تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدنها روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805679062




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

افشاي حقايق تازه از مداخلات امريكا در جنگ تحميلي:امريكا احساس كرد عراق در حال فروپاشي است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: افشاي حقايق تازه از مداخلات امريكا در جنگ تحميلي:امريكا احساس كرد عراق در حال فروپاشي است
پس از آن كه ايراني ها شبه جزيره فاو را اشغال كردند، در استان العماره پيشروي كردند و جاده اصلي بين بغداد و بصره را قطع كردند، اوضاع براي عراق خطرناك شد و همه چيز به نفع ايران تغيير كرد. در همين حال امريكا احساس كرد كه عراق در آستانه فروپاشي است و به همين علت مداخله كرد.
شبكه تلويزيوني الجزيره در از حدود 5/2 ماه قبل، سلسله گفتگوهايي را در برنامه "شاهد علي العصر" (شاهد دوران) با "حامد الجبوري" وزير امور رياست جمهوري، اطلاع رساني و امورخارجه عراق در زمان رياست جمهوري "احمد حسن البكر" و "صدام حسين"، توسط احمد منصور مجري باسابقه اين شبكه ترتيب داده است. قسمت دهم اين گفتگوها كه هفته گذشته پخش شد، به دوره اي اختصاص دارد كه الجبوري از سمت وزارت امورخارجه بركنار شده و در سال 1986 يعني سال هاي پاياني جنگ ايران و عراق به عنوان سفير عراق در سوئيس منصوب شد.

به گزارش رجانيوز، اين مقام سابق عراقي در برنامه شاهد دوران، روايت جديدي از مداخله امريكا در جنگ ايران و عراق به نفع رژيم صدام را بازگو كرد و با اشاره به شدت گرفتن اين مداخلات به ويژه پس از تصرف فاو از سوي ايران، حقايق تازه اي از علت آغاز جنگ عراق با كويت را فاش كرد.

الجبوري درخصوص فعاليت هاي خود در سوئيس گفت: من در آنجا 10 درصد كارهايم امور ديپلماتيك بود و 90 درصد كارم تجارت بود. من به قراردادهاي چند صد ميليون دلاري كه وزارت دفاع و صنايع نظامي عراق با شركتهاي سوئيسي امضا مي كردند، رسيدگي مي كردم.

وي افزود: سوئيس در زمان جنگ عراق و ايران به هر دو كشور سلاح با قيمت هاي كلان مي فروخت. در اين ميان يوگسلاوي نقشي اساسي داشت. در ظاهر، يوگسلاوي سلاح ها را مي خريد ولي در عمل، خريدار سلاح ها عراق بود. در واقع پول را عراق مي داد ولي خريدار رسمي، يوگسلاوي بود. دولت يوگسلاوي در اين ميان صدها ميليون دلار به جيب زد. هيئت هايي كه قراردادهاي خريد تسليحات را تهيه و هماهنگ مي كردند، از بغداد به سوئيس مي آمدند.

الجبوري با بيان اينكه "حسين كامل همسر رغد دختر صدام حسين به عنوان وزير دفاع و صنايع نظامي عراق بر اين قراردادها نظارت داشت"، ادامه داد: وي تلفني از بغداد كارها را با من هماهنگ مي كرد.

سفير اسبق عراق در سوئيس اظهار با اشاره به اينكه "سوئيس برخلاف آنچه به نظر مي رسد، داراي صنايع نظامي پيشرفته اي است و به ويژه سلاح هايي مي سازد كه نياز به فناوري پيشرفته دارد"، توضيح داد: از جمله سلاح هايي كه سوئيس به عراق مي فروخت، توپهاي ضدهوايي بود كه به ايران هم فروخته مي شد. تفاوت بين عراق و ايران اين بود كه ايراني ها خريدهايشان به صورت نقدي بود و عراق نسيه مي خريد.

مجري در بخشي ديگر از اين برنامه گفت: عراق روز هجدهم ژوئيه 1988 آتش بس با ايران را پذيرفت. روز هشتم اوت 1988 رسماً بين عراق و ايران پس از 8 سال جنگ كه طولاني ترين جنگ قرن بيستم لقب گرفت، اعلام آتش بس شد. چه چيزي صدام را مجبور كرد كه پس از 8 سال لجبازي و مخالفت با توقف جنگ، آتش بس را بپذيرد؟

الجبوري در پاسخ گفت: پس از آن كه كفه ترازوي جنگ به نفع ايران سنگين شد، يعني از سال 1982 و به ويژه پس از آن كه ايراني ها شبه جزيره فاو را اشغال كردند، در استان العماره پيشروي كردند و جاده اصلي بين بغداد و بصره را قطع كردند، اوضاع براي عراق خطرناك شد و همه چيز به نفع ايران تغيير كرد. در همين حال امريكا احساس كرد كه رژيم صدام در آستانه فروپاشي است و به همين علت مداخله كرد.

وي درخصوص نحوه مداخله امريكا توضيح داد: قانون اساسي امريكا به رئيس جمهور اين كشور اين اختيار را مي دهد كه در مواردي دستور ورود به درگيري در هر نقطه اي از جهان را به نيروهاي نظامي اين كشور بدهد و بعداً كنگره را از اين مسئله آگاه كند. رئيس جمهور امريكا براي آن كه بتواند بعداً كنگره اين كشور را بخاطر مداخله در جنگ به نفع عراق توجيه كند، نياز داشت شرايطي را ايجاد كند كه نشان دهد نيروهاي امريكايي هدف حمله نظامي قرار گرفته اند تا بعداً بگويد نيروهاي امريكايي در واقع به حمله دشمن پاسخ داده اند.

اين مقام سابق عراقي اضافه كرد: براي تهيه چنين بهانه اي يك هواپيماي عراقي كه ساخت فرانسه بود، با يك يا چند موشك "اگزوست"، ناو آمريكايي "استارك" را در آب هاي خليج فارس هدف قرار داد. در اين حمله 37 ملوان امريكايي كشته شدند.

وي در پاسخ به اين سئوال مجري الجزيره كه آيا اين حمله با هماهنگي امريكا و عراق صورت گرفت، تأكيد كرد: اين مسئله بعداً مشخص شد زيرا عراق رسماً بخاطر اين حادثه عذرخواهي كرد و آن را تصادفي دانست. "نزار حمدون" كه آن زمان معاون وزير امورخارجه عراق بود به واشنگتن رفت و به خانواده قربانيان اين حادثه غرامت پرداخت و اكنون ديگر اين مسئله محرمانه نيست.

مجري برنامه همچنين پرسيد "آيا اين حمله صورت گرفت تا بعداً اعلام شود ايران عامل ان بوده است و سپس امريكا براي پاسخ دادن به ايران مداخله كند"، كه الجبوري گفت: مهم اين بود كه حمله اي عليه نيروهاي امريكايي صورت گرفته است، خواه عامل اين حمله ايران باشد يا عراق. مهم اين بود كه نيروهاي امريكايي در منطقه خليج (فارس) هدف قرار گرفته اند و به همين علت امريكا وارد جنگ در كنار عراق شد. به اين ترتيب بود كه تحولات بعدي روي داد و منطقه فاو با ضربه شديدي كه امريكا وارد كرد، آزاد شد.

وي در پاسخ به اين گفته مجري الجزيره كه "اما شما به هماهنگي امريكا و عراق در اين ماجرا (حمله به ناو امريكايي) اشاره كرديد"، گفت: من آن زمان سفير عراق در سوئيس بودم و در همان روزها (چهارم سپتامبر 1987) جشن استقلال سوئيس بود. همان زمان يك خانم سفير امريكا در سوئيس بود. او قبلاً مدير مبارزات انتخاباتي رونالد ريگان بود و بعد از انتخاب شدن ريگان به رياست جمهوري، به جهت پاداش به عنوان سفير امريكا در سوئيس منصوب شد. وقتي او در مراسم جشن استقلال سوئيس با من روبرو شد، گمان مي كردم (بخاطر ماجراي حمله به ناو استارك) با خشم و تندي با من برخورد خواهد كرد زيرا خون امريكايي ها ريخته شده بود اما با تعجب مشاهده كردم كه وي صميمانه و به گرمي با من دست داد و گفت "آفرين آقاي سفير".

مجري الجزيره گفت: هواپيماي عراقي به ناو امريكايي حمله مي كند و 37 ملوان را مي كشد و سفير امريكا اين گونه برخورد مي كند؟ بازي سياست چقدر كثيف است!

الجبوري افزود: من از اين رفتار سفير امريكا غافلگير شدم و اين مسئله يكي از نشانه هايي بود كه مرا به اين فكر انداخت كه بين امريكا و عراق در اين زمينه هماهنگي انجام گرفته بود. البته بعداً در يكي از مجلات امريكايي هم چنين فرضيه اي را خواندم.

مجري الجزيره در ادامه اظهار داشت در برآوردهاي مختلف آمده است كه در جنگ عراق و ايران، 150هزار عراقي كشته و 300 هزار عراقي زخمي شدند و خزانه عراق دود شد. حتي گفته مي شود ميزان بدهي عراق به كويت به تنهايي به 40 ميليارد دلار رسيد و عراق 11 ميليارد دلار به اتحاد شوروي و 35 ميليارد دلار هم به غرب بدهكار شد. درآمد نفتي عراق طي اين 8 سال، 180 ميليارد دلار بود كه همگي بر باد رفت. به عبارتي در هر سال جنگ، 26 ميليارد دلار از اموال عراق دود شد و اين كشور خسارات سنگيني متحمل شد.

الجبوري نيز تأييد كرد كه خسارات عراق در اين جنگ بسيار، بسيار، سنگين بود.

مجري الجزيره در بخش ديگري از برنامه پرسيد: صدام با ارتشي كه در اختيار داشت، بيم و ترس زيادي ايجاد كرده بود. آيا شخص وي از بيم آنكه اين ارتش كارآزموده، به تهديدي داخلي تبديل شود، از پايان دادن به جنگ نمي ترسيد؟

الجبوري در پاسخ گفت: قطعاً همين مسئله يكي از عوامل و به نظر من عامل اصلي حمله عراق به كويت بود و مسئله اختلاف بر سر منابع نفتي فقط بهانه بود. حتي علت طولاني شدن جنگ عراق با ايران هم همين مسئله بود. به ويژه كه عراق به پيروزي دست نيافت، مگر بعد از آنكه امريكا در جنگ مداخله كرد. البته ارتش عراق بود كه نيروهاي ايراني را از خاك عراق بيرون راند اما اين كار پس از آن صورت گرفت كه امريكا در كنار عراق قرار گرفت.

وي اضافه كرد: هدف صدام كه در روزهاي آغاز جنگ، تصرف تهران و سرنگون كردن نظام ايران بود، به آزادسازي فاو و خلاص كردن عراق از اين پرتگاه بزرگ تقليل يافت. صدام تلاش كرد نزد عراقي ها و جهانيان چنين وانمود كند كه آزادسازي فاو پيروزي بزرگي بود. در چنين شرايطي كه جنگ پايان يافت، ارتش يك ميليون نفري عراق به داخل كشور بازگشت. مسئولان عراقي نگران بودند كه چگونه با وجود وضع نامناسب اقتصادي با اين ارتش تعامل كنند. جنگ پيامدهاي وحشتناكي براي جامعه عراق به دنبال داشت. جامعه عراق پس از جنگ كاملاً از هم پاشيده بود.

اين مقام سابق عراقي در پاسخ به اين سؤال كه "صدام چگونه بر عملكرد افسرانش نظارت داشت"، توضيح داد: همه افسران ارشد عراقي يك همراه داشتند كه ممكن بود يك افسر جزء يا يك سرباز عادي باشد. اين مأموران به طور مستقيم با دفتر قصي فرزند صدام حسين كه مسئول كنترل فرماندهان ارشد نظامي بود، در تماس بودند و گزارش خود را براي او مي فرستادند و هر كس چنين كاري را انجام نمي داد، جان خود را به خطر مي انداخت يا مجازات مي شد. به همين علت اين مأموران رده پائين مجبور بودند، عليه فرمانده اشان جاسوسي كنند.

مجري در بخش ديگري از برنامه "شاهد دوران" با اشاره به حمله هواپيماهاي امريكايي به سربازان ارتش عراق كه در حال عقب نشيني از كويت بودند و قتل عام آنها، از الجبوري پرسيد آيا صدام به اين شكل از شر ارتشي كه از جنگ با ايران برگشته و مشكلاتي ايجاد كرده بود، خلاص شد؟

الجبوري گفت: پس از اين ماجرا، عملاً ارتش عراق نابود شد و چيزي كه از آن باقي ماند يك "شبه ارتش" بود. امريكايي ها نقش بسيار كثيفي بازي كردند. آنها با بالگردهاي آپاچي سربازان عراقي را كه در حال بازگشت بودند و برخي از آنها حتي لباس نظامي خود را درآورده بودند، هدف قرار دادند.

مجري الجزيره در پايان با اشاره به ديدار "ابريل گازاسكي" با رئيس جمهور عراق و نامه اي كه رئيس جمهور امريكا در 27 ژوئيه براي اطمينان دادن به صدام براي او فرستاد، گفت: مي توان چنين برداشت كرد كه امريكا صدام را تشويق به اشغال كويت كرد تا بعداً چنين كشتاري راه بيندازد.
 يکشنبه 16 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن