تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816224894




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دهكده‌اي چيني در دل البرز


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: دهكده‌اي چيني در دل البرز
به دنبال شايعاتي مبني بر خروج پيمانكار چيني از ايران و ترك مسووليت خود در ساخت آزاد راه تهران - شمال، خبرنگار دنياي اقتصاد براي پيگيري اين مساله و با همكاري پيمانكار چيني، از قسمت‌هايي از پروژه كه اجراي آن به شركت چيني STA سپرده شده بود، بازديد به‌عمل آورد.


پرسنل شركت STA چيني كه مدتي است به طور رسمي كار خود را در ميان رشته كوه البرز شروع كرده‌اند، به خبرنگار ما مي‌گويند: چندي پيش اخبار نادرستي درباره خروج نيروهاي ما از ايران در بسياري روزنامه‌ها به نقل از يك منبع ناشناس آگاه منتشر شد،‌ درصورتي كه ما همچنان در ايران و در حال انجام امور راه‌سازي بوديم و حتي در همين زمان نيز، يكي از نيروهاي ما به دليل شرايط نامساعد جوي در زمستان گرفتار بهمن شد كه البته پس از ساعت‌ها تلاش امدادگران،‌ نجات يافت. به گفته آنها، نيروهاي چيني حتي در زمستان سرد و سخت سال گذشته در دامنه كوه‌هاي البرز دست از كار نكشيدند و براي فرار از سرماي زمستان، تمام طول زمستان را در تونل‌ها گذرانده‌اند. آنها حتي از خطوط تلفن نيز بي‌بهره هستند و در مدتي كه در اين منطقه مشغول به كارند، از خانواده خود بي‌خبرند؛ چه رسد به دسترسي به اينترنت و امثال آن.
مهندسان و تكنسين‌هاي چيني در ميان كوه‌هاي البرز در كمپ‌‌هاي پيش ساخته‌اي كه از چين به ايران وارد كرده‌اند، زندگي مي‌كنند. آنجا كه مي‌روي فقط آدم‌هاي چيني مي‌بيني؛ فكر مي‌كني به كشورشان رفته‌اي و كمي احساس غربت مي‌كني؛ اما چيني‌ها انسان‌هاي غريبي نيستند. مهربانند و مهمان‌نوازيشان كمتر از ما ايراني‌ها نيست.
آنها آنجا دهكده‌اي ساخته‌اند تا بلكه آزاد راه تهران – شمال به سرانجام برسد؛ اما مي‌گويند كارفرماي ايراني با ما همكاري نمي‌كند و با ما يكدل نيست.
آنها مشكلات زيادي دارند؛ از سيمان و آهن و مصالح گرفته تا آزاد نشدن زمين براي ساخت و ايجاد پل و تونل و حتي در قسمت‌هايي كه براساس نقشه در مسير آزاد راه قرار مي‌گيرد، برخي هموطنانمان اقدام به ساخت خانه كرده‌اند، آنها را با موانعي براي انفجار و ايجاد تونل و كشيدن راه مستقيم مواجه كرده است. اين در حالي است كه مكان‌يابي اين پروژه پس از طراحي توسط مشاوران وزارت راه تاييد شده است، اما دليل اين بي‌توجهي را هيچ‌كس نمي‌داند.
چيني‌ها فكر مي‌كنند اين پروژه براي دولت ايران اهميت زيادي ندارد كه همكاري كمي در پيشبرد آن با آنها دارد؛ چرا كه دولت نه تهيه مصالح را براي آنها تسهيل مي‌كند و نه اقدامي براي آسان شدن ورود پرسنل چيني به ايران صورت مي‌دهد.
آنها مي‌گويند مشكل ويزا براي آمدن تكنسين‌ها و مهندسان چيني معضل بزرگي است كه با آن مواجهند و نيروهاي آنها پس از مدت‌ها دوندگي، به صورت تيم‌هاي 10 نفره درچند مرحله وارد كشور شده‌اند و تاكنون تنها 180 چيني به ايران آمده‌اند؛ در حالي كه آنها نيازمند حضور 600 نفر كارگر يا مهندس چيني هستند.
مهندسان چيني مي‌گويند كه اگر چنين پروژه‌اي را در كشور خودشان در دست داشتند، مصالح به راحتي تامين مي‌شد و با همكاري كارفرما پروژه بسيار سريع به اتمام مي‌رسيد.
آنها معتقدند، نيروهايشان بسيار زحمتكش هستند و روزهاي تعطيل نيز كار مي‌كنند و شيوه مديريتي آنها را به‌گونه‌اي راهنمايي مي‌كند كه چنانچه عده‌اي براي استراحت و صرف نهار به كمپ‌هايشان رفته باشند، عده‌اي ديگر جايگزين آنها شده و كارها را انجام مي‌دهند و همچنين سخت‌كوشي و جديت آنها در كارشان است كه باعث شده چين در سال‌هاي اخير پيشرفت چشمگيري در زمينه‌هاي مختلف داشته باشد.
يكي از مهندسان چيني به اجراي يك پروژه عمراني در كشور نيجريه اشاره مي‌كند و مي‌گويد در سال 1998 با كمك نيروهاي چيني اقدام به ساخت پروژه‌‌اي كردند كه علاوه بر آنكه پروژه ماليات رايگان داشت، كارفرمايان نيجريه‌اي نيز تلاش زيادي كردند و پروژه بسيار سريع انجام و راه‌اندازي شد.
آنها همچنين مي‌گويند: كشور چين سال‌ها پيش در تبت كه شرايط كار در آنجا بسيار سخت و طاقت‌فرسا است،‌ اقدام به ساخت راه‌آهني به طول KM 4000 كردند كه انجام آن اصلا ساده نبود.
اكثر مهندسان چيني در گفت‌و‌گو با خبرنگار دنياي اقتصاد مي‌گفتند: انجام چنين پروژه‌هايي همدلي كارفرما و پيمانكار را مي‌طلبد و تا آنها نخواهند و در رابطه با اين موضوع كارشناسانه فكر و چاره‌انديشي نكنند، راه به جايي نمي‌رسد؛ آنها مي‌گويند اگر مشكلات مذكور حل شود، پروژه تا 2 سال آينده تكميل مي‌شود، اما در غير اين‌صورت نمي‌توانيم زمان دقيق اتمام پروژه را اعلام كنيم.
مهندسان چيني با انتقاد از كندي عملكرد دولت ايران براي اتمام پروژه آزاد راه، به عدم همكاري آنها براي شماره‌گذاري ماشين‌آلات وارداتي از چين اشاره كردند و گفتند كه مدت‌ها تلاش كرديم تا ماشين‌آلاتي را به طور موقت و براي انجام امور آزاد راه وارد ايران كنيم، اما براي شماره‌گذاري آنها با مشكل مواجه شده‌ايم و اگر ماشين‌آلات شماره‌گذاري نشوند، قابل استفاده نيستند، زيرا در صورت بروز مشكل يا اتفاقي، پرداخت هزينه بيمه آن با مشكل مواجه خواهد شد.
كارگاه‌هاي آزمايش خاك نيز با حضور مهندسان چيني نزديك به كمپ محل زندگي آنها توسط خود آنها راه‌اندازي شده و پرسنل مربوطه در حال فعاليت و انجام آزمايشات بودند و ساير پرسنل نيز هركدام مشغول به كار خود، گروهي به حفاري تونل و انفجار آنها، گروهي به قالب‌گيري و هركدام در حال انجام كاري بودند براي رسيدن به هدف.
مهندس چيني با اشاره به برنامه ساخت پل 340 متري مي‌گويد: احداث اين پل كه داراي دو خط رفت و برگشت است، حدود 800 روز طول مي‌كشد كه هنوز زمين آن آزاد نشده و در اختيار ما قرار نگرفته است و ساكنان آن منطقه در حال زندگي در خانه‌‌هاي خود هستند.
او مي‌گويد: كار روشنايي تونل‌ها، ساخت ايستگاه‌هاي عوارض، دستگاه‌هاي كامپيوتري و ايجاد ايستگاه‌‌هاي پليس نيز به عهده آنها است، كه باتوجه به شرايط كنوني، زمان زيادي تا رسيدن به آن مراحل باقي است.
او اضافه مي‌كند: اگر كارفرما براي ساخت ديگر فازهاي اين آزاد‌راه همكاري لازم را نكند و باتوجه به افزايش قابل توجه قيمت‌ها از زمان انعقاد قرارداد تاكنون، به‌طور قطع اين مشكلات دامنگير آن قطعه‌ها و پرسنل مربوطه نيز خواهد شد و ساخت آزاد راه به تعويق خواهد افتاد كه جلوگيري از اين مساله نياز به كارهاي كارشناسي و همكاري همه‌جانبه كارفرما و مشاور و پيمانكار دارد.
آنها اميدوارند ايجاد كارگروهي جديد از سوي دولت بتواند كمكي به حل مشكلات آزاد راه كند و اگر آنها پروژه را با يك ديد ملي مورد توجه قرار دهند، شايد مشكلات راحت‌تر از اين‌ها حل شود.
دوستان چيني‌‌مان مي‌گويند: ما در كتاب‌هاي تاريخ خود در مدرسه خوانده‌ايم كه كه ايران يك كشور تاريخي و داراي فرهنگي غني است و اسم آن در بحث گفت‌و‌گوي تمدن‌ها در كنار كشور چين آمده است و مردم آن نيز بسيار باهوش هستند و مي‌توانند كمك كنند تا موانع راحت‌تر از ميان برود و ماجراي آزاد راه تهران – شمال به سرانجام برسد.پس انتظار داريم همه در اين مسير با ما همگام شوند!
 چهارشنبه 19 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن