تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 13 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ربا خوار از دنيا نرود، تا آن كه شيطان ديوانه اش كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید ابزار دقیق

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809254350




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شهاب هاى يخي


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: شهاب هاى يخي
نوشته: رابرت روى بريت

مترجم: جمشيد سلمانيان

اشاره:

مطلب حاضر كه به صورت سوال و جواب تنظيم شده در واقع فهرستى از “ترين” هاى زمين و همچنين نكاتى در باره كره زمين و ديگر كرات به صورت پرسش و پاسخ است. خواننده گرامى مى تواند پيش از خواندن جواب روى آنرا بپوشاند و ميزان اطلاعات عمومى خود را بسنجند.

‌91‌- مرتفع ترين، خشك ترين، و سردترين قاره روى زمين كدام است؟‌

قطب جنوب.

‌92‌- بيشتر زمين لرزه ها در چه عمقى روى مى دهند؟

اكثر زلزله ها در عمق كمتر از 80 كيلومترى سطح زمين روى مى دهند. زمين لرزه هاى كم عمق تر پتانسيل بيشترى براى وارد آوردن خسارت دارند اما ميزان خساراتى كه يك زلزله وارد مى كند به شرايط سنگ و خاك زمين و شيوه هاى ساختمان سازى بستگى دارد.

‌93‌- قديمى ترين سنگهاى زمين كجا يافت مى شوند؟

از آنجا كه كف اقيانوسها مرتبا در حال تجديد ساختار به علت حركت ممتد فلاتهاى سطح زمين است، قديمى ترين سنگهاى كف اقيانوس زير 300 ميليون سال سن دارند. اما سن قديمى ترين سنگهاى روى زمين چهار و نيم ميليارد سال است.

‌94‌- چند درصد آب شيرين جهان در يخهاى يخچالهاى طبيعى ذخيره شده است؟‌

حدود 70 درصد. اگر قرار باشد روزى ما چنين مقدار آب را به اين صورت ذخير كنيم لازم بود اول بمدت 60 سال بطور مداوم در سراسر جهان باران ببارد و بعد بايد راهى مى يافتيم تا اين همه آب را منجمد كنيم.

95‌- در آمريكاى شمالى بزرگترين درياچه اى كه بالاى كوه قرار دارد كدام است؟

درياچه تاهو در مرز ميان ايالتهاى كاليفرنيا و نوادا. اين درياچه 105 هزار جريب وسعت دارد، 39 تريليارد گالن آب و حدود 488 متر عمق دارد.

‌96‌- آيا قاره ها هميشه وجود داشته اند؟

قاره ها به شكلى كه امروز آنها را مى شناسيم وجود نداشته اند. بسيارى از دانشمندان معتقدند كه زمين ابتدا يك قاره بسيار بزرگ بيشتر نداشت كه حتى يك قطره آب هم در آن نبود. بر اساس اين فرضيه آب را شهابهاى يخى به زمين آوردند و بدين ترتيب بود كه اقيانوسها شكل گرفتند. تا همين اواخر يعنى تا همين 225 ميليون سال قبل تمام خشكى هاى زمين در قالب يك ابرقاره به نام پاناگايا روى هم انباشته شده بود. از 225 ميليون سال قبل به اين سو ابرقاره مذكور شروع به تقسيم شدن كرد و دست آخر به صورت قاره هايى در آمد كه امروز مى شناسيم.

‌97‌- در صورت بروز آتشفشان، در طول يك روز ممكن است چقدر خاكستر ببارد؟

من فقط در اين باره مى توانم يك مثال بياورم. در روز 18 ماه مه 1980 ميلادي، كوه سن هلن طى نه ساعت فعاليت آتشفشانى شديد خود، بيش از 540 ميليون تن خاكستر را بر روى منطقه اى به وسعت 56980 كيلومتر مربع فرو ريخت. آن واقعه مخرب ترين فعاليت آتشفشانى شناخته شده در تاريخ ايالات متحده بود. در جريان آن حادثه 57 نفر از جمله دكتر ديويد جانستن دانشمند سازمان زمين شناسى آمريكا كه در هشت كيلومترى كوه مذكور فعاليت آنرا زير نظر داشت جان خود را از دست دادند. ميزان خسارت ناشى از فوران آن آتشفشان و به راه افتادن سيل گل و لاى و رانش زمين كه در اثر آن بوقوع پيوست، يك ميليارد دلار تخمين زده مى شود.

‌98‌- فلدسپات چيست؟

بهتر است به جاى اين سوال بپرسيم:”غير از زمين شناس چه كسى عاشق فلدسپارت است؟”‌

اتفاقا فلدسپات معمولى ترين و بيشترين ماده معدنى موجود در پوسته زمين است. اما من در مورد خصوصيات اين ماده واقعا چيزى كه به درد دانستن شما بخورد پيدا نكردم.

‌99‌- نقاط منتهى عليه در ايالات متحده با توجه به قطب نما كدامند؟

اين سوال كمى خدعه آميز است. ممكن است سه يا چهار جوابى كه به اين سوال داده مى شود آدم را غافلگير كند. غربى ترين نقطه در آمريكا مكانى با نام با مسماى نقطه غربى واقع در جزيره آماتيگناك در آلاسكا است. شمالى ترن نقطه هم منطقه پوينت بارو در آلاسكا است. جنوبى ترين نقطه آمريكا ضلع جنوبى جزيره هاوايى است. حالا حدس بزنيد شرقى ترين نقطه ايالات متحده كدام است و كجا است. شرقى ترين نقطه آمريكا پاچنوى پوينت نام دارد و در آلاسكا واقع است. اما مگر ممكن است؟ بله. نگاهى به نقشه جهان بيندازيد. نوك جزاير آلويتيان آلاسكا در سوى ديگر طول جغرافيايى 180 درجه يا همان خط اختلاف تاريخ بين المللى واقع شده است. همين باعث مى شود كه پاچنوى پوينت بطور مختصر، اما رسما جزء نيم كره شرقى زمين محسوب شود.

‌100‌- اگر زمين، ماه و مريخ تو خالى بودند و مى شد آنها را داخل هم گذاشت، ترتيب قرار گرفتن آنها در داخل يكديگر چطور مى بود؟

در آن صورت مريخ داخل زمين جا مى گرفت، ماه هم به راحتى در دل مريخ قرار مى گرفت. زمين حدود دو برابر بزرگتر از مريخ است. مريخ هم حدودا دو برابر بزرگتر از ماه است.

‌101‌- آيا كره زمين هميشه باقى خواهد بود؟‌

ستاره شناسان مى دانند كه تا چند ميليارد سال ديگر خورشيد آنچنان متورم مى شود كه زمين را هم فرا خواهد گرفت. اگر در آن زمان روى زمين باشيم احتمالا همه ما سوخارى مى شويم و كره زمين هم دود مى شود و به هوا مى رود. اما يك احتمال وجود دارد و آن اينكه تغيير حجم خورشيد باعث قرار گرفتن زمين در مدارى دورتر و مطبوع تر بشود. حتى يك محاسبه رياضى هم وجود دارد كه نشان مى دهد انسان به لحاظ نظرى مى توانند قبل از اينكه خيلى دير بشود چنين حركتى را مهندسى كنند.
 يکشنبه 16 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 291]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن