تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):حريص از دو خصلت محروم شده و در نتيجه دو خصلت را با خود دارد: از قناعت محروم است و در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820429660




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اخبار هفتگي جهان اسلام/تأكيد قوانين طلايي قرآن بر همزيستي مسالمت‌آميز


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اخبار هفتگي جهان اسلام/تأكيد قوانين طلايي قرآن بر همزيستي مسالمت‌آميز
خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: در هفته گذشته علماي مسلمان در نشستهايي بر دستيابي به نقاط مشترك ميان مسلمانان و حتي غير مسلمانان و همچنين تأكيد بر قوانين طلايي قرآن براي همزيستي مسالمت آميز و صلح و اشاعه ارزشهاي اسلامي اشاره كردند.

اكمل الدين احسان اوغلو در همايش "اقليت مسلمان در جنوب و شرق آسيا " با اشاره به ضرورت ارتباط و گفتگوهاي مستمر جهت دوري از اختلاف، از شركت‌كنندگان خواست با تسامح و آزادانديشي مسائل مرتبط با مسلمانان را بررسي و راهكارهايي براي بهبود و ارتقاء جايگاه اقليت مسلمان ارائه كنند.

تسامح و آزادانديشي جايگاه اقليت مسلمان را ارتقاء مي‌بخشند

پروفسور اكمل الدين احسان اوغلو دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي در همايش "اقليت مسلمان در جنوب و شرق آسيا؛ چالشها و چشم‌اندازهاي جامعه‌اي چند فرهنگي " كه از جمعه 14 تيرماه در سئول آغاز شد، اظهار داشت: اين همايش در جهت تكميل همايشهاي پيشين برگزار شده تا كشورهاي جهان راهكارهاي بهتري براي بهبود اوضاع اقليت مسلمان و گروههاي اسلامي در جهان ارائه كنند.

دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي با بيان اينكه در اين همايشها به نكات مهمي توجه مي شود كه بر ضرورت ارتباط و گفتگوهاي مستمر به منظور دوري از اختلافات تأكيد دارند، يادآور شد: احترام به ديگران، عقايد آنها، تمركز بر علم، معرفت و تربيت خانواده اسلامي نيز طي اين همايشها مورد بررسي قرار خواهند گرفت.

همايش " اقليت مسلمان در جنوب و شرق آسيا؛ چالشها و چشم‌اندازهاي جامعه‌اي چندفرهنگي" طي روزهاي 4 تا 6 ژوئيه (14 تا 16 تيرماه) در سئول پايتخت كره جنوبي برگزار شد.

ترويج و ساماندهي صنعت گردشگري اسلامي ضروري است

دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي در ششمين نشست وزيران گردشگري كشورهاي عضو سازمان با اشاره به تأثير مثبت و سازنده گردشگري بر اقتصاد كشورهاي اسلامي، خواستار تأسيس شركتهايي براي رفاه گردشگران و ترويج و ساماندهي اين صنعت شد.

دكتر سعدالله آغة القلعه وزير گردشگري سوريه در افتتاح ششمين نشست دو روزه وزيران گردشگري كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي در سوريه كه از 11 تيرماه آغاز شد، به دستاوردهاي تاريخي، طبيعي و فرهنگي كشورهاي اسلامي اشاره كرد و اظهار داشت: گردشگري در كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي نسبت به دوره‌هاي اخير رونق يافته كه نشانگر فعال شدن گردشگري در اين كشورها است.

اكمل الدين احسان اوغلو دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي در اين نشست تصريح كرد: توسعه بخش گردشگري در كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي جهت اجراي برنامه‌هاي ده ساله سازمان كنفرانس اسلامي بسيار اهميت دارد.

ششمين نشست وزيران گردشگري كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي 11 و 12 تيرماه با هدف ارتقاي گردشگري اسلامي در كشورهاي عضو سازمان برگزار مي‌ شود.

مقابله با هتك حرمت اديان در دستور كار آيسيسكو قرار گرفت

دكتر عبدالعزيز بن عثمان تويجري در شوراي اجرايي سازمان آيسيسكو با اشاره به تلاش سازمان فوق در تثبيت گفتگوي بين اديان و فرهنگها، بر اشاعه ارزشهاي عدالت، صلح، همزيستي مسالمت‌آميز، اشاره كرد و گفت: مقابله با هتك حرمت اديان در دستور كار سازمان قرار گرفت.

مديركل آيسيسكو با اشاره به اينكه تصميمات اين شورا جهت شكوفايي امت اسلامي و نقش تمدني جديد آنها است، اظهار داشت: طي اين شورا غناي تمدن اسلامي مورد توجه قرار گرفته است كه بر اساس آن بايد با حجم تعرضاتي كه مسلمانان با آن مواجه هستند مقابله كرد و اين نيازمند تلاشهاي علمي وعملي براي ريشه كني مشكلات است.

بيست و نهمين شوراي اجرايي سازمان تربيت، علوم و فرهنگ اسلامي ( آيسيسكو) به منظور بررسي فعاليتهاي اجرايي سازمان و ارائه برنامه هاي آن براي سالهاي آينده از چهارشنبه 12 تيرماه در رباط پايتخت مراكش مقر سازمان آغاز شد و جمعه 14 تيرماه به پايان رسيد.

ارزشهاي اسلام و رسالت آسماني آن بر صلح تأكيد مي‌كنند

كشيش كليساي لوتري حضرت مريم (س) دانمارك در ديدار با رئيس مجمع شيخ احمد كفتارو سوريه اهانت به اسلام و مسلمانان را ناشي از افراط‌گراييهاي ديني خواند و گفت: ارزشهاي دين اسلام و رسالت آن غني بوده و بر صلح و دوستي در جهان تأكيد مي‌كنند.

دكتر صلاح الدين كفتارو رئيس مجمع شيخ احمد كفتارو سوريه با پيتر كونلكه كشيش كليساي لوتري حضرت مريم (س) دانمارك ديدار كرده و تثبيت گفتگوي بين اسلام و غرب، ايجاد پل ارتباطي، شناخت ديگري و ارتباط مؤسسات محلي دانمارك و سوريه را مورد بررسي قرار دادند.

كشيش كونلكه با اشاره به همزيستي مسالمت‌آميز ميان مسلمانان و مسيحيان اظهار داشت: اهانتهايي كه به اسلام، مسلمانان و حضرت محمد (ص) مي‌شود، نشانگر افراط‌گراييهاي فكري و فرهنگي است كه جهان امروز شاهد آنها است. ارزشهاي صلح و دوستي در جهان از پيامدهاي رسالت اديان آسماني به شمار مي‌روند كه بايد سازمانهاي مختلف با همكاري يكديگر در راستاي برقراري صلح و امنيت جهاني تلاش كنند.

قوانين طلايي قرآن بر همزيستي مسالمت آميز ميان ملتها تأكيد دارد

شركت كنندگان در همايش "همزيستي مسالمت آميز ميان ملتها" در دبي، فهم مشترك ميان ملتها و شناخت شيوه‌هاي اسلامي را در برخورد با غيرمسلمانان مؤثر خوانده و اعلام كردند: بايد نقاط مشترك را يافت زيرا قرآن قوانين طلايي براي همزيستي ميان ملتها دارد و از اشاعه ظلم و خشونت نهي مي‌كند.

دكتر احمد شيباني مديركل اداره امور ديني دبي 11 تير ماه در همايش "همزيستي مسالمت آميز ميان ملتها" اظهار داشت: جهان در شرايطي است كه پيچيدگيهاي آن روز به روز افزايش مي يابد. از اين رو همبستگي، فهم مشترك ميان ملتها و شناخت شيوه هاي اسلامي در برخورد با غير مسلمانان در همه زمينه هاي مختلف از اهميت بسياري برخوردار است .

وي با اشاره به اينكه معرفي حضرت محمد (ص) با هدف تبيين نقش اسلام در تشويق بر همزيستي مسالمت آميز ميان ملتها و شناخت و همكاري ميان مردم انجام مي گيرد، تصريح كرد: حضرت محمد (ص) از مسلمانان خواست به اصول و ارزشهاي ديني خود جهت تثبيت همزيستي مسالمت آميز بهره مند شوند.

دكتر احمد حداد مدير اداره فتوا در اداره امور اسلامي دبي در اين همايش به مبعث حضرت محمد (ص) اشاره كرد و افزود: هنگامي كه خداوند پيامبر اكرم (ص) را به پيامبري مبعوث كرد او را رحمتي براي جهانيان قرار داد و در حق مسلمانان هيچ كوتاهي نكرد. اسلام دين جهاني است كه به برترين چيزها براي اصلاح امور بشر فرا مي خواند . خداوند نبي گرامي را فرستاد تا مردم از تاريكي به سي نور رهسپار و به سوي خداي واحد عبادت كنند.

رسالت فرهنگي هنر اسلامي در جلوگيري از برخورد تمدنها قابل مشاهده است

شيخ احمد بدرالدين حسون با اشاره به اينكه مسلمانان هنرمندان برجسته‌اي بودند، گفت: امروز هنر اسلامي وارد مرحله جديدي شده است. اين هنر رسالت فرهنگي دارد تا از برخورد تمدنها جلوگيري كند.

شيخ احمد بدرالدين حسون مفتي سوريه كه در تصويربرداري فيلم سيره نبوي در دمشق حاضر شده بود، اظهار داشت: هنر در زمان حضرت محمد (ص) نيز وجود داشته است و مسلمانان هنرمندان برجسته‌اي بوده اند.

مفتي سوريه با اشاره به اينكه برخي از جوامع اسلامي فكر مي‌كنند كه هنر با ارزشهاي ديني يا ارزشهاي اخلاقي منافات دارد، تصريح كرد: هنر در زمان حضرت محمد (ص) نيز وجود داشته است كه اين هنر مي‌توانست شعر يا موسيقي باشد.

وي با اشاره به اينكه در گذشته هنر اسلامي از هنرهاي اروپايي و امريكايي پيشي گرفته بود، يادآور شد: امروز هنر اسلامي وارد مرحله جديدي شده است كه رسالت فرهنگي بر دوش دارد و از بسياري درگيريهاي تمدني جلوگيري مي‌كند.

تلاش براي مبارزه با خشونت ضروري است

شيخ راوي عين‌الدين در همايش "اسلام بر تروريسم پيروز خواهد شد" كه طي دو روز 13 و 14 تيرماه در مسكو برگزار شد، گفت: مسلمانان مسئوليت بسياري در تثبيت تسامح ديني و مبارزه با خشونت برعهده دارند.

شيخ راوي عين الدين رئيس شوراي مفتيان روسيه در همايش بين‌المللي "اسلام بر تروريسم پيروز خواهد شد" در مسكو اظهار داشت: در سال 2003 شوراي كارشناسان ادبيات اسلامي را به منظور بررسي احكام اسلامي و ارزيابي آن تشكيل داديم و در سال 2004 شورايي واحد براي اداره هاي ديني مسلمانان روسيه تأسيس كرديم تا با افراط و ترور مبارزه كند.

وي با اشاره به اينكه اسلام بر تضمين امنيت مسلمانان تأكيد دارد، تصريح كرد: مسلمانان مسئوليت بسياري در تثبيت تسامح ديني، تعميق آن و عدم اجازه به بر انگيختن اختلافات ديني و ملي دارند. ترور پديده‌اي سياسي و اجتماعي به شمار مي رود و تلاش براي گفتگوي بين اديان و فرهنگها و توسعه آن بسيار مهم است.

نقش رسانه‌هاي گروهي در اشاعه فرهنگ گفتگو پررنگ است

دبيركل انجمن جهاني مسلمانان با اشاره به اهميت همكاري رسانه‌هاي گروهي و علماي مسلمان در اشاعه فرهنگ گفتگو گفت: رسانه‌هاي گروهي در اشاعه اصول جهاني اسلام و توسعه آن ميان ملتها نقش به‌سزايي ايفا مي‌كنند.

دكتر عبدالله بن عبدالمحسن تركي دبيركل انجمن جهاني مسلمانان در آستانه برگزاري همايش "گفتگوي اديان" اسپانيا به اهميت نقش رسانه‌هاي گروهي و سازمانهاي اسلامي در كشورهاي اسلامي و غير اسلامي در خدمت‌رساني به گفتگوي بين تمدنها، شناخت اصول، ضوابط و اهداف انساني كه اسلام بر آن تشويق مي‌كند، اشاره كرد.

وي با اشاره به اهميت همكاري ميان رسانه‌هاي گروهي و علماي مسلمان در اشاعه فرهنگ گفتگو بر اساس رسالت اسلام، تصريح كرد: اشاعه اصول جهاني اسلام در گفتگوي ميان ملتها و انتقال آن به جوامع انساني از مهمترين دستاوردها به شمار مي‌رود كه فعاليت رسانه‌هاي گروهي در اين امر ضرورتي انكار نشدني است تا از درگيري و برخورد ميان فرهنگها و تمدنهاي انساني جلوگيري به عمل آورند.

نامه پيامبر اسلام به امپراطور روم 40 ميليون دلار قيمت گذاري شد

يك يمني كه ادعا مي‌كند اصل نامه حضرت محمد (ص) به هراكليوس امپراطور روم شرقي را با قدمت بيش از يك هزار سال در اختيار دارد، آن را 41 ميليون دلار براي فروش قيمت گذاري كرد. حسن قشم يك يمني نامه اصلي حضرت محمد (ص) را به هرقل يا هراكليوس امپراطور روم شرقي كه قدمت آن به بيش از 1 هزار 400 سال پيش باز مي گردد در دوحه پايتخت قطر به قيمت 41 ميليون دلار قيمت گذاري كرده تا به فروش برساند.

وي با اشاره به اينكه اين نامه، نامه اصلي حضرت محمد (ص) است كه ممهور به مهر نبوت است و كارشناسان آلماني نيز اين مسئله را تأييد كرده اند، اظهار داشت: اين نامه را به آموزشگاههاي تخصصي معروف آلمان ارائه كرده و مشهورترين و زبده ترين كارشناسان دستنوشته هاي تاريخي آلمان آن را بررسي و تأييد كرده اند.

وي اظهار تمايل كرده اين نامه را به شوراي تخصصي اسلامي بفروشد تا به درستي از آن محافظت شود و بيشتر مسلمانان از وجود آن مطلع شوند. از اين رو براي فروش آن در مزايده دستنوشته ها و آثار تاريخي گرانبها در لندن سر باز زده است و اعلام كرد كه هرگز قبول نمي كند آن را كمتر از 41 ميليون دلار بفروشد .

بهره‌برداري صهيونيستها از فعاليت كميته ميراث جهاني يونسكو

در پي برگزاري نشست كميته ميراث جهاني سازمان يونسكو در كانادا، اسرائيل در تلاش است تا قدس را كه پيش از اين در فهرست ميراث جهاني ثبت شده با نام خود ثبت كند. شهر قدس از موضوعاتي است كه چالشهاي بسياري در نشست كميته ميراث جهاني سازمان يونسكو كه اينك در شهر كبك كانادا در حال برگزاري است، برانگيخته است.

در اين نشست 1 هزار و 200 نفر از وزيران فرهنگ، ميراث و گردشگري، سفيران كشورهاي عضو سازمان يونسكو، كارشناسان آثار و ميراث، مشاوران ديپلماتيك و قانونگذاران حضور دارند كه طي آن مسائل مرتبط با حفظ آثار و ميراث جهاني را مورد بررسي قرار مي‌دهند.

از برجسته‌ترين موضوعات اين نشست جدالهاي مستمر درباره موضوع شهر قدس است تا جايي كه اسرائيل سعي دارد كه قدس را در فهرست ميراث جهاني از سوي خودش ثبت كند. اما از آنجايي كه دولت فلسطين تا امروز به صورت رسمي و كامل به عضويت كميته بين‌المللي در نيامده، اين شهر در فهرست اردن ثبت شده است تا جهت حمايت از دولت فلسطين، پس از ثبت اين كشور به نام آن ارجاع داده شود.

طراح پوشش اسلامي برنده پوششهاي رسمي در اوكراين شد

اولگا كوكاليتس طراح پوشش زنان مسلمان در مسابقه‌اي كه وزارت خانواده و جوانان اوكراين جهت انتخاب بهترين پوشش براي جوانان تنظيم كرده بود، مشاركت كرد و در آن 1 هزار و 500 نفر حضور داشته و 10 طرح متنوع از لباسهاي مختلف اسلامي، ورزشي، لباسهاي مجلسي و اداري ارائه شده بودند. وي توانست به عنوان برنده اين مسابقه اعلام شود.

اولگا كوكاليتس با ابراز خرسندي از برنده شدن طرحش در اين مسابقه و حضور در مسابقه پوششهاي رسمي كه در كشورهاي اروپايي بي‌سابقه بوده است، گفت: حاضران با مشاهده او با پوشش اسلامي كه براي نخستين بار در مسابقه بزرگ و رسمي اوكراين كه همه ساله در كيف برگزار مي‌شود، بسيار تعجب كردند.

كوكاليتس با بيان اينكه از شركت در مسابقه احساس افتخار مي‌كنم، اظهار داشت: پيش از آن احساس ترس و نگراني داشتم؛ چراكه شركت‌كنندگان غيرمسلمان بودند و چيزي از پوشش و مدلهاي اسلامي نمي‌دانستند . اما با تشويق اين مركز طرح خود را ارائه كردم كه البته با استقبال زيادي هم رو به رو شد.

جشن مسلمانان چك در سالگرد تأسيس نخستين مسجد

اقليت مسلمان شهر "برنو" در جمهوري چك به مناسبت دهمين سال تأسيس نخستين مسجد اين شهر با هدف معرفي اسلام و مسلمانان طي برگزاري جشني 3653 شاخه گل به تعداد روزهايي كه از تأسيس اين مسجد مي‌گذرد ميان غيرمسلمانان توزيع كردند.

منيب راوي رئيس شوراي اداره جمعيت وقف اسلامي در برنو اظهار داشت: اين مراسم سلسله فعاليتهاي هدفمند است تا چهره اسلام به صورت صحيح به مردم چك معرفي شود. از اين رو در مراسم اين روز 3653 شاخه گل، بادكنك، لوح فشرده، بروشورهاي مختلف اسلامي ميان غير مسلمانان توزيع شدند.

برگزار كنندگان اين جشن علاوه بر اعطاي گل به غير مسلمانان، لوح فشرده و يا بروشورهايي كه اسلام را معرفي مي‌كرد، توزيع كردند كه در دو نمايشگاه " اسلام را كشف كن" و "جايگاه زن در اسلام" با هدف از بين بردن شبهاتي درباره وضعيت زنان مسلمان و معرفي چهره واقعي اسلام توزيع شدند.

برگزاركنندگان اين جشن از غيرمسلمانان دعوت كردند كه از 5 تا 8 ژوئيه ( 15 تا 18 تيرماه) به منظور شناخت مسلمانان و اسلام از اين مسجد بازديد كنند. دهمين سال تأسيس مسجد برنو در حالي برگزار شد كه غير مسلمانان از دوستان خود دعوت مي‌كردند كه به اين مكان بيايند و از نزديك كودكان و زنان محجبه را مشاهده كنند و از آنها گل، بادكنك، لوح فشرده و بروشور دريافت كنند.

طرح "اذان واحد" در مصر شكست خورد

پس از گذشت حدود يكسال از اجراي طرح "اذان واحد" در مصر، وزارت اوقاف مصر با اعلام مشكلات اين طرح، از ادامه آن منصرف شد. در پي سختي تطبيق زمان اذان مساجد بزرگ قاهره در يك زمان به علت تفاوتهاي موجود و همچنين شكست در ساخت دستگاههاي بدون عيب و نقص اين طرح آزمايشي كه پخش آن از سال گذشته آغاز شده با شكست مواجه شد.

محمود حمدي زقزوق وزير اوقاف مصر پس از شكست پخش آزمايشي اذان واحد در 20 مسجد بزرگ در قاهره و عدم استفاده مناسب از دستگاههاي الكترونيكي در پخش صداي مؤذنها از راديوي بزرگ قاهره از ادامه اين طرح منصرف شد. اين طرح با هدف وحدت اذان به منظور حفظ غناي تمدني اسلام و مساجد انجام مي شود و مخالف شرع نيست به ويژه اينكه فتواي رسمي از سوي علي جمعه مفتي مصر صادر شده است.

شوراي ملي زكات در الجزاير تأسيس مي‌شود

شوراي ملي اموال زكات با هدف جمع آوري و توزيع اموال زكات ميان نيازمندان به زودي در الجزاير تأسيس مي‌شود.

بوعبدالله غلام الله وزير امور ديني و اوقاف الجزاير با اعلام اين خبر گفت: در پي تأسيس اين شورا، مشاغل جديدي براي جوانان ايجاد مي شود. اين شورا در رفع مشكلات مربوط به زكات و مسائل مسلمانان نقش خواهد داشت. بخشهاي مختلف تجارب زيادي در جمع آوري و توزيع اموال زكات دارند كه تأسيس اين مركز در ساماندهي اموال زكات تعيين كننده خواهد بود.

شوراي اسلامي دفاع از آزادي بيان در فرانسه افتتاح شد

شوراي اسلامي دفاع از آزادي بيان از سوي نويسندگان و روزنامه‌نگاران مسلمان مقيم فرانسه ديروز 16 تيرماه در پاريس افتتاح شد. روزنامه نگاران و نويسندگان مسلمان و عرب ديروز طي مراسمي رسمي تأسيس شوراي اسلامي دفاع از آزادي بيان را با هدف نشر، حمايت و تشويق آزادي بيان در جهان اسلام و غرب جشن گرفتند.

اين شورا مستقل است و به هيچ حزب يا گروه سياسي وابسته نبوده، كار در آن بر اساس معيارهاي اسلامي و اخلاقي است كه از حد و مرزهاي شريعت تجاوز نمي كند. اين شورا با شعار "مسلماني شريف باش و آنچه را كه مي خواهي انجام بده" تأسيس شده است.

پايگاه اينترنتي براي انعكاس فعاليتهاي فرهنگي قدس تأسيس مي‌شود

شركت‌كنندگان در نشست تبليغاتي قدس؛ پايتخت فرهنگي جهان عرب در سال 2009 در دمشق، اين زمان را فرصتي طلايي براي بازگرداندن جايگاه قدس خوانده و خواستار تأسيس پايگاهي اينترنتي براي مقابله با صهيونيستها و انعكاس فعاليتهاي فرهنگي قدس شدند.

قدس به عنوان پايتخت فرهنگي جهان عرب در سال 2009 انتخاب شده است. به همين مناسبت طي مراسمي در دمشق پايتخت سوريه تبليغات براي فعاليتهاي اين سال آغاز شد. هدف از برگزاري اين جشنها تأكيد بر هويت اسلامي قدس است آن هم در شرايطي كه رژيم اشغالگر اسرائيل به صورت بي‌سابقه در يهودي‌سازي قدس تلاش مي‌كند تا نسلهاي آينده هويت اصلي قدس را فراموش كنند و جز نام اورشليم كه نام يهودي شهر است، چيزي ديگر بر جاي نماند.

مجسمه‌سازان در ارتقاء گفتگوي تمدنها سهيم مي‌شوند

در پي انتخاب دمشق؛ پايتخت فرهنگي جهان عرب در سال 2008، نخستين گردهمايي بين‌المللي مجسمه‌سازي به منظور فعال‌سازي گفتگوي تمدنها با شركت هنرمندان ايراني، 17 خرداد تا 10 مرداد در سوريه برگزار مي‌شود. هنرمندان كه از 6 ژوئن تا 31 ژوئيه ( 17 خرداد تا 10 مرداد) در سوريه به سر مي برند، هنرهاي خود را به معرض نمايش مي گذارند و طرحهايي ارائه مي كنند تا باغها و بوستانهاي دمشق را با هنرها و مجسمه هاي خود كه بيانگر گفتگوهاي فرهنگي هستند، تزئين كنند.

هدف از برگزاري اين گردهمايي فعال سازي جنبشهاي هنري و فرهنگي و تبادل اطلاعات ميان هنرمندان هنرهاي اسلامي و غير اسلامي عنوان شده تا بتوانند بر اساس هنرهاي خود اماكن زيارتي، باستاني و تاريخي اين كشور را بيارايند. اين زمان تنها فرصت براي تأثيرگذاري و تأثيرپذيري و تأكيد بر گفتگوي فرهنگي و تمدني است تا چهره هنري مسلمانان به جهانيان در فضايي سرشار از تسامح و آزاد انديشي ارائه شود.

استقبال نمازگزاران كنيايي از پخش نماز جمعه به زبانهاي مختلف

در پي استقبال نمازگزاران كنيايي از پخش نماز جمعه هفته گذشته به سه زبان انگليسي، عربي و سواحل شرق افريقا، قرار است اين هفته نيز نماز جمعه به اين سه زبان پخش شود. هزاران نمازگزار كنيايي در مسجد جامع نايروبي پايتخت كنيا جمع مي‌شوند تا از خطبه‌هاي نماز جمعه كه پيش از اين تنها به زبان محلي پخش مي‌شد، استفاده كنند.

پخش نماز جمعه به زبانهاي انگليسي، عربي و سواحل افريقاي شرقي ( زبان رسمي كنيا و تانزانيا ) با استقبال زيادي از نمازگزاران رو به رو شد. قرار است آنها اين هفته نيز در اين مسجد جمع شده و از آن بهره‌مند شوند.خطبه نماز جمعه به زبان عربي ابعاد مختلف معنوي و ايماني را در بر مي‌گيرد و خطبه به زبان انگليسي و سواحلي موضوعات سياسي را مطرح مي‌كند. حضور رهبران اسلامي در نماز جمعه اين هفته چشمگير بود.

نشست "همبستگي سازمانهاي ملل متحد و كنفرانس اسلامي" برگزار مي‌شود

نشست همبستگي ميان مؤسسات سازمانهاي ملل متحد و كنفرانس اسلامي با هدف تأكيد بر اهداف دوجانبه جهت گفتگوي فرهنگها و تمدنها 18 و 19 تيرماه در ژنو برگزار مي‌شود. نشست همبستگي ميان مؤسسات سازمانهاي ملل متحد و كنفرانس اسلامي از ژوئيه سال 2006 تا ژوئيه سال 2008 و همچنين بررسي فعاليتهاي جديد در دو سال 2008 و 2009 در چارچوب همكاريهاي پيشين سازمانهاي مذكور در ژنو برگزار مي شود.

آموزش، ريشه كني بي سوادي، توسعه علوم و تكنولوژي، بهداشت، اسكان، گفتگوي بين تمدنها، فرهنگها، تكثرات فرهنگي و تمدني طي اين نشست مورد بررسي قرار خواهند گرفت .

نشست فرهنگي فارغ‌التحصيلان الازهر برگزار مي‌شود

دوره‌هاي نشست فرهنگي مسلمانان فارغ التحصيل الازهر با هدف ارتقاي سطح علمي و ديني دانشجويان اين دانشگاه از 1 ژوئيه تا 26 آگوست ( 11 تير تا 5 شهريور ) در مصر برگزار مي‌شود. در نشست فرهنگي مسلمانان فارغ‌التحصيل الازهر، انديشمندان به 9 گروه تقسيم شده‌اند كه در دوره‌هاي مختلف و با برنامه‌ريزي در شهرهاي مختلف مصر به‌ويژه اسكندريه و پورسعيد سخنراني مي‌كنند.

در اين نشستها محمد سيد طنطاوي شيخ الازهر، شيخ عبدالفتاح علام معاون الازهر، شيخ عبدالمنعم فوده و دكتر طه ابوكريشه معاونين سابق رئيس دانشگاه الازهر، دكتر حامد ابوطالب رئيس سابق دانشكده شريعت و قانون الازهر، شيخ علي عبدالباقي دبيركل مجمع مطالعات اسلامي الازهر سخنراني خواهند كرد.
 چهارشنبه 19 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 181]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن