تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشا بحال كسانى كه براى خدا گرسنه و تشنه شده‏اند اينان در روز قيامت سير مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816827776




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مديرعامل شركت بازرگاني پتروشيمي ايران: شناورسازي قيمت محصولات پتروشيمي تقاضاي داخلي را واقعي كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مديرعامل شركت بازرگاني پتروشيمي ايران: شناورسازي قيمت محصولات پتروشيمي تقاضاي داخلي را واقعي كرد
مهندس محمدعلي زردباني روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، هدف از شناور-سازي قيمت محصولات پتروشيمي كه در سال گذشته با مصوبه دولت و مجلس شوراي اسلامي انجام شد را سالم تر كردن بازار داخل و منطقي تر كردن روشهاي فروش منطبق با اصول عرضه و تقاضا در بازار عنوان كرد.

وي بااشاره به اينكه پيش از آزادسازي قيمت، نرخ محصولات پتروشيمي ثابت و حمايتي بود و ارتباطي با عوامل عرضه و تقاضا در بازار نداشت، افزود:
اين روش عوارض زيادي از جمله امكان سوء‌استفاده براي دلالان بازار داشت.

وي هدف از احداث مجتمعهاي پتروشيمي در كشور را توسعه اشتغال و صنايع پايين دستي و ايجاد ارزش افزوده براي محصولات پتروشيمي عنوان كرد و افزود:
پيش از آزادسازي قيمت محصولات پتروشيمي، هدف گروهي از خريداران محصولات پتروشيمي ايجاد ارزش افزوده از اين محصولات نبود بلكه به دليل وجود مابه التفاوت بين قيمت دولتي و بازار، در صدد سوء‌استفاده از اين اختلاف قيمت بودند.

به گفته وي، در نهايت براساس مصوبه بنده تبصره ‪ ۱۱‬قانون بودجه سال ‪ ، ۱۳۸۶‬دولت مكلف شد قيمت محصولات پتروشيمي را از ابتداي خرداد ماه ‪۱۳۸۶‬ به صورت شناور و براساس قيمت‌هاي بازار تعيين كند. بدين ترتيب شركت بازرگاني پتروشيمي تلاش كرد اين مصوبه را با حداقل آثار و تبعات منفي به صورت آرام و مرحله به مرحله اجرا كند تا نه فقط شوكي به بازار وارد شود بلكه صنايع پايين دستي بتوانند بتدريج خود را براي اين تغيير آماده كنند.

به گفته اين مقام مسوول، اولين محموله محصولات پتروشيمي باقيمت آزاد از مجتمع پتروشيمي اميركبير در اول تيرماه ‪ ۱۳۸۶‬به بازار عرضه شد. سپس قيمت محصولات شركت پتروشيمي رازي به استثناي كود شيميايي از اول آبان ماه ‪۱۳۸۶‬ آزاد و پس از آن محصولات پتروشيمي خراسان، شيراز(به جز كود شيميايي)، شهيد تندگويان، بيستون، اروميه و پتروشيمي برزويه از اول آذرماه ‪ ۱۳۸۶‬با قيمت آزاد عرضه شد. قيمت محصولات مجتمعهاي پتروشيمي تبريز و مارون به استثناي پلي پروپيلن تحويلي به غله از اول دي ماه سال گذشته و قيمت محصولات مجتمع پتروشيمي بندر امام به استثناي انواع لاستيك مصنوعي و سودسوزآور از اول اسفند ماه سال گذشته آزادشدند.

زردباني با اشاره به اينكه قيمت لاستيك مصنوعي و سودسوز آور مجتمع پتروشيمي بندرامام نيز از اول فروردين سال جاري آزاد شد، تاكيد كرد: قيمت كود شيميايي و پلي پروپيلن توليدي در مجتمعهاي پتروشيمي كشور براساس مصوبات دولت و مجلس در چارچوب عرضه با قيمتهاي آزاد قرار نگرفته است.

وي افزود: اين اطمينان ازابتدا وجود داشت كه شناور و آزادسازي قيمت محصولات پتروشيمي باعث افزايش قيمت در محصول نهايي صنايع پايين دستي نخواهد شد زيرا سهم مصرف اين مواد در توليد محصولات نهايي باتوجه به سهميه بندي كه پيش از ان اعمال مي‌شد بين ‪ ۵‬تا ‪ ۱۵‬درصد در محصولات مختلف بود.

مديرعامل شركت بازرگاني پتروشيمي ايران درخصوص نحوه قيمت‌گذاري محصولات پتروشيمي به صورت شناور گفت: روش به اينگونه است كه ميانگين قيمت يك ماه يك نوع محصول پتروشيمي در فوب خليج فارس را محاسبه مي‌كنيم و براي دو ماه بعد آن را ثابت نگاه مي‌داريم. اين روش در توافق و پيشنهادهاي دريافتي از گروهي از توليدكنندگان انجام شد.

توليدكنندگان انتظار داشتند قيمت‌هاي شناور براي دو ماه تعيين شود تا بتوانند محاسبات قيمت تمام شده را انجام دهند. اگر ميانگين قيمت فوب خليج فارس در دسترس نبود قيمت مناطق ديگر را به عنوان مرجع انتخاب و قيمت حمل را كم مي‌كنيم.

وي بااشاره به اينكه در اين روش قيمت برخي محصولات پتروشيمي افزايش داشت، تاكيد كرد: شناورسازي قيمت محصولات پتروشيمي تقاضاي كاذب براي اين محصولات را حذف كرد. با حذف تقاضاي كاذب تحويل بيشتر محصولات پتروشيمي فوري شده است و در اغلب موارد با مازاد عرضه مواجه هستيم كه در آن صورت به بازارهاي صادراتي ارسال مي‌شود.

زردباني در خصوص اينكه آيا توليد مجتمعهاي پتروشيمي كشور تمام نياز صنايع پايين دستي را تامين مي‌كند، گفت: توليد مجتمعهاي پتروشيمي بيش از ‪ ۹۰‬درصد نياز صنايع پايين دستي كشور را پوشش مي‌دهد. برخي از اقلام مورد نياز صنايع پايين دستي در طيف محصولات مجتمع
هاي پتروشيمي كشور نيست و توليد تعداد بسيار اندكي از محصولات مانند پلي استايرن انبساطي به اندازه نياز داخل نيست و لذا شركت بازرگاني پتروشيمي درواردات اين نوع
محصولات به صنايع پايين دستي كمك مي‌كند.

وي موارد استفاده پلي استايرن انبساطي را به طور عمده در توليد بلوكهاي ساختماني و بسته بندي عنوان كرد و افزود: شركت ملي صنايع پتروشيمي برنامه‌اي براي افزايش توليد اين نوع محصول ندارد و به علت شرايط خاص نگهداري آن كه دوره عمر شش ماهه دارد، خريدار آن بايد پيشاپيش مشخص باشد.

زردباني پيش بيني كرد: با حذف تقاضاي كاذب در بازار و كوتاه شدن دست دلالها ميانگين فروش داخلي محصولات پتروشيمي در سال جاري به ‪ ۴‬ميليون و يكصد هزار تن تا ‪ ۴‬ميليون و ‪ ۲۰۰‬هزار تن برسد.

وي تصريح كرد: اولويت شركت بازرگاني پتروشيمي تامين نياز بازار داخل است و اين شركت اجازه صادرات به محصولي كه در داخل نياز است، نمي‌دهد.

مديرعامل شركت بازرگاني پتروشيمي ارزش صادرات و فروش داخل محصولات پتروشيمي در سال گذشته را در مجموع ‪ ۸/۵‬ميليارد دلار اعلام كرد و گفت: ‪۵/۵‬ ميليارد دلار از اين ميزان مربوط به صادرات محصولات پتروشيمي و ‪ ۳‬ميليارد دلار آن مربوط به فروش داخل بود.

وي در خصوص اينكه شناورسازي قيمتها چه اثري بر درآمد شركت بازرگاني پتروشيمي داشته است، گفت: از نظر درآمدي به علت آنكه شناورسازي بتدريج انجام شد، فروش داخلي از لحاظ ارزش حدود ‪ ۱۰‬درصد در سال ‪ ۱۳۸۶‬نسبت به سال ‪ ۱۳۸۵‬رشد داشت كه تاثير آن در مجموع فروش (داخلي و صادرات) شركت بازرگاني پتروشيمي ايران حدود ‪ ۳/۵‬درصد بود.

وي در پايان تاكيد كرد: شناورسازي قيمت محصولات پتروشيمي سبب شد كه خريداران اين محصولات تمام مواد اوليه مورد نياز خود كه جزو توليدات پتروشيمي است را با معدل پايين تر از قبل (ميانگين قيمت يارانه اي دريافتي از پتروشيمي و قيمت بازار آزاد) خريداري كنند.
 چهارشنبه 19 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن