تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 25 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): هر كس باطل را يارى كند، به حق ستم كرده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815768935




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زردآلو؛طلا‌ى تابستان


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: زردآلو؛طلا‌ى تابستان
فرزانه محمدحسينى

زردآلو درختى است به ارتفاع 6 متر كه در نواحى مختلف ايران پرورش مى‌يابد.

قسمت مورد استفاده: خود ميوه، مغز درون ، هسته.

تركيبات شيميايي:

قسمت گوشتدار ميوه به طور متوسط داراى 81 تا 84 درصد آب، 8 تا 12 درصد قند، 1/15 درصد اسيدهاى آزاد مخصوصا اسيد سيتريك، ماليك، وينيك، ساليسيكيك، 6/35 درصد هيدراتهاى كربن،43 % تا %49 درصد آلبومين و %12 مواد چرب است. همچنين داراى ويتامين A، آهن، فسفر، كلسيم و مس مى‌باشد. برگه زردآلو نيز داراى مس مى‌باشد. مغز زردآلوى تازه و رسيده سرشار از ويتامين‌هاى مختلف است و در آن ويتامين هاى Aٌ، 1B ، 2B ،C ،PP وجود دارد. مقدار درصد ويتامين A مورد نياز روزانه انسان است. مغز زردآلو داراى 41 درصد روغن قابل استخراج همراه با موادى نظير آسپاراژين، آلدرون قندهاى مختلف، موسيلاژ، كوتگلوتين، كازئين گياهى با فسفر و غيره است. در نوع تلخ مغز زردآلو %60 تا %80 آميگدالين وجود دارد كه اين گلوكزيد در مجاورت آب و تحت اثر امولسين، تجزيه گرديده، اسيد سيانيدريك يا پروسيك آزاد مى‌كند. برگ اين ميوه داراى گلوكزيد مولد اسيدسيانيدريك است. صمغ مترشح از درخت زردآلو كه به رنگ زرد كاهى است خود داراى 66 درصد از قندهاى احيا كننده است كه مقدار 38 درصد از اين قندها، آرا بينوز و 15 درصد آنها را گالاكتوز تشكيل مى‌دهد. از مغز هسته اين ميوه و سبوس برنج ماده‌اى استخراج گرديده كه به تفاوت، اسيد پانگاميك يا ويتامين 15B ناميده شده است و اين ماده در دانه گياهان و مخمر آبجو، خون گاون نر و جگر اسب يافت مى‌شود.

اين ميوه داراى انواع مواد معدنى از جمله مس، كلسيم، فسفر، پتاسيم، منيزيم و آهن است كه براى تقويت بدن و افزايش خون مفيد است.

خواص درمانى زردآلو:

زردآلوى رسيده به حالت تازه قابض و رفع كننده اسهال‌هاى ساده و شكم روى‌‌ها مى‌باشد و براى آن اثر تصفيه كننده خون نيز ذكر شده است. همچنين براى مبتلايان به ورم مفاصل و كم خونى ناشى از خونروى‌ها توصيه گرديده است، به‌‌علاوه براى درمان كم خونى نيز بسيار نافع مى‌باشد. بررسى‌هاى ارزنده دانشمندان در اين زمينه نشان داده شده است كه زردآلو در رفع كم خونى‌هاى ناشى از خونروى‌هاى متوالى اثر درمانى بهترى از خود مى‌تواند به جا بگذارد. خوردن هر روز 50 گرم برگه زردآلو يا قيسى را براى تقويت اعصاب مجرب، دانسته‌اند.

پزشكان مى‌گويند برگ زردآلو حاوى ويتامين D مى‌باشد كه خود همين ويتامين باعث تحكيم تقويت دندان و استخوان‌ها مى‌شود. اگر به مقدار مساوى به مقدار 50 گرم از هر دو مغز گردو و برگه زردآلو را مخلوط كنيم و مصرف نماييم باعث تقويت لوزالمعده و درمان ورم روده مى‌شود. از خواص ديگر زردآلو مى‌توان به اين نكات نيز اشاره كرد؛ برطرف شدن غليان خون، تنظيم كننده فشار خون، دفع كننده ترشى معده، دفع كننده سموم بدن، فعال كننده كليه‌ها و دفع كننده صفرا. خيس شده آن را اگر شخص تب‌دار بخورد اخلاط فاسده را قى مى‌كند و تب او قطع مى‌شود. خوردن مغز هسته شيرين زردآلو تقويت كننده نيروى جنسى است.

كسانى كه مى‌خواهند تنى فربه داشته باشند خوردن زردآلو به آنها توصيه مى‌شود. مغز هسته زردآلو از نظر طعم با مغزه بادام يكى است. مغز دانه‌هاى تلخ آن به علت دارا بودن آميگدالين خطرناك است چون علاوه بر آميگدالين، امولسين موجود در آن يك آنزيم هيدروليز كننده گلوكزيد و آزاد كننده سيانور است كه ممكن است باعث مسموميت شديد شده و در نهايت به مرگ منجر شود. مصرف 4 گرم روغن اين ميوه كه مغز هسته است كشنده كرم است. بهترين زردآلو شيرين و آبدار و پوست نازك آن است. بعضى‌ها زردآلوى خشك را بهتر از تازه آن دانسته‌اند.

زردآلو را موافق طبع اشخاص حرارتى و گرم مزاج مى‌دانند و نيز برطرف كننده رودل و التهاب معده مى‌باشد. اگر چند قطره روغن زردآلو را در گوش بريزيد صداى وزوز گوش را از بين مى‌برد يا به طور كل كم مى‌كند. قرار دادن قسمت‌هاى گوشتى زردآلوى رسيده بر روى پوست صورت، اثر نرم كننده و مفيدى در پوست‌هاى خشك مخصوصا در فصل تابستان ظاهر مى‌كند و اگر بعد از اين كار يك لوسيون مقوى به پوست صورت داده شود نتيجه بهترى خواهد داد. همان طور كه گفته شد مغز تلخ زردآلو سمى است و هسته آن را تا شيرين نشده نبايد خورد. اگر هسته زردآلو را كه سمى است چند روزي، در آب نمك خيس كنند و چند بار آب آن را عوض كرده آب تازه روى آن بريزند به اين ترتيب خاصيت سمى آن برطرف مى‌شود. اين روش از قديم متداول بوده است. خوردن كوبيده شده شكوفه زردآلو باعث قطع خونريزى داخلى مى‌شود و ضماد آن براى قطع خونريزى‌هاى خارجى مورد استفاده قرار مى‌گيرد. روغن هسته زردآلو روغنى است كه در اثر فشردن هسته‌ها به دست مى‌آيد و مشخصات آن مشابه روغن بادام شيرين است و آن را به عنوان حامل در صنايع داروسازى به كار مى‌برند و مى‌توان آن را در صنعت آرايش براى نرم كردن پوست، به كار برد. شيره زردآلو داراى ويتامين‌هاى مختلف و املاح معدنى زيادى است. در رفع خستگى‌هاى جسماني، روحي، كم خونى و همچنين در دوره نقاهت موثر واقع مى‌شود. آب زردآلو انرژى دهنده و نشاط آور نيز مى‌باشد.

توجه:خوردن زردآلو به حالت نارس، دير هضم است به طورى كه حتى مصرف نوع رسيده آن براى مبتلايان به سوء هضم و ضعف اعمال كبد ممنوع گرديده است. خوردن زردآلو بر روى غذا و آشاميدن آب بر روى آن بغايت مضر است. كسانى كه مبتلا به بيمارى‌هاى جهاز هاضمه هستند بهتر است آن را به صورت كمپوت مصرف نمايند. در صورتى كه بر اثر خوردن زردآلو دچار نفخ شديد شكم مى‌شويد از خوردن زردآلو و دوغ همزمان با هم يا قبل و بعد از يكديگر خوددارى نماييد زيرا ايجاد نفخ و ناراحتى مى‌كند. براى كسانى كه دچار سوزش معده هستند نيز مضر مى‌باشد و زيان آور است.

هر چه بيشتر سبزى و ميوه استفاده كنيم، از تن و روان آرام‌ترى برخوردار مى‌شويم.
 پنجشنبه 20 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 415]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن