تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان بلند مرتبه چون به فهم و دانايى رسد، متواضع مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817057220




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بورس و بازار - افزايش سقف عرضه‌هاي اوليه به 20 درصد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: بورس و بازار - افزايش سقف عرضه‌هاي اوليه به 20 درصد


بورس و بازار - افزايش سقف عرضه‌هاي اوليه به 20 درصد

گروه اقتصاد: در حالي كه با افزايش بي‌وقفه شاخص‌ها در هفته‌هاي اخير نگراني‌ها از تكرار تجربه تلخ گذشته و حبابي شدن قيمت سهام شدت گرفته است، رئيس سازمان بورس اوراق بهادار از الزام شركت‌ها به افزايش سقف سهام شناور آزاد خود در بورس تا 20 درصد خبر داد. اين سياست كه در زمان دبيركلي حسين عبده‌تبريزي در بازار سهام به عنوان راهكاري براي جلوگيري از حبابي شدن قيمت سهام پيگيري شده و البته ناكام مانده بود، با روي كار آمدن علي صالح‌آبادي كه تقريبا همزمان با آغاز دور تازه‌اي از عرضه سهام دولتي در بورس بود به كما رفت، اما اكنون با افزايش شتابان شاخص‌هاي بورس كه با ورود نقدينگي جديد به بورس همراه بوده، بار ديگر نگراني‌ها از شكل‌گيري حباب قيمتي شدت گرفته است و مسوولان بورس تهران بار ديگر درصددند كه طرح افزايش سهام شناور آزاد شركت‌هاي حاضر در بورس به 20 درصد را به طور جدي‌تري دنبال كنند. علي صالح‌آبادي، رئيس سازمان بورس اوراق بهادار در اين باره مي‌گويد: در حال حاضر قيمت سهام در بورس حبابي نيست اما راهكارمان براي جلوگيري از حبابي شدن قيمت‌ها اين است كه ميزان سهام شناور آزاد را به 20 درصد برسانيم كه در اين راستا درصدديم ميزان عرضه‌هاي اوليه را هم به 20 درصد افزايش دهيم. وي ادامه داد: سال گذشته كه سهام شركت ملي مس در بورس عرضه شد قرار بود ميزان عرضه اوليه تنها 20 درصد باشد كه ما زير بار آن نرفتيم و در نهايت وزارت اقتصاد كوتاه آمد و 5 درصد از سهام مس را عرضه كرد. پس از آن نيز عمده عرضه‌هاي دولتي در بورس 5 درصدي بود، اما هم‌اكنون در نظر داريم ميزان عرضه‌هاي اوليه را تا 20 درصد افزايش دهيم. وي ادامه داد: در حال حاضر براي اينكه بتوانيم ميزان عرضه‌هاي اوليه را به 20 درصد برسانيم دولت را تا حدي تحت فشار قرار داده‌ايم. رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنين از ابلاغ بخشنامه‌اي توسط سرپرست وزارت اقتصاد به بانك‌ها و سرمايه‌گذاران نهادهاي مالي خبر داد كه براساس آن اين نهادها بايد اقدام به عرضه سهام زيرمجموعه‌هاي خود در بورس كنند.

صالح‌آبادي ادامه داد: تفاهمنامه‌اي با سازمان خصوصي‌سازي منعقد كرده‌ايم كه براساس آن اين سازمان مي‌تواند شركت‌هاي قابل‌ فروش به‌صورت مزايده‌اي را با هدف شفافيت بيشتر در بازار فرابورس عرضه كند. وي در بخش پاياني اظهارات خود اظهار داشت: سرپرست وزارت اقتصاد به‌زودي بخشنامه‌اي را به سرمايه‌گذاران نهادهاي مالي از جمله بانك‌ها ابلاغ خواهد كرد كه براساس آن بايد با نظر سازمان بورس نسبت به عرضه سهام زيرمجموعه‌هاي نهادهاي مالي اقدامات لازم صورت گيرد. وي ادامه داد: از سوي ديگر با تعدادي از مديران شركت‌هاي سرمايه‌گذاري در خصوص اجراي تعهد سهام شناور آزاد جلسه‌اي برگزار كرده‌ايم. صالح‌آبادي در خصوص چگونگي پذيرش شركت بورس در بازار سهام به وجود 4 ابهام اشاره كرد و گفت: درخواست پذيرش شركت سهامي بورس در بازار سهام مورد پذيرش هيات‌مديره سازمان بورس قرار گرفت كه طي آن 4 ابهام مطرح شد كه بايد شركت بورس نسبت به رفع اين ابهام‌ها اقدام‌هاي لازم را انجام دهد. وي افزود: ابهام اول مربوط به ماده 54 قانون است كه براساس آن هيچ سهامدار حقوقي و حقيقي به‌طور مستقيم و يا غيرمستقيم حق ندارد بيش از 5/2 درصد از سهام شركت بورس را مالك شود. وي ادامه داد: شناسايي سهامداران حقوقي و حقيقي مستقيم و 5/2 درصد در حالي راحت‌ است كه در مقابل نمي‌توان به راحتي سهامداران غيرمستقيم بيش از 5/2 درصدي شركت بورس را شناسايي كرد. صالح‌آبادي تصريح كرد: ابهام دوم مربوط به رعايت حفظ درصد هريك از نهادها و مردم از سهام شركت بورس است كه براساس آن بايد تركيب 40 درصد نهادهاي مالي، 40 درصد شركت‌هاي كارگزاري و 20 درصد مردم در قالب سهامداران شركت بورس ثابت بماند. صالح‌آبادي در خصوص ابهام سوم پذيرش شركت بورس در بورس به حل تضاد منافع اشاره كرد و گفت: شركت بورس در حالي در حوزه‌هايي نظارت مي‌كند كه بايد چگونگي تضاد منافع مشخص شود. صالح‌آبادي ادامه داد: از طرف ديگر به‌رغم اينكه 20 درصد از سهام اين شركت بايد به‌عنوان سهام شناور آزاد باشد، شركت‌هاي سرمايه‌گذاري و كارگزاران سهام‌شان را عرضه نخواهند كرد و با توجه به 3 ميليارد توماني كه در اختيار مردم است امكان دستكاري در قيمت به‌وجود خواهد آمد. وي در خصوص شكل‌گيري بازار فرابورس گفت: شوراي عالي بورس در حالي از اواخر سال گذشته مجوز راه‌اندازي اين بورس را صادر كرده كه بر اساس آن 138 موسس اقدام به واريز 80 درصد از مبلغ 10 ميليارد توماني سرمايه شركت بازار فرابورس كردند.
وي تصريح كرد: هفته آينده نيز 20 درصد از باقيمانده سهام اين شركت طي 6 روز پذيره‌نويسي خواهد شد كه جزئيات و شرايط اين پذيره‌نويسي متعاقبا اعلام خواهد شد.
وي افزود: 20 درصد از سهام اين شركت متعلق به شركت بورس و 60 درصد نيز مربوط به نهادهاي مالي مانند شركت‌هاي سرمايه‌گذاري، بانك‌ها، بيمه‌ها و كارگزاران است كه بعد از اتمام پذيره‌نويسي عمومي ساير مراحل قانوني طي خواهد شد. رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص راه‌اندازي قراردادهاي آتي (فيوچر) به راه‌اندازي قرارداد طلا در بورس كالا اشاره كرد و گفت: از زمان راه‌اندازي اين ابزار جديد در اول تيرماه تاكنون 58 قرارداد طي 13 روز معاملاتي توسط 17 مشتري انجام شده و در آينده نيز قرارداد آتي مس به كار گرفته خواهد شد. صالح‌آبادي با بيان اين مطلب كه تمام قراردادهاي آتي از اميد‌نامه برخوردارند، گفت: در رينگ صادراتي نيز اين ابزار جديد به كار گرفته خواهد شد. وي همچنين از پذيرش محصولات جديد در بورس كالا خبر داد و گفت: هيات پذيرش چند محصول جديد مانند پروپيلن، پرواتيلن سبك و سنگين، روغن‌هاي پايه و ABS را مورد پذيرش خواهد داد تا حجم معاملات در بورس كالا افزايش يابد.
وي ميانگين روزانه معاملات محصولات پتروشيمي را 8 ميليارد تومان اعلام كرد و گفت: تنوع كالاها و به‌كارگيري ابزارهاي مالي جديد باعث خواهند شد تا ريسك بورس كالا كاهش و حجم معاملات افزايش يابد. صالح‌آبادي درباره عرضه سيمان در بورس كالايي گفت: پذيرش اين محصول در بورس كالا نياز به بررسي‌هاي بيشتري است. رئيس هيات‌مديره سازمان بورس درباره پذيرش همزمان شركت‌ها در بورس و محصولات در بورس كالا اظهار داشت: براساس آيين‌نامه‌هاي موجود، شركت‌هايي كه در بورس اوراق بهادار پذيرش مي‌شوند و داراي محصولاتي قابل عرضه در بورس كالا هستند بايد نسبت به عرضه محصولات خود در بورس كالا اقدام كنند و دستورالعمل‌هاي بورس كالايي ميزان عرضه كالا و كشف عادلانه قيمت و عدم‌قيمت‌گذاري دولتي را مشخص كرده‌اند.
 چهارشنبه 19 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 157]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن