تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد امیدش را از دست می دهد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819928385




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش ؛ بورس كشور محلي مناسب براي جذب نقدينگي و سرمايه گذاري


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گزارش ؛ بورس كشور محلي مناسب براي جذب نقدينگي و سرمايه گذاري
تهران / واحد مركزي خبر / مكتوب 1387/04/18
بورس اوراق بهادار يا بازار سرمايه كشور اين روزها با رشد قابل توجه شاخص هاي خود و همچنين حضور رقابتي و شفاف خريداران سهام روبرو شده است.
بورس كشور با ايجاد شفافيت حداكثر در عرضه سهام شركت هاي دولتي مشمول اصل 44 قانون اساسي مانند سهام بلوكي شركت فولاد خوزستان نشان داد كه از ظرفيت لازم براي كشف قيمت هاي واقعي و متناسب با عرضه و تقاضا برخوردار است و مي تواند اجراي سياست هاي كلي اصل 44 را با موفقيت بيشتري همراه كند.
پيرو دستور تاريخي مقام معظم رهبري مبني بر واگذاري سهام شركت هاي مشمول صدر و ذيل اصل 44 قانون اساسي به بخش خصوصي و غير دولتي از طريق بازار سرمايه (بورس اوراق بهادار )، نگاه بسياري از افراد جامعه كه پس اندازهاي قابل توجهي دارند به بازار سرمايه كشور مان جلب شده است.
كارشناسان اقتصادي معتقدند كه يكي از پيش شرط هاي رشد و توسعه يافتگي هر كشور بازار سرمايه ان كشور است و افزايش سهم پس اندازهاي مردمي به عنوان چرخه اصلي اقتصاد هر كشور در بازار سرمايه ، به رشد و توسعه يافتگي ان كشور كمك خواهد كرد چون نتيجه مستقيم ان افزايش توليد كالا و خدمات است.
حركت چرخه اقتصاد هر كشوري، با رونق گرفتن بازار سرمايه آن كشور روند سريعتري خواهد گرفت بنابراين ، دولت بايد ابزارهايي را فراهم كند تا خطر پذيري (ريسك) بازار سرمايه كاهش و سهم اين بازار در جذب پس اندازهاي مردمي نيز افزايش يابد.
يكي از راه هاي كاهش اين خطرپذيري تنوع بخشيدن به بازار سرمايه در زمينه تنوع محصول و صنعت و كاهش تصدي گري دولت در بخش هاي مختلف توليد است.
يكي از اقدامات موثر دولت براي رونق بورس اجراي بند ج اصل 44 قانون اساسي مبني بر واگذاري شركت هاي مشمول اين اصل است به طوريكه شركت هايي نظير صنايع مس ملي ايران ، الومينيوم ايران ، فولاد مباركه اصفهان ، فولاد خوزستان ، فولاد خراسان ، مديريت پروژه هاي نيروگاهي ايران ، پالايشگاه اصفهان و كشتيراني از جمله شركت هايي هستند كه با ورود شان به بورس جان تازه اي به اين بازار بخشيده اند.
هم اكنون بيشتر اين شركت ها ، شركت هايي هستندكه صنايع مادر را در بر مي گيرند ، پس طبيعي است كه خطر پذيري سرمايه گذاري در اين شركت ها كمتر است.
علي صالح آبادي رييس سازمان بورس و اوراق بهادار معتقد است..سهام شركت هاي اصل 44 جزو سهام هايي هستند كه قابليت نقد شوندگي خوبي در بازار سرمايه دارند و حجم معاملات آنها بسيار خوب است.
يكي ديگر از اقداماتي كه مي تواند نقش موثري در رونق بازار سرمايه و بورس داشته باشد تشكيل صندوق هاي سرمايه گذاري است.
كارشناسان بازار سرمايه در اين باره مي گويند.. در هيچ كشوري ، سرمايه گذاران عادي ، مستقيم وارد بازار سرمايه نمي شوند و فعاليت نمي كنند بلكه از طريق صندوق هاي سرمايه گذاري كه بدست افراد خبره اداره مي شود در بورس سرمايه گذاري مي كنند چرا كه اين صندوق ها ،خطرپذيري كمتري دارند.
بنا براين با توسعه صندوق هاي سرمايه گذاري مي توان منابع بيشتري را جذب بازار سرمايه كرد ، اقدامي كه هم اكنون در بازار سرمايه كشورمان شكل گرفته و تاكنون هشت صندوق سرمايه گذاري تاسيس شده و نهمين صندوق نيز در شرف گرفتن مجوز است.
رييس سازمان بورس و اوراق بهادار در اين زمينه مي گويد : به دنبال توسعه صندوق هاي سرمايه گذاري براي ايجاد ظرفيت هاي جديد در بورس هستيم و هدف اين سازمان اگاهي دادن به مردمي است كه با بورس آشنا نيستند و نمي توانند به طور مستقيم از بورس سهام خريد كنند.
اعلام طرح تحول اقتصادي دولت در ساماندهي و هدفمند كردن يارانه ها ،ازاد سازي قيمت برخي محصولات و خروج سيمان از سبد حمايتي دولت و كنترل بازار مسكن سبب شده است تا توجه مردم به بازار سرمايه بيشتر شود و در دو، سه روز گذشته شاخص بازده نقدي و قيمت ، با بيش از 2 هزار واحد افزايش ركوردي تاريخي به جا گذاشت و كارشناسان بازار سرمايه و صاحب نظران اقتصادي و دست اندركاران و مسئولان بازار بورس هريك به اظهار نظر هاي متفاوت پرداختند.
اين افزايش شاخص دلايل متعددي داشت كه به نظر مي رسد خريد 33 درصد از سهام فولاد مباركه اصفهان ان هم بصورت بلوكي و به دست بخش خصوصي اعتماد سهامداران را به بازار بازگرداند ، بطوريكه علي اسلامي بيدگلي مدير يكي از شركت هاي كارگزاري معتقد است.. مردم با بازار سرمايه آشتي كرده اند.
صالح ابادي نيز در اين زمينه انگيزه ورود سرمايه گذاران به بازار سرمايه كشور را افزايش قيمت و ركود در بخش مسكن مي داند و پيش بيني مي كند خريداران مسكن با اين افزايش قيمت ها و ركود ديگر قدرت خريد نداشته باشند بنابراين بهترين راه ، سرمايه گذاري در بازار سرمايه است.
كارشناسان معتقدند با ركود بازارهاي موازي بازار سرمايه مردم به دنبال سرمايه گذاري جايگزين هستند، در نتيجه ركود در بازارهايي مانند مسكن مي تواند كمك كند كه نرخ سرمايه گذاري در بازار سرمايه افزايش پيدا كند .
بنابراين بورس اوراق بهادار (شاخص بازار سرمايه) در رقابت با بازار پول عمل مي كند و نيازهاي مالي ميان مدت وبلندمدت سرمايه گذاران و فعالان بخش مولد اقتصادي را تامين مي كند.
رييس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره راهكارهاي توسعه و جذب منابع بازار سرمايه كشور نيز معتقد است.. اگر بخواهيم بورس فعالي داشته باشيم بايد سرمايه گذاري در توليد را تقويت كنيم، تمام بازارهاي موازي با توليد را تضعيف كنيم و تمام بازارهاي كاذبي را كه ممكن است رقيب توليد باشد، با قوانين و مقررات مناسب حذف كنيم.
صالح ابادي افزايش قيمت سهام و سود اوري شركت ها را يكي از مهمترين دلايل افزايش شاخص كل بورس مي داند و مي گويد.. افزايش نقدينگي در بازار سرمايه نيز در اين امر موثر بوده است و امسال بيشتر شركت هاي پيشرو با پيش بيني افزايش سود مواجه هستند.
وي ارزش كنوني بورس را 67 ميليارد دلار مي داند و با بيان اينكه اين رقم در ابتداي امسال 50 ميليارد دلار بوده است مي گويد : ارزش معاملات در سه ماهه اخير به 4 و نيم ميليارد دلار رسيد در حالي كه اين رقم در سال 86 ، هشت ميليارد و در سال 85 ،شش ميليارد دلار بوده است.
صالح ابادي با مقايسه اوضاع امروز بورس با شرايط سال81 و82 كه با افزايش ناگهاني قيمت ها در بورس همراه بود گفت: ضريب قيمت بر سود هر سهم در ان زمان افزايش قابل ملاحظه اي داشت اما امروز، اين ضريب افزايش قابل ملاحظه اي نداشته است.
وي با اشاره به تنوعي كه امروز در بورس در مقايسه با سال 82 بوجود امده است ،
مي گويد : هم اكنون 35 درصد بورس مربوط به فلزات اساسي ، 12 ونيم درصد معادن ، 4 و نيم درصد ‌ بانك ها و نهادهاي واسطه گر مالي ، 8 درصد سيمان ، 8 درصد خودرو و 8 و نيم درصد هلدينگ و 8 و 2 دهم درصد صنعت شيميايي است كه به زودي مخابرات و پالايشگاه تبريز نيز به ان اضافه خواهد شد.
صالح ابادي معتقد است: بورس هم اكنون روي صنايع بزرگ كار مي كند كه پشتوانه توليد دارند و سود اور هستند.
رئيس سازمان بورس خروج سيمان از سبد حمايتي ، افزايش قيمت جهاني فلزات و شفاف سازي در بورس را از ديگر علت هاي افزايش شاخص نام مي برد و مي گويد : هرچه سهام شناور ازاد يك شركت در بورس افزايش يابد عرضه و تقاضا حقيقي تر خواهد بود به همين منظور ميزان عرضه اوليه سهام براي كشف قيمت از نيم درصد به 5 درصد رسيده و از سازمان خصوصي سازي در خواست كرده ايم كه اين عدد را به 20 درصد برسانند.
اكبر زرگاني نژاد ، يكي ديگر از مديران شركت هاي كارگزاري و از فعالان بازار سرمايه هم با اشاره به اينكه برخي از شركت‌هاي بورسي كه بيشتر شركت هاي مشمول اصل 44 هستند داراي سرمايه قابل توجه و بالايي اند و مي توانند تاثير زيادي بربازارسهام داشته باشند ، معتقداست:بيشترين استقبال بازار نيز از همين شركت‌ هاست.
اين كارشناس بازار سرمايه مي گويد : اين گروه تاثير تعيين‌كننده‌اي در شرايط بازار دارند، به طوري كه در يك ماه اخير اين اثر به خوبي ديده شده است و تحركات كنوني بازار نشان مي دهد كه اگر سرمايه‌گذاران به سوددهي آينده شركت ها اطمينان نسبي داشته باشند،به بازاراعتماد و اقدام به خريد سهام مي‌كنند.
اين كارشناس بازار مالي افزايش قيمت‌هاي جهاني محصولات فولادي را از ديگر دلايل رويكرد مثبت مردم به بورس مي داند و مي گويد.. هم اكنون شركت‌هاي فولادي از اقبال خوبي در بورس برخوردار شده اند و طبيعي است كه افزايش قيمت محصولات موجب افزايش سودآوري شركت و در نتيجه موجب افزايش قيمت هر سهم شركت شود.
مديرعامل شركت كارگزاري بانك كشاورزي هم ركود در بازار مسكن و ساير بازارهاي موازي بورس را عامل رشد قيمت ها و افزايش شاخص هاي بورس مي داند و مي گويد .. افزايش شاخص كل بورس و ثبت ركورد در تاريخ معاملات بازار سرمايه كشورمان بخشي ناشي از اعلام تعديل سود سهام شركت هاي فولادي و معدني بود و بخش ديگر آن ناشي از چشم انداز مثبتي است كه سهامداران به بازار سرمايه پيدا كرده اند.
اين كارشناس بازار سرمايه اعلام طرح تحول اقتصادي دولت را همچنين عامل ديگر رونق بازار سرمايه معرفي مي كند.
اما بد نيست نظر چند تن از سهامداران خرد يا حقيقي را بدانيم ، براي مطلع شدن از اوضاع و احوال اين سهامداران كه افزايش شاخص انتظارات انها را براورده كرده يا اينكه از قبال سرمايه گذاري در بورس چقدر منتفع شده اند به ميان انها كه هر روز به تالار شيشه اي حافظ مي ايند رفتم .
بيشتر انها مدعي بودند بورس يك سالي است كه خوب شده است به ويژه با ورود سهام شركت هاي مشمول اصل 44 خيلي ها كه قبلا متضرر شده اند اگر اكنون سودي كسب نكرده باشند حداقل تا حدودي جبران زيان هاي ناشي از افت قيمت ها در سالهاي گذشته شده است.
البته موضوعي كه همگي مطرح مي كردند اين بود كه سهام شركت هاي اصل 44 بيشتر به دست نهادهاي مالي يا صندوق هاي سرمايه گذاري كه جنبه شبه دولتي دارند و از سرمايه بالايي برخوردار هستند مي رسد و سهم سهامداران حقيقي كم است و بيشتر خريد اين نوع سهام به علت عرضه بلوكي نصيب شركت هاي كارگزاري و نهادهاي مالي موجود در بازار مي شود.
البته مسئولان بورس و چند تن از مديران كارگزاري ها هم منكر اين قضيه شدند و با ارائه آمار و ارقام معاملات مدعي بودند كه سهم قابل توجهي از اين سهام نيز در اختيار سهامداران خرد است.
اما هم اكنون بازار سرمايه يا همان بورس اوراق بهادار يا سهام ، تحرك جدي پيدا كرده و با رونق خوبي مواجه شده است .
به گفته مدير بازار شركت بورس در چند روز اخير بيش از 100 ميليارد تومان سفارش خريد در سامانه هاي بورس ثبت شده است در حاليكه فقط 6 ميليارد تومان عرضه سهام وجود داشت كه حاكي از بازگشت اعتماد مردم به بورس است .
اين رونق را نيز مي توان از ديد آمار نهادهاي بين المللي همچون فدراسيون جهاني بورس ها بررسي كرد.
اين فدراسيون در گزارش اخير خود با تاكيد بر اينكه در ماه‌هاي اخيرشاخص بورس‌هاي بين‌المللي جهان، بدترين عملكرد را از سال 1982 ميلادي تاكنون داشته‌اند بورس تهران با رشدي معادل 20 و 75 صدم درصد از ابتداي سال 2008 ميلادي درصدر برترين بورس‌هاي عضو اين فدراسيون قرار گرفته است .
گزارش اخير فدراسيون جهاني بورس‌هاي اوراق بهادار حاكي از رشد 15 و 7 دهم درصدي بورس اوراق بهادار تهران از ژانويه تا مه 2008 ميلادي است و افزايش بيش از يك هزار واحدي شاخص بورس اوراق بهادار تهران در ماه ژوئن 2008 ميلادي (10 خرداد تا 10 تيرماه 87 ) هم نشان‌دهنده رشد 20 و 75 صدم درصدي اين بورس در شش ماهه نخست سال جاري ميلادي است.
اين فدراسيون در گزارش خود آورده است : شاخص بورس اوراق بهادار تهران در آخرين روز ماه مه 2008 ميلادي به رقم 10 هزار و 745 رسيد اما در پايان ژوئن امسال عدد 11 هزار و 757 براي اين شاخص ثبت شد تا شاخص بورس اوراق بهادار تهران بيش از يك هزار واحد افزايش يابد.
با توجه به افزايش اعتماد مردم به بازار سرمايه به ويژه با موفق بودن عرضه سهام شركت هاي مشمول اصل 44 و تلاش براي عرضه سهام شركت هايي مانند مخابرات ، بانك ها و بيمه ها و شركت هاي پتروشيمي كه مردم بي صبرانه در انتظار ورود انها به بورس هستند، تقاضا براي خريد سهام افزايش يافته است.
اما براي حضور موفق در اين بازار لازم است به توصيه هاي كارشناسان بازار سرمايه
هم توجه شود.
زرگاني نژاد يكي از كارشناسان بازار سرمايه به سرمايه‌گذاران پيشنهاد مي كند به طور منطقي بازدهي مورد انتظار خود را محاسبه كنند و با قيمت‌هايي كه به صلاح و صرفه آنها نيست، خريد نكنند يا قبل از خريد ، تحليل كنند.
مديرعامل شركت كارگزاري بانك كشاورزي نيز توصيه كرد سهامداران در اين شرايط با احتياط و با مشاوره با مشاوران امين و از راه هاي مختلف وارد بازار سرمايه شوند و سعي كنند حداقل در صنايعي به صورت درازمدت 2 يا 3 ساله كه داراي بازده مناسب هستند سرمايه گذاري كنند و از واكنش احساسي و اعتماد بيش از حد به بازار پرهيز كنند و خريد سهام را تابع تصميم هاي عقلايي كنند.
اين كارشناس با تأكيد بر اينكه بايد ديد بلندمدت داشت ، از سهامداران خواست از
نگرش كوتاه مدت دو يا سه هفته اي پرهيز كنند و به افزايش قيمت ها واكنش فوق العاده نشان ندهند.
مديرعامل شركت كارگزاري رضوي هم با اشاره به اينكه سالهاي 82 تا 84 سالهاي بحران براي سهامداران حقيقي بود تاكيد كرد .. سهامداران خرد با احتياط به نوسانات بازار واكنش نشان دهند و حتما با افراد خبره و كارشناسان مشورت كنند تا دچار بحران سالهاي قبل نشوند.
اما اگر قصد داريد سهام بخريد نخست بايد نگاه بلندمدت به سرمايه گذاري در بورس داشته باشيد و كساني كه نخستين بار قصد خريد سهام و سرمايه گذاري در بورس دارند ، سهام يك شركت را خريداري نكنند و " تمام تخم مرغ هاي خود را درون يك سبد نگذارند".
اگر مشتاق خريد سهام هستيد لازم است اطلاعات كاملي از وضع صورت هاي مالي شركت هاي حاضر در بورس كسب كنيد.
اما برداشت و تجزيه و تحليل صورت هاي مالي از عهده هر كسي بر نمي ايد پس بايد امور را به دست خبره اين كار سپرد و افراد خبره اين كار همان كارگزاران يا صندوق هاي تامين سرمايه در بازار بورس هستند.
كارشناسان و كارگزاران اقتصادي و دست اندركاران بازارهاي مالي و بورس پيشنهاد مي كننند نگاه بلندمدت به سرمايه گذاري در بورس داشته باشيد و سعي كنيد سهام را به صورت تركيبي و سبدي خريداري كنيد تا در صورت كاهش ارزش يك سهام ، ديگر سهام سبد ضرر و زيان شما را جبران كنند.
همچنين توصيه مي شود سهام شركت ها و كارخانه هايي خريداري شود كه بيشتر به طور انحصاري كالا توليد مي كنند مانند فولاد ، مواد شيميايي و صنايع مادري كه در فعاليت هاي جاري اقتصادي نقش بسزايي دارند و كمتر تحت تاثير جريانات سياسي يا بازار ارز هستند.
گزارش از : محمود نانكلي
 سه شنبه 18 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 253]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن