تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):درباره آيه «ياد خدا بزرگتر است» ـ : به ياد خدا بودن در هنگام روبه رو شدن با حلال و ح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815563993




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مرور كارنامه يعقوبي/20 سال تئاتر از زمستان 66 تا ماچيسمو


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مرور كارنامه يعقوبي/20 سال تئاتر از "زمستان 66" تا "ماچيسمو"
محمد يعقوبي كه به تازگي نمايش "ماچيسمو" را سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر روي صحنه داشت، در طول 20 سال فعاليت تئاتري نگارش 15 نمايشنامه و كارگرداني 12 نمايش صحنه‌اي را در كارنامه حرفه‌اي خود ثبت كرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، اين نويسنده و كارگردان تئاتر از سال 1367 و در دوران تحصيل در رشته حقوق قضايي به عضويت گروه تئاتر دانشگاه درآمد و بعد از گذشت يكسال نخستين نمايشنامه زندگي تئاتري خود با نام "بازگشت" را نوشت.

سال 69 گروه تئاتر دانشگاه از هم پاشيد و يعقوبي سال 70 در يك دوره آموزشي يكساله تئاتر در رشته بازيگري شركت كرد. اين دوره از طرف مركز هنرهاي نمايشي با حضور حميد سمندريان در رشته‌هاي كارگرداني، نمايشنامه‌نويسي و بازيگري برگزار شد و يعقوبي همان ايام نمايشنامه "از دوستت دارم" را نوشت.

او سال 71 وارد كلاس‌هاي بازيگري مهين اسكويي شد و نمايشنامه كوتاه "پدر" را نوشت. در اين سال‌ها يعقوبي هنوز به عنوان كارگردان يا بازيگر به دنياي حرفه‌اي تئاتر وارد نشده بود. وي سال 72 فارغ‌التحصيل شد و همان سال دو نمايشنامه "صداي گربه" و "يك دقيقه سكوت" را نوشت. همچنين در نمايش "گاليله" به كارگرداني فرهاد مهندسپور به ايفاي نقش پرداخت.

صحنه‌اي از نمايش "قرمز و ديگران"

در بهمن‌ماه 72 نمايش "باغ وحش شيشه‌اي" تنسي ويليامز را در تالار هنر به صحنه برد كه به خاطر بروز برخي مشكلات اجراي نمايش لغو شد. يعقوبي سال 73 نمايشنامه "قرمز و ديگران" را نوشت و خدمت نظام وظيفه خود را آغاز كرد. سال 74 سالي پركاتر براي او بود.

وي در اين سال نمايش "دل سگ" را بر اساس رماني با همين نام از ميخائيل بولگاكف نوشت. همچنين به همراه عباس زندباف به ترجمه نمايشنامه‌هاي "شب بخير مادر" مارشا نورمن، "اوليانا" ديويد ممت، "باغ وحش شيشه‌اي" تنسي ويليامز، "روز مادر" جي. بي. پريستلي و "ميخك‌هاي سرخ" گلن هيوز پرداخت.

سپس اسفندماه همان سال تصميم گرفت نمايش "شب بخير مادر" را با حضور پانته‌آ بهرام و ريما رامين‌فر به صحنه ببرد. تمرين آغاز شد، ولي شوراي نظارت و ارزشيابي آن را نپذيرفت. يعقوبي اين نمايش را سال 75 به صورت خصوصي در پاركينگ منزلي مسكوني اجرا كرد و در 50 اجراي آن بهرام بيضايي، سمندريان، اسكويي، رضا كيانيان و... به تماشاي نمايش نشستند.

شهريورماه 75 خدمت سربازي به پايان رسيد و يعقوبي در اسفندماه نمايشنامه "زمستان 66" را نوشت. وي توانست سال 76 اولين حضور حرفه اي به عنوان كارگردان را در مجموعه تئاتر شهر تجربه كند و نمايش "شب بخير مادر" را در مرداد و شهريور 76 به صحنه ببرد.

بهمن 76 اين نمايشنامه‌نويس و كارگردان تئاتر با نمايش "زمستان 66" در شانزدهمين جشنواره تئاتر فجر شركت و جايزه اول كارگرداني و دوم نمايشنامه‌نويسي جشنواره را از آن خود كرد. همچنين "زمستان 66" نمايش برگزيده هيئت داوران جشنواره شد. يعقوبي اسفندماه 76 گروه تئاتر "امروز" را راه انداخت.

وي با نمايش‌هاي "شب بخير مادر" و "زمستان 66" به عنوان يكي از چهره‌هاي موفق و جوان آن دوره از تئاتر حرفه‌اي كشور شناخته شد. او سال 77 نمايشنامه "رقص كاغذپاره‌ها" را نوشت و بهمن همان سال با اجراي اين نمايش در هفدهمين جشنواره تئاتر فجر جايزه دوم نمايشنامه‌نويسي و كارگرداني را از آن خود كرد.

وي نمايش "زمستان 66" را اسفندماه 77 در تالار كوچك تئاتر شهر به صحنه برد كه مورد استقبال تماشاگران و علاقمندان تئاتر قرار گرفت. تيرماه 78 يعقوبي نمايشنامه "يك دقيقه سكوت" را نوشت كه اثري متفاوت از نمايشنامه "يك دقيقه سكوت" وي در سال 72 بود.

سپس نمايش "رقص كاغذپاره‌ها" را آبان ماه همان سال در سالن سايه مجموعه تئاتر شهر به صحنه برد. او همچنين با كارگرداني نمايش "پس تا فردا" نوشته ريما رامين‌فر در هجدهمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر حضور يافت و برنده جايزه سوم كارگرداني جشنواره شد.

حضور مستمر يعقوبي در عرصه تئاتر در سال 79 نيز ادامه يافت. وي نمايش‌هاي "پس تا فردا" و "دل سگ" را مرداد و شهريور 79 در سالن چهارسو تئاتر شهر به صحنه برد. سپس در آبان همان سال براي اجراي نمايش "پس تا فردا" در هفته هنر ايراني در ايتاليا به اين كشور سفر كرد.

بهمن ماه 79 يعقوبي نمايش "يك دقيقه سكوت" را در نوزدهمين جشنواره تئاتر فجر اجرا كرد و جايزه سوم كارگرداني را برد. اما سال 80 اين نمايشنامه‌نويس و كارگردان شناخته شده تئاتر از گروه تئاتر امروز جدا شد. تيرماه 80 نمايشنامه "از تاريكي" را نوشت و سپس نمايش "يك دقيقه سكوت" را دي ماه همان سال در سالن چهارسو به صحنه برد.

وي نمايشنامه "از تاريكي" را بهمن 80 براي حضور در بيستمين جشنواره تئاتر فجر ارائه داد كه در مرحله بازبيني جشنواره مورد قبول واقع نشد و اين سرآغاز اجرا نشدن "از تاريكي" در سال‌هاي بعد بود. سال 81 نمايش "قرمز و ديگران" را بازنويسي و آن را در بيست و يكمين جشنواره تئاتر فجر اجرا كرد. اين تنها فعاليت تئاتري يعقوبي در سال 81 بود.

بعد از آن و در خردادماه سال 82 يعقوبي نمايشنامه مورد علاقه خود يعني "از تاريكي" را به صورت نمايشنامه‌خواني در خانه هنرمندان ايران اجرا كرد. وي نگارش نمايشنامه "گل‌هاي شمعداني" را تيرماه همان سال انجام داد و اين نمايش را در بيست و دومين جشنواره تئاتر فجر به صحنه برد.

بعد از جشنواره در ماه اسفند، يعقوبي نمايش "قرمز و ديگران" را در سالن قشقايي و همان ايام نمايشنامه‌خواني "با خشم به ياد آر" جان آزبرن را در خانه هنرمندان ايران اجرا كرد. "قرمز و ديگران" فروردين 83 نيز به اجرا در سالن قشقايي ادامه داد. تيرماه 83 يعقوبي نگارش نمايشنامه "تنها راه ممكن" را به پايان رساند و آن را در بيست و سومين جشنواره تئاتر فجر اجرا كرد.

صحنه‌اي از نمايش "ماچيسمو"

وي شهريور 83 فيلم كوتاه "قرمز و ديگران" را ساخت و تصميم گرفت يك گروه تئاتر راه بيندازد و سرانجام گروه "اين روزها" را آبان همان سال شكل داد. وي دي‌ماه 83 نمايش "گل‌هاي شمعداني" را در تئاتر شهر به صحنه برد و سال 84 فقط به اجراي نمايش "تنها راه ممكن" در سالن سايه و كارگرداني تئاتر تلويزيوني "زمستان 66" براي شبكه چهار پرداخت.

اما در آغاز سال 85 نمايشنامه "ماه در آب" را نوشت و شهريورماه همان سال اين نمايش را در سالن سايه اجرا كرد. سال‌هاي 84 و 85 يعقوبي نتوانست در جشنواره تئاتر فجر حضور يابد كه يكي از دلايل اصلي اين امر پذيرفته نشدن نمايشنامه "از تاريكي" توسط شوراي انتخاب آثار جشنواره بود.

يعقوبي تيرماه 86 مجددا "از تاريكي" را به شوراي نظارت و ارزشيابي تئاتر شهر ارائه داد كه مورد قبول واقع نشد. به همين دليل نمايشنامه "ماچيسمو" برگرفته از رمان گراهام گرين را نوشت و با آن در بيست و ششمين جشنواره تئاتر فجر حضور يافت. "ماچيسمو" خردادماه 87 در سالن چهارسو به صحنه رفت.
 دوشنبه 17 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن