تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع): مؤمن نه بدى مى كند و نه معذرت مى خواهد و منافق هر روز بدى مى كند و معذرت مى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816823267




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

الزامات تاسيس شوراي عالي فناوري و كودك ايران


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: الزامات تاسيس شوراي عالي فناوري و كودك ايران
حقوق كودكان امروزه به مسائلي چون غذا و بهداشت و آموزش خلاصه نمي شود.


هموطن آنلاين _ سايه نيكانلو _جامعه اطلاعاتي يك و نيم ميلياردي كره زمين هم اكنون از ميليون ها كاربر در سنين كودكي تشكيل شده است كه ده ها هزار پايگاه اينترنت ،‌ براي سرگرم كردن و اطلاع رساني به اين قشر ،‌فعال هستند. با توجه به اين كه طيف كودكان به لحاظ پتانسيل بالقوه ،‌ كاربران آينده و بالفعل جامعه اطلاعاتي جهان را تشكيل مي دهند ،‌توجه به نيازهاي اطلاعاتي و آموزش صحيح آن ها در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات ،‌يگ نگاه راهبردي به شمار مي رود. حقوق كودكان امروزه به مسائلي چون غذا و بهداشت و آموزش خلاصه نمي شود. بلكه ساختارهاي جديدي به حقوق سنتي كودك اضافه شده است كه توجه دقيق به آن را بايد يك الزام مهم تصور كرد. در دنياي امروز ،‌كودكان به عنوان بخشي از سرمايه هاي جامعه اطلاعاتي از تورجهان گستر به همراه والدين خود استفاده مي كنند. لااقل ميليون ها كودكي كه دستگاه هاي بازي كمپاني هاي بزرگ بازي هاي ويدئويي و اينترنتي را خريداري مي كنند ،‌مشتريان پرو با قرص دنياي ديجيتال هستند كه از اين رسانه به عنوان بخش مهمي از اوقات فراغت و سرگرمي خود استفاده مي كنند. كلوپ هاي اينترنتي بازي و سرگرمي كه در سايت هاي مشهور اينترنت مانند ياهو (ياهو ليگانس) براي پر كردن اوقات فراغت ميليون ها كودك از سراسر جهان راه اندازي شده است ،‌دليل آشكاري بر نياز فوق العاده توجه به نيازهاي اينترنتي كودكان در دنياي ديجيتال است . از سويي ديگر ،‌امروزه كودكان به عنوان ابزار خوبي براي طراحي و توليد سايت هاي پورنو و درامد زايي مجرمان چند مليتي در دنياي وب تبديل شده اند كه متاسفانه هم كودكان و هم قشر بزرگسال ، بيننده جهاني پايگاه هايي هستند كه با نشان دادن تصاوير و فيلم هاي ضد اخلاقي كه ناقض مسلم حقوق كودكان در دنياي ديجيتال است ،‌ زمينه را براي نقض آشكار حقوق كودك در وب فراهم مي كنند. اين در حالي است كه بهره كشي جنسي از كودكان در دنياي غير مجازي در حال افزايش است و نمودهاي فزاينده ان در وب در حال مشاهده است. خوشبختانه در كشورهاي اسلامي ،‌مسئله بهره كشي هاي جنسي از كودكان و نمايش ان به عنوان درامدهاي ديجيتالي مجرمان در اينترنت ،‌ در دستور كار سازمان هايي نظير سازمان كنفرانس اسلامي نيست . چرا كه اين پديده در ميان اين كشورها ان طور كه در غرب به عنوان يك بحران شناخته شده است ،‌ قابل لمس و مشاهده نيست . اما فقدان اين مساله نبايد مسئولان ذيربط را از توجه به ديگر حقوق كودكان در دنياي ديجيتالي ،‌ غافل كند. هموطن آنلاين در اين گزارش اجمالي انتظار دارد با باز كردن يك موضوع مهم كه همانا تاسيس مركزي براي حمايت و توسعه حقوق كوكان و فناوري اطلاعات است ،‌ گامي در جهت حفظ و حمايت از حقوق كودكان ايراني و حتي كشورهاي اسلامي در دنياي نامتناهي وب بردارد. اين گام ،‌گام مهمي است . چرا كه آينده سازان جامعه اطلاعاتي ايران در دهه هاي ديگر قرن بيست و يكم ،‌كودكان امروزي هستند.
ان ها هم حقي دارند !‌
كودك بر مبناي منشور بين

" خوشبختانه در كشورهاي اسلامي ،‌مسئله بهره كشي هاي جنسي از كودكان و نمايش ان به عنوان درامدهاي ديجيتالي مجرمان در اينترنت ،‌ در دستور كار سازمان هايي نظير سازمان كنفرانس اسلامي نيست . ... "

المللي حقوق كودك كه توسط سازمان ملل در قرن بيستم به رسميت شناخته شد ،‌در محيط هاي مختلف ،‌از حداقل حقوق هايي برخوردار است . حفظ حقوق كودكان يكي از مسلم ترين انتظارات از كشورهاي عضو به شمار آمده است . قطعا با تولد محيط هاي جديدي غيز از محيط فيزيكي كه كودك در آن حضور دارد ،‌محيط هاي ديگر مانند محيط مجازي نيز بايد براي او امن ،‌آسان ،‌ در دسترس و مهيا باشد تا اين گروه سني بتواند با توجه به قابليت ها و توانمندي ها و محدوديت هاي خود ،‌تا حد امكان از ظرفيت هاي موجود براي رشد و تعالي خود استفاده كند. فراهم كردن اين زمينه هاي رشد ،‌بر عهده فعالان امور فرهنگي و فناوري در يك كشور است . اين كه اكنون همه كشورهاي دنيا مساله واكسيناسيون كودكان را پذيرفته اند به يك فرهنگ جهاني تبديل شده است و توسط سازمان بهداشت جهاني پيگيري و بررسي مي شود. حمايت از حقوق كودك در دنياي مجازي نيز در حقيقت نيل به همان واكسيناسيون در محيط سنتي است . اهتمام اثربخش به رشد و آموزش كودكان از طريق ابزارهاي فناوري جديد گامي به جلو براي متحول كردن شيوه هاي حقوقي و قانوني و عملكردي قبل با وضعيت جديد امروزي است . اگر كودك در دهه هاي پيش با گچ و قلم آموزش داده مي شد ،‌امروزه حق اوست كه با سيستم هاي رايانه اي پيشرفته و با بهترين كيفيت در دسترس ،‌به او آموزش داده شود. دولت هاي پيشرفته دنيا نتيجه آموزش با كيفيت كودكان با استانداردهاي فناوري آموزشي جهاني را ديده اند. اين كه فكر كنيم محروم كردن يا بي توجهي به قشر كودك در حوزه فناوري را مي توان با ارجاع اين نسل به دوران بلوغ و رشد و جبران آن تقويت كرد ،‌ در حقيقت يك اشتباه بزرگ را مرتكب شده ايم. كودكي كه امروز با فناوري مانوس نشود و حقوق او در اين دنياي ديجيتال رعايت نشود ،‌در آينده پشتوانه قوي و موثري براي بهره برداري بهتر از اين دنياي تار عنكبوتي در اختيار نخواهد داشت و اين بالاترين ميزان آسيب پذيري ديجيتالي است كه دولت ها درحوزه بي توجهي به حقوق كودكان در دنياي فناوري با ان مواجه مي شوند.
به نظر مي رسد كودكان ايراني در دنياي ديجيتالي امروز عناصر گمشده يا تنها هستند. اين ها نمي توانند سهم خود را از پتانسيل هاي اين جامعه اطلاعاتي به دست اورند . علت مشخص است . در ميان ده ها هزار سايتي كه امروز به حوزه كودك و فناور ي در وب مي پردازد ،‌ ايرانيان چند سايت مختص به كودكان در وب راه اندازي كرده اند؟‌ پاسخ معلوم است . خيلي كم.
بر همين اساس ، بازنگري سياست هاي دولت در زمينه جهت بخشي و حضور پر رنگ كودكان ايران زمين در سرزمين ديجيتال ، مسئله اي است كه بايد به آن توجه شود. گزارش هموطن آنلاين ، يك يادآوري براي اين غفلت است .... چرا ؟
پايگاهي مانند ياهو در ايالات متحده ‌،بخش خاصي را به كودكان در بخش ياهوليگانس راه اندازي كرده است كه به چندين زبان ،‌ميليون ها فايل صوتي و تصويري و اطلاعاتي را در اختيار كودكان مخاطب اين پورتال مشهور قرار مي دهد. در حقيقت بخشي از هدايت اطلاعاتي كودكان در وب ،‌از طريق پورتال ياهو و برنامه هاي اختصاصي ان براي كودكان صورت مي پذيرد. اما در اين ميان ،‌تقريبا به جز چند مورد خاص ،‌ پايگاه قوي و اختصاصي براي كودكان ايراني در وب در دسترس نيست. بسياري از سايت هايي كه سال ها پيش براي كودكان در وب راه اندازي شده بود توسط بخش خصوصي ،‌اكنون به خاطر مسائل مختلفي مانند مسائل مالي ،‌تعطيل شده اند كه نمونه بارز ان سايت ايران كيدز دات كام است . اگر به سايت http://www.samorost.net/samorost2 كه يك پايگاه خيلي خوب بازي براي كودكان و جوانان در اينترنت است نگاه كنيم مي بينيم كه كودكان در اين پايگاه از مخاطبان پر و پا قرص هستند. اين سايت سال گذشته توسط گروه وبي اواردز ،‌به عنوان بهترين سايت بازي در سال 2007 مشخص شد. در ايران هنوز وضعيت مشخصي براي ارضاي نيازهاي سرگرمي كوكان در وب موجود ندارد. اگر چه بخش خصوصي در مورد كودكان در وب ،‌حضوري موفق نداشته است اما رفتار سازماني بخش دولتي نيز كارنامه موفق ندارد . گروه كودك و نوجوان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران ، با اين همه توان فني

" كودك بر مبناي منشور بين المللي حقوق كودك كه توسط سازمان ملل در قرن بيستم به رسميت شناخته شد ،‌در محيط هاي مختلف ،‌از حداقل حقوق هايي برخوردار است .... "

و اقتصادي مطلوبي كه در اختيار دارد ، به آموزش اينترنت و نرم افزارهاي كاربردي و برگزاري مسابقات مربوطه در جهت آشنايي بهتر و بيشتر كودكان كشور از امكانات پيش روي ، نپرداخته است . معرفي پست الكترونيك برنامه هاي كودكان در شبكه هاي سيما ،‌تنها رابط ديجيتالي كودكان با وب به شمار مي رود. در حالي كه اكنون بسياري از كودكان مقاطع ابتدايي و راهنمايي در كشور ،‌ حداقل يك بار هم كه شده به اينترنت مراجعه كرده اند و اتصال به اينترنت ،‌بخشي از زندگي روزمره اين افراد در جامعه امروزي ما به شمار مي رود. پس با اين تفاسير ،‌ آموزش مفاهيم مبتني بر فناوري ارتباطي روز توسط رسانه هاي جمعي ، براي سنين 8 تا 14 سال كشور ، يك نياز ضروري تصور مي شود. بايد بدانيم و درك كنيم كه جامعه كاربران ميليوني اينترنت كشور در 10 سال اينده ، امروز تعليم مي بينند. هر اندازه اين تعليم ، بر اساس درك بيشتر و توجه به قابليت هاي كودكان استوار شده باشد ، خطر آسيب پذيري نوجوانان و جوانان كشور از فعاليت هاي مبتذل فرهنگي غرب از طريق فناوري روز ، كاهش مي يابد. پرورش صحيح افراد ، تدوين سازماني پويا ، اگاه و متكي به دانش ، تجربه و نيروي فكري مطلوب است كه در نهايت ، كشور را به افق هاي مورد انتظار سوق مي دهد. بايد نسبت به برخي از كم كاري هاي صورت گرفته در امر آشنا كردن بهتر كودكان ايراني از فناوري روز ، منتقد بوده و با هدف و عزم اصلاح فرايندهاي قبلي و تبيين راهكارهاي مناسب و كاربردي ، بدنه تصميم گيري و اجرايي كشور را ياري كرد. اين مهم ، وظيفه مطبوعات ، مراكز خصوصي آموزشي و نرم افزاري و اطلاع رساني و از همه مهمتر ، در نوع ديدگاه مسئولان كشور نسبت به اين مسئله ، نهفته است . به هر حال گام هايي مانند توسعه شبكه ديجيتالي ملي آموزش كشور اگر چه در سال هاي اخير در دستور كار قرار گرفته است اما اين مساله تنها بخشي كوچك از هزاران گامي است كه دولت به همراهي بخش خصوصي مي بايست براي دنياي فراموش شده كودكان ايراني در وب بردارد.
چگونه ؟
چگونه مي توان راه حضور صحيح و هدفمند كودكان ايراني را در اينترنت فراهم كرد ؟ در واقع راه هاي استفاده كودكان فارسي زبان از مواهب تكنولوژي ارتباطي نوين چيست ؟ چگونه است كه در كشور ما ، توجه به موضوع كودكان در حوزه هاي مختلف ، مثل بازگشت به مطالعه فصل اول يك كتاب دوره ابتدايي توسط يك استاد دانشگاه ، كسر شان تصور مي شود ؟ چگونه بايد اصول فناوري اطلاعات را در كتب درسي مقاطع ابتدايي و راهنمايي ارائه كرد ؟‌ پاسخ به اين پرسش ها هر چه كه باشد ، در اصل به نوع ديدگاه و طرز تفكر ما نسبت به مقوله مهم كودكان بر مي گردد. تا زماني كه تصوير ما (به عنوان كودكان ديروز و صاحبان قدرت و سرمايه امروز ) از كودك به عنوان قشري مصرفي صرف و نيازمند پرورش بر اساس معيارهاي سنتي ما ( كه هميشه هم درست تلقي مي شوند) تصور گردد ، ما نمي توانيم به ارتقاي استعدادهاي بالقوه كودكان بر اساس فناوري روز فكر كنيم. چرا كه به خيلي از اساس ها اعتقاد نداريم ! بحث روان شناسي كودك در اين مبحث كوتاه ما جايگاهي ندارد. اگر چه روان شناسان و متخصصان تكنولوژي آموزشي كودك ، بايد هر چه بيشتر به موضوع اهميت نقش فناوري روز در پرورش انسان هاي امروزي فكر كنند ، لكن وظيفه خود مي دانيم تا در ادامه به روش هايي براي حضور دادن ابزارهاي ارتباطي و اطلاع رساني دنياي جديد در پرورش كودكان اشاره كنيم . راه هاي بسياري براي حضور دادن كودكان در فناوري روز وجود دارد و بر همين اساس ، شماري از اين راهكارها را بصورت " قدم هايي " متناوب ، اشاره مي كنيم .
قدم اول : بررسي جايگاه صحيح كودك و فناوري روز
در تحليل و بررسي نقش فناوري اطلاعات در توسعه نيازهاي كودكان امروزي ، بررسي و شناسايي 2 مسئله ، براي متخصصان و كارشناساني كه علاقمند پيگيري و ارتباط بخشي مسائل كودك و فناوري هستند ، نقش بنيادين ايفا مي

" بازنگري سياست هاي دولت در زمينه جهت بخشي و حضور پر رنگ كودكان ايران زمين در سرزمين ديجيتال ، مسئله اي است كه بايد به آن توجه شود. گزارش هموطن آنلاين ، يك يادآوري براي اين غفلت است.... "

كند. مسئله اول ان است كه اساسا ما بدانيم و اگاه باشيم كه تكنولوژي ارتباطي و اطلاعاتي امروزي ، در چه جايگاه و امكاناتي برخوردار است و از طرفي نسبت به اين مفهوم كه جايگاه واقعي كودكان در دهكده جهاني هزاره سوم نسبت به موقعيت مشابه در يكصد سال گذشته ، چطور بوده است . متاسفانه درصد بالايي از متخصصان و مدعيان مسائل كودك ، نسبت به اين 2 مسئله ( جايگاه كودك در جهان امروزي و جايگاه تكنولوژي روز در جهت ارتقاي مسائل كودكان ) شناخت كافي ندارند. عدم درك صحيح نسبت به اين 2 مسئله به ظاهر پيش افتاده ، باعث مي شود كه در وهله اول ، ما ندانيم كه اصلا فناوري روز تا چه حد قابليت پرورش و پيشرفت فرزندان ما را فراهم مي كند و در ثاني ، آيا كودكي كودكان ما ، بايد به همان طريقي كه كودكي ما در دهه هاي ابتدايي و مياني سده دوم ميلادي گذشت ، سپري شود استفاده منسجم از فناوري روز و درك متقابل كودكان و توجه عملي به نقش انان در فرايند توسعه كشور ، ما را نسبت به تربيبت آينده سازان اين تمدن گران سنگ ، بيش از پيش مسئول مي كند. شايد گنجاندن يك واحد درسي با عنوان كودك و فناوري در دروس دانشگاهي رشته هاي مرتبط بامسائل كودك ، براي تبيين و آموزش اين فرايند به محققان و دانشجويان كشور ، خيلي خالي از لطف نباشد.
قدم دوم : بررسي نقش فناوري اطلاعات در تربيت كودكان
پس از ان كه جايگاه دو طرف را به خوبي تبيين كرديم ، اين بار نوبت به برنامه ريزي و عملي كردن فاكتورهايي است كه بستر را براي رشد هدفمند كودكان ايراني ، با استفاده از پتانسيل هاي دنياي مجازي فراهم مي كند. فناوري اطلاعاتي روز ، امروزه براي ارتقاي استعدادهاي كودكان ، راه هاي بسياري را ارائه كرده است. آموزش از راه دور كودكان توسط شبكه هاي محلي و اينترنتي كه مبتني بر فناوري هاي مختلف گرافيكي ، ترسيمي ، صوتي و تصويري مي باشند ، يكي از مهمترين نقش هاي آي تي به شمار مي ايد. شبكه هاي مشاوره محلي ، كتابخانه هاي ديجيتالي مخصوص كودكان ، بازي هاي فكري مناسب مخصوص رده هاي مختلف سني ، همه و همه از موهبات فناوري نوين است . در بسياري از موارد ، توسط بازي هاي كودكانه ، مي توان رياضيات و علوم را به بهترين شيوه آموزش داد . اين شيوه نوين آموزشي ، امروزه در بسياري از پايگاه هاي اينترنتي خارجي ارائه شده است . حتي در بازي هاي چند نفره كودكان (گيم نت ) ، برنامه هاي به گونه اي تنظيم شده است كه كودك براي پشت سر گذاشتن يك مرحله و ورود به مرحلهاي ديگر ، مجبور است تا به برخي پرسشهاي علمي نرم افزار پاسخ دهد. يا والدين كودكان ، با استفاده از تالارهاي كنفرانس اختصاصي كودكان و مراكز مشاوره آنلاين، از خدمات مختلف مربوط به كودكان خود ، استفاده كنند.
راهكارهاي پاياني
در پايان ارائه چند راهكار ، پيشنهاد مي شود :
1- مناسب است تا گروه كودك و نوجوان صدا وسيما با همكاري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان ايران ، با همكاري وزارت آموزش و پرورش و با همياري شوراهاي عالي فناوري اطلاعات كشور ، شوراي عالي كودك و فناوري را تشكيل داده تا بر اساس بررسي ها و برنامه هاي اين شورا ، نسبت به دخيل كردن هر چه بيشتر كودكان ايراني با فناوري روز ، اقدام گردد .
2 - مكانيزه كردن آمادگي ها ، مدارس ابتدايي و راهنمايي كشور به سيستم هاي شبكه اي آموزشي و اينترنتي مناسب ، نياز روز جامعه خردسال ايران است . دولت بايد در برنامه دراز مدت توسعه كشور ، به اين امر به عنوان يك نياز توسعه كشور بنگرد .
3-حمايت ويژه از طراحان نرم افزارهاي آموزشي و تفريحي كودكان توسط شوراي عالي اطلاع رساني و توزيع گسترده ان در خارج از كشور ، امري است كه بايد در مجموعه برنامه هاي حمايتي بخش دولتي در اين امر ، لحاظ گردد. 4- در شوراي تدوين كتب درسي ،‌به طور جدي به امر تاليف كتب واجب يا اختياري يا كمك درسي براي تقويت آگاهي كودكان به فناوري اطلاعات و ارتباطي روز ،‌ اهتمام شود.
5- كميته يا معاونت فناوري اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با همكاري شركت نمايشگاه هاي بين المللي ايران،‌ جشنوراه يا نمايشگاه هاي استاني و محلي را براي اشنايي كودكان با فناوري هاي روز ترتيب دهد .
 سه شنبه 18 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 379]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن