تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در حقيقت خداوند جهاد را واجب گردانيد و آن را بزرگداشت و مايه پيروزى و ياور خود قرارش ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804542818




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سياست - تنوع قومي در ايران


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: سياست - تنوع قومي در ايران
سياست - تنوع قومي در ايران

يوسف عزيزي: من در يكي از مقاله‌هايم، ايران را به گلستاني تشبيه كرده‌ام كه انواع گل‌هاي رنگارنگ در آن مي‌رويند. اين گل‌ها در واقع همان قوميت‌هاي متنوع اين كشور هستند كه اگر به درستي از آنها مواظبت شود مي‌توانند سرمايه معنوي و فرهنگي بزرگي براي ميهن‌مان باشند.

اصولا ايران از ديرباز يك كشور كثيرالمله بوده است. طبق تحقيقاتي كه تاريخ‌نگار معاصر ايراني سعيد نفيسي انجام داده و آنها را در حاشيه كتاب «تاريخ بيهقي» آورده اين سرزمين از دوران قبل از اسلام همواره مسكن و ماواي قوميت‌هاي مختلف بوده است و البته بعد از اسلام، بر اين تنوع و گونه‌گوني افزوده شده است. در دوران شكوفايي تمدن اسلامي، قوميت‌ها، نژادها و اقليت‌هاي ديني گوناگوني در امپراتوري بزرگ اسلامي مي‌زيستند كه اين همزيستي غالبا با تسامح و تساهل همراه بوده است. در آن دوران، مسيحيان و يهوديان و ديگر فرقه‌هاي ديني و مذهبي در كنار مسلمانان زندگي مي‌كردند و در اندلس و شهرهاي بزرگي همچون اصفهان و بغداد و قاهره به كارهاي پزشكي و علمي و فلسفي و به ويژه ترجمه متون فلسفي يوناني به زبان عربي مشغول بودند. ما در اين دوره از تاريخ مسلمانان بر خلاف تاريخ اروپا كه سرشار از جنگ‌ها و كشتارهاي مذهبي است به ندرت شاهد چنان پديده‌هاي هولناك هستيم.
اگر در عراق «جغرافيا» نقش مهمي در پيدايش و استمرار مردمان عراق داشته، در ايران «تاريخ» اين نقش را بر عهده داشته است. در حقيقت مردمان سرزمين ايران همانند آلياژي هستند كه در طول تاريخ سفت و سخت گرديده است. اگر هم گاهي زنگاري بر اين فلز نشسته اين زنگار پايدار نبوده است.
انقلاب مشروطيت كه اساسا يك انقلاب ضداستبدادي و ضداستعماري بود به دلايلي كه از حوصله اين بحث خارج است به ديكتاتوري رضاخان پهلوي انجاميد. دوران حكومت وي و پسرش محمدرضا پهلوي عارضه شومي براي تنوع قومي ايران بود. زيرا آنان با تبديل ممالك محروسه دوره قاجار به كشور شاهنشاهي ايران سعي كردند به زور ايران چند قومي را به يك ملت با يك نژاد و يك زبان تبديل كنند؛ امري كه با ماهيت تاريخي و فرهنگي ملت ايران هماهنگي نداشت. پس از انقلاب اوضاع دگرگون شد و قانون اساسي جديد جانشين قانون اساسي دوره مشروطيت شد.
در اين قانون سه اصل 15 و 19 و 48 به حقوق قوميت‌ها اختصاص يافت.
گفتني است كه طي سه دهه گذشته ما شاهد پستي و بلندي‌هايي در برخورد با مسئله قوميت‌هاي ايراني بوديم. كشورمان در اين مدت شاهد حوادثي بود كه نشان مي‌دهد تجزيه‌طلبان، نيروي موثري در ميان قوميت‌ها نبوده‌اند. اين امر در مورد عرب‌هاي خوزستان نيز صدق مي‌كند.
جنگ هشت ساله عراق عليه ايران دوره مناسبي بود تا مردم عرب خوزستان ميهن دوستي و تعلق‌خاطر خود را به كشورشان ايران به اثبات رسانند. آنان به‌رغم شعارهاي ملي‌گرايانه صدام حسين از زادبوم و ميهن خويش دفاع كردند و بيشترين زيان‌هاي مالي و جاني را متحمل شدند. طبق آمار منتشر شده از سوي بنياد شهيد استان خوزستان از ميان 16 هزار شهيد آن جنگ بيش از 12 هزار نفر عرب بودند.
من از هنگامي كه به آگاهي سياسي دست‌يافتم يعني از پيش از انقلاب تاكنون همواره خواستار ايراني آباد، آزاد، يكپارچه و دموكراتيك بوده‌ام و بر اين باورم كه همه قوميت‌هاي ايراني اعم از فارس، ترك، كرد و عرب، بلوچ و تركمن همه مسافران يك كشتي هستند و سرنوشت مشتركي دارند.
نگارنده اين قلم در هيچ زماني با تجزيه‌طلبان و كساني كه مي‌كوشيدند يا همچنان مي‌كوشند سرنوشت مردم عرب خوزستان را از سرنوشت ديگر مردمان كشورمان جدا كنند هيچ سنخيت فكري نداشته‌ام بلكه در زبان و قلم با چنين افكاري مبارزه كرده‌ام. اين را به وضوح مي‌توان در واژه واژه ده‌ها كتاب و صدها مقاله‌اي ديد كه به زبان فارسي و عربي منتشر كرده‌ام.
من معتقدم كه قوميت‌هاي ايراني حقوقي دارند كه بايد طبق قوانين داخلي و بين‌المللي- كه دولت ايران نيز آنها را پذيرفته- رعايت شود. اين امر براي تحكيم وحدت ملي و يكپارچگي كشور- كه بدان اعتقاد راسخ دارم- لازم و ضروري است.
در زمينه حقوق قوميت‌ها مي‌توان مسائل بسياري را مطرح كرد اما اصول 15 و 19 و 48 قانون اساسي مي‌توانند محوري حداقلي براي تحقق اين حقوق باشند و به نظر مي‌رسد قانون اساسي در اين زمينه ظرفيت‌هايي دارد كه متاسفانه مغفول مانده است.
به باور نويسنده براي صيانت كشور از هرگونه گزندي بايد با محوريت اصول يادشده و توسعه اختيارات شوراها و برگزاري انتخابات آزاد و سالم و دوري از هر نوع تنگ‌نظري اين كار محقق شود.
لذا براي رعايت حقوق قوميت‌هاي ايراني، ضمن مخالفت با هرگونه جدايي‌خواهي و تجزيه‌طلبي و كاربرد خشونت از سوي هر حزب و گروهي بايد بر اجراي هرچه زودتر اين اصول تاكيد ورزيم.
 سه شنبه 18 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن