم‌چنين با اشاره به پاسخ ايران به بسته‌ي پيشنهادي 1 + 5، گفت: ايران به يافتن فصل مشترك تمايل دارد. ما خواهيم ديد كه آيا ايراني‌ها جدي هستند يا خير.

به گزارش شبكه‌ي خبري سي. ان. ان، برنز هر گونه خطر قريب‌الوقوع از جانب برنامه‌ي غني‌سازي ايران را با وجود بيم‌هاي قدرت‌هاي جهاني نسبت به اين برنامه‌ي حساس كم اهميت دانست.

وي گفت: در حالي كه ايران به دنبال ايجاد تصور توسعه‌ي برنامه‌ي هسته‌يي خود است، پيشرفت واقعي دور است.

او در جلسه‌ي استماع كه درباره‌ي «چالش‌هاي استراتژيك ايران» بود، ادعا كرد: ايران به دليل رفتارش نمي‌تواند به دوستاني به غير از كوبا، ونزوئلا و بلاروس تكيه كند.

برنز گفت كه «موسسات مالي برجسته‌ي جهان معاملات با ايران را متوقف كرده‌اند به ويژه معاملات با بانك‌هاي ايراني يا هر گونه ارزي را، آن‌ها نمي‌خواهند ناخواسته با خطر تسهيل فعاليت‌هاي اشاعه يا تروريسم روبه‌رو شوند.»

وي گفت كه واشنگتن با كشورهاي ديگر براي تحت فشار گذاشتن ايران به منظور توقف برنامه‌ي هسته‌يي‌اش و حمايت از حماس و حزب‌الله همكاري مي‌كند و به نتايجي ضد و نقيض رسيده است.

بنا به گفته‌ي برنز، روسيه كه در ساخت راكتور هسته‌يي ايران كمك مي‌كند به طور يكجانبه، طرف آمريكا را نگرفته است و چين هم در حمايت از آمريكا عليه ايران بسيار آهسته حركت كرده است.

وي درباره گزارش مجله‌ي نيويوركر مبني بر اين كه بوش از كنگره 400 ميليون دلار بودجه براي عمليات‌هاي پنهاني داخل ايران درخواست كرده است، اظهار نظر نكرد و گفت: نمي‌توانم درباره‌ي مسايل حساس جاسوسي اظهارنظر كنم.

اين در حالي است كه سرگئي كيسلياك، معاون وزير امور خارجه روسيه نيز در اظهاراتي درباره پاسخ ايران به بسته‌ي پيشنهادي غرب گفته است: اگر همكاران ايراني ما به طور جدي امكاناتي كه اين پيشنهادات براي آن‌ها مهيا مي‌كند را بررسي كنند، عرصه وسيعي براي همكاري‌هاي جدي و سازنده به وجود مي‌آيد؛ چرا كه ما بر روي اين پيشنهادات كارهاي بسياري انجام داديم.

وي تاكيد كرد: در حال حاضر من اميدوارم كه در آينده نزديك تماس‌هاي جديدي با همكاران ايران برقرار شود و خواستار آن هستيم كه اين ارتباطات موجب آغاز روند مذاكراتي شود. اگر همه اين پيشنهادات اجرا شوند فكر مي‌كنم كه سود دراز مدت ايران در زمينه‌هاي سياسي، اقتصادي و فن‌آوري مسلم است.

به گفته وي، همه در تثبيت اوضاع پيرامون ايران ذي‌نفع هستند.

كيسلياك گفت: اين پيشنهادات در بر گيرنده‌ي ايده‌ي توسعه برنامه انرژي اتمي ايران با كمك و همكاري كشورهاي گروه "1+5" از جمله روسيه و آمريكاست.

معاون وزير امور خارجه روسيه به ويژه تاكيد كرد كه اين پيشنهادات در نامه‌اي كه از سوي شش وزير امور خارجه گروه "1+5" از جمله آمريكا امضا شده بود، ارائه شده است.

او اعتراف كرد كه اوضاع دشواري پيش آمده چرا كه از سويي محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهور ايران قصد انصراف از غني‌سازي اورانيوم را ندارد و از سوي ديگر تصميم‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد از ايران مي‌خواهد اين برنامه‌ها را متوقف كند.

اين ديپلمات عالي‌رتبه روسي اعلام كرد: اين مواضع بر همه روشن است، اما اگر در راه احياي روند تدريجي برقراري روابط عادي، پايدار و دراز مدت با آمريكا گام برداشته شود، مي‌توان آن‌ها را جايگزين كرد. پيشنهاد گروه "1+5" در اين رابطه بسيار جدي است.

به اعتقاد وي، اگر تهران به جديت به توسعه انرژي هسته‌يي خود علاقمند است بايد از اين پيشنهادات استفاده كند.

معاون وزير امور خارجه روسيه هم‌چنين اعلام كرد كه روسيه پاسخ ايران به پيشنهادات گروه 1+5 را مثبت ارزيابي مي‌كند.

كيسلياك گفت: "علامتي كه ما از ايران دريافت كرديم، اگر ماهيت آن را بگيريم، به معناي آمادگي براي مذاكرات است."

اين ديپلمات بلند پايه روس با تاكيد بر اين كه طرف روسي آماده چنين چيزي بوده است، خاطرنشان كرد: "ما همواره معتقد بوديم كه تنها راه براي حل مشكل هسته‌يي ايران، راه سياسي است و براي اين به گفت‌وگويي جدي نياز است.

معاون وزير امور خارجه معتقد است: امروز همه عناصر لازم براي گفت‌وگوي خوب و جدي با ايران وجود دارد و بايد به همراه شركاي ايراني پشت ميز مذاكرات بنشينيم".

انتهاي پيام
 جمعه 21 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 207]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن