تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نصيحت كردن در حضور ديگران، خُرد كردن شخصيت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816822231




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جامعه - تهران در بحران آلودگي صوتي


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: جامعه - تهران در بحران آلودگي صوتي


جامعه - تهران در بحران آلودگي صوتي

در حالي كه بر اساس مصوبه 236 شوراي عالي محيط زيست خردادماه 81، حد مجاز صدا در هواي آزاد در كشور طي جدولي تصويب شده بود، كميسيون زيربنايي صنعت و محيط زيست در تاريخ 19 اسفندماه سال 86 در مصوبه‌اي ضمن اصلاح مصوبه قبلي و تاييد مجدد اين جدول، به وزارت راه و ترابري 10 سال مهلت داد تا موقعيت مكاني ايستگاه‌هاي راه‌آهن و فرودگاه‌هاي موجود را با شرايط و ضوابط يادشده تطبيق داده و گزارش پيشرفت عمليات خود را در اين خصوص هر سال به كميسيون مربوط ارائه كند. كميسيون امور زيربنايي صنعت و محيط زيست همچنين در مصوبه خود خاطرنشان كرده است: رعايت مفاد اين مصوبه درخصوص مكان‌گزيني شهرهاي جديد، فرودگاه‌ها و ايستگاه‌هاي راه‌آهن جديد نيز الزامي است.

اين در حالي‌ است كه بر اساس همان مصوبه سال 81 بايد حد مجاز آلودگي صوتي در مناطق اطراف فرودگاه‌ها و راه‌آهن بر اساس جدول پهنه‌بندي رعايت مي‌شد كه به گفته كارشناسان با گذشت شش سال از اين مصوبه نه تنها اين استانداردها رعايت نشده است بلكه در مصوبه جديد هم نيامده كه چگونه بايد اين استانداردها رعايت و به چه صورتي بر آن نظارت صورت گيرد.
دكتر سعيد متصدي، عضو هيات علمي دانشگاه در اين خصوص به ايسنا گفت: سازمان حفاظت محيط زيست متاسفانه به جاي آنكه به دنبال موانع عدم‌اجراي مصوبه شوراي عالي محيط زيست برود و بر موضوع نظارت كند، صرفا به دنبال تغيير مصوبه رفته و اين در حالي است كه از نظر عملي و اجرايي اين مصوبه با مصوبه قبلي تفاوت چنداني ندارد.
وي با تاكيد بر اينكه سازمان حفاظت محيط زيست به جاي تغيير مصوبات بايد به سمت اندازه‌گيري و نظارت بر آلودگي صوتي در كشور برود، گفت: مهم‌ترين منبع آلودگي صوتي در پايتخت خودروها و موتورسيكلت‌ها هستند؛ اين در حالي است كه به‌رغم تعيين حد مجاز صداي عبوري، بوق و اگزوست خودروها در سال 84 و اجرايي شدن آن از ابتداي سال 85، سازمان حفاظت محيط زيست به عنوان تنها مرجع مسوول براي اجراي اين مصوبه هيچ كنترلي بر آلودگي صوتي خودروهاي توليدي كشور ندارد و با گذشت دو سال از اين مصوبه همچنان مصوبه مذكور اجرا نمي‌شود.
عضو كميته محيط زيست شوراي شهر تهران افزود: به‌رغم تصويب قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا مصوب سال 1374 و متعاقب آن آيين‌نامه اجرايي ماده 27 قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا مصوب 78 كه بحث استانداردهاي آلودگي صوتي را در كشور مطرح مي‌كند، همچنان ايرانيان از مشكلات آلودگي صوتي رنج مي‌برند.
وي با تاكيد بر اينكه آلودگي صوتي تنها به گوش و كري‌ها خلاصه نمي‌شود به ايسنا گفت: اثرات فيزيولوژيكي مانند افزايش و كاهش ضربان قلب، بيماري‌هاي قلبي و عروقي، مشكلات رواني و عدم‌برقراري ارتباط صحيح با ديگران از جمله مشكلات آلودگي صوتي است. متصدي تاكيد كرد: لازم است سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت بهداشت در خصوص شيوع و بروز بيماري‌هاي مرتبط با آلودگي صوتي برنامه جامعي را به مرحله اجرا بگذارد.
وي با اشاره به مهلت 10 ساله وزارت راه و ترابري براي رعايت استانداردهاي حد مجاز آلودگي صوتي در اطراف فرودگاه‌ها و راه‌آهن بر اساس مصوبه اخير گفت: اين برنامه زماني مي‌تواند مورد عمل قرار گيرد كه خود در قالب يك برنامه مشخص تدوين شود.
آلودگي صوتي تهران نزديك شرايط بحراني است
سازمان حفاظت محيط زيست هنوز حد مجاز آلودگي صوتي خودروهاي درحال كار به عنوان مهم‌ترين عوامل آلودگي صوتي را تدوين نكرده است. متصدي با اشاره به اينكه آلودگي صوتي در پايتخت هم‌اكنون نزديك شرايط بحراني است، افزود: يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي آلودگي صوتي در شهرها حمل و نقل، خودروها و موتورسيكلت‌هاست كه بايد در كمترين زمان ممكن نسبت به اجراي استانداردهاي آلودگي صوتي خودروهاي نو اقدام شود.
وي گفت: بايد برنامه بحراني براي مقابله با آلودگي صوتي ريخته شود و به صورت ضربتي منابع شناسايي و مشكلات رفع شود اما با مصوبه اخير مشخص نيست تا 10 سال آينده چه اتفاقي خواهد افتاد و اجراي اين مصوبه عملا به چه نتيجه‌اي منجر مي‌شود؛ چرا كه نظارتي بر آن وجود ندارد. متصدي به ضرورت اندازه‌گيري آلودگي صوتي در زمان انجام معاينه فني خودروها اشاره كرد و به ايسنا گفت: متاسفانه به‌رغم وجود امكانات كافي در مراكز معاينه فني و اعلام آمادگي اين مراكز براي انجام فرآيند اندازه‌گيري آلودگي صوتي خودروهاي در حال كار، سازمان حفاظت محيط زيست هنوز حد مجاز اين آلودگي را براي اين خودروها تعيين نكرده است كه در اين زمينه لازم است هرچه سريع‌تر حد مجاز آلودگي صوتي براي خودروهاي درحال كار تعيين و ابلاغ شود.
آلودگي صوتي فرودگاه مهرآباد بحراني است
دكتر يوسف رشيدي، مدير عامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران كه كار تدوين ترازهاي آلودگي صوتي پايتخت بر عهده آنها گذاشته شده است نيز با اشاره به اينكه بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد وضعيت آلودگي صوتي فرودگاه مهرآباد بحراني است، افزود: به نظر مي‌رسد 10 سال ديگر براي رفع مشكل آلودگي صوتي فرودگاه مهرآباد خيلي طولاني باشد.
وي با اشاره به اينكه اكثر فرودگاه‌هاي دنيا مجهز به سيستم نويز مونيتورينگ هستند كه آلودگي صوتي هواپيماهايي كه در آنها فرود مي‌آيند را به صورت آنلاين اندازه‌گيري مي‌كنند، افزود: اين هواپيماها در صورت ايجاد آلودگي صوتي بيش از حد مجاز جريمه مي‌شوند و در برخي فرودگاه‌ها نيز به آنها اجازه فرود داده نمي‌شود كه اين سيستم در فرودگاه مهرآباد وجود ندارد. وي افزود: بررسي انجام شده نشان مي‌دهد وضعيت آلودگي صوتي مناطق اطراف فرودگاه مهرآباد همچون تهرانسر بحراني است. همچنين يك مركز درماني در اين منطقه نيز در زير خط پروازي قرار دارد. مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا با تاكيد بر اينكه تكنولوژي هواپيماها در كشور قديمي است، افزود: بهترين راهكار با توجه به اينكه استاندارد آلودگي صوتي در شب 10 دسيبل كمتر از روز است، انتقال پروازهاي شب فرودگاه مهرآباد به امام‌خميني(ره) است.
منطقه 6 از لحاظ آلودگي صوتي در صدر مناطق ديگر قرار دارد
رشيدي با تاكيد بر اينكه آلودگي صوتي در تهران بحراني شده است، افزود: نتايج جديدترين بررسي‌ها نشان مي‌دهد منطقه 6 از لحاظ آلودگي صوتي در صدر مناطق ديگر قرار دارد و پس از اين منطقه به ترتيب مناطق 10، 11، 12، 7، 13، 3، 19، 18 و 2 پرسر و صداترين مناطق پايتخت هستند .
وي با بيان اينكه اين مطالعات با توجه به تعداد و سرعت خودروها در اين مناطق، مقدار كيلومترپيمايش خودروها و توزيع نوع آنها، در هر منطقه و ميزان اتوبان‌هاي موجود صورت گرفته است، به ايسنا گفت: كاهش آلودگي صوتي به منظور بالا بردن سطح كيفي زندگي و كم كردن آثار آن بر سلامت شهروندان، به عنوان يكي از معضلات زيست‌محيطي شهر تهران، است كه بدين لحاظ شركت كنترل كيفيت هوا پروژه‌هاي تهيه و تدوين ترازهاي آلودگي صوتي شهر تهران را به تفكيك مناطق آغاز كرده كه تاكنون مناطق 7، 12، 6، 9،10 و 11 به اتمام رسيده و در حال حاضر نيز مناطق 3، 2 و 1 نيز در دستوركار است.
مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا با اشاره به اينكه كشورهاي پيشرفته دنيا جهت اجرا و ساخت اتوبان‌ها و مناطق حساس به سر و صدا مانند مدارس و بيمارستان‌ها از نقشه‌هاي صوتي استفاده مي‌كنند، گفت: بر اساس قوانين اتحاديه اروپا، تا پايان سال جاري ميلادي بايد تمامي شهرهاي داراي جمعيتي بالغ بر 250 هزار نفر، جاده‌هايي با ميزان تردد بيش از شش ميليون خودرو در سال، ريل‌هاي قطار با تردد بيش از 60 هزار قطار در سال و فرودگاه‌هايي با بيش از 50 هزار پرواز در سال نقشه‌هاي صوتي داشته باشند و تا پايان سال جاري ميلادي بايد در طرح‌هاي تفصيلي خود اين نقشه‌ها را در جهت كاهش آلودگي صوتي استفاده كنند. وي افزود: اين نقشه‌ها هر پنج سال تكرار مي‌شود و در سال 2012 ميلادي بايد براي مناطقي با جمعيت بالاي 100 هزار نفر نيز چنين نقشه‌هايي داشته باشند. رشيدي با اشاره به اينكه آلودگي صوتي در منطقه 6 بسيار بالاست، افزود: 470 مركز آموزشي و 138 مركز درماني در اين منطقه در معرض آلودگي صوتي قرار دارند.
آثار آلودگي صوتي
وي با اشاره به آثار آلودگي صوتي گفت: تاثير آلودگي صوتي شامل اثرات فيزيولوژيكي، تاثير بر خواب، اثرات روحي و رواني، تاثير روي نوزادان (جنين)، اختلال در مكالمات و اثر سر و صدا روي گياهان و حيوانات است.
مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا افزود: آلودگي صوتي روي انسان مي‌تواند سبب كاهش قدرت شنوايي و اثرات باليني شده به شكلي كه فشار داخل جمجمه بالا رفته ترشحات بزاق كم شده و دهان خشك مي‌شود. ترشحات معده كم شده و معده دچار انقباضات دردناكي مي‌شود. حركات دودي‌شكل روده‌ها نيز دچار ركود شده و در عين حال سر و صدا ممكن است با فشار فيزيولوژيك خود، بيماري‌ها را تشديد كند. در واقع سوت كشيدن گوش ناشي از سر و صداي زياد و شديد است و نشانه واكنش فيزيولوژيك بدن در برابر صدا و هشداري است كه نشان مي‌دهد صدا بر آستانه شنوايي اثر نامطلوب دارد. از سوي ديگر كاهش قدرت يادگيري و تمركز حين انجام كار از ديگر آثار مستقيم سر و صدا است.
وي عمده‌ترين منابع سر و صدا در محيط‌هاي شهري را ناشي از وسايل حمل و نقل عنوان كرد و گفت: اين آلودگي شامل سه گروه ترافيك جاده‌اي، ترافيك هوايي و ترافيك ريلي است.
رشيدي تصريح كرد: در اين بين سر و صداي ناشي از وسايل حمل و نقل جاده‌اي شامل موتورسيكلت، خودروهاي سواري، سنگين و نيمه‌سنگين سهم عمده‌اي در توليد آلودگي صوتي شهرها دارند. از سوي ديگر سر و صداي ناشي از ترافيك جاده‌اي و هوايي نيز يكي از مهم‌ترين عوامل تمايل ساكنان به جابه‌جايي از محل سكونت خود است كه در شهر تهران هر سه عامل آلودگي در شهر وجود دارد.
وي افزود: از جمله منابع ديگر سر و صدا فعاليت‌هاي صنعتي، ساختماني و تجهيزات و دستگاه‌هاي موجود در محيط زندگي و منزل است كه هريك سهمي در توليد آلودگي صوتي در محيط زيست را دارند. مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا علت بحراني شدن آلودگي صوتي در شهر تهران را عواملي چون نزديكي مناطق مسكوني به معابر پررفت و آمد، وجود خودروهاي فرسوده در سطح شهر، وجود كارگاه‌ها و ساخت و سازها، عبور خطوط پروازي از بالاي سطح شهر، عبور خطوط ريلي از بعضي مناطق و بسياري عوامل ديگر عنوان كرد.
وي با اشاره به اينكه در زمينه كاهش آلودگي صوتي در شهر تهران تاكنون فعاليت خاصي صورت نگرفته است، تصريح كرد: تنها پروژه راهكار كاهش آلودگي صوتي براي بزرگراه نواب فاز 1 و 2 در شركت كنترل كيفيت هوا به درخواست سازمان نوسازي شهرداري تهران انجام شده است.
رشيدي در خصوص ديوارهاي صوتي گفت: موانع صوتي شامل مواد جامدي هستند كه در طول بزرگراه، بين بزرگراه و خانه‌ها ساخته مي‌شوند. تاثير موانع صوتي مي‌تواند كاهشي معادل 15-10 دسيبل را داشته باشد.
وي خاطرنشان كرد: موانع به صورت تپه‌ها يا ديوارهايي هستند كه در طول جاده ساخته مي‌شوند و موانع تپه‌اي‌شكل داراي ظاهر و جلوه طبيعي بوده و معمولا بسيار زيبا هستند. رشيدي در خصوص مصوبه اخير كميسيون زيربنايي صنعت و محيط زيست دولت در زمينه آلودگي صوتي تاكيد كرد: بايد راه‌كارهاي اجرايي و نظارتي و برنامه مدون براي كاهش آلودگي صوتي تدوين شود.
وي خاطرنشان كرد: با مصوبه اخير كميسيون زيربنايي صنعت و محيط زيست هيات دولت بايد به ساكنان اطراف فرودگاه‌ها و راه‌آهن بگوييم 10 سال ديگر منتظر باشيد شايد آلودگي صوتي كاهش يابد. مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا در عين حال گفت: حد مجاز آلودگي صوتي در داخل اين مراكز صنعتي نيز بايد جداگانه تعيين و نحوه اجرا و نظارت آنها ديده شود.
 دوشنبه 17 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 175]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن