تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):دو خصلت است كه بالاتر از آنها چيزى نيست: ايمان به خدا و سود رساندن به برادران.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819413826




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دست آفرينه‌هاي هنري همدان در معرض محاق و فراموشي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: دست آفرينه‌هاي هنري همدان در معرض محاق و فراموشي
از بين رفتن زمينه استفاده و كاركرد مصرفي اين فنون و صنايع سنتي از بين رفته اما ارائه و احيا آنها و بهره برداري فرهنگي و گردشگري از اين دست آفرينه‌هاي هنري ارزشي هم سنگ توليد صنعتي دارد.

گفته مي‌شود تا چند دهه پيش بيش از ‪ ۱۵۰‬صنعت دستي در اين استان حيات و كاربرد و كاركرد داشته است كه اينك تنها شمار اندكي از آنها بدون حمايت دولت قادر به ادامه موجوديت هستند.

صنايع دستي به عنوان دست ساخته‌هايي كه ريشه در فرهنگ، تاريخ و تمدن مردمان سازنده‌اش دارد شايسته حفاظت و انتقال به نسل‌هاي آينده است.

نكته قابل تامل ديگر اينكه با گذشت زمان اندك اندك از تنوع رشته‌هاي اين صنعت كاسته شده است و همراه با آن آخرين نسل استادكاران اين رشته‌ها نيز دستخوش گذر عمر فاني فنون اين هنرها مدفون در خاك مي‌شود.

پاسداري و حفاظت از صنايع‌دستي به عنوان معرف تاريخ و هويت بومي ، منطقه‌اي و ملي و ميراث اصيل به جاي مانده از اجداد نياكاني با اتخاذ راهكارهاي حمايتي از سوي مسوولان امري ضروري تلقي مي‌شود.

در حالي كه شواهد تاريخي و فرهنگي اين خطه گوياي وجود ‪ ۱۵۰‬رشته مختلف صنايع دستي است ، گفته مي‌شود اكنون فقط ‪ ۸۰‬رشته در اين استان فعال است.

رييس سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي همدان گفت: اين استان از طليعه تمدن بشر تاكنون خاستگاه و مهد فرهنگ، مدنيت و علم بوده و آثار ارزشمندي از جمله صنايع دستي بسيار زيبايي را در خود جاي داده كه بايد براي نسل آينده اين مرز و بوم حفظ شود.

"اسدالله بيات" افزود: جاي تاسف است كه امروز جاي بسياري از رشته‌هاي صنايع‌دستي استان همدان خالي است و به طور كلي از اذهان مردم پاك شده است.

وي اظهار داشت: نخ تابي، موتابي، شانه‌سازي چوبي، علاقبندي، چادر شب بافي ، پتو بافي، شالبافي، پوستين دوزي، قاشق تراشي از رشته‌هاي صنايع دستي منسوخ شده استان است.

وي افزود: رشته‌هاي صندوق‌سازي، چاپ قلم كار، ورشوسازي ، حصيربافي، خورجين بافي، زري بافي، ابا بافي و شيشه گري نيز امروز در جمع صنعگتران صنايع دستي استان جايي ندارد.

وي گفت: احيا و بازگشت دوباره اين رشته‌ها و همچنين جلوگيري از منسوخ شدن شمار ديگري از صنايع دستي استان بايد در اولويت برنامه‌ها قرار گيرد.

بيات، نسبت به تاكيد دولت نهم براي احيا رشته‌هاي صنايع دستي فراموشي شده و حمايت از ساير رشته‌ها ابراز خرسندي كرد.

وي افزود: احداث شهرك‌ها و خوشه‌هاي صنايع دستي، حمايت از صنعتگران اين رشته‌ها با ارائه تسهيلات مناسب بنگاه‌هاي كوچك و زودبازده براي توسعه و ترويج صنايع‌دستي از مهمترين برنامه‌هاي دولت است.

وي اضافه كرد: مي‌توان با برنامه‌ريزي در بخش صنايع دستي و ايجاد اشتغال نيز نقش بسيار مهمي را براي پاكسازي جامعه از آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از بيكاري ايفا كرد.

وي گفت: افزايش درآمد سرانه خانواده‌ها و همچنين كاهش اتكا اقتصاد جامعه به درآمد نفتي از ديگر مزيت‌هاي تقويت صنايع دستي است.

معاون صنايع دستي سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي همدان نيز گفت: روند به فراموشي سپردن رشته‌هاي صنايع دستي در اين استان رو به جلو است.

"احمد جعفرپور" افزود: گره چيني، اروسي‌سازي ، مسگري، سفيدگري، كفش‌دوزي دستي، حلبي‌سازي ، جاجيم بافي، قفل‌سازي ، آجيده‌دوزي، موج بافي، چلنگري، دباغي سنتي و چاغوسازي از رشته‌هاي در حال منسوخ شدن در استان است.

وي اضافه كرد: ضرورت احيا رشته‌هاي صنايع دستي منسوخ شده و جلوگيري از بين رفتن ساير رشته‌ها احساس مي‌شود.

به اظهار وي، ‪ ۱۲‬هزار و ‪ ۸۴۸‬كارگاه صنايع دستي در ‪ ۸۰‬رشته مختلف در استان همدان فعال است و بيش از ‪ ۲۲‬هزار نفر در اين بخش مشغول به كار هستند.

استاندار همدان نيز بر اهميت تلاش براي احيا دوباره رشته‌هاي صنايع دستي فراموش شده در استان با همكاري دستگاه‌هاي اجرايي تاكيد كرد.

دكتر "بهروز مرادي" صنايع دستي را معرف هويت ايراني اسلامي مردم اين خطه دانست و افزود: رشته‌هاي منسوخ شده صنايع دستي بايد در استان احيا شود.

وي اظهار داشت: اين هنر صنعت براي هزاران سال در اختيار هنرمندان استان بوده و امروز نيز بايد براي انتقال شايسته اين ميراث ارزشمند به نسل‌هاي آينده برنامه‌ريزي شود.

وي گفت: اين آثار وجهه بسياري از ارزش‌هاي فرهنگي، حقايق تاريخي و مكنونات قلبي هنرمندان را در خود جاي داده و به آيندگان معرفي مي‌كنند.

استاندار همدان همچنين گفت: تنوع و گستردگي صنايع‌دستي اين استان به عنوان مزيت ملي هستند كه بايد براي سازندگي كشور نقش بيشتري از اين طريق ايفا كرد.

مرادي افزود: بايد به حوزه صنايع‌دستي به صورت جدي پرداخته شده و براي رشد و تعالي اين صنعت برنامه‌ريزي كرد.

‪ ۲۲‬هزار نفر در قالب ‪ ۱۲‬هزار و ‪ ۸۴۸‬كارگاه صنايع دستي در استان همدان فعال هستند.ك /‪۴‬
 سه شنبه 18 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 147]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن